מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רבי מאיר וירשליר מפרנקפורט והגהות רמ"א למרדכי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הוגה
הודעות: 1437
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: רבי מאיר וירשליר מפרנקפורט

הודעהעל ידי הוגה » ב' יולי 22, 2024 1:00 pm

ההוא גברא כתב:
הוגה כתב:
אחד מתלמידיו של רבי אליעזר טריוש הנ"ל, היה רבי יעקב איש רוסהיים (בנו של רבי יוסף איש רוסהיים) שחיבר קיצור מרדכי חדש הנקרא ספר "פסקי מרדכי", ונמצא בכ"י בספריית אוקספורד - בודלי (אוסף ר"ד אופנהיים). בהקדמת החיבור הארוכה, מפרט המחבר רבי יעקב איש רוסהיים את סדר הדורות והחיבורים שנתחברו מזמן הגמרא עד דורו דור אחר דור, כאשר הוא מגיע למרדכי שהיה אחרי רבינו פרץ ב"ר אליהו, הוא פותח במעלתו של ספר המרדכי לעניין פסיקה (ההדגשות כאן, במקור בכ"י בצבע אדום):

ואחריו קם הגאון הגדול רבינו מרדכי בר הלל, וחבר הספר שנקרא על שמו ספר המרדכי, והוא אחרון בזמן וראש וראשון במעלה לכל הפוסקי', כי קיבץ כל הדיעות והסברות שקיבל מרבותיו, ובפרט מרבו המובהק מהר"ם שהיה רבו כפי אשר קבלתי מרבותי. ובתר ספר המרדכי גרירינן אנן בני הגולה ובצמא אנו שותין מימיו הקדושים מים חיים. ומפיו הקדו"ש אנו חיים. כי חדושיו ופסקיו אליבא דהילכתא והלכה למעשה אתא לאשמועינן. ולכן כל האחרונים שראו את יקר תפארת גדולתו הביאו את דבריו ודקדקו מלשונו. כמו תשובת מהרי"ל ותשובת מהרר"י ווייל ותשובת מהר"ר דוד קרפו, ועל כולם הגאון מהר"ר יוסף קלון כולם הביאו דבריו ודקדקו מלשונו כמו שדקדקו התוספות מלשון הגמרא. גם כל רבותי שיצקתי מים על ידיהם. ושמשתי לפניהם. כולם הלכו לאורו. ומתוכו פסקו וגם הורו. גם הפסקי' שפסק אבא מארי החסיד זלה"ה אשר קצתן ולא כולם חתומים וכמוסי' באוצרותי, כמעט כל עיקרי ראיותיו הם מהחיבור הנזכר. ולדעתי שהיה בזמן האשירי ובנו הר"ר יעקב בעל טורים, כי כולם היה תלמידי מהר"ם.


תמהני, מעולם לא שמענו שר' יוסף מרוסהיים חיבר פסקים. שמענו שהיה שתדלן גדול, והכרנו ספרי הגות שלו (שרובם נחשבים ליקוטים). או שיש כאן חידוש גדול בתולדותיו, או שמחבר פסקי מרדכי הוא בן של אדם אחר.

התמיה נכונה, וגם אני התפלאתי מן החידוש בתיבות: גם הפסקים שפסק אבא מארי החסיד זלה"ה אשר קצתן ולא כולם חתומים וכמוסי' באוצרותי, כמעט כל עיקרי ראיותיו הם מהחיבור הנזכר.
אבל בסוף הקדמת המחבר (עמ' יא-יב) חתם המחבר את שמו ואת שם אביו "יעקב בן הר"ר יוסף זלה"ה מילדי רוסם ממשפחת ליאנו".
קראתי שם הספר הזה פסקי מרדכי, כשמו כן הוא, בודאי הם פסקיו של המרדכי. ועוד לסיבה אחרת דכתב הרוקח בהקדמתו דכל אדם צריך לרשום שמו בספרו לכן קראתי שמו פסקי מרדכי דעולה במספר זעירא דחנוך כמספר יעק"ב רוס"ם. וכה יזכני האל ב"ה וב"ש ברחמיו הגדולים לראות בטוב החיים שלא עשיתי זאת לשום גיאות או יוהרא לקנות לי שם כשם הגדולים העולים במסילת בית אל המחברי' ספרי' והולכים מחיל אל חיל כי ידעתי חסרון ידעתי. ומיעוט שכלי והבנתי. וזאת לעצמי לבדי עשיתי. ולא לאחר אתי. כי בעו"ה השכחה מצויה בי ביותר. גם לפי האמת מלאכה היא ולא חכמה. גם איננו לא חיבור ולא ביאור כמו שמבאר הרמב"ם בהקדמתו איזה קרוי חיבור או איזה קרוי ביאור רק אני כמעתיק דבר מתוך הספר ואינני מתפאר שאני בקי בכל הפוסקי' או אפי' בשמותיהן כי בעו"ה רחוק ועמוק ממני הדרך שדורכי' בו אותן הבקיאי' הבוקעי' הררי' וסלעי' גדולים בחריפותם ובפלפולם אפי' לאו כההיא דירושלמי ס"פ אילו הן הגולין בר נש דתני חדא מכילא ואזל לאתר דאינון מוקרי' ליה בגין תרתי צריך למימר חדא מכילא אנא חכים וכו' כי אינני חכי' אפי' בזה המעט מזער שטעמתי מפי אלופי הגאון יצ"ו. לכן כתבתי אותו לי למשמרת. ולא יהיה ממני נעדרת. והדן אותי לכף זכות ידיניהו האל ית' לכף זכות. ומאת האל יתברך ויתעלה שמו לעד ולנצח נצחים אשאל, שיזכני להגות בו אני וזרע זרעי אחרי. מעתיק ומבקש הטרוד יעקב בן הר"ר יוסף זלה"ה מילדי רוסם ממשפחת ליאנו.
קבצים מצורפים
20220329_095614.jpg
20220329_095614.jpg (4.4 MiB) נצפה 856 פעמים
20220329_101435.jpg
20220329_101435.jpg (3.61 MiB) נצפה 856 פעמים

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: רבי מאיר וירשליר מפרנקפורט

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' יולי 22, 2024 2:13 pm

הוגה כתב:
ההוא גברא כתב:
הוגה כתב:
אחד מתלמידיו של רבי אליעזר טריוש הנ"ל, היה רבי יעקב איש רוסהיים (בנו של רבי יוסף איש רוסהיים) שחיבר קיצור מרדכי חדש הנקרא ספר "פסקי מרדכי", ונמצא בכ"י בספריית אוקספורד - בודלי (אוסף ר"ד אופנהיים). בהקדמת החיבור הארוכה, מפרט המחבר רבי יעקב איש רוסהיים את סדר הדורות והחיבורים שנתחברו מזמן הגמרא עד דורו דור אחר דור, כאשר הוא מגיע למרדכי שהיה אחרי רבינו פרץ ב"ר אליהו, הוא פותח במעלתו של ספר המרדכי לעניין פסיקה (ההדגשות כאן, במקור בכ"י בצבע אדום):

ואחריו קם הגאון הגדול רבינו מרדכי בר הלל, וחבר הספר שנקרא על שמו ספר המרדכי, והוא אחרון בזמן וראש וראשון במעלה לכל הפוסקי', כי קיבץ כל הדיעות והסברות שקיבל מרבותיו, ובפרט מרבו המובהק מהר"ם שהיה רבו כפי אשר קבלתי מרבותי. ובתר ספר המרדכי גרירינן אנן בני הגולה ובצמא אנו שותין מימיו הקדושים מים חיים. ומפיו הקדו"ש אנו חיים. כי חדושיו ופסקיו אליבא דהילכתא והלכה למעשה אתא לאשמועינן. ולכן כל האחרונים שראו את יקר תפארת גדולתו הביאו את דבריו ודקדקו מלשונו. כמו תשובת מהרי"ל ותשובת מהרר"י ווייל ותשובת מהר"ר דוד קרפו, ועל כולם הגאון מהר"ר יוסף קלון כולם הביאו דבריו ודקדקו מלשונו כמו שדקדקו התוספות מלשון הגמרא. גם כל רבותי שיצקתי מים על ידיהם. ושמשתי לפניהם. כולם הלכו לאורו. ומתוכו פסקו וגם הורו. גם הפסקי' שפסק אבא מארי החסיד זלה"ה אשר קצתן ולא כולם חתומים וכמוסי' באוצרותי, כמעט כל עיקרי ראיותיו הם מהחיבור הנזכר. ולדעתי שהיה בזמן האשירי ובנו הר"ר יעקב בעל טורים, כי כולם היה תלמידי מהר"ם.


תמהני, מעולם לא שמענו שר' יוסף מרוסהיים חיבר פסקים. שמענו שהיה שתדלן גדול, והכרנו ספרי הגות שלו (שרובם נחשבים ליקוטים). או שיש כאן חידוש גדול בתולדותיו, או שמחבר פסקי מרדכי הוא בן של אדם אחר.

התמיה נכונה, וגם אני התפלאתי מן החידוש בתיבות: גם הפסקים שפסק אבא מארי החסיד זלה"ה אשר קצתן ולא כולם חתומים וכמוסי' באוצרותי, כמעט כל עיקרי ראיותיו הם מהחיבור הנזכר.
אבל בסוף הקדמת המחבר (עמ' יא-יב) חתם המחבר את שמו ואת שם אביו "יעקב בן הר"ר יוסף זלה"ה מילדי רוסם ממשפחת ליאנו".
קראתי שם הספר הזה פסקי מרדכי, כשמו כן הוא, בודאי הם פסקיו של המרדכי. ועוד לסיבה אחרת דכתב הרוקח בהקדמתו דכל אדם צריך לרשום שמו בספרו לכן קראתי שמו פסקי מרדכי דעולה במספר זעירא דחנוך כמספר יעק"ב רוס"ם. וכה יזכני האל ב"ה וב"ש ברחמיו הגדולים לראות בטוב החיים שלא עשיתי זאת לשום גיאות או יוהרא לקנות לי שם כשם הגדולים העולים במסילת בית אל המחברי' ספרי' והולכים מחיל אל חיל כי ידעתי חסרון ידעתי. ומיעוט שכלי והבנתי. וזאת לעצמי לבדי עשיתי. ולא לאחר אתי. כי בעו"ה השכחה מצויה בי ביותר. גם לפי האמת מלאכה היא ולא חכמה. גם איננו לא חיבור ולא ביאור כמו שמבאר הרמב"ם בהקדמתו איזה קרוי חיבור או איזה קרוי ביאור רק אני כמעתיק דבר מתוך הספר ואינני מתפאר שאני בקי בכל הפוסקי' או אפי' בשמותיהן כי בעו"ה רחוק ועמוק ממני הדרך שדורכי' בו אותן הבקיאי' הבוקעי' הררי' וסלעי' גדולים בחריפותם ובפלפולם אפי' לאו כההיא דירושלמי ס"פ אילו הן הגולין בר נש דתני חדא מכילא ואזל לאתר דאינון מוקרי' ליה בגין תרתי צריך למימר חדא מכילא אנא חכים וכו' כי אינני חכי' אפי' בזה המעט מזער שטעמתי מפי אלופי הגאון יצ"ו. לכן כתבתי אותו לי למשמרת. ולא יהיה ממני נעדרת. והדן אותי לכף זכות ידיניהו האל ית' לכף זכות. ומאת האל יתברך ויתעלה שמו לעד ולנצח נצחים אשאל, שיזכני להגות בו אני וזרע זרעי אחרי. מעתיק ומבקש הטרוד יעקב בן הר"ר יוסף זלה"ה מילדי רוסם ממשפחת ליאנו.

יש מקום בכתבי רבי יוסלמן שהוא מספר על פסק שלו ודיון בדברי המרדכי.
נערך לאחרונה על ידי בן מיכאל ב ב' יולי 22, 2024 3:40 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הוגה
הודעות: 1437
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: רבי מאיר וירשליר מפרנקפורט והגהות רמ"א למרדכי

הודעהעל ידי הוגה » ב' יולי 22, 2024 2:33 pm

נפלא הרב בן מיכאל, היכן?

הוגה
הודעות: 1437
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: רבי מאיר וירשליר מפרנקפורט והגהות רמ"א למרדכי

הודעהעל ידי הוגה » ב' יולי 22, 2024 2:39 pm

זה עמוד ראשון של הספר "פסקי מרדכי" על מסכת ברכות כ"י לרבי יעקב רוסהיים (תלמידו של ר' אליעזר טריוש רבה של פרנקפורט)

20220329_101621.jpg
20220329_101621.jpg (3.76 MiB) נצפה 833 פעמים

הוגה
הודעות: 1437
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: רבי מאיר וירשליר מפרנקפורט והגהות רמ"א למרדכי

הודעהעל ידי הוגה » ב' יולי 22, 2024 2:44 pm

התמונות הנדירות של הספר "פסקי מרדכי" המצוי בספריית הבודליאנה באוקספורד נעשו בעזרתו האדיבה של אדונינו יר"ה אדמו"ר ושא נס נר"ו ותוש"ח לו.

כידוע כתבי יד אלו גם בדורינו עדיין נדירים ויקרים ביותר, באשר ספריית אוקספורד לא ממהרת להעלות לרשת סריקות של כתבי היד שלהם. ועבור התמונות צריכים רשויות המדינה והבג"ץ כאן - בתקציב המיסים שאנו משלמים לשלוח חיילים לספרייה שם לצלם כל התמונות ולהעלות הכל לעיני הציבור...

ספר פסקי מרדכי לרבי יעקב רוסהיים, נרשם בתחילתו שנת של"ב.

20220329_095418.jpg
20220329_095418.jpg (2.61 MiB) נצפה 828 פעמים

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: רבי מאיר וירשליר מפרנקפורט והגהות רמ"א למרדכי

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' יולי 22, 2024 3:39 pm

הוגה כתב:נפלא הרב בן מיכאל, היכן?

ראיתי זאת בספרו של מאיר להמן 'רבי יוסלמן' הנמצא באוצר פרק שישים ואחד (אגב, כתבתי את הסיפור בצורה לא מדוייקת).

הוגה
הודעות: 1437
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: רבי יוסלמן ובנו ר' יעקב

הודעהעל ידי הוגה » ב' יולי 22, 2024 4:38 pm

תודה! כאן המעשה, בנוגע למרדכי חולין (רמז תרמ"ח).


עוד מצוי שם בספר כמה פרטים אודות רבי יוסף רוסהיים, ובנו הבכור ר' יעקב הנ"ל, שלמד בישיבה הרמה בוורמייזא, כגון בחלק א עמ' 84:
כשנפרד רבי יוסלמן ממארחו הגביר, לחץ הלה את ידו בחיבה יתירה ואמר: "אם ירצה השם לחגיגת הבר-מצוה של בנך הבכור, יעקב, אבוא לרוסהיים ואקחהו עמי לוורמיזא. אצלנו התנאים יותר נוחים ללימוד התורה מאשר ברוסהיים. הוא יהיה לי כבן ואני אהיה לו כאב. ואם מהשם יתברך יצא הדבר יהיה הוא ביום מן הימים חתני ויורשי". נקל לשער שרבי יוסלמן קיבל את ההצעה הזאת בהתלהבות. כי אפילו איש כמוהו אשר כשלעצמו הנהו צנוע, עניו ומסתפק במועט, לא יוכל בכל זאת להיות אדיש ביחס לטובתם ואושרם של בניו.

בחלק ב עמ' 176:
בטרם חזר ר' יוסלמן לביתו, סר לוורמיזא, כדי לבקר את בנו יעקב, שלמד שם תורה ועשה חיל בלימודיו. יעקב כבר היה קרוב לגיל שמונה עשרה ונקבע שבקרוב תתקיים החתונה. כך הוחלט שלאחר החתונה יעקור רבי יוסלמן עם בני ביתו מרוסהיים לפרנקפורט. כמו בפרנקפורט זכה רבי יוסלמן גם בוורמיזא לקבלת פנים נאה ביותר. הקהילה היתה שרויה אז בלי רב, אחרי פטירתו של ר' מאיר ב"ר יצחק, והכל נתנו עיניהם בר' יוסלמן להושיבו על כסא הרבנות. אולם רבי יוסלמן וויתר על הכבוד הגדול, מאחר שכבר נתן את הבטחתו להיות "בעל-בית פרנקפורטאי".

עוד שם בחלק ג עמ' 368 על שנת ש"ג כאשר נדפס ספר אנטישמי שהיהודים "מרעילי בארות וחוטפי ילדים":
... נקל לשער איפוא, כי כאשר מרטין לותר עצמו, האיש אשר הוחזק בעיני רבבות מעריציו לנביא וקדוש, פירסם כתבי שיטנה נגד היהודים, כמה גדול היה הפחד שנפל אז על יהודי גרמניה, עיני כל היהודים מכל מחוזות גרמניה היו נשואות על רבי יוסלמן, שיפעל בעזרת הבורא לבלימת הסכנה המאיימת. משלחת יהודית גם התייצבה בפניו וביקשה ממנו זאת במפורש. במשלחת זו השתתפו גם שני בניו של רבי יוסלמן, רבי יעקב, שגר בוורמייזא, ורבי משה שגר בפרנקפורט-דמיין... מיד יצאו האב ובניו לדרך..."

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: רבי יוסלמן ובנו ר' יעקב

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' יולי 22, 2024 4:56 pm

כמובן שכדאי לבדוק בכתבי רבי יוסלמן עצמו - הרב להמן עשה אכן מחקר בספר זה, ועדיין כדאי לבדוק במקור.

נערי האוצר
הודעות: 200
הצטרף: א' פברואר 13, 2011 10:00 am

Re: רבי יוסלמן ובנו ר' יעקב

הודעהעל ידי נערי האוצר » ב' יולי 22, 2024 9:35 pm

בן מיכאל כתב:כמובן שכדאי לבדוק בכתבי רבי יוסלמן עצמו - הרב להמן עשה אכן מחקר בספר זה, ועדיין כדאי לבדוק במקור.

מה בכלל הסברא שיש לבלטריסטיקה של הרב להמן אמינות היסטורית?

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: רבי יוסלמן ובנו ר' יעקב

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' יולי 22, 2024 11:58 pm

לשאר ספריו ברור שאין, אבל לספר על הרב יוסלמן נחשב שהוא עשה עבודה מחקרית וכו'.

הוגה
הודעות: 1437
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: רבי יוזפא סג"ל ורבי הירץ טריוש

הודעהעל ידי הוגה » ג' יולי 23, 2024 4:37 am

איש_ספר כתב:כעת אני זוכר גם את ר' יוזפא סג"ל מפרנקפורט שהוא והמרדכי שלו נזכרים כמה פעמים.

אחד מתלמידי ר' יוזפא סג"ל מפרנקפורט הנ"ל, הוא מהר"ז ז"ק שביאוריו על הסמ"ג נדפסים מכת"י, ובסוף ימיו רב בפראג, שם נפטר בשנת ש"י. ומכנה בחיבורו את רבו - מהררי"ס - רבי יוזפא סג"ל (מקור: ישורון יט, הרב אהרן מרצבך "עשר פיסקאות מכתב יד מביאורי מהר"ז זק משויינפורט לסמ"ג הלכות ברכות").

בכתב יד בקישור כאן, והוא הלכות ספר תורה שנעתקו בשנת שי"ד בערך (לפי סימון מים הרשום בכתיב) מופיע (בדף 8א):

רבי יוזיפא סגל.jpg
רבי יוזיפא סגל.jpg (79.92 KiB) נצפה 713 פעמים


מהר"ר יוזיפא סג"ל הראה לי תשובה אחת בתשובת ראב"ן בסימ' רל"ב שאין סומכין על חסרות ויתרות ע"פ המסורת.


ושם בסמוך לזה בעמוד הבא, מופיעה הלכה מפי רבי [נפתלי] הירץ טריוש, הנזכר גם הוא למעלה (בעל הסידור, ושאר החיבורים, והגהות על מרדכי)

פעם אחת כתבתי י' מה', ושכחתי לקדשו, ואקדש אותו מכאן והלאה. ואח"כ שאלתי את פי מהרר"ה טריוש יצ"ו וכעס עלי למה שלא העברתי אח"כ הקולמוס על הי' לשם קדושה. ומ"מ לא רצה לפסול הפרשה ולעשות גניזה כי אמר שלא היה מי' פסולות שכתב המיימונ"י לפסול.

נערי האוצר
הודעות: 200
הצטרף: א' פברואר 13, 2011 10:00 am

Re: רבי יוסלמן ובנו ר' יעקב

הודעהעל ידי נערי האוצר » ג' יולי 23, 2024 6:06 pm

בן מיכאל כתב:לשאר ספריו ברור שאין, אבל לספר על הרב יוסלמן נחשב שהוא עשה עבודה מחקרית וכו'.

מי כתב על ייחודיות עבודתו של הרב להמן בספר זה?

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: רבי יוסלמן ובנו ר' יעקב

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' יולי 23, 2024 6:25 pm

ראיתי על כך בעבר, לא מוצא כעת.

נערי האוצר
הודעות: 200
הצטרף: א' פברואר 13, 2011 10:00 am

Re: רבי יוסלמן ובנו ר' יעקב

הודעהעל ידי נערי האוצר » ג' יולי 23, 2024 6:34 pm

בן מיכאל כתב:ראיתי על כך בעבר, לא מוצא כעת.

עד שלא ייראה ולא יימצא - חזקה במקומה עומדת, ואין לספר שום ערך היסטורי ואסור לסמוך עליו כלל.

הוגה
הודעות: 1437
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: רבי יוסלמן ובנו ר' יעקב

הודעהעל ידי הוגה » ד' יולי 24, 2024 12:28 am

.
נערך לאחרונה על ידי הוגה ב ג' אוגוסט 06, 2024 11:43 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

הוגה
הודעות: 1437
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: רבי מאיר וירשליר מפרנקפורט והגהות רמ"א למרדכי

הודעהעל ידי הוגה » ד' יולי 24, 2024 4:27 am

איש_ספר כתב:לסיום הענין, השתכנעתי כבר שההוספה בתוך אנשי שם 'כ"ה במרדכי דרמ"א' היא ממדפיסי זיטמאיר אבל בכל זאת כדי שאוכל לכתוב זאת באופן וודאי, אשמח אם מאן דהוא יוכל לבדוק גם בהופעה השניה בכתובות רמז קעב

ועתה ראיתי שיש לציין שכן כתב רבי אשר זיו, שכך הוא בטופס כת"י שהיה לפניו.
המאמר הזה היה מונח לפנינו מתחילה, אלא שהוא ארוך ומלא פרטים שהתעצלנו לקרוא, או קראנו ושכחנו, ברוך שראינו שדבריו נכונים בתמונות המצורפות למעלה, ותל"מ.
הוא מזכיר בסוף דבריו עוד כמה רבנים המובאים בהגהות הרמ"א שצ"ע מי הם, כגון מהרי"ש מפוזנא.

רבי אשר זיו עמ' 430.jpg
רבי אשר זיו עמ' 430.jpg (60.49 KiB) נצפה 619 פעמים

ההוא גברא
הודעות: 611
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: רבי מאיר וירשליר מפרנקפורט והגהות רמ"א למרדכי

הודעהעל ידי ההוא גברא » ה' יולי 25, 2024 3:37 pm

בכתב היד של פסקי מרדכי כתוב ממשפחת לואנץ, ורק מי שעשה שער כתב ליאנו. (והואיל כל השערים בכתבי יד אופנהיים נראים כך, למדנו שהם נעשו אחרי שר"ד אופנהיים רכש את כתבי היד, ואז כבר השתנתה צורת הכתיבה הרגילה ולא קראו נכון את הכתיבה הישנה)

בהקדמה להוצאה המדעית של ספר המקנה כתוב שהסיפור של להמן הוא הדבר הראשון שנכתב על ר' יוסלמן. אין ספק שאסף חומר היסטורי רב, אבל אין גם ספק שבסיפור הוסיף הרבה מדעתו, כדרכו בשאר הסיפורים ההיסטוריים.

הוגה
הודעות: 1437
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: ר' יוסף רוסהיים ובנו ר' יעקב

הודעהעל ידי הוגה » ב' אוגוסט 05, 2024 2:02 pm

ההוא גברא כתב:בכתב היד של פסקי מרדכי כתוב ממשפחת לואנץ, ורק מי שעשה שער כתב ליאנו. (והואיל כל השערים בכתבי יד אופנהיים נראים כך, למדנו שהם נעשו אחרי שר"ד אופנהיים רכש את כתבי היד, ואז כבר השתנתה צורת הכתיבה הרגילה ולא קראו נכון את הכתיבה הישנה)

יישר כח ותודה רבה על התיקון הנכון.

ההוא גברא כתב:בהקדמה להוצאה המדעית של ספר המקנה כתוב שהסיפור של להמן הוא הדבר הראשון שנכתב על ר' יוסלמן. אין ספק שאסף חומר היסטורי רב, אבל אין גם ספק שבסיפור הוסיף הרבה מדעתו, כדרכו בשאר הסיפורים ההיסטוריים.

גם בספר 'רבי יוסף איש רוסהים' (לר' שאול פנחס רבינוביץ, ווארשא תרס"ב ובסה"ל כאן) כתב, שהמקור היותר נאמן לתולדות ר' יוסף השתדלן היא מגילת זכרונותיו כתובה בעצם ידו בבודליאנה (=הוא ספר 'המקנה' הנ"ל הנדפס בשנת תש"ל ע"י ח"פ גולדשמיט ע"ה), והחכם ניובאואר הודיע לראשונה את טיבה בהעתקה ששלח להרב ר' מאיר ליהמן במינץ ועל יסודה כתב את ספרו בשני חלקים, אלא שכדרך ספרי הסיפורים האמת והמשל משמשים בערבוביא, עכ"ד.

וראה עוד אצל רבינוביץ שם מופיעה חתימת ר' יוסף רוסהיים על "תקנות הרבנים בורמייזא שנת ש"ב": גם אני בא בכח בית דין יושבי אלזס יצ"ו, נאום יוסף ב"ר גרשון ממשפחת לואשו.

לסיכום העניין של ר' יוסלמן, קיימים כמה אוטוגרפים ממנו של ספרים שהעתיק או שהיו ברשותו ועתה פזורים בכמה ספריות, שהרושם ההיסטורי העולה מהם שבנוסף ל"שתדלן" היה גם רב ודיין, סופר ומעתיק כ"י ובעל ספרייה גדולה כנראה, ועתה נתחדש בדברי בנו שגם חיבר פסקים על פי ספר המרדכי. כך בכת"י של ספר מנהגי מהרי"ל בספריית בית המדרש לרבנים של צרפת (כת"י מס' 43) כאן, בדף 15 ע"א מופיע "היתר בדיקה" בכתב ידו של רבי יוסף רוסהיים שנתן לר' משה בן שמואל בשנת ש"י, וכתוב בין דבריו: "כיון שאני כעת דיין במדינה זו".

ספר מהריל משנת שי ביהמד לרבנים צרפת 39 דף 15א.jpg
ספר מהריל משנת שי ביהמד לרבנים צרפת 39 דף 15א.jpg (88.75 KiB) נצפה 401 פעמים


גם מצויים בספריות מספר קבצי כת"י של חיבורי ראשונים שמקורם מספרייתו של ר' יוסף רוסהיים, כגון בספריית המבורג מס' 92 קובץ כת"י ממאה ט"ו, כאן, ובסוף הספר מופיעה חתימתו של רבי יוסף רוסהיים בכתב ידו, וביני לביני נוסף בכתב יד בנו רבי יעקב רוסהיים (והשוואת הכתב דומה לכתב ידו בחיבורו 'פסקי מרדכי' הנ"ל): זה הספר נפל לי בחלקי ובגורלי מירושת אבא מורי החסיד זצ"ל, נאום יעקב בן כבוד התורה הר"ר יוסף זלה"ה הכ"מ תנצב"ה.

כתיבת רבי יוסף רוסהיים ובנו רבי יעקב - כתי המבורג 92.png
כתיבת רבי יוסף רוסהיים ובנו רבי יעקב - כתי המבורג 92.png (916.62 KiB) נצפה 401 פעמים

הוגה
הודעות: 1437
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: רבי מאיר וירשליר מפרנקפורט

הודעהעל ידי הוגה » ו' נובמבר 22, 2024 4:54 am

הוגה כתב:אחד מתלמידיו של רבי אליעזר טריוש הנ"ל, היה רבי יעקב איש רוסהיים (בנו של רבי יוסף איש רוסהיים) שחיבר קיצור מרדכי חדש הנקרא ספר "פסקי מרדכי", ונמצא בכ"י בספריית אוקספורד - בודלי (אוסף ר"ד אופנהיים)... לאחר שכתב וסידר את כל חיבורי ההלכה ו'קיצורי מרדכי' השונים שהתחברו עד דורו (שהאחרון הוא רבי יהושע בועז), כתב וזה לשונו:

וכל זה איננו שוה לי, כי היה גדול צפרני' של ראשוני' מכריסם וממתניים של אחרוני', ולבן של ראשוני' כפתחו של אולם ואנן כמחט של סדקית לא. ובפרט אני הפעוט כאשר ידעתי שפלות ערכי ומצבי, וחסרון ידיעתי ובקיאתי. ומיעוט זכרנותי. רצתי אצתי. ובחצות לילה קמתי. ושינה לעיני לא נתתי. ואת חצני נערתי. לכתוב לי לעצמי ולא לזולתי. פסקי המרדכי. כאשר מאדוני מורי ורבי קבלתי. הוא הראש והראשון במעלה ובזמן גדול ישראל. כמותו ירבה בישראל. ראש גולת אריאל. הישיש הטהור והנאמן אבוהן דרבנן. זקן זה שקנה חכמה תורה וגדולה, ראש המדברי' בכל מקום, ר"ג ור"מ מורי ורבי שארי הגאון כמהר"ר אליעזר טריוש יצ"ו. בן מהר"ר נפתלי. בן מהר"ר אליעזר. בן מהר"ר שמואל. בן מהר"ר יוסף. בן מהר"ר יוחנן פריש. בן מהר"ר מתתיה. בן הגדול מהר"ר יוסף טריוש זלה"ה.


הרי נמצא כאן סדר יחוס 8 דורות של משפחת רבני טריוש זה אחר זה, ואינני יודע אם הנ"ל נדפס במקום אחר.

ועתה האיר הרה"ג ר' יצחק האגער שליט"א מארה"ב, שמקורו של כתב-היד הנ"ל מספר 'סמנים' שנדפס בשנת ש"ו, ותשו"ח לו.
למעשה הוא כבר מופיע בהקדמה לספרו של אביו, בספר "סמנים" על חידושי הבחיי (נפתולי אלוהים נפתלתי, הידרנום, ש"ו):

"נפתלי בן מהר"ר אליעזר בן מהר"ר שמואל בן מהר"ר יוסף בן מהר"ר יוחנן פריש בן מהר"ר מתתיה בן הגדול מהר"ר יוסף טריווש זלה"ה."


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 319 אורחים