מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איידי דזוטר מירכס

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי לבנון » א' אוגוסט 27, 2023 9:25 pm

תורת המן כתב:
עתניאל בן קנז כתב:
תורת המן כתב:
פולסברג כתב:ולהעיר מקידושין מא.

כנראה קושייתך מהא דאסור לאדם לקדש עד שיראנה.
ול"ק כלל, דהיכן כתוב שצריך לראותה הולכת.

לא.
הקושיא הוא מדברי הגמ':
שמא יראה בה דבר מגונה ותתגנה עליו, ורחמנא אמר: ואהבת לרעך כמוך.

והתימה כיצד להכריח אדם לישא אשה צולעת נגד רצונו, ולא לחוש שמא תתגנה עליו- ורחמנא אמר...

מסכים. הדרנא בי.

אפשר היות והחתן פשע ולא בדק כדבעי, בדבר שניתן לבודקו בקל, אינו מן הדין שיבייש את הכלה.

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי פולסברג » ה' אוגוסט 31, 2023 5:50 pm

הק' הרב אוירבאך לנחל אשכול
דבר א' טוב מציל וכו'
קבצים מצורפים
נחל אשכול.JPG
נחל אשכול.JPG (25.45 KiB) נצפה 5292 פעמים

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי פולסברג » ו' ספטמבר 01, 2023 7:11 pm

כל חומרא שבעולם אתי לידי קולא.

אם תקנה אתרוג ב150 דולר, היית יכול לקנות ב50 והשאר לפזר לצדקה.

ודרכי לקנות האתרוג הזול ביותר שאוכל, ומחלק השאר לצדקה. אני נותן צדקה יותר מהרבה אנשים.


(מפי בעמח''ס 'נפש הרב' ו'ארץ הצבי', כאן דקה 45:30 https://www.yutorah.org/lectures/107223 ... lmud-Torah)

אליסף
הודעות: 1355
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי אליסף » ג' ספטמבר 12, 2023 4:09 pm

בספר תולדותיו של ר' שמואל רוזובסקי מובא בהערת שוליים מכתב מאחיו הגדול הי"ד (רב בגרודנא)
כסלאבודקער הוא מוכיח את אחיו המיראי, ובתוך הדברים מספר שפעם בסלאבודקה האריכו יותר מדי בתפלת ראש השנה, ומרן הסבא הרעיש שפוגמים ב'חדוות ה' היא מעוזכם'.
בינו נא זאת!
סליחה שאיני נותן מ"מ מדוייק וצילום

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי פולסברג » ב' ספטמבר 18, 2023 8:55 pm

.
קבצים מצורפים
רש''ד מונק.JPG
רש''ד מונק.JPG (34.72 KiB) נצפה 5164 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ספטמבר 28, 2023 1:39 am

תפילין לערל.png
תפילין לערל.png (38.15 KiB) נצפה 5015 פעמים

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי פולסברג » ה' אוקטובר 05, 2023 5:43 am

.
קבצים מצורפים
פרי ישע אהרן א.JPG
פרי ישע אהרן א.JPG (34.9 KiB) נצפה 4643 פעמים
ב.JPG
ב.JPG (78.73 KiB) נצפה 4643 פעמים
ג.JPG
ג.JPG (77.11 KiB) נצפה 4643 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' נובמבר 08, 2023 8:21 pm

עושה חדשות כתב:יחזקאל ג, בזמן החורבן;
וַתִּשָּׂאֵנִי רוּחַ וָאֶשְׁמַע אַחֲרַי קוֹל רַעַשׁ גָּדוֹל בָּרוּךְ כְּבוֹד ה' מִמְּקוֹמוֹ.

יחזקאל מג, לכשיבנה הבית;
וַתִּשָּׂאֵנִי רוּחַ וַתְּבִיאֵנִי אֶל הֶחָצֵר הַפְּנִימִי וְהִנֵּה מָלֵא כְבוֹד ה' הַבָּיִת.


אבל בפרקי היכלות ראיתי:
כת אחת אומרת קדוש ונופלת על פניה, וכת אחת אומרת קדוש, וכת אחת אומרת קדוש ה' צבאות מלא כל הארץ כבודו. ומפני מה לא אמר ברוך כבוד ה' ממקומו מפני שהשכינה בכל מקום, ולעתיד לבוא השכינה חוזרת למקומה לקדושה ואומרת ברוך כבוד ה' ממקומו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' נובמבר 10, 2023 1:17 am

שו"ת חכם צבי סימן ק
אשתו של חכם אחד שהיה רגיל לגרוס משניות בע"פ מתה ביום שני של יוט"א דפסח, והוריתי לו שהרשות בידו לחזור על גירסאות משניות השגורות לו בע"פ בכל המועד כולו, ואף דאנן קיי"ל דברים שבצינעה נוהג, חדא דאין לך דבר האבד גדול מזה שאם לא יחזור עליהם ודאי ישכח.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ינואר 22, 2024 11:46 pm

קובץ אגרות חזון איש.png
קובץ אגרות חזון איש.png (19.22 KiB) נצפה 3677 פעמים


אבל בבחינת עולם (רבי ידעיה הפניני) ניסוח קצת שונה -
העולם ים זועף רב מצולה רחב ידים. והזמן גשר רעוע בנוי עליו. ראשו אחוז בחבלי ההעדר הקודם להויתו ותכליתו לראות בנועם מתמיד לאור באור פני מלך. רוחב הגשר אמת איש וגם אפסו המסגרות. ואתה בן אדם על כרחך אתה חי עבר עליו תמיד מיום היותך לאיש. בהביטך קוצר המסלול ואין דרך לנטות ימין ושמאל התפאר ביד ושם. בהציצך אבדון ומות לך חומה מימינך ומשמאלך היעמוד לבך התחזקנה ידיך...


אגב, האם זהו המקור של מוהר"ן "גשר צר מאד"?

י. אברהם
הודעות: 2992
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי י. אברהם » ג' פברואר 13, 2024 12:02 am

ציטוט.PNG
ציטוט.PNG (38.52 KiB) נצפה 3599 פעמים

העמק שאלה.PNG
העמק שאלה.PNG (45.75 KiB) נצפה 3599 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' פברואר 13, 2024 4:15 pm

היה נאה אם היית מוצא את המקור בספר "בני אהובה".

י. אברהם
הודעות: 2992
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי י. אברהם » ג' פברואר 13, 2024 4:56 pm

פכ"ד אישות הכ"ה

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' פברואר 13, 2024 8:26 pm


עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 17, 2024 8:55 pm

צדיקים שהם חוקים
ב'בני יששכר' מאמרי חודש תשרי כתב:אמר משה בתפלתו יפקוד ד' אלקי הרוחות וכו' [במדבר כז טז], ודרשו בו חז"ל כל המבקש צרכי ציבור כאילו בא בזרוע עכ"ד [במדב"ר פכ"א י"ד], יש להתבונן אמרם בלשונם כאילו בא בזרוע, הוה להו למימר כאילו בא בחוזק או בעוצם וכיוצא, ונ"ל לפרש, דהנה הבא להתפלל על הציבור הנה על כרחך צריך להעלות במחשבתו שהוא בדרגא דצדיק, הצינור המשפיע אל הדור, דבזולת זה בהאיך אופן יעמוד לפני בוראו להתפלל על הציבור והוא אינו ראוי להתפלל על עצמו, ואיך יעלה זה האדם במחשבתו שהוא בדרגא דצדיק הלא אין צדיק וכו' [קהלת ז כ], ובפרט איש שפל ופחות מלא ומשוקע בתוך תאוות העולם, הנה אפילו יעמיסו עליו בני הדור להתפלל עבורם בחושבם שהוא צדיק הנה כל איש יודע נגעי לבבו ואיך יתרצה להם להתפלל עבורם, אבל יתפרש לי הדבר עפ"י מה ששמעתי בשם קדוש אחד מדבר בפסוק ומי גוי גדול אשר לו חקים ומשפטים צדיקים [דברים ד ח], (הנה עפ"י פשוטו אינו מובן האיך יפול לשון צדיקים על חוקים ומשפטים ומוכרחני לומר מצודקים), ופירש הרב הקדוש הנ"ל, דהש"י יש לו בתוך בני ישראל עמו צדיקים שהם חוקים, וצדיקים שהם משפטים, כמו שיש בתורה מצות שהם משפטים מובנים עפ"י שכל ויש בתורה מצות שהם חוקים מבלי טעם, כן נטע הש"י בישראל נשמות כאלו שהם צדיקים ומשפטים מובן בשכל שהם צדיקים, קורא ושונה שייף עייל ושייף נפיק ולא מחזיק טיבותא לנפשיה ומסתפק במיעוט וכיוצא, וישנם נשמות שהם צדיקים בגזירת הש"י על דרך החוקים, אינו מובן מפני מה נקרא לזה צדיק ולמה בני הדור מחזיקין אותו לצדיק (אבל הכל הוא מאת הש"י כי הוא בורא כל הנשמות רבון כל המעשים אשר נעשים תחת השמש, הבן), ולפי"ז שיעור הכתוב הוא כך, ומי גוי גדול אשר לו חקים ומשפטים צדיקים, רצ"ל הצדיקים של אותו הגוי קדוש הם משפטים, וגם ישנם צדיקים חוקים מבלי טעם, והוא ככל התורה הזאת, היינו דמיון התורה שיש בה חוקים ומשפטים (כי נשמות ישראל הם אחוזים באותיות התורה [זו"ח שה"ש צ"א ע"ב]), כן שמעתי והרחבתי קצת הדברים.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 14, 2024 6:58 pm

שמש בית הכנסת - משבט לוי


ספר המספיק.png
ספר המספיק.png (73.53 KiB) נצפה 3289 פעמים

שבענו מטובך
הודעות: 1038
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי שבענו מטובך » א' אפריל 14, 2024 10:01 pm

עושה חדשות כתב:שמש בית הכנסת - משבט לוי


אולי כדאי להסמיך מש"כ בספר החינוך מצוה שעט:

מצות משא הארון בכתף... ונוהגת מצוה זו בזמן שישראל על אדמתן, כי אז היו צריכין לשאת ארון ברית ה' מפני מלחמה או כאשר יצוה מלכם, אבל עכשיו בעוונותינו אין לנו מלך ולא ארון לשאת בשום מקום. ומצוה זו מוטלת על שבט לוי ועל שאר ישראל שיסכימו על ידם. וזה שנהגו בגליות היום להוציא ספר תורה לקראת מלכי האומות אין זה בחיוב מצוה זו כלל, שכל בני ישראל רשאין לישא אותו. ואם מדרך כבוד התורה יבחרו גם היום שישאוהו מבני לוי, תבוא עליהם ברכה.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אפריל 26, 2024 2:24 pm

כתב חכ"א
...יש לשים לב ללשון חז"ל ההולך בדרך ומפסיק "ממשנתו" ואומר מה נאה אילן זה וכו', וברמב"ם תמיד מדקדק לחלק בין משנתו לתלמודו, כי אין הכוונה באמצע תלמודו, אלא דווקא כשהוא שונה. אלו שני דינים שונים, כשהאדם שונה במשנה הוא עלול להתבלבל בין חייב לפטור ולהחריב את העולם, אולם כשהוא עסוק בתלמוד הוא מלכתחילה ובמכוון באופן הדומה לבלבול, יש ה"א ויש מסקנה והרבה סברות וצדדים, וממילא לפי הפשט אין נזק אם הוא מברך ברכת האילנות. אולם בעומק הדבר, באמת יש תועלת בכך שכל דבר שהאדם רואה ונפגש הוא מחבר אותו לתלמודו, כי התלמוד זה החיבור של כל המציאויות יחד, וזה מוסיף ומפרה את בחינת התלמוד, כי כל סוגיה בש"ס שייכת למושגי ה'עץ' בתלמוד, ולמושגי ה'דרך' ולמושגי ה'נוי', וכל דבר שמתחדש ובא הוא חלק מהתלמוד.

אבי-העזרי
הודעות: 188
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ו' אפריל 26, 2024 5:51 pm

ובאמת הלשון: מעלה עליו הכתוב כאילו מתחייב בנפשו תואמת ללשון של המשנה שלאחריה (אבות ג ז-ח),
השוכח ד"א ממשנתו מעלה עליו עליו הכתוב כאילו מתחייב בנפשו, (וגם הרצף אינו מקרי).
ולפ"ז הדיון שהועלה באשכול חרוזים - ליקוי חמה המלא האם מותר להפסיק הלימוד לצורך ראיית הליקוי, כלל אינו מתחיל.

אבי-העזרי
הודעות: 188
הצטרף: ה' ינואר 25, 2024 12:52 pm

Re: איידי דזוטר מירכס - דברים בטלים בביהמ"ד

הודעהעל ידי אבי-העזרי » ה' מאי 02, 2024 10:09 am

סמוך ונראה לזמן קיץ הבעל"ט - תובנה מעניינת מחכם עובדיה זצ"ל.
חתנו הגר"א בוטבול (שמעתי ממנו) שאלו,
להמובא בשו"ע שקדושת ביהמ"ד גדולה מקדושת ביהכ"נ, אולי נוציא הוראה שאסור לדבר בכולל.
(שים לב; השאלה לא היתה מצד ביטול תורה, אלא מצד קדושת ביהמ"ד).
ענה לו הרב, ת"ח מותר להם לאכול ולשתות בביהמ"ד כיון שזה לצורך הלימוד, שלא יצטרכו לצאת ועי"כ יתבטלו מלימודם.
לכן אברכים שלומדים כל היום, צורך הלימוד הוא גם לדבר באמצע (כך טבע האדם), ואם נורה להם לצאת כל פעם החוצה לדבר, יש בזה ביטול תורה, לכן שידברו בביהמ"ד (כמו שאוכלים ושותים בביהמ"ד). כמובן כל עוד והדבר בגדר צורך, ולא בגדר שיחה בטלה.
וכל אחד יבדוק בנפשו.
ובדרך אגב: שמעתי בהקשר דומה בשם הרב שטיינמן,
ששאלוהו אולי להעסיק אדם מיוחד שיכין קפה ותה לאברכים ויגיש להם,
שלא יצטרכו לצאת באמצע הלימוד להכין (מצד ביטול תורה).
והשיב, היציאה החוצה, ההתרעננות, והדיבור בחדר תה, זה בבחינת צורך.
(כמובן הכל בגבול הטעם הטוב).
קיץ כשר ושמח.

בן המחבר
הודעות: 200
הצטרף: ו' אוגוסט 05, 2011 3:19 pm

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי בן המחבר » ה' מאי 02, 2024 10:42 am

פעם ופעמיים בכל יום היה ר' מענדל אטיק זצ"ל נדחק לחנותו של יצחק ברסקה ז"ל, עומד בין העומדים ומצטופף בין המצטופפים, וכשהגיע תורו ביקש טיים, פרע מחירו, פרע חפיסתו ויצא. אמרו לו ילמדנו רבינו וכי אין מזומנת בכיסו מעה לקנות לו כמה חפיסות בבת אחת. אף הוא אמר להם: הקנייה עצמה היא חלק מהעניין.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' מאי 04, 2024 9:47 pm

עמודי אור חזר בו.jpg
עמודי אור חזר בו.jpg (171.59 KiB) נצפה 2320 פעמים


אמרי שלום לר"ש שפירא מטלז קליוולנד.

(מי האיש?)

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מאי 05, 2024 2:19 pm

יערות דבש דרוש יב.png
יערות דבש דרוש יב.png (50.06 KiB) נצפה 2240 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מאי 17, 2024 2:19 am

החינוך שעד - ועל כן כדי להכניע היצר גם כן נצטוה לגלח כל שערו במלאת ימי נזרו ולא הורשה לתקן אותם וליטול מהם קצת, כדי שלא ישוב יצרו עליו כאשר בתחילה, אבל נתחייב לגלחם מכל וכל, כי אין ספק שהשער הגדול ביותר או הגילוח הגמור יפסיד תואר האדם.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מאי 17, 2024 4:49 pm

גיליון הש"ס לרעק"א שבת כא - אין מדליקין מ"ט לפי שאין מדליקין. כעין זה עירובין דף לו ע"א מו"ק דף כו ע"ב גיטין דף ס' ע"א נדה דף ס' ע"א וכן בלשון התורה ויקרא כ"ב אשר יהיה בו מום לא יקרב כי כל איש אשר בו מום לא יקרב ועיין ריטב"א קידושין דף ו' ע"ב ד"ה ה"ג.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יוני 10, 2024 12:16 am

רמ''ד וואלי.png
רמ''ד וואלי.png (31.83 KiB) נצפה 1852 פעמים

הביבליופיל
הודעות: 55
הצטרף: ב' יולי 17, 2023 10:20 pm

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי הביבליופיל » ג' יוני 18, 2024 12:51 pm

בטל תורה סוטה יז: ציטט המחבר פנים יפות בהעלותך שכהן קרוב אסור להשקות סוטה. דבר זה לא נמצא בפ"י כלל, וכנראה נתחלף לו למחבר בקומץ המנחה פ' קרח שם אי' זה.
ורגלים לדבר, שנדפס בוורשה תרס"ג על החומש יחד עם הפנים יפות.

י. אברהם
הודעות: 2992
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי י. אברהם » ג' יוני 18, 2024 4:55 pm

הביבליופיל כתב:בטל תורה סוטה יז: ציטט המחבר פנים יפות בהעלותך שכהן קרוב אסור להשקות סוטה. דבר זה לא נמצא בפ"י כלל, וכנראה נתחלף לו למחבר בקומץ המנחה פ' קרח שם אי' זה.
ורגלים לדבר, שנדפס בוורשה תרס"ג על החומש יחד עם הפנים יפות.

כן העיר המהדיר במהד' תשע"ה שם הערה תנו

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יולי 02, 2024 8:57 am

עושה חדשות כתב:חיי אדם כלל קנה -
מזמור לתודה [תהלים ק], פירש"י לאמרו על קרבן תודה וצריך עיון, שהרי בערכין פ"ב [יא, ב] וכן פסק הרמב"ם בפ"ב מהל' כלי המקדש דאין אומרים שירה אלא על חובת צבור. וכן כתב התוס' בהדיא שם [ד"ה עולות נדבה] דעל קרבן יחיד אפילו על חובתו, אין אומרים שירה. ונראה לי דכוונת רש"י על פי מה שכתב הרמב"ם סוף הלכות מעשה הקרבנות, בשעת סמיכה מתוודה על חטאת עון חטאת וכו', ועל תודה ושלמים נראה לי שאינו מתוודה, אלא אומר דברי שבח ע"ש. וזהו כוונת רש"י שבשעת סמיכה אומר על תודה, מזמור לתודה.
וראה מה שהאריך בזה הגריח"ס ב'מקבציאל' כח - תש"ס.


בתולדות יצחק פ' ויקרא כתב:ויש לנו הקדמה שכל המצות צריך לעשותם בשמחה, שבזה נדע שיש לו בקנין אותה המצוה, כמו שנתבאר במקומו ולזה אמר [דברים כח מז - ח] תחת אשר לא עבדת את יי' אלהיך בשמחה ועבדת את אויביך, שאין העונש בעבור שלא עבד, אלא בעבור שלא עבדו בשמחה, ואם כן איך אפשר שיקריב הקרבן בשמחה ובעצבון שהם הפכים. התשובה, הלויים משוררים בשעת הקרבת הקרבן, לפי שהדברים הרוחניים מקבלים גודל ושמחה בניגון ושיר, ולכן אמר הקדוש ברוך הוא החוטא יתודה כשיביא קרבנו, שהשב בתשובה צריך הכנעה, ולפי שכל מצוה צריך שמחה, ינגנו הלויים במקום הבעלים ויהיה נחשב כאלו הבעלים שמחים.
וצ"ע.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 05, 2024 5:14 pm

מאירי ברכות כז:
כל שאפשר לאדם להרחיק מן המחלוקת ראוי לו להרחיק וכל שכן הגדולים ובני המעלה וכל שכן הצבור ואף כשהכרח מביאם לחלוק ולהעביר הנכבד משררתו אין ראוי להם ליתנה לאותו שבשבילו אירע לו דבר זה אף על פי שהוא ראוי לכך מפני שבזו יש למועבר חלישות הדעת יתרה והוא שאמרו כאן מאן נוקים נוקמיה לר' יהושע הוה ליה בעל דבר וכן מצינו במחלוקת של קרח אמור אל אלעזר בן אהרן וירם את המחתות ולא רצה הקדוש ברוך הוא לומר כן לאהרן עצמו כדי ללמד דרך ארץ בכך אלא בוררים להם אחר גדול והגון בכל דבר וממנין אותו ומשמנוהו אין מורידים אותו בלא טענה אא"כ יסכימו להחזיר את הראשון ואף בזו מניחים לו מקום להיותו חולק עמו בכבודו ולהיותו אצלו כעין שותף וחבר.

שבע
הודעות: 1704
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: דבר צחות מהשאגת אריה - דור שכולו חייב

הודעהעל ידי שבע » ב' יולי 15, 2024 4:23 pm

ושמעתי מהגאון המפורס' מ' ארי' ליב אב"ד דק"ק מיץ דרך הלצה
אין בן דוד בא אלא דור שכולו זכאי או כולו חייב
ולכאורה חייב אמאי

אך רשע מותר לשנאתו
והעיקר צריך שלא יהי' שנאת חנם

וזה שאמרו 'דור שכולו חייב'
אז מותר לשנוא זה את זה
ולא יהי' שנאת חנם
קבצים מצורפים
שאגת אריה.jpg
שאגת אריה.jpg (96.82 KiB) נצפה 1458 פעמים

שבע
הודעות: 1704
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: Re: דבר צחות מהשאגת אריה - דור שכולו חייב

הודעהעל ידי שבע » ב' יולי 15, 2024 4:45 pm

ב.
וכמ"ש לעיל הלצה מהגאון מ' ארי' ליב ר"י ואב"ד דק"ק מעץ
ששמעתי ממ"ו הרב נ"י שמואל קדנווער ששמע מהגאון הלז
על גמ' אין בן דוד בא אלא בדור שכולו זכאי או כולו חייב

והקשה
זכאי לחי[י]
דור שכולו חייב אמאי

ותירץ
שאמרו בגמ' שרשע מותר לשנוא אותו
ונמצא לא יהי' עבירה של שנאת חנם בינינו

אף ששאר עבירות לא יתוקנו
והעיקר שלא יהי' העבירה מה שגלו בעבורה
ודפח"ח
קבצים מצורפים
שאגת אריה 2.jpg
שאגת אריה 2.jpg (209.08 KiB) נצפה 1449 פעמים
נערך לאחרונה על ידי שבע ב ג' יולי 16, 2024 12:32 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שבע
הודעות: 1704
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: שמועה מרבי אברהם אב"ד בריסק - יתוש קדמך

הודעהעל ידי שבע » ב' יולי 15, 2024 4:56 pm

וכמ"ש מהרב הגאון מ' אברהם אב"ד דק"ק בריסק
שאמר דרך מוסר שאמרו בגמ' למה נברא אדם בערב שבת
אם יתגאה אומרים לו יתוש קדמך

ואמר הרב הגאון הנ"ל
שהוא מוסר

שהרי גיהנם קדם לבריאת העולם
ואם ירצה אדם להתגאות והוא הראש ואבי אבות הטומאה לכל העבירות
אומרים לו הרי יש גיהנם שקדמך ותבא בגיהנם

אך יאמר(ו) לו היצה"ר
הרי עונש רשעים בגיהנם שנים עשר חודש
ואם כן סוף כל סוף תבא לעה"ב
ותדון בגיהנם ואתה תחטא עבור שנה א' כל ימיך

אך להשיב לו הרי יש גיהנם
אם מת בלא תשובה ח"ו נדון לדורי דורות
ואמרו גבי יתוש: מעיילנא אית ביה, מפקנא לית ביה

וזה שאמרו להזכיר לו המוסר
הרי יש גיהנם שהוא דומה ליתוש
ומה תשיב על זה לאבד את נפשו ח"ו לדורי דורות
קבצים מצורפים
רבי אברהם אב''ד בריסק.jpg
רבי אברהם אב''ד בריסק.jpg (425.28 KiB) נצפה 1445 פעמים

שקט
הודעות: 41
הצטרף: ב' אוקטובר 29, 2012 8:48 pm

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי שקט » ג' יולי 16, 2024 11:36 pm

איש_ספר כתב:
עמודי אור חזר בו.jpg


אמרי שלום לר"ש שפירא מטלז קליוולנד.

(מי האיש?)


ראש כולל ופוסק בישיבת טלז קליבלנד. זכרון נפלא, ציטט לי דברים משיעור עיון ששמע מהרג"מ גיפטר מלפני ארבעים שנה. שקדן, 'עוייבד', מסודר להפליא.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 22, 2024 1:01 am

בפירוש התפילה לרוקח -
ועיקר נסיון האדם בכל יום היא כוונת תפילה, שמדבר למקום פה אל פה, על כן יכוין הירא את דבר ה'.

ברשילא
הודעות: 358
הצטרף: ד' מרץ 10, 2021 2:31 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי ברשילא » ב' יולי 22, 2024 1:10 am

ט"ז אורח חיים סימן מד ס"ק א:

כי לא ניתנה תורה למלאכי השרת או דוקא לבני אדם חכמים ביותר...

ברשילא
הודעות: 358
הצטרף: ד' מרץ 10, 2021 2:31 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי ברשילא » ב' אוגוסט 05, 2024 9:16 pm

שו"ת הרשב"א המיוחסות לרמב"ן סימן רפח ד"ה שמא יקשה
הא למדנו: שכמה פנים של אמת לתורה.

ברשילא
הודעות: 358
הצטרף: ד' מרץ 10, 2021 2:31 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי ברשילא » ב' אוגוסט 05, 2024 9:18 pm

"לא מצא ידיו ורגליו"
בניהו בן יהוידע עירובין נד ע"א
...דלימוד העיון והסברא נקרא ידים. מפני שבזה הלימוד נושאין ונותנין ונלחמין במלחמתה של תורה, אך לימוד הגרסא נקרא רגלים, כי הרגלים הם העמודים שמעמידין את הגוף, כן הגרסא בה יהיה עמידתה של תורה וקיומה אצל האדם דהכל צריכין למרי חטייא, ואם לא ילמוד תחלה הגרסא לא יוכל ללמוד העיון והסברא...
ובזה פרשתי בס"ד הטעם שדרכן של חכמים לומר על הטועה בדברי תורה לא מצא ידיו ורגליו בבית המדרש, פירוש שאין לו השגה וידיעה לא בלימוד העיון והסברה המכונה בשם ידים, ולא בלימוד הגרסא המכונה בשם רגלים....

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 05, 2024 10:08 pm

ברשילא כתב:"לא מצא ידיו ורגליו"
בניהו בן יהוידע עירובין נד ע"א
...דלימוד העיון והסברא נקרא ידים. מפני שבזה הלימוד נושאין ונותנין ונלחמין במלחמתה של תורה, אך לימוד הגרסא נקרא רגלים, כי הרגלים הם העמודים שמעמידין את הגוף, כן הגרסא בה יהיה עמידתה של תורה וקיומה אצל האדם דהכל צריכין למרי חטייא, ואם לא ילמוד תחלה הגרסא לא יוכל ללמוד העיון והסברא...
ובזה פרשתי בס"ד הטעם שדרכן של חכמים לומר על הטועה בדברי תורה לא מצא ידיו ורגליו בבית המדרש, פירוש שאין לו השגה וידיעה לא בלימוד העיון והסברה המכונה בשם ידים, ולא בלימוד הגרסא המכונה בשם רגלים....

יישר כח! פירוש מעניין!
והזמן גרמא, כשהעם אומר שצוות החיפוש אחרי מוחמד דף ימ"ש "לא מוצא את ידיו ואת רגליו"...

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי פולסברג » ו' אוגוסט 16, 2024 5:34 am

מתוך ספרו של ר' מנשה קליין בעל המשנה הלכות. לא יאומן: האדמו''ר מפשעווארסק מגיד מישרים בyoung israel. היו ימים...
קבצים מצורפים
פרסומי ניסא.JPG
פרסומי ניסא.JPG (64.49 KiB) נצפה 993 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 210 אורחים