מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 01, 2024 4:11 pm

עזריאל ברגר כתב:בספר שבת כהלכה הנ"ל שמסתמא הרחיב בזה כיד ה' הטובה עליו.

https://tablet.otzar.org/#/b/26971/p/14 ... 9839410010
מתחיל בעמוד 145, וממשיך גם אחרי עמוד 150 שכבר אינו פתוח בחינם...

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: תפילה ביארצייט

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' יולי 01, 2024 4:16 pm

עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:האם יש עדיפות להתפלל ביארצייט שיצא בשבת,תפילת שחרית או מוסף?

רבים נוהגים להתפלל בשבת שלפני היארצייט את תפילת מוסף. אז מסתמא יש בה מעלה על שחרית.
ומאידך - שחרית היא "תדיר" לעומת מוסף, וגם יש בה מעלה של "זריזין מקדימין".

שבת שלפני היא"צ זהו מנהג בגלל שזה המשך למפטיר. והחיוב הוא לעלות לתורה, ונוהגין למפטיר בגלל שבברכת ההפטרה יש הענין של קדיש. וכל מי שעולה למפטיר בגלל שאינו מצוה כאחד הקרואים - כיון שעלה לא ירד, וזה כעין "פיצוי" שמצטרף לזה מוסף.
אבל ביא"צ שיש ענין בכל התפילות וכל הקדישין, אם יכול רק אחת מהתפילות וצריך לבחור, עדיף למנות איפה שיש יותר קדישין וברכו ולא רק חזרת הש"ץ.

אליהו בעסער
הודעות: 27
הצטרף: ד' פברואר 05, 2020 4:21 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי אליהו בעסער » ב' יולי 01, 2024 4:44 pm

בנוגע להענבים, אינו קשור לסוגיית שטיפת פירות, כיון שהכלי אינו בורר המים מהפסולת, אלא המים מהענבים. וע''ז הבאתי ראי' ברורה שאין כאן בית מיחוש כיון ששפכתי רק מים ויצא מים אין איסור בזה שבדרך המים התערבבו עם הענבים.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 01, 2024 4:54 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
כדכד כתב:
עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:נשאלתי בשבת אם מותר לשטוף ענבים לאכילה בתוך כלי שלהם שיש בו חורים והמים והפסולת יוצאים דרך החורים.
לא הבנתי מה יכול להיות בעיתי בזה אבל אחי שישב לצידי טען שזה בורר מדאורייתא מכיוון שהפסולת מופרדת בכלי.

האומנם?

אולי לא דאורייתא אלא דרבנן - כבורר בקנון ובתמחוי.
אבל יש כאן ברירה בכלי!

הכלי אינו כלי מיועד לברירה אפילו כקנון ותמחוי
זה כלי שמיועד להחזקת ענבים וצ"ע אם זה נחשב כלי.
כמו"כג צ"ע אם שטיפת ענבים נחשבת ברירת פסולת וכמ"ש הרב אליהו בעסער

זה לא ברירה בלח?

הדיון על ברירה בלח הוא אם הפרדת יבש מלח נחשבת הפרדה או שהם מופרדים ועומדים
הדיון כאן הוא לא על ברירת המים מהענבים שלא היו מחוברים אליהם מתחילה
אלא על הפרדת הפסולת הנשטפת מהענבים האם היא חשבת פסולת והאם הכלי נחשב כלי

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תפילה ביארצייט

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 01, 2024 5:01 pm

הוה אמינא כתב:
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:האם יש עדיפות להתפלל ביארצייט שיצא בשבת,תפילת שחרית או מוסף?

רבים נוהגים להתפלל בשבת שלפני היארצייט את תפילת מוסף. אז מסתמא יש בה מעלה על שחרית.
ומאידך - שחרית היא "תדיר" לעומת מוסף, וגם יש בה מעלה של "זריזין מקדימין".

שבת שלפני היא"צ זהו מנהג בגלל שזה המשך למפטיר. והחיוב הוא לעלות לתורה, ונוהגין למפטיר בגלל שבברכת ההפטרה יש הענין של קדיש. וכל מי שעולה למפטיר בגלל שאינו מצוה כאחד הקרואים - כיון שעלה לא ירד, וזה כעין "פיצוי" שמצטרף לזה מוסף.
אבל ביא"צ שיש ענין בכל התפילות וכל הקדישין, אם יכול רק אחת מהתפילות וצריך לבחור, עדיף למנות איפה שיש יותר קדישין וברכו ולא רק חזרת הש"ץ.

לענ"ד התפילה בשבת שלפני היא"צ היא בגלל הנשמה היתירה שיש בשבת והיא"צ שלה הוא בשבת שטרם היא"צ.
הענין של מוסף לא קשור לזה שזה המשך של מפטיר שהוא ענין בפ,ע אלא שבמוסף מודגשת המעלה של הנשמה היתירה יותר מאשר בשחרית.
אמנם למעשה זה נכוןבשבת לפני היא"צ וביא"צ עצמו לכאורה אין ענין במוסף על פני שחרית
אבל לא הבנתי את ענין הקדישים.
בשחרית ובמוסף יש אותו מספר קדישים.
חצי קדיש לפני וקדיש תתקבל בסף.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 01, 2024 5:03 pm

עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אליהו בעסער כתב:נ''ל שמותר כמו שמותר לברור מים בכלי כיון שראויים לשתי' וכו' ואין איסור בורר במה שעוברים הלכלולך שבמסננת

חוששני שלא עיינת בסוגיית שטיפת פירות בשבת.

אני חושב שאין מקום לתגובות כמו "חוששני שלא עיינת"
אם מר יחושב שאינו צודק יסביר למה מהלכות שטיפת פירות בבסת עולה שאין זה דומה לסינון מים בכלי.

מתנצל. חשבתי שיש על זה דיון ארוך בשו"ע ונו"כ.
אבל בשו"ע (שיט,ח) קיצר בזה, וכנראה בספרים אחרים האריכו, ואיני זוכר את המקורות.

מצאתי כמה מקורות במשנ"ב דרשו שם וכן בספר שמירת שבת כהלכתה בפרק על הלכות בורר

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יולי 02, 2024 8:25 pm

שור נגח ג' פעמים, אמנם לטענת הבעלים אירע באמצע גם שראה ולא נגח וממילא אינו נעשה מועד, על מי מוטלת חובת ההוכחה? (והיינו האם העדות לעשות שור למועד צריכה להיות שלא זזה ידינו וכו'). ומכאן לוסתות, ראתה ג"פ בראש חודש, אבל היה ביניהם עוד ר"ח שאין ידוע אם ראתה בו או לא.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יולי 02, 2024 10:21 pm

עושה חדשות כתב:שור נגח ג' פעמים, אמנם לטענת הבעלים אירע באמצע גם שראה ולא נגח וממילא אינו נעשה מועד, על מי מוטלת חובת ההוכחה? (והיינו האם העדות לעשות שור למועד צריכה להיות שלא זזה ידינו וכו'). ומכאן לוסתות, ראתה ג"פ בראש חודש, אבל היה ביניהם עוד ר"ח שאין ידוע אם ראתה בו או לא.

בפשטות חובת ההוכחה על הבעלים, דאלת"ה כמעט אין שום אפשרות למועד.
ודון מינה...

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: תפילה ביארצייט

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' יולי 02, 2024 10:45 pm

כדכד כתב:
הוה אמינא כתב:
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:האם יש עדיפות להתפלל ביארצייט שיצא בשבת,תפילת שחרית או מוסף?

רבים נוהגים להתפלל בשבת שלפני היארצייט את תפילת מוסף. אז מסתמא יש בה מעלה על שחרית.
ומאידך - שחרית היא "תדיר" לעומת מוסף, וגם יש בה מעלה של "זריזין מקדימין".

שבת שלפני היא"צ זהו מנהג בגלל שזה המשך למפטיר. והחיוב הוא לעלות לתורה, ונוהגין למפטיר בגלל שבברכת ההפטרה יש הענין של קדיש. וכל מי שעולה למפטיר בגלל שאינו מצוה כאחד הקרואים - כיון שעלה לא ירד, וזה כעין "פיצוי" שמצטרף לזה מוסף.
אבל ביא"צ שיש ענין בכל התפילות וכל הקדישין, אם יכול רק אחת מהתפילות וצריך לבחור, עדיף למנות איפה שיש יותר קדישין וברכו ולא רק חזרת הש"ץ.

לענ"ד התפילה בשבת שלפני היא"צ היא בגלל הנשמה היתירה שיש בשבת והיא"צ שלה הוא בשבת שטרם היא"צ.
הענין של מוסף לא קשור לזה שזה המשך של מפטיר שהוא ענין בפ,ע אלא שבמוסף מודגשת המעלה של הנשמה היתירה יותר מאשר בשחרית.
אמנם למעשה זה נכוןבשבת לפני היא"צ וביא"צ עצמו לכאורה אין ענין במוסף על פני שחרית
אבל לא הבנתי את ענין הקדישים.
בשחרית ובמוסף יש אותו מספר קדישים.
חצי קדיש לפני וקדיש תתקבל בסף.

הרב דוד טהרני כתב לי שאין הבדל!

ברשילא
הודעות: 358
הצטרף: ד' מרץ 10, 2021 2:31 am

Re: תפילה ביארצייט

הודעהעל ידי ברשילא » ג' יולי 02, 2024 11:19 pm

איתן נוי כתב:
כדכד כתב:
הוה אמינא כתב:
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:האם יש עדיפות להתפלל ביארצייט שיצא בשבת,תפילת שחרית או מוסף?

רבים נוהגים להתפלל בשבת שלפני היארצייט את תפילת מוסף. אז מסתמא יש בה מעלה על שחרית.
ומאידך - שחרית היא "תדיר" לעומת מוסף, וגם יש בה מעלה של "זריזין מקדימין".

שבת שלפני היא"צ זהו מנהג בגלל שזה המשך למפטיר. והחיוב הוא לעלות לתורה, ונוהגין למפטיר בגלל שבברכת ההפטרה יש הענין של קדיש. וכל מי שעולה למפטיר בגלל שאינו מצוה כאחד הקרואים - כיון שעלה לא ירד, וזה כעין "פיצוי" שמצטרף לזה מוסף.
אבל ביא"צ שיש ענין בכל התפילות וכל הקדישין, אם יכול רק אחת מהתפילות וצריך לבחור, עדיף למנות איפה שיש יותר קדישין וברכו ולא רק חזרת הש"ץ.

לענ"ד התפילה בשבת שלפני היא"צ היא בגלל הנשמה היתירה שיש בשבת והיא"צ שלה הוא בשבת שטרם היא"צ.
הענין של מוסף לא קשור לזה שזה המשך של מפטיר שהוא ענין בפ,ע אלא שבמוסף מודגשת המעלה של הנשמה היתירה יותר מאשר בשחרית.
אמנם למעשה זה נכוןבשבת לפני היא"צ וביא"צ עצמו לכאורה אין ענין במוסף על פני שחרית
אבל לא הבנתי את ענין הקדישים.
בשחרית ובמוסף יש אותו מספר קדישים.
חצי קדיש לפני וקדיש תתקבל בסף.

הרב דוד טהרני כתב לי שאין הבדל!

היא"צ של הנשמה יתירה הוא במוצאי שבת שלפני יום הפטירה. (וכ"כ בגשר החיים, הטעם למה ניגשים במוצ"ש שלפני היא"צ).

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' יולי 02, 2024 11:37 pm

חכם איתן הבאתי לך מקור

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' יולי 03, 2024 3:42 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:חכם איתן הבאתי לך מקור

איפה?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תפילה ביארצייט

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 03, 2024 5:09 pm

ברשילא כתב:
איתן נוי כתב:
כדכד כתב:
הוה אמינא כתב:
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:האם יש עדיפות להתפלל ביארצייט שיצא בשבת,תפילת שחרית או מוסף?

רבים נוהגים להתפלל בשבת שלפני היארצייט את תפילת מוסף. אז מסתמא יש בה מעלה על שחרית.
ומאידך - שחרית היא "תדיר" לעומת מוסף, וגם יש בה מעלה של "זריזין מקדימין".

שבת שלפני היא"צ זהו מנהג בגלל שזה המשך למפטיר. והחיוב הוא לעלות לתורה, ונוהגין למפטיר בגלל שבברכת ההפטרה יש הענין של קדיש. וכל מי שעולה למפטיר בגלל שאינו מצוה כאחד הקרואים - כיון שעלה לא ירד, וזה כעין "פיצוי" שמצטרף לזה מוסף.
אבל ביא"צ שיש ענין בכל התפילות וכל הקדישין, אם יכול רק אחת מהתפילות וצריך לבחור, עדיף למנות איפה שיש יותר קדישין וברכו ולא רק חזרת הש"ץ.

לענ"ד התפילה בשבת שלפני היא"צ היא בגלל הנשמה היתירה שיש בשבת והיא"צ שלה הוא בשבת שטרם היא"צ.
הענין של מוסף לא קשור לזה שזה המשך של מפטיר שהוא ענין בפ,ע אלא שבמוסף מודגשת המעלה של הנשמה היתירה יותר מאשר בשחרית.
אמנם למעשה זה נכוןבשבת לפני היא"צ וביא"צ עצמו לכאורה אין ענין במוסף על פני שחרית
אבל לא הבנתי את ענין הקדישים.
בשחרית ובמוסף יש אותו מספר קדישים.
חצי קדיש לפני וקדיש תתקבל בסף.

הרב דוד טהרני כתב לי שאין הבדל!

היא"צ של הנשמה יתירה הוא במוצאי שבת שלפני יום הפטירה. (וכ"כ בגשר החיים, הטעם למה ניגשים במוצ"ש שלפני היא"צ).

יש מקורות לכך שהיא"צ של הנשמה היתירה הוא בשבת ושבגלל זה ניגשים בשבת שלפניהיא"צ
(ונפק"מ לשאלה דומה, אם יכול לגשת בשבת שלפני היא"צ או במוצ"ש מה עדיף)

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' יולי 03, 2024 5:30 pm

איתן נוי כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:חכם איתן הבאתי לך מקור

איפה?

viewtopic.php?f=17&t=44415&start=3600#p839877
ספר משמרת השמחות חב עמ' תתכה
ובמצפה אריה שם כ' הטעם דנשתרבב המנהג מחמת דעולה למפטיר והמפטיר צריך להתפלל מוסף מדינא דגמ' ולכן נתפשט שמתפלל מוסף ואע"פ שלא עלה למפטיר ומ"מ מכיון דהספרדים עולים לכל התפלות כדלהלן דיש בזה עילוי נשמה לנפטר בשבת א"כ שפיר נוהגין באשכנז עכ"פ בתפלת מוסף שיש בו קדושת כתר שיש עילוי נשמה גדול לנפטר ואמנם יש מהגדולים שלא נהגו בזה עי' בקצה המטה על המטה אפרים שער ג' דכ' בשם הדרכי תשובה שלא נהג בזה.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' יולי 04, 2024 3:52 pm

מעניין. הוי אומר שיש מעלה מיוחדת לנפטר בעצם כך שאומר את קדושת כתר "בתור ש"ץ". נשמע יותר לכיוון הקבלי.

ברשילא
הודעות: 358
הצטרף: ד' מרץ 10, 2021 2:31 am

Re: תפילה ביארצייט

הודעהעל ידי ברשילא » ה' יולי 04, 2024 6:54 pm

כדכד כתב:
ברשילא כתב:
איתן נוי כתב:
כדכד כתב:
הוה אמינא כתב:
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:האם יש עדיפות להתפלל ביארצייט שיצא בשבת,תפילת שחרית או מוסף?

רבים נוהגים להתפלל בשבת שלפני היארצייט את תפילת מוסף. אז מסתמא יש בה מעלה על שחרית.
ומאידך - שחרית היא "תדיר" לעומת מוסף, וגם יש בה מעלה של "זריזין מקדימין".

שבת שלפני היא"צ זהו מנהג בגלל שזה המשך למפטיר. והחיוב הוא לעלות לתורה, ונוהגין למפטיר בגלל שבברכת ההפטרה יש הענין של קדיש. וכל מי שעולה למפטיר בגלל שאינו מצוה כאחד הקרואים - כיון שעלה לא ירד, וזה כעין "פיצוי" שמצטרף לזה מוסף.
אבל ביא"צ שיש ענין בכל התפילות וכל הקדישין, אם יכול רק אחת מהתפילות וצריך לבחור, עדיף למנות איפה שיש יותר קדישין וברכו ולא רק חזרת הש"ץ.

לענ"ד התפילה בשבת שלפני היא"צ היא בגלל הנשמה היתירה שיש בשבת והיא"צ שלה הוא בשבת שטרם היא"צ.
הענין של מוסף לא קשור לזה שזה המשך של מפטיר שהוא ענין בפ,ע אלא שבמוסף מודגשת המעלה של הנשמה היתירה יותר מאשר בשחרית.
אמנם למעשה זה נכוןבשבת לפני היא"צ וביא"צ עצמו לכאורה אין ענין במוסף על פני שחרית
אבל לא הבנתי את ענין הקדישים.
בשחרית ובמוסף יש אותו מספר קדישים.
חצי קדיש לפני וקדיש תתקבל בסף.

הרב דוד טהרני כתב לי שאין הבדל!

היא"צ של הנשמה יתירה הוא במוצאי שבת שלפני יום הפטירה. (וכ"כ בגשר החיים, הטעם למה ניגשים במוצ"ש שלפני היא"צ).

יש מקורות לכך שהיא"צ של הנשמה היתירה הוא בשבת ושבגלל זה ניגשים בשבת שלפניהיא"צ
(ונפק"מ לשאלה דומה, אם יכול לגשת בשבת שלפני היא"צ או במוצ"ש מה עדיף)

אפשר מקורות שהיא"צ של הנשמה יתירה בשבת, וכן שבגלל זה ניגשים?
תודה!
דברי הגשה"ח שבמוצאי שבת היא"צ של הנשמה יתירה, מיושבים על הלב, שהרי בשבת עדיין הנשמה יתירה היתה חיה, ורק במוצ"ש "עלתה מבלי שוב" - וכדברי הגשה"ח (ראה ח"א עמ' שמב).
ובקושי מצאנו מקור לתפילה בשבת עצמה שלפני היא"צ, מלבד ש"כך נהגו". (ראה בגשה"ח שם). ואפילו בנטעי גבריאל לא מצא טעם מבוסס.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 04, 2024 11:43 pm

מחילה
ראיתי את זה לפני שנים
כעת איני מוצא
זכור לי שזה היה לי חידוש וניסיתי לומר זאת כחידוש לפני מורי ורבי זצ"ל וענה לי שהדבר פשוט וידוע לו מכבר.
אם אמצא לא אמנע טוב

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יולי 05, 2024 12:31 pm

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
סגי נהור כתב:ויש לדון אם עיבוי של אדי מים מהאוויר (כגון במזגנים המנטפים...) דינו כמים או כטל.

אם יש איזושהי נפקא מינה הלכתית ביניהם.

מעניין לבדוק באנציקלופדיה תלמודית ערך "טל", לראות הם דינו כמים לגבי מקוה וכדו', והאם יש איזשהו חילוק הלכתי בין טל למים.

בדיוק כרך י"ט חסר בבית הכנסת שלנו...

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יולי 09, 2024 4:29 pm

עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:שור נגח ג' פעמים, אמנם לטענת הבעלים אירע באמצע גם שראה ולא נגח וממילא אינו נעשה מועד, על מי מוטלת חובת ההוכחה? (והיינו האם העדות לעשות שור למועד צריכה להיות שלא זזה ידינו וכו'). ומכאן לוסתות, ראתה ג"פ בראש חודש, אבל היה ביניהם עוד ר"ח שאין ידוע אם ראתה בו או לא.

בפשטות חובת ההוכחה על הבעלים, דאלת"ה כמעט אין שום אפשרות למועד.
ודון מינה...
לגבי שור המועד ראיתי בחי' ר"ר גרוזובסקי ב"ק סי' טז שלכאו' נחלקו בזה התוס' והנמוק"י, עי"ש.
ולגבי וסתות רחוק לומר שאשה היודעת שראתה ג"פ בר"ח ואינה יודעת על שאר הראיות אימתי, שתקבע וסת לר"ח.
ויש בהחלט מקום לחלק בין הדברים, (שהרציפות בראיותיה של אשה הם חלק מעצם הקביעות, משא"כ בנגיחות השור).

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יולי 09, 2024 4:47 pm

עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:האם מותר לקרוא קרי"ש כנגד זה, (ע"פ המבואר בסי' פג ס"ה ומשנ"ב).

לא עיינתי עתה, אבל אין זה כלי שמיועד להכיל בתוכו דברי טינוף, ואינו בחזקת מלוכלך.
ויש לעיין היטב.
הרי ציינתי מקור במשנ"ב, נא לעיין.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יולי 09, 2024 5:08 pm

עכשיו ראיתי שטעיתי, ותמיהתי עליך לאידך גיסא:
הרי בדיוק על הכלי הזה מדובר שם בשו"ע, ונראה מהפוסקים (מג"א, ט"ז, שו"ע הרב, משנ"ב) שאסרו זאת מן הדין.
אז מהיכי תיתי להתיר?

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יולי 09, 2024 8:21 pm

אני חושש לכתוב את הצד שיש לי לחלק ביניהם, כדי שלא תתמה עלי לאידך גיסא מה ההוא"מ לדמות :)

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' יולי 10, 2024 3:01 pm

יעקל כתב:
איתן נוי כתב:אם תרצה אביא מקורות לכאן.

אשמח שתביא.
עכ"פ פחות מקובל בציבור... ממה שראיתי...

שולחן ערוך אבן העזר הלכות אישות סימן כא סעיף ו: "אין שואלים בשלום אשה כלל, אפילו ע"י שליח, ואפי' ע"י בעלה אסור לשלוח לה דברי שלומים. אבל מותר לשאול לבעלה איך שלומה".

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' יולי 10, 2024 3:06 pm

לשון רש"י בב"מ: 'מה שלום הגברת'.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ד' יולי 10, 2024 3:14 pm

בדוגמאות של גדו"י שהבאנו באשכול שני עמודים אחורה נראה שמדובר בשליחת דברי שלומים לאישה ע"י בעלה. ע"ש היטב, הרב איתן.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' יולי 11, 2024 9:25 pm

כעת התבוננתי שם. לא!
הרבה יותר קל לומר את המילה "שלום" מאשר לדרוש/לשאול בלשום. דהיינו "מה שלומך". וניתן לראות בדברי פוסקים רבים, וכמובן בחזו"ע אבילות. שאין כל איסור לומר את המילה "שלום". וכל האיסור הוא בשאלת "מה שלומך".

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ה' יולי 11, 2024 10:36 pm

אם היבנתי טוב את דבריך, כאשר המחבר כותב ואפי' ע"י בעלה אסור לשלוח לה דברי שלומים - הכוונה ל"מה שלומך", "איך שלומך"

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' יולי 12, 2024 9:37 am

יעקל כתב:אם היבנתי טוב את דבריך, כאשר המחבר כותב ואפי' ע"י בעלה אסור לשלוח לה דברי שלומים - הכוונה ל"מה שלומך", "איך שלומך"

לא.
הכוונה שאומר לבעלה שיאמר לאשתו בשמו שדרש בשלומה.
לעומת ששואל את בעלה: "מה שלום אשתך". שע"כ כתב מרן שאין בעיה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 15, 2024 5:08 pm

ידועה הקושיא על אחימלך שנתן לדוד לאכול מלחם קדוש, וזה היה בתנאי שהם זהירים מטומאה.
ולפי פשט הכתובים - נראה שמדובר בלחם הפנים.
ורבים עסקו בשאלה, איך נתנו לזר לאכול מהלחם שנאמר עליו "והיתה לאהרן ולבניו", ואם תאמר שאחזו בולמוס וכו' - מדוע לא יותר גם איסור טומאה?!

ואולי אפשר לומר:
1. רבי יהודה (במשנה האחרונה של מסכת זבחים) אומר שאין כיהון בבמה, אלא הזרים כשרים לכתחילה להקריב בבמה (מה שמסביר את זה ששמואל הקריב קרבנות, למרות שהוא היה לוי).
2. משכן-נוב נקרא "במה גדולה".
3. נאמר במשנה (מגילה א,י) "אין בין במה גדולה לבמה קטנה אלא פסחים".
4. על פי כל זה - דוד ונעריו כשרים להקרבת הקרבנות במשכן-נוב, בתנאי שהם טהורים.
5. אולי עפ"ז ניתן לומר שהם גם כשרים לאכילת קדשי הקדשים? או שמא מכיוון שהם נחשבים ממתנות כהונה (כדרשת חז"ל על פרשת קורח שקראנו לאחרונה) - אסורים לזרים אף בבמה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 15, 2024 5:17 pm

נשאלתי:
לא מובן מאי סלקא דעתך. איך מתנות כהונה יתנו למי שאינו כהן?

ותגובתי:
א. יש מתנות כהונה שמותר לכולם לאכול.
כגון זרוע לחיים וקיבה הניתנים מבהמות חולין.
וגם העורות של קדשי-הקדשים - ניתנים לכהנים, ואין בהם קדושה, ומותר להם לתת אותם לישראל.
ב. מלבד זאת, לא ברור לי שאכן קדשי הבמות נחשבים חלק ממתנות כהונה.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 15, 2024 6:04 pm

האין מפורש בחז"ל שהותר משום פקוח נפש?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 15, 2024 7:10 pm

כדכד כתב:האין מפורש בחז"ל שהותר משום פקוח נפש?

אינני זוכר, אך תירוץ זה מוקשה: אם הותר איסור זרות - מדוע לא יותר איסור טומאה?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ג' יולי 16, 2024 4:56 pm

התירוץ באמת קשה ואין לי תירוץ
חפשתי ומצאתי בינתים את זה
ילקוט שמעוני שמואל א רמז קל
נכיון שלא מצא שם כי אם לחם הפנים, אמר לו דוד תן לי שלא נמות ברעב שספק נפשות דוחה שבת
ונראה שזה לא בהכרח לענין זרות אלא לענין שבת. ויל"ע ואם אמצא לכאן או לכאן בעז"ה אביא.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ג' יולי 16, 2024 5:08 pm

וכעת מצאתי מנחות צ"ה ע"ב:
ר' יהודה אומר: כל מעשיהן בפנים [וכו']. אמר רבי אבהו בר כהנא, ושניהן מקרא אחד דרשו: והוא דרך חול אף כי היום יקדש בכלי, רבי יהודה סבר: בחול אשכחינהו דקא אפו ליה, אמר להו: דרך חול קא אפיתו ליה? אף כי היום יקדש בכלי, איפסיל ליה בלינה; רבי שמעון סבר: בשבת אשכחינהו דקא אפו ליה, אמר להו: לא דרך חול בעיתו למיעבדיה? מידי תנור מקדש? שלחן הוא דמקדש. ומי מצית אמרת דבשעת אפייה אשכחינהו? והכתיב: ויתן לו הכהן קודש כי לא היה שם לחם כי אם לחם הפנים המוסרים מלפני ה'! אלא מאי דרך חול דקא אמר להו? הכי קא אמרו ליה: ליכא לחם כי א
ם לחם הפנים המוסרים מלפני ה', אמר להו: לא מיבעיא האי דכיון דנפק ליה ממעילה דרך חול הוא, אלא אפילו האיך נמי דהיום יקדש בכלי הבו לי' דליכול,
ושם צ"ו ע"א: "
מסוכן הוא. ור' יהודה ור' שמעון בגמרא פליגי. דיקא נמי, דקתני: ר' שמעון אומר: לעולם הוי רגיל לומר: שתי הלחם ולחם הפנים כשרות בעזרה וכשרות אבית פאגי, שמע מינה.

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ג' יולי 16, 2024 11:28 pm

עזריאל ברגר כתב:במשך שנים רבות העדפתי כפי יכולתי להבדיל בעצמי, מעת שהתעורר לי ספק מסוים במנהגי הבדלה בעת ששומעים ממישהו אחר ועד שפשטתי את הספק

מהו אותו הספק הגדול שבגללו הוצרך כבודו להבדיל בעצמו?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 17, 2024 7:29 am

פרט מסוים במנהגי חב"ד, ואכמ"ל.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' יולי 22, 2024 6:34 pm

נשאלתי ע"י יהודי שעובד בבית חולים לחולי נפש, האם מותר לו לכתחילה לגלח את המטופלים מי"ז תמוז ואילך אם הם רגילים שיגלחו אותם כמה פעמים בשבוע באמצע השנה ?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 22, 2024 6:39 pm

אם יש בזה צורך בריאותי למה לא
ואם אין למה כן

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי דרומי » ב' יולי 22, 2024 6:51 pm

כל האיסור מי"ז תמוז הוא מנהג האשכנזים בלבד. השאלה צריכה להיות לגבי שבוע שחל בו ת"ב

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 22, 2024 6:55 pm

דרומי כתב:כל האיסור מי"ז תמוז הוא מנהג האשכנזים בלבד. השאלה צריכה להיות לגבי שבוע שחל בו ת"ב

למה?
אם הם אשכנזים ואין צורך בריאותי?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 261 אורחים