מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אז הוחל לקרוא בשם ה'

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי קרית מלך » א' יוני 30, 2024 2:57 am

ראה אוצר מכתבים ומאמרים מבעל השפת אמת מהדורת מכון גחלי אש עמוד צד.

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' יוני 30, 2024 10:21 am

תודה.

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » א' יוני 30, 2024 10:24 am

אני מוחה על השימוש בביטוי ’מילים בוטות’ בהקשר לרבינו אור עולם השפת אמת זיע’’א.
בפסוק כתוב ’יש בוטה כמדקרות חרב ולשון חכמים מרפא’.

אין בדורו כמעט מישהו שלשונו מרפא ושפתו אמת כמאור ישראל זה.

מי יהין להשתמש בביטויים כאלו?

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ד' יולי 03, 2024 3:56 pm

קיבלתי את זה ואני מעביר. הכותב הוא בעל המעשה (מעשים שבכל יום) איש נאמן. מחקתי את שמו ואת שם הישיבה.

סְבָבוּנִי כְּלָבִים עֲדַת מְרֵעִים הִקִּיפוּנִי -

נקבע לי תור להגיע הבוקר עם בני הבחור ללשכת 'מרשם האוכלוסין', משרד הפנים ב'מגדלי שקל' בבני ברק.

בבואנו, פגשנו קבוצה של עשרות בחורים חסידי ... מישיבת קרית ה.... אף הם הוזמנו כקבוצה. המתנו בתור הארוך, עם רבים נוספים, עד שכל קבוצת הבחורים, שקדמו לנו, יסיימו. הבחורים שסיימו לא עזבו את המקום, כי המתינו אלה לאלה, לשוב לישיבה יחדיו.

מיד זיהו אותנו. בתחילה התחילו לחישות 'הנה שמאלני'. הלחישות התעצמו והקריאות גברו "מסריח כאן משמאלנים" "אל תסתכלו עליהם, אסור להסתכל בפני אדם רשע" "כל הפורש מרבו כפורש מן החיים", יריקות, קריאות 'איכס', ועוד. כמובן - כולל שמותינו [מרבית הבחורים ב'שנתון' של בני שלמד עמהם בחיידר 'בגלגול הקודם'].

כלל הציבור הסתכלו עליהם כמו משוגעים. חסידים, ליטאים, ואף מזרוחניקים (הפתעתי כמה הם בעניינים!). אברך ליטאי אומר לי בתומו "חשבתי שכבר השלמתם, לא שמעתי כלום לאחרונה". חילונים, חיילים, רוסיים, הביטו בתמיהה. הפקיד/בשומר של משרד הפנים משתיק אותם ומאיים עליהם, אך לשווא.

חסידישע-בחור פונה לפקידה החילונית שקיבלה אותנו "איך את לא נגעלת מהם", והיא מחווירה ולא יודעת את נפשה. אולי באמת אנו מצורעים מוסווים או נושאי מחלות חשוכות...

התביישתי. לא התביישתי מהם, כבר התרגלתי ופיתחתי חסינות. באמת. לא חשתי כל פרפור בלב, מלבד בושה שהללו הם חסידים 'תלמידי הבעל-שם-טוב' של ימינו. אמנם יכול הייתי 'לשמוח' שכלל-ישראל רואים בחרפת ... ופשיטת הרגל המוחלטת שלהם, אך לא שמחתי לאיד, כאב לי. כאב לי על הוריהם, על נשותיהם בעתיד, ואגדיל לומר שאף הצטערתי בצער השכינה.

הייתי מאוד גאה בבני שרוב הזמן היה שקוע בדפי שינון שהביא עימו. סיכום ראשונים ואחרונים בסוגייה הנלמדת בישיבת '......', בפרק האיש מקדש. לא יודע כמה היה מרוכז, אך עיין בדפיו באדישות מוחצנת ומפזם לעצמו ניגון 'של השנה'.

בצאתנו שאלני בני: "אבא, מה הרגשת?"

נזכרתי כי היום כז' בסיון, יום בו נעקד רבי חנינא בן תרדיון והועלה באש כאשר גוילי ספר-תורה מקיפים את גופו הטהור. אף אותו שאלו תלמידיו באותו מעמד "רבי, מה אתה רואה".

ומי אמר שהוא בכלל רואה משהו? למה שאלו זאת?

כתבו התוס' (בגמרא המתארת את עמידתו והריגתו על קידוש השם, ע"ז דף י"ח ע"א) שהיה נראה להם שבמעמד כזה מסתבר שהוא יראה משהו מיוחד.
ביום זה, כז' בסיון, תענית צדיקים (שו"ע תק"פ), עמדו סביבנו והריעו בקול גדול כאשר מלבינים פנים, שופכים דם, מחללים שם שמים. כאשר העלו את אותו תנא קדוש הי"ד היה זה בכיכר העיר, נכרים רבים עמדו והריעו, שמחו לראות בהירצח נפש נקי וצדיק...

הרהרתי בשאלת בני "אבא, מה הרגשת?". הסברתי לו שהרגשתי צער על מצבם, והרגשתי שמחה שבני מקבל חינוך מוקפד ונקי, ולומד תורה כראוי. [האמת, הייתי בטוח שבין עשרות הבחורים אחזה בנועם ה' ויש בחורים ש'עושים מזומנים'. משהו. שנים בעיר. אחד במשפחה. גארנישט. כלום. המתינו, פטפטו. הרעישו, כמעט ורוקנו את הקולר ממימיו, ואף 'מזומן' אחד לרפואה. הנה, דווקא במעשה של רבי חנינא בן תרדיון יצאה בת קול שהוא והסרדיוט הרומי, זה שהקל על כאביו תוך מסירות נפש "מזומנים לחיי העולם הבא"...

אמרתי גם לבני שחשתי צער על המשגיח, האברך שהתלווה אליהם. הצטערתי על שהמשגיח ראה ועיניו כלות ולא נרתעו ממנו. בני תיקן אותי. "אבא! תבין! הוא לא השתיק אותם מאחת משתי סיבות: או שהוא רשע כמותם, אך גם אם נלמד זכות ונחפוץ בהיצדקו, דע לך שהוא לא יכול להתערב, כי יאשימו גם אותו בשמאליות, והוא 'יישרף' [כמו הסרדיוט הנ"ל...].

"מה אתה רואה". ראיתי בעיני רוחו את דמות רבינו שליט"א רכון על גמרא, שמעתי את קולו "... ואינם עולבין... ואינם משיבין... עליהם הכתוב אומר 'ואוהביו כצאת השמש בגבורתו',".

אשרנו שהבדילנו מן התועים - ונתן לנו תורת אמת. זה הולך יחד. כשיש תורת אמת מתרחקים מן התועים.

מי יתן וימלא הארץ דעה את ה'...

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרומי » ד' יולי 03, 2024 4:15 pm

חבל מאוד.

וטוב שפרסמת.

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בן מיכאל » ד' יולי 03, 2024 4:51 pm

קרית מלך כתב:ראה אוצר מכתבים ומאמרים מבעל השפת אמת מהדורת מכון גחלי אש עמוד צד.

לא מצאתי באוצר, תוכל להעלות? יש"כ.

דמשק
הודעות: 1155
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דמשק » ד' יולי 03, 2024 4:56 pm


נטיעות
הודעות: 550
הצטרף: א' פברואר 09, 2014 11:38 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי נטיעות » ד' יולי 03, 2024 5:03 pm

ישעיהו לוריא כתב:קיבלתי את זה ואני מעביר
...........
מי יתן וימלא הארץ דעה את ה'...

לא היה ולא נברא.

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בן מיכאל » ד' יולי 03, 2024 5:22 pm

דמשק כתב:
בן מיכאל כתב:
קרית מלך כתב:ראה אוצר מכתבים ומאמרים מבעל השפת אמת מהדורת מכון גחלי אש עמוד צד.

לא מצאתי באוצר, תוכל להעלות? יש"כ.

viewtopic.php?p=783374#p783374

ישר כח.

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בן מיכאל » ד' יולי 03, 2024 5:23 pm

נטיעות כתב:
ישעיהו לוריא כתב:קיבלתי את זה ואני מעביר
...........
מי יתן וימלא הארץ דעה את ה'...

לא היה ולא נברא.

השערה או ידיעה?

טפח
הודעות: 200
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2011 12:15 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי טפח » ד' יולי 03, 2024 5:31 pm

ישעיהו לוריא כתב:נזכרתי כי היום כז' בסיון, יום בו נעקד רבי חנינא בן תרדיון והועלה באש כאשר גוילי ספר-תורה מקיפים את גופו הטהור. אף אותו שאלו תלמידיו באותו מעמד "רבי, מה אתה רואה".

"לא את הזקנה רצחתי, את עצמי רצחתי". זה כבר לא החטא, זה כבר העונש בעצמו.
את העלבון הוא ישכח, אבל את האנושיות הם לעולם לא יחזירו.

בית הגנזים
הודעות: 349
הצטרף: ג' נובמבר 24, 2020 9:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בית הגנזים » ד' יולי 03, 2024 6:04 pm

בן מיכאל כתב:
נטיעות כתב:
ישעיהו לוריא כתב:קיבלתי את זה ואני מעביר
...........
מי יתן וימלא הארץ דעה את ה'...

לא היה ולא נברא.

השערה או ידיעה?

ידיעה שזה אמת ולכן בושה ולכן הכחשה.

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אראל » ד' יולי 03, 2024 7:02 pm

ראיתי בס' מדבית אבא על פרקי אבות, ששאלו את הא"א ז"ל על הביהמ"ד בגור בפולין, שעסקו בה כ"כ הרבה בתורה ותפלה, ועתה היא חרבה, איך קרה זאת, והשיב מפני שהכו בה יהודים [כשהחסידים דחפו זא"ז]

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ד' יולי 03, 2024 8:37 pm

נטיעות כתב:
ישעיהו לוריא כתב:קיבלתי את זה ואני מעביר
...........
מי יתן וימלא הארץ דעה את ה'...

לא היה ולא נברא.

האם היית היום בבוקר בלשכת האוכלוסין בבני ברק?

מנין לך שהמעשה לא היה ולמה כבר לא יכולים לומר בפשיטות ’אנחנו לא יודעים מכלום’ ודי בזה, אלא צריך להכחיש את הסיפורים עצמם, החוזרים פעם ושוב? האם השתנה משהו?

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' יולי 03, 2024 9:00 pm

נטיעות כתב:
ישעיהו לוריא כתב:קיבלתי את זה ואני מעביר
...........
מי יתן וימלא הארץ דעה את ה'...

לא היה ולא נברא.


אם אתם מתביישים בזה זה סימן טוב, זה אומר שעוד לא קהה כל רגש של אנושיות ויראת שמים מליבכם.

אליסף
הודעות: 1355
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אליסף » ה' יולי 04, 2024 6:42 am

וכמו שאמר אותו צדיק בשעתו: 'בנך בסכנה'.

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » א' יולי 07, 2024 1:44 pm

מאמרים נעימים ולקחם בצדם, בגיליון שהחלו להוציא תלמידיו של ראש הישיבהבדאבוס הגאון רבי מיכאל ארי' ראנד שליט"א, נכדו הקרוב של הפני מנחם זיע"א, חתן חתנו רבי דוב בערל ליפל שליט"א.

לא ידעתי לאיזה אשכול לשתף את זה, אני מקווה שכאן מקומו.
המובא במסגרת, וודאי שכאן מקומו.
קבצים מצורפים
נעימים אמריה קרח תשפד.pdf
(4.44 MiB) הורד 84 פעמים
סיפור הרב מרישא.png
סיפור הרב מרישא.png (204.22 KiB) נצפה 2276 פעמים

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרומי » א' יולי 07, 2024 4:15 pm

שאלת תם: איך יכול הבן למחול על הפגיעה באביו?

ראשית, הרי לא הבן נפגע, אלא האב (ואולי הבן בכלל חשב שהצדק עם הפוגעים באביו, לך תדע).

שנית, מי נתן סמכות לבן למחול את כבודו של אביו?

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' יולי 07, 2024 5:22 pm

לכאורה הכוונה שגלוי וידוע שגם נשמת האב רוצה למחול, אלא שאין בידה ללא גוף, והבן כרעא דאבוה, ענף מנשמתו שנמצא בגוף בזה העולם, לכן יכול וגם רשאי. משהו כזה.

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » א' יולי 07, 2024 11:14 pm

דרומי כתב:שאלת תם: איך יכול הבן למחול על הפגיעה באביו?
ראשית, הרי לא הבן נפגע, אלא האב (ואולי הבן בכלל חשב שהצדק עם הפוגעים באביו, לך תדע).
שנית, מי נתן סמכות לבן למחול את כבודו של אביו?


הרב צופה_ומביט נגע טיפונת בעניין הבן שהוא כרעא דאבוה,
אבל אפשר גם לחקור מה משמע מחילה בעולם העליון, ולמה צריך מחילה כששניהם בעולם האמת, אם התכוונו לשם שמיים,
וגם מה פירוש ’כבוד’,
ועניינים אלו שהם בכבושנו של עולם, שייכים מעט לפרשת קורח, על בני קורח שלא מתו, ומקום נתבצר להם, ועל הבנים היורשים מקום אביהם, וכן עניין הכבוד ’בקהלם אל תחד כבודי’ כבוד דייקא.

ויש בזה להאריך, אבל העניין לכשעצמו וודאי מחודש ומופלא.

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ב' יולי 08, 2024 5:11 pm

חוברת שיצאה כתובה בסגנון לילדים, על הלב שמחה זיע’’א.


לרגל היארצייט ז’ תמוז.
קבצים מצורפים
הלב שמחה.pdf
(2.54 MiB) הורד 112 פעמים

אליסף
הודעות: 1355
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אליסף » ה' יולי 11, 2024 9:41 am

ישעיהו לוריא כתב:מאמרים נעימים ולקחם בצדם, בגיליון שהחלו להוציא תלמידיו של ראש הישיבהבדאבוס הגאון רבי מיכאל ארי' ראנד שליט"א, נכדו הקרוב של הפני מנחם זיע"א, חתן חתנו רבי דוב בערל ליפל שליט"א.

לא ידעתי לאיזה אשכול לשתף את זה, אני מקווה שכאן מקומו.
המובא במסגרת, וודאי שכאן מקומו.

נא למסור להרב ראנד שאין להאשים את נחשון בן עמינדב בהשתתפות בעדת קורח (אליצור בן שדיאור וחביריו) שכן נחשון מת בקברות התאוה כפי שאמרו חז"ל (בסדר עולם כמדומני). אין שום סיבה לומר שגם אם 'חבריו' של אליצור הם שאר הנשיאים זה חייב לכלול את נחשון וא"כ נחלקו המדרשים.
אגב מהי 'ישיבת דאבוס'?

בית הגנזים
הודעות: 349
הצטרף: ג' נובמבר 24, 2020 9:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בית הגנזים » ה' יולי 11, 2024 9:49 am

אליסף כתב:נא למסור להרב ראנד

למה אתה בוש לכך נכתב כתובת מייל

אליסף
הודעות: 1355
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אליסף » ה' יולי 11, 2024 9:56 am

בית הגנזים כתב:
אליסף כתב:נא למסור להרב ראנד

למה אתה בוש לכך נכתב כתובת מייל

עיקר כוונתי לפרסם למען כבודו של אותו צדיק (נחשון בן עמינדב)

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרומי » ה' יולי 11, 2024 11:10 am

יש לציין שבספר 'אור התורה' לכ"ק אדמו"ר הצמח צדק מליובאוויטש (פ' קרח ע' תרנט) כתב שרק חלק מנשיאי השבטים השתתפו במחלוקת קרח, ואילו "השבטים שבדגל מחנה יהודה ודאי לא היו נשיאיהם במחלוקת זו".

והביא את דברי הבחיי שכתב "ובכלל ר"ן אלו היו י"ב הנשיאים שהקריבו בחנוכת המזבח" - וכתב על הבחיי: "ולפע"ד נחשון ודעימיה לא היו עמהם, כנ"ל".

עיי"ש עוד.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' יולי 11, 2024 3:20 pm

אראל כתב:ראיתי בס' מדבית אבא על פרקי אבות, ששאלו את הא"א ז"ל על הביהמ"ד בגור בפולין, שעסקו בה כ"כ הרבה בתורה ותפלה, ועתה היא חרבה, איך קרה זאת, והשיב מפני שהכו בה יהודים [כשהחסידים דחפו זא"ז]

רצוי לפנות זמן טרם פתיחת הספר, כי הקורא עלול לשכוח מהשעון והלו"ז ולהשתקע בדברים ערבים, מצחיקים, מעניינים, ומעוררים, שנכתבו שמה. מצאתי את זה בביהמ"ד ונהניתי מאד.

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ה' יולי 11, 2024 4:18 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
אראל כתב:ראיתי בס' מדבית אבא על פרקי אבות, ששאלו את הא"א ז"ל על הביהמ"ד בגור בפולין, שעסקו בה כ"כ הרבה בתורה ותפלה, ועתה היא חרבה, איך קרה זאת, והשיב מפני שהכו בה יהודים [כשהחסידים דחפו זא"ז]

רצוי לפנות זמן טרם פתיחת הספר, כי הקורא עלול לשכוח מהשעון והלו"ז ולהשתקע בדברים ערבים, מצחיקים, מעניינים, ומעוררים, שנכתבו שמה. מצאתי את זה בביהמ"ד ונהניתי מאד.

גם ספר זה אינו (מתיימר להיות) מקור לשיטתה של גור ולחייה והוויתה.
הוא עוד זווית נעימה, מלאת חן, בדברים מעוררים וערבים ולפעמים איזוטריים, של חצר זו כפי שנכתב בידי מי שרשם את כל הסיפורים והאנקדוטות שמספר אגב אורחיה בכור בניו של הפני מנחם. מעין המשל הידוע על העיוורים והפיל.
אפשר אולי להבין כל מיני תופעות ודברים, אבל בהחלט אינו יותר מזה.

נטיעות
הודעות: 550
הצטרף: א' פברואר 09, 2014 11:38 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי נטיעות » ה' יולי 11, 2024 4:36 pm

מהו המשל הידוע על העיוורים והפיל?

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ה' יולי 11, 2024 4:51 pm

חמישה חוקרים מומחים וחכמים, רצו לחקור את מהותו של החיה הנקראת פיל. אלפנט.
הם נסעו ימים וחודשים למרחבי הג'ונגל באפריקה, הכל בשביל ללמוד לעומק מיהו הפיל. כדרכם, ביסודיות ובלי להניח שום דבר לשמועות.

הם הגיעו לעדר פילים בתוככי היערות או הסוואנה, והחלו לבדוק. בגלל גודלו העצום, בגלל היסודיות שלהם, החליטו לחלק ביניהם כל אחד יקח שטח אחר, איבר אחר בפיל ויבדוק בדיוק אותו.
אחד ייקח את החדק. אחד את החטים, משנהו את הרגליים, אחר את האוזן העצומה והצעיר שבחבורה את הזנב. השוואנץ הידוע בן שנות האלפיים...שוואנץ בן 200 שנה.

דא עקא שהיו עיוורים.

כל אחד תיאר במדוקדק מה מישש, מה הרגיש ומה חווה, לעומק, ביסודיות ובלי להניח פינה וזווית אותה ה-פיל.
אבל כל אחד 'ראה' משהו אחר והגדירו כפיל.

קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי קרית מלך » ה' יולי 11, 2024 6:09 pm

יש להעיר גם שכמדומה הספר לא עבר ביקורת. ישנם סיפורי דברים אודות צדיקים שהעניקו חמה בקומתן שטוב להם שלא נכתבו משנכתבו.
וכבר אמרו שכנראה יש צדק מסויים בצנזורה שמפעילים אחרים.

נטיעות
הודעות: 550
הצטרף: א' פברואר 09, 2014 11:38 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי נטיעות » ה' יולי 11, 2024 6:48 pm

ישעיהו לוריא כתב:חמישה חוקרים מומחים וחכמים, רצו לחקור את מהותו של החיה הנקראת פיל. אלפנט.
הם נסעו ימים וחודשים למרחבי הג'ונגל באפריקה, הכל בשביל ללמוד לעומק מיהו הפיל. כדרכם, ביסודיות ובלי להניח שום דבר לשמועות.

הם הגיעו לעדר פילים בתוככי היערות או הסוואנה, והחלו לבדוק. בגלל גודלו העצום, בגלל היסודיות שלהם, החליטו לחלק ביניהם כל אחד יקח שטח אחר, איבר אחר בפיל ויבדוק בדיוק אותו.
אחד ייקח את החדק. אחד את החטים, משנהו את הרגליים, אחר את האוזן העצומה והצעיר שבחבורה את הזנב. השוואנץ הידוע בן שנות האלפיים...שוואנץ בן 200 שנה.

דא עקא שהיו עיוורים.

כל אחד תיאר במדוקדק מה מישש, מה הרגיש ומה חווה, לעומק, ביסודיות ובלי להניח פינה וזווית אותה ה-פיל.
אבל כל אחד 'ראה' משהו אחר והגדירו כפיל.

תודה.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' יולי 11, 2024 8:09 pm

יש להעיר גם שכמדומה הספר לא עבר ביקורת. ישנם סיפורי דברים אודות צדיקים שהעניקו חמה בקומתן שטוב להם שלא נכתבו משנכתבו.
וכבר אמרו שכנראה יש צדק מסויים בצנזורה שמפעילים אחרים.


איך משיגים את הספר? ישנו באוצר?....

בית הגנזים
הודעות: 349
הצטרף: ג' נובמבר 24, 2020 9:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בית הגנזים » ה' יולי 11, 2024 8:32 pm

פרנקל תאומים כתב:איך משיגים את הספר? ישנו באוצר?....

אין באוצר, כנראה יכניסו את המד' השני' המתוקנת
להשיג הספר: [email protected]

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' יולי 11, 2024 10:15 pm

ישעיהו לוריא כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
אראל כתב:ראיתי בס' מדבית אבא על פרקי אבות, ששאלו את הא"א ז"ל על הביהמ"ד בגור בפולין, שעסקו בה כ"כ הרבה בתורה ותפלה, ועתה היא חרבה, איך קרה זאת, והשיב מפני שהכו בה יהודים [כשהחסידים דחפו זא"ז]

רצוי לפנות זמן טרם פתיחת הספר, כי הקורא עלול לשכוח מהשעון והלו"ז ולהשתקע בדברים ערבים, מצחיקים, מעניינים, ומעוררים, שנכתבו שמה. מצאתי את זה בביהמ"ד ונהניתי מאד.

גם ספר זה אינו (מתיימר להיות) מקור לשיטתה של גור ולחייה והוויתה.
הוא עוד זווית נעימה, מלאת חן, בדברים מעוררים וערבים ולפעמים איזוטריים, של חצר זו כפי שנכתב בידי מי שרשם את כל הסיפורים והאנקדוטות שמספר אגב אורחיה בכור בניו של הפני מנחם. מעין המשל הידוע על העיוורים והפיל.
אפשר אולי להבין כל מיני תופעות ודברים, אבל בהחלט אינו יותר מזה.

לא כתבתי יותר ממה שזה מענין מאד.

ואיני רואה שום צורך בצנזור. מי שאינו יכול לקרות דברים שאינו מזדהה אתם, שיצנזר את עצמו ולא יכפה את חסרונותיו על אחרים

לעשות רצונך
הודעות: 269
הצטרף: ד' ינואר 02, 2019 10:15 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי לעשות רצונך » ה' יולי 11, 2024 11:22 pm

ספר מלא טעויות ודברים שלא היו לצערי הרב.
זה ספר ש'רעיונית' מביא 'תיאורים' על 'תקופה',
אבל כל סיפור שאני מכיר משם שכן היה, - לא היה כפי שנכתב שם.
חבל, כי יכלו לתקנו ולהגיהו ולהוציא משהו יפה, ללא כל צנזורה.

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' יולי 11, 2024 11:31 pm

אויש, מה יהיה הסוף [אם היתה בכלל התחלה אי פעם] עם "סיפורים מדוייקים מפי בקיאים מופלגים בעלי זיכרון מדהים לפרטי פרטים" וכו'.


[ולגבי פרטים שראוי להם הצינזור וכו', אם יורשה לי, ואני באמת כותב זאת בתמימות וללא כוונות נסתרות: מדוע זה דבר שחוזר על עצמו בסביבת הפני מנחם?]

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ו' יולי 12, 2024 12:52 am

צופה_ומביט כתב:אויש, מה יהיה הסוף [אם היתה בכלל התחלה אי פעם] עם "סיפורים מדוייקים מפי בקיאים מופלגים בעלי זיכרון מדהים לפרטי פרטים" וכו'.


[ולגבי פרטים שראוי להם הצינזור וכו', אם יורשה לי, ואני באמת כותב זאת בתמימות וללא כוונות נסתרות: מדוע זה דבר שחוזר על עצמו בסביבת הפני מנחם?]


מהסוף להתחלה:
הפני מנחם פשוט היה בעל מספר נפלא. מלבדו, רק הבית ישראל היה מספר יותר נפלא. וליד הבית ישראל הייתה אווירת פחד ומורא גדול.
רבים מאנשיו לא מעידים עד היום לדבר על מה שראו, ולו דברים ידועים או פשוטים.

הלב שמחה ובנו האדמו"ר הנוכחי, אינם בעלי מספרים. קיצור דיבורו של האמרי אמת מן המפורסמות וגם הדרך ארץ שחשו סביבתו.

לגבי מה שהבנת מהרב לעשות רצונך ומסקנתך מכך לגבי אמינות זכרונו של רבי יעקב מאיר ובקיאותו,
ראשית, אחר המחילה, לדעתי הרב לעשות רצונך נקט דרך הפלגה מאוד במשפט ’כל סיפור שאני מכיר לא היה כפי שנכתב’,

אבל העיקר זה מי המדפיסים ומי המבקרים. מה רמת רגישותם ומה רמת הבנתם, האחרון הכי חשוב.

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' יולי 12, 2024 12:55 am

שומע. יישר כוח.

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ו' יולי 12, 2024 1:14 am

קרית מלך כתב:יש להעיר גם שכמדומה הספר לא עבר ביקורת. ישנם סיפורי דברים אודות צדיקים שהעניקו חמה בקומתן שטוב להם שלא נכתבו משנכתבו.
וכבר אמרו שכנראה יש צדק מסויים בצנזורה שמפעילים אחרים.


איני יודע מי הם ה’אמרו’,
אבל קשה מאוד להצדיק צנזורה כשרואים שהמצנזרים הללו, לרוב, לא עושים את הצנזורה בגלל דרך ארץ למילה כתובה או משהו כזה, וודאי שלא בגלל ביקוש האמת או איזו קוצקאיות חריפה ועמוקה.

אותם אלו המוחקים בלי שום בעיה כל מה שלא מתאים לאג’נדה שלהם, אבל מה שיתאים יקבלו, אינם מדד להיגיון כלשהו ולקצה אחר של סקאלה נגדית, המדפיסה עצמה בלי ביקורת מספקת.

מי שמוחק ילדים גאוני עולם מעניקי חמה בקומתם, ואינו חושש לדברי חז’’ל מילתא דעבידא לאיגלויי לא משקרי אינשי,
מי שמתאר מסע של רבי דוב לנדו לחו’’ל, כמסע של הרבי מויז’ניץ ור’ משה חיים דנדרוביץ החביב,
מי שרק הבוקר שיבח את שר הביטחון והנמיך את המאבק למינימום, רק בגלל מניעים שקשורים בכלל לעולמות של ...

לא ראוי, לא רצוי ולא כדאי להביא שבחים על אותן תופעות ממש, בשטחים הנראים כביכול ’חביבים’ ונחמדים.

רק בגלל ההשתקה והצנזור החריף, שהתמשך על פני עשוריים, יכלו להביא את ההשתקה והתופעות הנעשות בחסותה.

בקיצור: לא כדאי ללמוד איך לשרוף ספרים ממי ששורף אנשים.

מאידך גיסא, לא אכחד שאלו שנכוו ברותחין בפרסום יומנים שונים, עליהם להיזהר שבעתיים בפרסומים הבאים.

------
ושוב אומר, תמיד כדאי לבדוק מי מכבד את ההיסטוריה ואת המורשת יותר? מי שמחק ומנע פרסום וכל הזמן בגישת ’נישט אין מיין נאמען’, או מי שלמרות שיצאו ממנו ובשמו פרסומים לא מכבדים, עיקר תורתו ומורשתו לדורות ומורשת בניו אחריו, מפארת ומכבדת ומונחלת למרחקים עצומים וארוכים?

‐------------

קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי קרית מלך » ו' יולי 12, 2024 1:49 am

הרב 'לוריא' הלכת רחוק מידי, לא היתה כוונתי לצנזור הרוסי...


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 194 אורחים