הצילום וההקלטה גרועים - מה הפירוש , במסעי.
הצילום וההקלטה גרועים - מה הפירוש , במסעי.
אנשים בתקופת התנך וחזל היו מתקשים בהבנת המשפט דלעיל - ובצדק. למרות שמקורן ושורשן מופיעות בפרשת מסעי,
אבל הן גדלו (פרא) והפכו לנפוצות שימושיות ורב משמעיות בעקבות חידושי הטכנולוגיה.
א.
במדבר לג, נב.
.....וְאֵת כָּל-צַלְמֵי מַסֵּכֹתָם תְּאַבֵּדוּ.... בתנך הוא במשמעות דמות \תבנית וגם כדבר חיובי ונעלה "בצלם אלוקים" וכדומה. אם כי כמעט תמיד מובנו שלילי במובן של עבודה זרה כך בתנך מעל 30 פעם. [גם באידיש "ציילעם" הוא תמיד במובן שלילי= צלב] .
והטכנולוגייה ששינתה את צורת החיים לטוב ולמוטב , שינתה גם את הלשון \ הדיבור ונוצרה שפה חדשה אשר לא ידעו אבותינו !
כגון: צילם, צולם, תצלום, מצלמה, הצטלם וצלם(פתח +קמץ).
ושוב נוכחנו בעובדה הידועה - שהשפה והאדם משפיעים ומושפעים זה מזה.
העובדה "שהשפה מעצבת את המחשבה - הובררה במחקרים רבים ונמצאו הבדלים קוגניטיביים מרתקים בין דוברי שפות שונות. ומתברר, שזה גם וגם: אופן המחשבה משפיע על אופן הדיבור, אבל ההשפעה היא דו-סטרית. . והמחקרים הראו ששינויי האופן שבו אנשים מדברים משנה את אופן החשיבה שלהם .[נושא שמרתק ומאתגר חוקרים רבים ורבות נכתב עכ].
ןתזכורת מהעבר הקרוב - צלמונה וצלמונע - זה שם מקום בבמדבר לג, והשני שם מלך מדיין בשופטים .והקשר שלהם לנל ?
כשחיפשו שם למצלמה עלו שמות כמו : ציור אור של א,ב,י. צלמוניה \צלמניה שימשה עד שנות ה 70 כשם עסק לצילום. מצלמה - היא הצעתו של ח,נ, ב. הוא גם הציע לקרוא לסרט "צלמונע =צלמ+נע. והגדילו אחרים שהציעו לקרוא למכונית עצמונע = נע בעצמו .
ב.
במדבר לה, יא
... עָרֵי מִקְלָט תִּהְיֶינָה לָכֶם... "מקלט " במובן =מחסה מופיע בתנך 20 פעם. מהם 19 בצירוף עיר\ ערי. אבל הקלטה תקליט קלטת קליט קליטה .....א י ן .
בתנך אין קליטה !
איו דבר כזה בתנך. נכון יש שלושה פעמים "קליטא" כשם אדם בעזרא נחמייה ואינו מעניינינו.
אז כנל - הטכנולוגייה נזקקה למילים בעלי משמעות מתאימה \קרובה וכך בעקבות הגראמופון הטייפ הרדיו הטלפון והסלולר וכו. המקלט הקליט [בקמץ+חיריק] נקלט, יצא מה"מחסה" והוא הולך כובש ומשתלט על מרחבים עצומים -ואין מעכב בעדו.
ג.
במדבר לו ג
... וְהָיוּ לְאֶחָד מִבְּנֵי שִׁבְטֵי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, לְנָשִׁים, וְנִגְרְעָה נַחֲלָתָן מִנַּחֲלַת אֲבֹתֵינוּ, נגרעה = נחסרה. כך גם כל המוסיף-גורע =מחסיר.
אין בכלל מילה "גרוע" בתנך, יש פעמיים "גרועה" אבל מובנו קרחת כמו בירמיהו מח 37 " כל ראש קרחה וכל זקן גרועה" = חסר שער.
קשה לנחש - אבל השימוש הרחב כ"כ ל: ציון גרוע, דרך גרועה, אוכל גרוע במובן גרוע=רע היא הרחבה [לא גריעה] במובן המקורי של מילה זו בתנך ובחזל.
ועדיין גרוע נשאר במובנו המקורי בתחום הכלכלה : התקציב בגירעון =[בחסר] ,אבל הגירעול נאבק על קיומו עם המינוס הלועזי.
ואת החנופה, השיכים והצנינים , המשכית והמסכה ועוד - נשאיר לפעם אחרת.
-----------------------------------
חריגה מהנושא
עם פטירתו של הגאבד זצל :
הר"י בכור שור מסביר את הקשר של פטירת הכוהן הגדול לשחרורו של ההורג בשגגה מעיר המקלט כך:
מות הכה"ג מסמן את סילוקו ומותו של הדור הקודם - ומכיון שדור זה עבר ונעלם, הדבר נחשב כאילו גם הרוצח מת ועבר מהעולם ההוא- למרות שהוא עדיין בחיים. ומעכשיו זה דור \ מצב \הוייה אחרת וחדשה ובכך התכפר עוון הרוצח.
יהי רצון שזכותו תעמוד לנו -ופטירתו כפרה לנו, ויהיה למליץ יושר לעם ישראל בכלל ול "תופשי התורה " [בהפטרת מסעי]בפרט , אמן.