יהודה בן יעקב כתב:היעב"ץ נהג לפסק את הספרים שלמד בהם.
צורת ה'פסיק' הפוכה ממה שנהוג היום.
מעניין מאוד. אני משער שאפשר ללמוד הרבה מהפיסוק שלו.
מה כוונתך הפוכה?
יהודה בן יעקב כתב:היעב"ץ נהג לפסק את הספרים שלמד בהם.
צורת ה'פסיק' הפוכה ממה שנהוג היום.
תורת המן כתב:אמנם ראה זה מצאתי, דלא רק שהוסיפו וגשל ע"פ קש"ס, כנראה גם גרעו.
...
אמנם בש"ס וגשל ליתא להאי הערה כלל:
...
ולא בדקתי אלא עמוד זה בלבד, ולכאורה - ע"פ הנתונים - זאת אומרת שכ"ה בהרבה עוד מקומות.
עניו כמשה כתב:כשאתה אומר כולל קוש"ס אתה מתכוון שהביאו כצורתו או שילבו אותו בחידושים והגהות ?
ממזרח שמש כתב:עניו כמשה כתב:כשאתה אומר כולל קוש"ס אתה מתכוון שהביאו כצורתו או שילבו אותו בחידושים והגהות ?
שילבו אותו
וקטע הנ"ל בגיטין כמו שהוא בכתב יד גליון הגמרא
ממזרח שמש כתב:ראיתי בבתי מדרשות גמרא גיטין חדשה ובהגהות וחידושים כלול קוש"ס ערוך יותר טוב מהוצאת ווגשל.
אבל לא אדע לומר של איזה שנה.
תורת המן כתב:ואגב יש במהדורת וגשל שם טעות גסה, שכתבו שפרק אין דורשין הוא במועד קטן.
תורת המן כתב:ואציין החילוקים בהנ"ל:
עניו כמשה כתב:על סמך מה עוז והדר משנים מהמקור ומוסיפים וגורעים כפי רצונם והבנתם בדברי יעבץ קדישא?!
תורת המן כתב:והא לך השוואה שעשיתי על הערה אחת שמקורו מקש"ס, ואינו בהגהותיו כלל:
הרי שבמקום הנקודות (...) שבמהדורת וגשל, במהדורת עוז והדר אין שום מלה בשני המקומות האלו כלל, וגם תיקנו 'יורד' ל'יותר'.
ומענין איך יראה הכת"י.
גם איני מבין הכונה כלל, בפי' הדברים. ויש לי השערה, וצריך עוד עיון.
עתניאל בן קנז כתב:ההשערה פשוטה, שהוא כלל עם הש"ץ עוד כמה ממאמיניו - או למי שחשד שהם ממאמיניו.
ולכן במקרה זה, דוקא מובן שהיה עדיף להשמיט את הנקודתיים באמצע.
המסר של היעב"ץ מובן גם מבלי שנזכיר מחלוקות קדומות, ששום טוב לא יצא מזה.
ואמרו כל המלעיג על דברי חכמים נדון בצואה רותחת, ואין צואה רותחת חמורה מן הסכלות שגרמה לו להלעיג. ולכן לא תמצא לעולם מרחיק דבריהם אלא אדם רודף התאות, מעדיף החושניות, מי שלא הואר לבו בשום אור בהיר.
ממזרח שמש כתב:עניו כמשה כתב:על סמך מה עוז והדר משנים מהמקור ומוסיפים וגורעים כפי רצונם והבנתם בדברי יעבץ קדישא?!
מכתב יד קולן של סופרים - דומה שהוצאת ווגשל הי' לפניהם רק צילום רעוע שהי' בביה"ס הלאומי.
ושא_נס כתב:הפיסקא על דינא דההוא גברא וכו', בקולן של סופרים היא בדף קיח סוף עמוד ב בדפי כתב היד ובמספורו של הרב המובהק יעב"ץ זיע"א.
הדיו מרוח והכתיבה צפופה וקשה, וזו מן הסתם הסיבה שיש ג' נקודות במהדורת וגשל...
ממזרח שמש כתב:כפי הנקרא והנראה בכתב היד שהעלה הרב ושא נס שליט"א
דיניה דה"ג בצואה רותחת, זה נתקיים עוד ...בו, וכן בתועב ש"ץ שחיק טמיא, שאין צואה ... רותח, יורד ממנו.
והוצאת עו"ה השתמשו בהוצאת ווגשל להעתיק מהם, ולהשלים מדעתם בלי לבדוק היטב בכתב היד.
ממזרח שמש כתב:כפי הנקרא והנראה בכתב היד שהעלה הרב ושא נס שליט"א
דיניה דה"ג בצואה רותחת, זה נתקיים עוד ...בו, וכן בתועב ש"ץ שחיק טמיא, שאין צואה ... רותח, יורד ממנו.
והוצאת עו"ה השתמשו בהוצאת ווגשל להעתיק מהם, ולהשלים מדעתם בלי לבדוק היטב בכתב היד.
ממזרח שמש כתב:והוצאת עו"ה השתמשו בהוצאת ווגשל להעתיק מהם, ולהשלים מדעתם בלי לבדוק היטב בכתב היד.
תורת המן כתב:ממזרח שמש כתב:והוצאת עו"ה השתמשו בהוצאת ווגשל להעתיק מהם, ולהשלים מדעתם בלי לבדוק היטב בכתב היד.
לא נראה לי.
עי' לעיל מה שהעליתי ההערה מדף ס. ויראה שבע"כ היה להם גישה להכת"י וגם עשו תיקונים יפים ומוכרחים.
בדקתי עוד כמה מקומות, ונראה שעשה עבודה יפה, וגם כתבו הרבה מ"מ הנצרכים.
אך דא עקא כנ"ל, התאוה להראות שיצאו דבר מתוקן לגמרי מתחת ידם, היה בעוכרם, ותל"מ.
תורת המן כתב:גם מילה זו:
וכמו שכתבתי לעיל, אינו נ"ל לא כיורד ולא כיותר.
ממזרח שמש כתב:במחכ"ת כאן ברור שכתוב 'יותר'.
תנו רבנן: פעמיים מדבר עמם, אחת בסְפר ואחת במלחמה. בספר מה הוא אומר, שמעו דברי מערכי המלחמה, וחזרו; במלחמה מה הוא אומר? אל ירך לבבכם אל תיראו ואל תחפזו ואל תערצו.
חד ברנש כתב:מה זה עוזר?
חד ברנש כתב:לענייננו
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 144 אורחים