באיסורי הקפת פאות הראש והשחתת הזקן, לא מצינו גזירות חז"ל (למעט דברים בודדים, שיש מהמפרשים שכתבו שהם מגזירת חז"ל).
האם נכתב מדוע לא גזרו חז"ל בזה?
ויש על זה הלאו גזרות מדרבנן:
יהודה בן יעקב כתב:שוב ראיתי
קרית ספר ע"ז יב סוף אזהרה נג - פאות הראשויש על זה הלאו גזרות מדרבנן:
אך לא ביאר מה הן הגזרות.
עזריאל ברגר כתב:כמדומני שי"א ש"מספרים כעין תער" ו"מלקט ורהיטני" אסורים מדרבנן (כך משמע לכאורה מלשון הרמב"ם, שעל שניהם כתב "פטור" ועל גילוח השפם כתב "מותר").
ומותר ללקט פאה במספרים שאין אסור אלא בתער. וכתב הר"י מקורבל ז"ל אחז"ל אפילו במספרים כגון תער אסור ע"כ. וכן נמי כתב הרמב"ן ז"ל וז"ל והחמירו במספרים כעין תער מדבריהם כדאיתא התם בנזירות:
ומותר לו לגלח הפאות כולן במספרים וכך עושים אנחנו תמיד, ר"ל נגלח פאתי הראש במספרים, לפי שלא נאסר אלא השחתה של תער ולא צווינו לגדל הצדעים, כמו שחושב ההמון, אלא הנזיר הוא אשר צווה לגדל השער, ולכן אם גלח, ביטל מצות עשה ועבר על מצות לא תעשה ואין הדבר בפאות כך, אלא הוא מצות לא תעשה לבד, ולפיכך אינו חייב לגדלן, אלא אסורה עליו ההשחתה לבד. וכתב משה.
ומ"מ איכא למידק במ"ש אם גלח זקנו במספריים פטור דמשמע איסורא איכא דמותר מבעי ליה דומיא דהקפת הראש. ונראה לומר דסירכא דלישנא דמתניתין נקט ולאו דוקא דלכתחלה נמי שרי:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 109 אורחים