הלבן כתב:
אחר כך הי' עוד מנהג, מימי הגמרא, שהי' זורקים הציצית העליונה של צד ימין על צד שמאל. וכך מתפללים כל התפלה (לא רק כדי הילוך ד' אמות). מנהג זה מובא בשו"ע הרב סי' ח ס"י, ובסי' שא סל"ז. ובסדור רבינו הזקן הלכות ציצית כותב שכן נהגו בימי הגמרא ועד זמנו של הרמ"א. אבל בימינו לא נהוג כן.
איש_ספר כתב:השלכת כל הציצות לאחוריו. להלכה אינה מוכרחת, אבל האר"י נהג לעשותה בתחילת העיטוף שיעור ד"א וכ"ה מנהג רוב העולם.
הוגה כתב:עיין בספר מקור חיים לבעל חוות יאיר בריש סימן ח, שמזכיר את מנהג זה שכתב המג"א בארצות אשכנז, (ואין הספר אצלי להביא לשון הדברים)
הוגה כתב:יישר כח על לשונות הפוסקים המדברים בזה. וראה נא שהתערבבו כאן 2 דברים שונים. במקור הדברים הקדמון, בעל העיטור שהוא הראשון שהאריך בדיני צורת העטיפה, כלל לא העלה על דעתו ולא הזכיר עניין השלכת ד' כנפות לאחריו. אלא הוא דן בצורת קיום המצווה הראויה לכתחילה, האם היא דווקא באופן של עיטוף הגוף והראש כמו שמברכים להתעטף, או אפילו בדרך של לבישה כמו ט"ק שלנו. ועל זה הוא מביא את דברי הגאונים ודן בהם באריכות, שהם סברו דווקא בצורה של עיטוף, והוא אומר לא כי אפילו לבישה חייבה תורה להטיל ד' כנפות ומקיימים המצוה לכתחילה. זה היה שורש הדיון וכך פסק הש"ע שיוצאים י"ח לכתחילה בכל בגד ד' כנפות כמו טק ויכולים לברך עליו. (ואולי לכן אמרו הגר"א והחזו"א, אחרי שהכרענו כדעת בעל העיטור והריטב"א המובא בנמוק"י והרמ"ה וכן משמע ברמב"ם, שאנו מקיימים בט"ק לכתחילה מצוות ציצית כל היום, והיא אין בה לא עיטוף ולא כנפות ימין על שמאל, א"כ עטיפה בשעת ברכה למה. תרומת הדשן הוא זה שתמך בפשרה לעשות עיטוף בשעת ברכה, והחזו"א בספר תמה עליו).
הרי יש כאן במקור הדברים בבעל העיטור דיון אחר לגמרי מאשר השלכת כנפות ימין על שמאל, ולגאונים המובאים בבעל העיטור אפילו אם לא ישליך הכנפות כלל, אלא סך הכל יתעטף בה רגיל (כגון דרך עיטוף התימנים) על זה הם דיברו שבכך יוצא ידי חובת המצווה לכתחילה לדעה המחמירה. כל העניין של השלכת הכנפות, ודווקא ימין על שמאל, נמצא בעיקר ברס"ג מטעם להכניע ימין על שמאל, ובדברי קצת ראשונים באשכנז שגם הזכירו מנהג זה. (ואם שיטת הגר"א והחזו"א כנ"ל שט"ק עיקרית להלכה, ממילא לכאורה כל שכן שגם בטל מנהג זה של השלכת הכנפות).
וסדר עטיפתו, פירשו הגאונים כעטיפת ישמעאלים, שהיא עטיפה גמורה. ובעל העיטור כתב דלא בעינן כולי האי, אלא כדרך בני אדם שמתכסין בכסותן ועסוקין במלאכתן, פעמים בכיסוי הראש ופעמים בגילוי הראש. [הרי מפורש שרק בזה נחלק העיטור עם הגאונים]
ודרך העטיפה, רוחבה לקומת האיש [ב"י: גם זה מלשון בעל העיטור, כלומר, מפני שדרך עיטוף כך הוא. ומלשון זה יש ללמוד דטלית קטן שלנו לא נפקינן ביה ידי חובת ציצית, שהרי אין רוחבו לקומת איש (מפורש להדיא כמש"כ מה שיטת העיטור, וששלא עסק כלל בדרך לבישה, ואדרבה, על דברי העיטור הללו כותב הב"י שלפי"ז ט"ק פטור מציצית)].
ומחזיר ב' ציציות לפניו וב' ציציות לאחריו, שיהא מסובב במצוות. [ב"י: גם זה מדברי בעל העיטור, וכן כתוב ברוקח. וכתב דאיתא במדרש בפסוק (שמות יד, כב) "והמים להם חומה", שהכריז גבריאל למים שאחריהם: הזהרו שעתידין להשליך כנף ציצית וקשר של תפילין לאחריהם, ובהגהת מיימון סוף הלכות ציצית מייתי ירושלמי דקאמר גבי קטן: לא סוף דבר להתעטף, אלא שיודע להשליך שתי כנפות לאחריו].
ומכסה ראשו [בשעת הברכה, ולא מדיני ציצית אלא מדיני ברכה/תפילה =]שלא יהא בגילוי הראש [ראה ב"י וגר"א שם], ויברך "להתעטף בציצית".
איש_ספר כתב:אם אסכם דבריך: עד האר"י לא שמענו שעטיפת הישמעאלים כוללת הסטת צד אחד לצד שני, ודבר זה נתחדש באר"י, ואתה תמה ע"ז שלכאורה יש כאן שני ענינים שהסתבכו זה עם זה.
אבל כמו שכתבתי למעלה בקיצור. אם צדקו האחרונים שעטי' הישמעאלים אין פירושה כמו רוב העולם המכסים את פניהם כסומים, אלא צורתה היא כיסוי הפה מלמטה, הרי שעטיפת היש' כוללת בתוכה הסטת צד אחד למשנהו, שכן אי אפשר לכסות פיו מלמלטה באופן אחר, אלא דווקא בהסטת צד אחד לשני. דוק ותשכח.
צופה_ומביט כתב:כאמור, הכל מפורש בעיטור עצמו, בטור וב"י.
או שאני מפספס כאן משהו מהותי ביותר, ואיני יודע מהו.
ודרך העטיפה, רוחבה לקומת האיש [ב"י: גם זה מלשון בעל העיטור, כלומר, מפני שדרך עיטוף כך הוא. ומלשון זה יש ללמוד דטלית קטן שלנו לא נפקינן ביה ידי חובת ציצית, שהרי אין רוחבו לקומת איש].
וכתב רבינו הגדול מהר"י אבוהב ז"ל: ומיהו מאחר שכתב רבינו בסמוך שאם יש לו ציצית בחלוקו – יכול ללובשו מיד וכו', יש ללמוד שהוא סובר דשפיר נפקינן בהני טליתות קטנים ידי חובת ציצית, דכל בגד שיש לו ארבע כנפות חייב בציצית. ומה שכתב: "ודרך העטיפה רוחבה לקומת איש", שרוצה לומר, רוחב הבגד לקומת איש, לא אמר זה אלא על צד היותר טוב, לא לעכב, עד כאן.
ואפשר דהכי קאמר: דרך העטיפה רוחבה לקומת איש, ונמצא ששתי ציציות נופלים לו מצד ימין ושתים מצד שמאל, וצריך שיחזיר שתי הציציות לפניו ושתים לאחוריו. ובטלית קטן ממילא הם שתי ציציות לפניו ושתים לאחריו. ומשום הכי נקט "רוחבה לקומת איש", משום דבכהאי גוונא הוא שצריך לומר בה "ומחזיר שתי ציציות לפניו ושתים לאחוריו".
במסתרים כתב:כמדומה לי שהרב בסידורו לא הביא אתאיש_ספר כתב:השלכת כל הציצות לאחוריו. להלכה אינה מוכרחת, אבל האר"י נהג לעשותה בתחילת העיטוף שיעור ד"א וכ"ה מנהג רוב העולם.
הלבן, היש אצלכם ביאור לזה?
והלובש טליתו בלילה אינו מברך וכשיאיר היום מברך אשר קדשנו במצותיו וצונו להתעטף בציצית. ועטיפתו כעטיפת ישמעאלים. ויש אומרים צריך לברך מעומד דכתיב והיה לכם לציצית. ויליף לכם. לכם מן (ויקרא כג) וספרתם לכם
והרב קרובנו, חלקו עם שבע כתות הצדיקים, (=ידוע שהוא הראב"ד בעל האשכול), אמר בשם הרב ר' יצחק בן לוי, בכתב ששיגר לאדני הרב אבא מרי ז"ל, שאלו המתכסים בטליתות תחת בגדיהם, אין עושין מצות ציצית, מאשר תכסה בה, ומהא דמלאכא דא"ל ציצית מה תהא עליה, ואי ס"ד דאית בה מצות ציצית, ליכסי ביה תותי סרבלא. ולדעתי [=לדעת כותב הדברים הרב קרובנו הראב"ד] - נהי דלא עבד מצות ציצית מן המובחר, והמקיים אותה צריך להתכסות על כל מלבושיו ועטיפתו כעטיפת ישמעאלים שתהא עטיפה גמורה, אבל נפקא מינה לברכה דשעת עטיפה קודם שלובש מלבוש העליון, וזכר לציצית הוא. [ג] ומסתברא לן [=מכאן ואילך זו לשון בעל העיטור עצמו] דאשר תכסה בה לדרשא אחרינא ולרבויי אתא, ולא אתא למעוטי, כדאמר אשר תכסה בה מכל מקום, ולר' שמעון לאתויי כסות סומא לאתויי ולרבויי בעלת חמש, ואם כן הוה ליה למימר מבעי ליה למעט תותי גלימא, אלא ודאי אשר תכסה בה קרינן, ומצות ציצית איכא, וקושיא דמלאכא ליתא, דאיכא למימר ולטעמיך עלוי סרבלא, אלא מאי אית לך למימר דלא צריך ליה למפטר נפשיה בהכי ועביד טלית דלאו בר חיובא, תותי סרבלא נמי לא מפטר נפשיה בהכי.
בית יוסף על או"ח סימן ח
ובנמוקי יוסף (דף פ"ו) (ציצית יא ע"ב) כתוב לסתור טענות אלו שמה שמברכין להתעטף אפשר שהוא לפי מנהגם אבל משורת הדין כל כסות של ארבע כנפות חייבת בציצית ויוצא בו ממצות ציצית אע"פ שאין בו לא כיסוי ולא עיטוף דרחמנא (בגדיכם) [בגדיהם] (במדבר טו לח) וכסותך (דברים כב יב) קאמר וכל מלבוש וכסות במשמע ואי משום אשר תכסה בה ההוא לאו לכיסוי הגוף או עטיפת הראש אתא אלא (מנחות מג.) לרבות כסות סומא או בעלת חמש והרי אמרו (שם מ ע"ב) טלית שהקטן מתכסה בה וגדול יוצא בה עראי שהיא חייבת ומסתמא אין בה לגדול כדי עטיפת הראש וכיסוי רוב גופו אלא ודאי כדאמרן וכן פשט המנהג בכל ישראל לעשות טליתות קטנים שלובשין שלא מיעטו (שם מג.) מוראיתם אותו (במדבר טו לט) אלא כסות לילה או כסות סומא ולא כסות שתחת המקטורן וכן פסק הרב בעל הלכות ז"ל ואין להרהר בזה (א) עכ"ל וכן הסכים בעל העיטור:
בית יוסף על או"ח סימן י
[יב] יש לדקדק במלבושים שלנו שהם פתוחים מלפניהם מלמעלה למטה שהרי יש להם ארבע כנפות שנים סמוך לצואר ושנים למטה סמוך לארץ למה אין מטילין בהם ציצית... ושמעתי שקצת מזקני ספרד היו עושים בה שתי קרנות עגולים דכל שאינם מרובעים לא חשיב כנפות כמו שכתבתי בשם העיטור ותימה גדול הוא בעיני שכל העולם לובשים אותם בקרנות מרובעות ולא ראיתי מי שפקפק בדבר מעולם. ואין לומר שאנו סוברים כאביו של [ר"ח] אור זרוע שכתבתי בסימן ח' (עמ' כד ד"ה ובתרומת הדשן) דלא מיחייב דרך לבישה אלא דרך עיטוף, שכבר כתבתי שם בשם מהרי"ק שאין לסמוך על זה כלל, ועוד דא"כ לא מצאנו ידינו ורגלינו בבית המדרש שאנו לובשים טלית קטן ומברכין עליו אע"פ שאין אנו מתעטפין בו, והיאך נפטור הגלימות מציצית מטעם שאנו לובשים אותם דרך לבישה ולא דרך עיטוף".
שו"ת מהר"ח אור זרוע סימן ד
מורי רבינו מאיר זצ"ל, הורה לי לברך על טלית קטן שיש בו בית צואר ולובשין אותו. ואמר לי מורי שיש לברך עליו להתלבש בציצית. ורבינו אבא מארי כתב בקובץ שלו וז"ל, והא דיש בני אדם שמקפידין על חלוקי צמר, או על פשתן שתופרין אותם יחד מלפנים ומלאחריהם כדי שלא יהא בת ד' כנפים. אומר מורי אבי העזרי דאינן צריכים, דכיון דדרך לבישה הוא, לא מיחייב בציצית, דלא מיחייב אלא דרך עיטוף. תדע, דמדברכינן להתעטף ולא מברכינן ללבוש. ומזה הטעם אמר ר', דאינם יוצאין ידי חובה אותם בני אדם שעושין בית הצואר בסרבל שלנו, או בית הצואר כמו לחלוק, דדרך לבישה הוא ולא עיטוף.
צופה_ומביט כתב:נפלא מאד, יישר כוח עצום על ההשקעה, הטירחה, היסודיות, הבהירות. חילכם לאורייתא.
עברתי במהירות לקוצר הפנאי כעת, ונראה שאתם צודקים וחוזרני בי כמובן, ויישר כוחכם שהארתם את עיניי בזה.
מתנצל ובוש על וויכוחי עמכם בזה אמש.
רדב"ז ח"א שאלה אֶלף.שאלת ממני אודיעך דעתי במה שנהגו מקצת בני אדם שמתעטפים כעטיפת האבילים, ומשליכין שני הציציות לאחורינם לצד שמאל ונמצא כל הד' ציציות לצד שמאל שתים לפניו ושתים לאחריו, אם יש להם על מה שיסמוכו ואם יש בדבר צד איסור משום דמחזי כאבל בשבת. תשובה: הם סומכין בזה על לשון רבינו סעדיה ז"ל בפרשת בא אל פרעה וז"ל: בלשון ערב ובהאלקי אל ציצית, אדא תעטף בהא אל אסרא לי פי ייגב אין תקע דאטרפא עלי אל גבב, אל איסר, לא יכון מנהא עלי אל ימין שאי לתקאום יצר הרע בק"ו ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עינכם. והעתק הלשון הוא זה, כשיתעטף הישראל בטלית, צריך שישליך ד הכנפות על צד השמאלי, לא יהיה מהם כלום על צד הימין, לתקן את יצר הרע, דכתיב ולא תתורו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 243 אורחים