פרוזבול כתב:'חישוב' ולא 'ידיעה'
ומעתה נראה לומר דזה ודאי נכון שהספירה צריכה להיות ודאית ומי שאינו יודע כמה מונין היום לא יכול לספור, כי התורה הכריחה שיהיה לבן אדם במחשבתו את מנין הימים לעומר, אמנם אי"ז סותר שאם יש לו ספק מתי היה יום הקרבת העומר שיכול לספור מספק, כי התורה לא חייבה לדעת באמת כמה ימים עברו מיום הבאת העומר, אלא רק חייבה לחשב כמה ימים עברו ממנו, וחשבון זה יכול להיעשות גם על הספק, שאם חל פסח ביום א' יש בידינו כך ימים ממנו ואם חל ביום ב' יש בידינו כך ימים ממנו, וכל זמן שיש במה לתלות את החשבון הרי זה נקרא ספירה. ובקיצור: ספירה היא לא 'ידיעה' – ספירה היא 'חישוב'.
ועל כן הא ודאי שמצד ספיקא דיומא הוצרך הבעה"מ לתי' אחר ולא די בסברת הדב"א, אמנם לענין מי שאינו זוכר מה מונים היום, סברת הדב"א נכונה שאינו יכול לספור, כי אין לו שום 'חשבון' של ימים מיום הבאת העומר. ודו"ק היטב.
[אם יש אפי' אחד מכל באי המקום שמונח מעט בסוגיא זו ויבין את הדברים למרות שנכתבו בקיצור גדול כדרך העצלים, ויוכל להעיר אם צדק בדבריי, והיה זה שכרי...]
יין המשמח כתב:זכורני ששמעתי שהעובר את קו התאריך בספירה חוגג שבועות ביום החמישים שלו.
וא"כ יש לכל א' ספירה לעצמו.
אגב אם שכח כנראה שחוזר לספירה הכללית האמיתית (אפי' אם עבר).
ואגב שבועות הוא החג היחידי שבאמת הינו מד"ס
כיון שלכל המועדים לא הגיעו השלוחים אמנם מניסן עד סיון מן הסתם הגיעו,
ולכן חגגו רק מד"ס. וכן גם היום...
. . בהנוגע לברכת מי שמסתפק באיזה יום לספירה עומד, שהובא ג"כ בספר כת"ר מועדים להלכה פרק ספה"ע, ומעתיק שם סברת שו"ת דבר אברהם, שאין לברך על ספירת ספק, כיון שעצם ענין הספירה הוא - ידיעה ברורה דיומא, ואין מקום לברך באם ספק בידו, עד"ז מצאתי במכ"ע שערי ציון [כנראה שנת תרצ"ה (חסר השער - בטופס זה שבידי)] נזכר בשם הרב רי"א ווינגרד - ואף שסברא שכלית היא, אבל נגוד לסברא זו בהחלט הוא, שאת"ל שכן הוא הדין, הרי בכ"מ שלא הגיעו השלוחים (בזמן שהיו מקדשין ע"פ הראי') - לא קיימו מצות ספירת העומר (כדבעי) מעולם, ופשיטא שלא ברכו עלי', שהרי בששה עשר בניסן עדיין לא היתה ידיעה ברורה בידם, שהרי חגגו יו"ט שני מפני הספק, ובמילא לא יכלו לברך, ובעצם הספירה - הרי לא היתה בידם ידיעה ברורה. ובמילא חסר גם בהתמימות של כל המ"ט ימים. ואיך זה אפשר שלא נזכר בש"ס ענין תמוה כזה? אין הס' דבר אברהם ת"י, ואיני יודע אם עמד על נקודה זו.
חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 44 אורחים