במסתרים כתב:אראל כתב:ברייתות
עיין שם בתויו"ט
אה. עכשיו הבנתי, ואוסיף עוד נופך
ז"ל התויו"ט: הוא היה אומר בן חמש וכו' ונ"א ל"ג. וכתב במד"ש בשם הרר"י בר שלמה ז"ל שאין אלו דברי ר' יהודה בן תימא. וגם אינה מסדר מסכתא זו. אלא שחכמים הסמיכום והוסיפום כאן. ודברי שמואל הקטן הם. ויש נוסחאות שכתוב כאן שמואל הקטן אומר בנפול אויבך אל תשמח וכו'. ע"כ.
ועפ"י דברי התוי"ט הבנתי סיום המשנה הקודם 'יהי רצון שיבנה בית המקדש וכו' ותן חלקנו בתורתך, שרבים ראו כן תמהו, קישור סיום המשנה לתחילתה, ומה ההמשך ל'הוי עז כנמר וכו' לעשות רצון אביך שבשמים'?, וגירסת הגר"א שמקומה של מימרא זו 'יהי רצון שיבנה ביהמ"ק וכו'' אינה שייך לכאן אלא בסוף הפרק!, ובהגהות חשק שלמה (מצויין בגמרא 'עוז והדר' על הדף) מבאר גירסת הגר"א, שמכאן עד סוף הש"ס, רוב המשניות אינם נוהגים בזמן הזה [פרט למסכת חולין], ע"כ סידר כאן רבינו הקדוש תפלה קצרה, שיבנה ביהמ"ק במהרה ונזכה לקיים כל המצות בפועל, ועד שנזכה לכך בב"א אנו מבקשים 'ותן חלקינו בתורתיך' שיחשב הלימוד כאילו עשינו בפועל, ע"כ.
אבל לפי דברי התוי"ט באמת שני הגירסאות נכונים, כי אמנם כן המשנה האחרונה במשנת רבינו הקדוש במסכת אבות היא מימרת יהודה בן תימא אומר הוי עז כנמר וכו', ושם סיים רבינו הקדוש בתפלתו 'יהי רצון שיבנה ביהמ"ק ותן חלקינו בתורתיך', ומכאן ואילך ברייתות שהוסמכו לכאן, לא מסידורו של רבינו הקדוש.