זאב ערבות כתב:לכאורה אין מענה. כשיש אגנדה, ולא משנה כמה היא נכונה וחשובה והיא לא פועלת כראוי או שלא נותנת מענה לבעיות שהיא גורמת, כמו כאן שיש הרבה בחורים שהולכים בטל (אפילו שרשומים בישיבות או נראים כאילו לומדים) קשה להשתחרר ממנה מכיוון שנראה שהאגנדה לא נכונה לכל מצב וזה דבר קשה מאוד להודות בו.
לא משנה כמה היא נכונה וחשובה?
לא הבנתי.
אם היא נכונה וחשובה ז״א שלמרות שהיא לא מושלמת (ובלשונך ״היא לא פועלת כראוי או שלא נותנת מענה וכו״) מ״מ גדולי הדור חושבים שלמרות חסרונותיה היא האופציה הכי טובה שיש לנו, והם סבורים שמה שמציע לייבל זה חמור ומסוכן וזה לחצוב בורות נשברים וזה לסור מדעת תורה וכל השקפותיו הם רוח רעה וסכנה לבית ישראל ולעתיד עולם התורהוכוונתו להזיק ונובע מגאווה וכו׳.
והבוחר יבחר אם לשמוע ולקבל את דברי לייבל, זאב ערבות וכדו׳ או דברי ר׳ משה הלל ור׳ דב לנדא. (או ר׳ מאיר צבי ברגמן שהתבטא עליו בצורה חריפה ביותר). - לא יודע למה אבל אני הק׳ סומך יותר על ר׳ משה הלל ושאר הגדולים.
נ.ב. לדעתי זה עזות מצח נוראית לכתוב שאין להם מענה ( כאילו לייבל בעמדה שהם מחוייבים לתת מענה לטענותיו) והסיבה שלהם זה אג׳נדה שקשה להם להשתחרר ממנה וקשה להם להודות וכו׳. קצת דרך ארץ לאנשים מופלגים בתורה ויראת שמים. קצת.
נ.ב. 2, כמובן כאן תגיע הדעת בעה״ב הקלאסית, שהם לא יודעים מה נעשה וכל שאר השטויות הקבועות, אז מעדות אישית, ישבתי לפני כמה חודשים אצל ר׳ משה הלל עם צוות רבנים מישיבתנו, בבעיה חינוכית גדולה שהתמודדנו איתה, ופשוט נדהמתי מהשליטה שלו בפרטי פרטים של הנעשה עם בחורים בימינו, ( והיה מדובר בעניינים המיוחדים לתת מגזר מסויים) אז לפחות את הטענה השטותית הזאת תחסכו מאיתנו.
נ.ב.3, נכון לצערנו יש הרבה בעיות, (ואגב תמיד היו,
אולי פחות, אולי כי לפני השואה בדור דעה של ראשי ישיבות ומחנכים מופלגים, מגיפת ההשכלה כמעט לא הותירה שריד ופליט, וזה לא המצב כיום), אבל מנסים כל הזמן לפתור בעיות, באין ספור יוזמות, לב שומע האזינו איגודי קהילות למיניהם, והבעיות משתנות כל הזמן, ומנסים גדולי הדור ומחנכים למצוא את המענה, נכון זה אף פעם לא מושלם, אבל מנסים ולא עלינו להיות מושלמים, אלא לנסות כמיטב יכולותינו. - וכל מספידי הדור למיניהם, אולי מעורים יותר בנעשה ברחובות ובמסעדות ובמדרחובים אבל לא מעורים מספיק בתוך ביהמ״ד, לראות את החלק המכובד של הכוס שמלא בפריחה עצומה.