מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שפוי או שפוף. מחריג לנפוץ.הון תועפות-אין דבר כזה.פרשת בלק. ירד או ירט ?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

שפוי או שפוף. מחריג לנפוץ.הון תועפות-אין דבר כזה.פרשת בלק. ירד או ירט ?

הודעהעל ידי יהודהא » ו' יולי 08, 2022 3:44 pm

שפוי או שפוף. מחריג לנפוץ.הון תועפות-אין דבר כזה.לשון בבלק.
הודעהעל ידי יהודהא » ו' יולי 08, 2022
בחלק ב' - סתום את השתום. וקרקר את הקיר.
בחלק ג' - על כלי מלחמה יירוט -ודריכה.

שפוי או שפוף. מחריג לנפוץ .

1.החריג שהפך לנפוץ.
. . שלש רגלים- הביטוי הכ"כ נפוץ - בהקשר ומשמעות לשלושת החגים מוזכר בתנך רק פעם אחת בשמות. ובסהכ בתנך הביטוי ,שלוש רגלים " מופיע עוד שלושה פעמים והם בפרשת בלק, אבל לא במשמעות של החגים ! אלא סתם פעמים.

2. שפוי או שפוף
וילך "שפי" כג,ג,לרשי יחידי מלשון שופי ושקט "שאינו אלא לשון שתיקה". וכן בגיטין עג,א, "זיל שפי". ומכאו התפתח שפוי ושיפוי כשהכוונה במנוחה וברגיעה.
בהעמק דבר פירשו כשהולך לאט כדרךהמתבודד "ודוחק" לוחץ ברגליו על הארץ.והוא מלשון -הוא ,ישופך" ראש.
וברשבם עפ הגמרא "חיגר" צולע -ומאיוב "שופו עצמותיו" נשברו עצמותיו.
או מלשון "פשפוש" לפשפש ולחפש באיזו שעה טוב לקלל את ישראל,-בעל הטורים.
לאונקלוס היינו "יחידי". ולת"י היינו גחין כחיויא=שפוף כנחש.
והאבע פירשו מקום גבוה מהמילה "שפיים" בירמיה ג,כ, "קול על שפיים".

נ,ב כאן כמו בעוד מקומות האבע מדבר על "סוד חתום" ובכוונתו הורדת ומשיכת כוחות והשפעות מהצורות העליונות .

3. לא עושה חשבון.
מתחשב - ובגוים לא יתחשב (כג,ט) , אין הכוונה כלשונינו היום : אינו מתחשב = אגואיסט. אלא במובן של " אינו נחשב" כאחד מהם. וברשי "אינן נמנין עם השאר. היינו " הוא לא נחשב כחלק מהגויים האחרים, אלא הוא הוא מיוחד ויחודי לעצמו. ו
רק עם השנים כאשר ה"גויים"הפכה למילת גנאי ובוז במובן של עובר על התורה ואינו נוהג כיהודי" או אז זה הפך להיות מובן של "אינו מתחשב" או "לא עושה חשבון " לגויים למה שהם אומרים \חושבים.
ולהדגשה יש ח,ש,ב מלשון חשבון =מניין, וזה המובן כאן. ויש ח,ש,ב= מלשון חשיבות והערכה.

4. סתום את השתום.
שתום העין - כד,ג, פעמיים יחידות בכל התנך בבלק. באבע- שאין לו אח, וברמבן- לא מצאנו מוצא למילה הזאת מן המקרא.
והרמבן אומר שאפשר שמקורו מהמילה "שיתי" אותותי אלה , והרמבן מחבר [מלחים] שתי מילים "שתוי מה" = שתום. ומובנו שמבין ומשיג כל מה שישית עינו בו.
המובן המילולי של "שתום" פירושו " פתוח ומשיג, או ברוחניות כיון שנתנבא- הרשבם, או פיזית -מפני שחור העין[ארובת] שלו היה נקור ונראה פתוח -ברשי ..

ובעבודה זרה סט " כדי שישתום =לפתוח - ויסתום= לסגור . ומכאן החדשים עשו הלחם של שתי מילים אלה .ועל ידי צירוף של שתי מילים :שתום \ סתום - יצרו את המונח "שסתום" למתקן הפותח וסוגר מעבר לנוזלים וכו.

5. שטן (כב,כב) בתורה רק פעמיים ושניהם בפרשת בלק, [בנך עוד 27 מהם 14 באיוב ] . במקור הכוונה לשטן=מכשול. אולם מובנו הרחב כולל גם שטנה =עויינות . וגם הלשנה = משטינינו ומקטרגינו. בהמשך הפך גם לסמל הרוע והרשעות .

6. בדד כג,ט בדכ מובנו לבד-
אבל הבכור שור פירש לבדד ישכון= לבטח ישכון, וכך גם בדברים לג,כח "וישכון ישראל בטח בדד עין יעקב".

[b]7. הון תועפות -אין דבר כזה.

תועפות =רב ועצום בכוח \בגודל וכדומה. כג,כב .
מופיע בתנך 4 פעמים , פעמיים בבלק, פעם אחת בתהילים צה - ופעם אחת באיוב כב.
וממנו הכליאו את הביטוי "הון תועפות",שכן בתנך אין צירוף כזה אלא "הון עָתֵק " במשלי, ו"כסף תועפות" באיוב.
ומקורו מלשון עף -גבוה - ברשי, או מלשון תוקף לפי רוב המפרשים, ויא מלשון כפל (בכור שור) שהתרגום בשמות על וכפלת הוא "ותיעוף" .
היינו אלו אותיות במילה הן החשובות הנותנות לה את מובנה: ע\ף. או ת\ף או ע\ף מארמית.

. המילה 'תועפות' נזכרת עוד שלוש פעמים בלבד בתנ"ך בפסוקים המתארים את הקבה: "אֵל מוֹצִיאָם מִמִּצְרָיִם כְּתוֹעֲפֹת רְאֵם לוֹ" (במדבר כג, כב, ובדומה לכך כד, ח); "כִּי אֵל גָּדוֹל ה'… אֲשֶׁר בְּיָדוֹ מֶחְקְרֵי אָרֶץ וְתוֹעֲפוֹת הָרִים לוֹ" (תהלים צה, ד).

8.קרקר את הקיר.
ו"קרקר" כל בני שת. כד,יז, ברשי מלשון קורה= לנקר . ובאבע מביא שבישעיהו כב,ה: מקרקר קיר = הורס הקיר . ולת"י מלשון "לרוקן" אותו מחיילותיו על ידי שיהרגו.
ובחזל פעמים רבות וגם היום בעיקר שימושו במובן חדש - שהוא השמעת קול של צפרדעים ותרנגולות המקרקרות \ים.
ויש גם לכשכש בזנב ומקרוב חידשו "לקשקש" בדיבורים או בעט, ו"הקש" בדלת. ויש גם "שקשק " אבל זה כבר מופיע בפיוטים המוקדמים
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ד' יולי 13, 2022 10:07 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: שפוי או שפוף. מחריג לנפוץ.הון תועפות-אין דבר כזה.פרשת בלק.

הודעהעל ידי יהודהא » א' יולי 10, 2022 12:46 am

ועוד גרגרים קצרים לפרשה: חלק ב'

א.
1. בפרק כד,ה, המסורת מציינת "בראש עמוד בי"ה שמו".
והכוונה שהמילים המתחילות באותיות הנל אמורות להיכתב בראש העמוד , והם:
1. בראשית- א,ט,
2. יהודה -בראשית מט,ח,
3. הבאים- שמות יד ,כח,
4. שמר לך- שמות לד,יא,
5. מה טובו- במדבר כד,ה, פרשתינו.
6. ואעידה בם - דברים לא,כח,

ב.
"זה " כי היכיתני זה שלוש פעמים. כב,כח, לזה מספר מובנים ,וכאן הכוונה ל"כבר" . כמו כי זה שנתיים הרעב..

ג.
מה הקשר בין מחיאות כפיים -ומשקוף ? "ויספוק "=בתורה פעם אחת בלבד במדבר כד,י. ותרגומו ושקפנון-. וברשי שמשקוף שהדלת קרוי כך מפני שהדלת שוקפת =מכה עליו. ובנך יש עוד 6 פעמים.

ד.
"ההסכן הסכנתי" במדבר כב,ל, בתורה רק כאן כפולה. ועוד 8 פעמים בנך. ובמובן של רגיל\הרגל כמו כאן יש בתנך רק 4 פעמים .ובדכ הוא בא במובן של הועיל.

סוכן- מסכן -סכנה-מסכנות - סכין- מה והאם יש קשר ?
'סוכן' ו'הסכין' קשורים באותו שורש סכ"ן הקשור בתועלת, בהרגל ובהתאמה. סכנה היא משורש זהה, סכ"ן, אך הוא אינו קשור לסוכן ולהסכין, וגם לא ל'מסכן', מילה שמקורה שונה.
ויש גם - מסכן- במסכנות תאכל לחם דברים ח,ט, ערי מסכנות =אוצרות- שמות א,יא,

ו"סכין " - טוב, האם זה בכלל מופיע בתנך ? שכן מוצאים אנו : מאכלת, תער וחרב, וסכין הוא בדכ לשון חזל. אבל יש הרי חילופי ס\ש שמאלית ואז יש גם בנך וְשַׂמְתָּ "שַׂכִּין" בְּלֹעֶךָ אִם בַּעַל נֶפֶשׁ אָתָּה“ (משלי כג, פסוק ב).

ה.
.במסכת "בב יד ב, משה כתב ספרו ופרשת בלעם ואיוב..
האם יש פרשה ששמה בלעם- שכן רשי שם אומר : "פרשת בלעם - נבואתו ומשליו " ? ואולי היה כך בחלוקה לפרשיות בארץ ישראל שחילקו את פרשתינו לשלושה פרשיות. ואפשר שבחזל בכלל ב"פרשה" אין הכוונה כשלנו אלא עניינה מצומצם יותר במובן קטע \פרק.

ו.
זה לא חתול\נמיייה אלא אונייה\יות מלחים.
צי= בקשר לספינה\ות\מלחים יש בתנך 4 פעמים.ובתורה רק כאן במדבר כד,כד.
1. רש"י על ישעיהו לג כא: "וצי אדיר - ובורני רבתא". (= ספינה גדולה, בורני גדולה).
2. מצודת ציון על תהלים עב ט: "ציים" - ספינות כמו "וצי אדיר" (ישעיהו לג כא).
3. מצודת דוד על תהלים עב ט: "ציים" - אנשי הספינות הבאים ממרחק.

אבל יש עוד 6 פעמים צי \ציים במובן שונה של בעלי חיים מדבריים:
1. רש"י על ישעיהו יג כא: "ציים" – תירגם יונתן תמון הם נמיות (מרטרינ"ש בלע"ז).
2. מצודת ציון על ישעיהו יג כא: "ציים אוחים" – שמות מיני חיות.
3. רש"י על ירמיהו נ לט: "ציים את איים" - יערעון תמון בחתולין מיני חיות המצויין בחורבה.
4. מלבי"ם על ירמיהו נ לט: "לכן ישבו ציים" אשלח לשם חיות נוראות כדמות חיות האימים שהיו להם לפסילים והם ישבו בארץ "לא תשב עוד לנצח".
5.מצודת ציון על ירמיהו נ לט: "ציים איים" - שמות מיני חיות.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ג' יולי 12, 2022 8:17 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: שפוי או שפוף. מחריג לנפוץ.הון תועפות-אין דבר כזה.פרשת בלק.

הודעהעל ידי יהודהא » א' יולי 10, 2022 1:12 pm

להלן שתי תגובות שקיבלתי -ותשובתי עכ.

א.
כתבתי "קרקר את הקיר".

וע"כ העיר החכם ב'
לתרגום אונקלוס "קרקר" הוא מלשון שליטה (כמו ש"קירי" ביוונית זה לשון אדנות)

ועכ תשובתי -
ישכח על הרעיון -יפה .והוא מתרץ במה שהתקשו מפרשי אונקלוס בקשר בין קרקר -לשליטה !
ויש שרצו לגרוס "וישיצי" או "קדקד" ובדבריך אתי שפיר.

הבן איש חי
אוסיף רק שיש פיוט מפורסם 'כירי רם ' שכתב ר' יוסף חיים מבגדד הבן איש-חי בבבל, במאה ה-19. הבן איש חי, בו הוא מפאר את התורה, את משה הנביא שקיבלה ומתוך כך גם את אלוהים. זהו פיוט לשמחת תורה.
כִּירִי רָם כִּירִי רָם \ עַל יַד מֹשֶׁה בֶּן עַמְרָם

ובמדרש
ומקורו במדרש על דוד המלך:במדבר רבה פרשת במדבר, פ"ד סי' כ . מהו מכרכר?
מהו מכרכר? שהיה מקיש ידיו זו על זו וטופח ואומר כירי רם והיו ישראל מריעים ותוקעים בשופרות ובחצוצרות וכל כלי שיר ...

והפשט-
. .. אבל מה משמעות המילים? המפרשים הסבירו את הצירוף במילים: 'אדוני רם' כנראה שמקור פירושם הוא במילה היוונית 'כירי' ( ύ) שפירושה 'אדון' , והכוונה, שדוד היה משבח את ה' וקורא לו 'אדון רם'.

וקשה-
אלא שזה קירי בק'= אדון. וזה כירי בכ' = עבד. - ועכ ראה בקישור הבא באוצר כאן-
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=54609#p684991
תודה.

ב.
כתבתי : 3. לא עושה חשבון.
.. יש ח,ש,ב מלשון חשבון =מניין, וזה המובן כאן. ויש ח,ש,ב = מלשון חשיבות והערכה.

והעיר החכם י.ו.
בכדי להעמיד דברים על דיוקם, יצויין כי לאמיתו של דבר השורש זהה בשתיהם: חשיבות.
חשבון ומניין נובע מתוך חשיבות הדבר אותו מונים ומחשבים (תרתי משמע), כביטוי הנפוץ "כמונה מעות",
וכדברי חז"ל "מתוך חיבתן מונה אותן כל שעה" (וראה רש"י בפרשת השבוע - פ' פנחס - כו, א)

ותשובתי-
אכן ההגיון אומר כדבריך .
אם כי מוצאים אנו מובנים שונים ולעיתים הפוכים גם כשאותיות השורש זהות. ולדוגמה בנכתב לעיל ס,כ,ן,
שהוא יכול להיות מסכן. אבל גם אוצרות -ערי מסכנות או שונה היינו סוכן = יעיל.
תודה

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שפוי או שפוף. מחריג לנפוץ.הון תועפות-אין דבר כזה.פרשת בלק.

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' יולי 10, 2022 1:20 pm

לגבי שפי מלשון מנוחה ושלוה כ"כ גם בתנחומא סימן יא:
וַיֵּלֵךְ שֶׁפִי, שָׁפוּי לְקַלֵּל. שֶׁעַד אוֹתָהּ שָׁעָה הָיָה שָׁפוּי, וּמִן אוֹתָהּ שָׁעָה הָיָה נִטְרָד.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: שפוי או שפוף. מחריג לנפוץ.הון תועפות-אין דבר כזה.פרשת בלק.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' יולי 12, 2022 8:10 pm

צופה_ומביט כתב:לגבי שפי מלשון מנוחה ושלוה כ"כ גם בתנחומא סימן יא:
וַיֵּלֵךְ שֶׁפִי, שָׁפוּי לְקַלֵּל. שֶׁעַד אוֹתָהּ שָׁעָה הָיָה שָׁפוּי, וּמִן אוֹתָהּ שָׁעָה הָיָה נִטְרָד.


לצופה -
ישכח על ההפנייה שמשפה את הפירוש ה"שפוי".
ואגב נעסוק בעוד שתי מילים מבלק -

הרחבה ג. . . כלי מלחמה

א.
דרך כוכב מיעקב כד,יז.

ד,ר,ך יכול לבוא בכמה מובנים - וחלק מהם אצלנו :
1. או מלשון מתיחה דרך =מתח קשתו\נשקו. ואז הופיע\היכה בעוצמה ובפתאומיות.
2. ויש גם דרך (בקמץ פתח) =רמס [את הענבים].
3. צועד ומגיע\הגיע בדרך -
4. והיום [לא בתורה] גם במובן דרוך =מוכן \מתכונן. עירני לצפוי.
ויש עוד

אז מה הפירוש כאן ?
ברשי כאן נשמטו מילם מפירושו,[כך בשערי אהרון בשם יוסף הלל, הבנת המקרא] ובעצם היו לו שני פירושים שעורבבו.
א. כתרגומו -כד יקום מלכא. במובן 3.דלעיל. ב. והשני לשון דרך קשתו [ מתיחה. ועובר במהירות ובעוצמה כמו חץ שנורה מהקשת הדרוכה].וזה מובן 1 לעיל.

ולרדק- הוא בקמץ ובלשון עבר שמובנו: דרך= צעד , שכבר החזיקו הכוכבים בדרכם לבוא לעזרת ישראל וכו.
וגם זה מובן 3 לעיל .

לרמבן כמו כוכב הדורך [מפציע] בקצה השמיים -כךהמשיח יקבץ נדחי ישראל מקצה הארץ.
ובדעת זקנים - דרך לשון חוזק כמו תדרכי נפשי עוז ,נתחזק המושל= שלטון חזק ,ואולי זה בא במובן דריסה -שהוא דריכה בכוח .קרוב למובן 2 לעיל.

לראבע - הכוונה כמו כוכב שביט שלא היו צפוי [פתאומי ובעוצמה] ובבואו הוא בוהק ובולט לעיני כולם." שיראה לכל בדרכו". גם בצרור המור כתב "שיופיע כוכב " באור גדול ובזוהר עצום" ואפשר שכוונתו דומה. וזה במובן 1 דלעיל.

ב.
הפצה ע"י מטוסים וטילים -
"ירט" מופיע בתנך פעם אחת בלבד בפרשת בלק [כב, לב,] ואולי עוד פעם באיוב טז,יא, "ועל ידי רשעים ירטני." ויש בכך מחלוקת אם הם זהים או (לראבע) שונים. ומה גרם לנפיצותה של מילה ופועל זה ?
.השימוש במטוסים וטילים והמלחמה בהם ובהמשך גם בקשר לתשדורות דיגיטליים שונים ותפיסתם\חשיפתם או הסטתם והפלתם מכונים "יירוט".

בהגדרה "יירוט"
הוא הסטה מכוונת של כלי טיס או כלי שיט ממסלולו – על ידי אילוצו לפנות ליעד אחר או על ידי פגיעה בו. כך גם היירוט מכֻוון גם נגד טילים וכלי משחית דומים ונועד למנוע מהם להגיע ליעדם. בתחום המודיעין מיירטים מסרים במטרה להשיג את המידע הצפון בהם, לרוב מבלי למנוע מהם להגיע ליעדם.

.השימוש במילה יירוט בהקשר הצבאי. מתועדת בעיתונות העברית מסוף שנות החמישים של המאה העשרים, למשל בצירוף 'מטוס יירוט'.

ומה פירושו ?

.יסודו של היירוט הוא בחומש במדבר שם מסופר כאשר בלעם הולך לקלל את ישראל .... וכה אמר לו המלאך: "עַל מָה הִכִּיתָ אֶת אֲתֹנְךָ זֶה שָׁלוֹשׁ רְגָלִים? הִנֵּה אָנֹכִי יָצָאתִי לְשָׂטָן כִּי יָרַט הַדֶּרֶךְ לְנֶגְדִּי. וַתִּרְאַנִי הָאָתוֹן וַתֵּט לְפָנַי זֶה שָׁלֹשׁ רְגָלִים…" (במדבר כב, לב–לג).

. במובנו של המשפט "כי יָרַט הדרך לנגדי" רבו הפירושים. ולרבים מהפרשים: אבן־עזרא, רמב"ן, רד"ק, רלב"ג מוצאים אנו פירוש הקושר את הפועל הזה ל"עיווּת", סטייה והטיה (אבן־עזרא, רמב"ן, רד"ק, רלב"ג).לאבע הוא משורש ר,ט,ה, והיוד אינו מהשורש אלא סימן לעתיד.

וברשי מביא את א) הנוטריקון יראה ראתה וכו. וגם
ב) כי יָרַט מלשון" רטט" ובא לציין מציין מהירות \ דחיפוּת ("שחרד ומיהר הדרך") .
ג) או מלשון רצון-שרצה בעל הדרך ללכת נגדי וכבאיוב. וכך באונקלוס .
ובפירוש רשרה - שיש חילופי ט\ד ירט- ירד שבעל הדרך ירד לנגדי .

למעשה השימוש של הפועל יָרַט במשמעות סָטָה\הסיט - קרוב למובן בחז"ל הרואה בפועל יָרַט נוטריקון לסטייתה של האתון מדרכה: "יראה ראתה "נטתה" (בבלי שבת קה ע"א, בבלי מנחות סו ע"ב ועוד).

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: שפוי או שפוף. מחריג לנפוץ.הון תועפות-אין דבר כזה.פרשת בלק. ירד או ירט ?

הודעהעל ידי יהודהא » ה' יולי 18, 2024 9:46 am

תשפד.

השטן מיהו ומהו ?
הועבר לכאן-
viewtopic.php?f=46&t=64843


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 86 אורחים