מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 05, 2024 5:21 pm

נא עזרתכם:

ברצוני לאסוף נידונים ופסקים מהראש' והאחרונים וכו', על החילוקים/דימויים שבין תפילת שמונ"ע לשאר תפילות. אין כוונתי לחילוקים העצמיים הידועים, שברכות קרי"ש מיושב ותפילת שמו"ע מעומד ושאר הלכות כיו"ב, כי אם לשאלות אחרות בהל' תפילה שיש בהם חילוק בין התפילות.

כמובן זה שייך גם לאשכול של עומד לפני המלך מחוץ לשמו"ע, ויש שם הרבה דוגמאות מתאימות, ואפשר גם לציין את הנידון של עמידה כלפי מזרח, וכמדומה שיש עוד אשכולות בנושאים קרובים.

אתחיל בשתי דוגמאות.

-באו"ח סי' צ ס"י "כשעומד עם הצבור אסור לו להקדים תפלתו לתפלת ציבור", יל"ע האם זה דוקא בתפילת שמו"ע או גם בברכות קרי"ש כשמקדים לומר לפני כולם. ראיתי מביאים (ב'דרשו', לא ראיתי בפנים) שהאחרונים נחלקו בזה.
-שם בס"ח "אסור לעבור חוץ לבהכ"נ בצד שהפתח פתוח בו, בשעה שהציבור מתפללים, מפני שנראה ככופר, כיון שאינו נכנס להתפלל", הפמ"ג כ' דה"ה בשעה שהציבור קורא שמע או אומר פסוד"ז.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי דרומי » ו' יולי 05, 2024 5:56 pm

ראיתי פעם דנים לגבי הדין שאם יורק בתפלה צריך לירוק לצד שמאל דוקא כי השכינה על ימינו, האם אמור גם בשאר חלקי התפלה או רק בשמו"ע.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' יולי 06, 2024 9:51 pm

יש"כ. יריקה באמצע שמו"ע אסורה, ובקרי"ש וברכותיה מותרת. משנ"ב צ,מד.

"אל יתפלל אדם אלא בבית שיש שם חלונות שנאמר וכוין פתיחן ליה בעליתה נגד ירושלם", יל"ע בשאר תפילות.

"יקבע מקום לתפלתו שלא ישנהו אם לא לצורך". מה לגבי שאר התפילה?

"יכנס שיעור שני פתחים ואח"כ יתפלל", רק בשמו"ע?

HaimL
הודעות: 1052
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי HaimL » ב' יולי 08, 2024 7:14 pm

האם מצינו בתלמוד ובשיטות הראשונים לשון תפילה שאינה תפילת העמידה.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 08, 2024 11:15 pm

"רבי נחוניא בן הקנה היה מתפלל בכניסתו לבית המדרש וביציאתו תפלה קצרה אמרו לו מה מקום לתפלה זו אמר להם בכניסתי אני מתפלל שלא יארע דבר תקלה על ידי וביציאתי אני נותן הודאה על חלקי".

"הנכנס לכרך מתפלל שתים אחת בכניסתו ואחת ביציאתו בן עזאי אומר ארבע שתים בכניסתו ושתים ביציאתו נותן הודאה על שעבר וצועק על העתיד".

"צבר את הקטרת על גבי גחלים ונתמלא כל הבית כולו עשן יצא ובא לו בדרך בית כניסתו ומתפלל תפלה קצרה בבית החיצון".

"נכנס למרחץ מתפלל שתים אחת בכניסתו ואחת ביציאתו. בכניסתו מהו אומר יהי רצון מלפניך ה' אלהי שתצילני משריפת האש ומהיזק החמין ומן המפולת. ואל יארע דבר בנפשי. ואם יארע תהא מיתתי כפרה על כל עונותי ותצילני מזו ומכיוצא בו לעתיד לבוא. כשהוא יוצא אומר מודה אני לפניך ה' אלהי שהצלתני מן האור".

"והוה ר' אלעזר המודעי יושב על השק ועל האפר ומתפלל בכל יום ואומר רבון העולמים אל תשב בדין היום אל תשב בדין היום".

HaimL
הודעות: 1052
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי HaimL » ב' יולי 08, 2024 11:27 pm

עושה חדשות כתב:

כבודו צודק, ואני לא דייקתי בדבריי. ודאי שכל הלשונות שהביא כבודו תפילה מעלייתא נינהו, דהן בקשות מפורשות, כגון שלא ייכשל בהוראה, או שלא יינזק, וכדומה. כוונתי הייתה היכן מצינו לשון תפילה בכל דבר שהוא חובת היום, כגון קר"ש ותפילה, ונפ"א והלל וכל כיו"ב, בר מתפילת העמידה.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יולי 09, 2024 3:58 pm

יש סיבה לחלק שהבקשות של תפילת הדרך או תפילת הכניסה לבית המדרש הם בגדר תפילה, ואילו הבקשות של ברכת המעביר שינה או ברכת אהבה רבה לא?

HaimL
הודעות: 1052
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי HaimL » ג' יולי 09, 2024 9:44 pm

עושה חדשות כתב:יש סיבה לחלק שהבקשות של תפילת הדרך או תפילת הכניסה לבית המדרש הם בגדר תפילה, ואילו הבקשות של ברכת המעביר שינה או ברכת אהבה רבה לא?

אומנם כן, כי בתפילת יחיד, כגון תפילת הדרך או הנכנס לבית המדרש, כל עיקר הנוסח שם הוא לשון תפילה ותחנונים, אבל ברכות קר"ש עיקרן שבח ומיעוטן תחנונים, וכ"ה בשאר דברים שהם חובת היום, וכ"מ מהמבואר בתוספות בברכות מ"ח ע"ב בשם הירושלמי,
---
כדאמר בירושלמי דשבת בפרק אלו קשרים מהו לומר רוענו זוננו פרנסנו בשבת א"ל טופס ברכות כך הוא
---
היינו שכ"ה טופס הברכה, ולהכי אין לחוש לשאילת צרכים בשבת ואין לשנות או להשמיט את לשון התחנונים, כיוון שאין עיקר הברכה בהם.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 22, 2024 1:15 am

בדין 'היכון' אם רק בשמו"ע או גם בשאר ברכות, הביאוה"ל בסי' ז הקשה בזה סתירה בשו"ע.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 24, 2024 9:06 am

כשהש"ץ אומר ברכת מגן אבות בערבית של ליל שבת, זה בגדר של תפילת שמו"ע או כמו ברכה בעלמא?
לדוגמא: האם חייב להצמיד את הרגליים?

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי דרומי » ד' יולי 24, 2024 10:36 am

יש נוהגים לכרוע בעת אמירת 'ברוך אתה ה'' שבתחילת ברכת מגן אבות, ממש כמו בשמו"ע.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' יולי 24, 2024 12:54 pm


עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 26, 2024 5:31 pm

בשו"ע סי' צו - "כשהוא מתפלל, לא יאחוז בידו תפילין ולא ספר מכתבי הקודש ולא קערה מלאה ולא סכין ומעות וככר, מפני שלבו עליהם שלא יפלו ויטרד ותתבטל כוונתו". לכאו' נחלקו שם הט"ז והפמ"ג אם ה"ה בשאר תפילות ופסוד"ז וכד'.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 01, 2024 8:26 pm

בסי' צט לגבי שיכור - "דין קריאת שמע כדין תפלה אבל שאר ברכות יכול לברך אף על פי שהוא שכור", וכ' המ"ב בשם א"ר "וברכות ק"ש ג"כ דינם כקריאת שמע". ולא מצאתי מה המקור לחלק בין ברכות קרי"ש לשאר ברכות, והאם ישנם הבדלים נוספים.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 04, 2024 9:05 am

את ההלכה 'להסדיר תפלתו' המופיעה בסי' ק, נקטו הנו"כ שם גם לגבי שאר ברכות, כמו למשל ברכת הלבנה, וגם לגבי דבר שאין חיוב לאומרו, כמו פיוטים.
האם גם בתפילה פרטית שאיננה בתוך ברכה, צריך להסדיר תפלתו קודם שיתפלל כדי שתהא שגורה בפיו? ומה הדין בבקשות שאדם מוסיף בתוך תפילת שמו"ע?

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוגוסט 09, 2024 3:34 pm

יש לחקור במקום שמצאנו חילוק בין תפילת שמו"ע לשאר תפילות וברכות, מה הדין בתחנונים שבסוף התפילה, כמו אלוקי נצור וכו', ואם יש חילוק אם כבר אמר קודם לכן פסוק יהיו לרצון.
והנה לגבי האיסור לעבור לפני המתפלל בפשטות מצאנו כן רק לגבי תפילת שמו"ע, והביאוה"ל בסי' קב הביא מא"ר בשם של"ה דה"ה בפסוק ראשון של שמע, והשע"ת בסי' נו כ' דה"ה בקדיש.
והאחרונים דנו על התחנונים שאחרי שמו"ע, (ונפק"מ טובא בוידוי של יוכ"פ), דהמשנ"ב אוסר בשם השולחן שלמה, (ויש שהחמירו עוד גם כשסיים תחנוניו כל זמן שלא פסע), ואילו האשל-אברהם וערוה"ש וכו' הקילו בזה. אבל יש לחלק דהנידון של עובר לפני המתפלל שונה קצת.
עכ"פ יל"ד בהלכות הנהוגות בתפילת לחש לחוד ולא בשאר ברכות ותפילות, (כגון אחיזת מעות או כיכר אליבא דהט"ז הנ"ל), מה הדין באותם תחנונים שאחר התפילה.

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי במסתרים » ו' אוגוסט 09, 2024 6:55 pm

עיין בדין עניית איש"ר באלקי נצור.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ספטמבר 15, 2024 9:05 am

רשימות שיעורי הריד"ס ברכות ד:
ונראה דמבואר בגמ' שחל בתפלה דין מתיר, דהיינו שכדי שאדם יעמוד לפני ה' ויתפלל על צרכיו צריך מתיר להתירו להתפלל, כי בלי מתיר אין לבא לפני מלך מלכי המלכים ולבקש על צרכיו. ודין זה מיוסד בפסוק לשמוע אל הרנה ואל התפלה, דבכדי שיבקש אדם על צרכיו בעמידה לפני ה' מקודם חייב לסדר שבחו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא ואח"כ להתפלל. ונראה דעזרא וב"ד תיקנו י"ח ברכות על הסדר, וסדר התפלה דג' ראשונות ואח"כ הי"ב ברכות אמצעיות שהן בקשות ושאלת צרכיו מיוסד בקרא דלשמוע אל הרנה ואל התפלה שחל דין לסדר דברי שבח ואח"כ לבקש צרכיו, וסידור דברי שבח מהווה מתיר להתפלל.
ולפי"ז נמי יש לבאר הגמ' בר"ה (דף יז ב) וז"ל ויעבור ה' על פניו ויקרא אמר ר' יוחנן אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאומרו מלמד שנתעטף הקדוש ברוך הוא כשליח צבור והראה לו למשה סדר תפלה אמר לו כל זמן שישראל חוטאין יעשו לפני כסדר הזה ואני מוחל להם עכ"ל. ומבואר דילפינן מלימוד מיוחד שיכולים להתפלל סדר הסליחות וי"ג מדות. ונראה דסליחות הן חלות של תחנונים ובקשה לפני ה', וחל בסליחות חלות דין תפלה ועמידה לפני ה' כבשמו"ע. וכן משמע מלשון הגמ' "שנתעטף הקדוש ברוך הוא כש"ץ" דחל באמירת סליחות וי"ג מדות חלות דין תפלה ועמידה לפני ה'. וכן משמע נמי מדברי הרמב"ם (פ"ג מהל' תשובה ה"ד) וז"ל ונהגו כולם לקום בלילה בעשר הימים אלו ולהתפלל בבתי כנסיות דברי תחנונים עד שיאור היום עכ"ל, דהרמב"ם הגדיר אמירת סליחות כתפלה. (וכן מבואר מדברי הלבוש (או"ח סימן תקפ"א) בטעם אמירת קדיש תתקבל לאחר סליחות, שכתב דהסליחות וי"ג מדות הם במקום תפלת י"ח, ומשום כך סדר הסליחות מתחיל באמירת אשרי כנגד פסוקד"ז ואח"כ נופלים על פניהם ואומרים קדיש תתקבל כמו לאחר שמו"ע. ולפי"ז נראה שחל דין עמידה לפני ה' בסליחות כבשמו"ע). ולפיכך ילפינן בגמ' לימוד מיוחד ד"כסדר הזה" להתיר עמידה לפני ה' לבקשת תחנונים של הסליחות ואמירת י"ג מדות הרחמים.

ידבר פי
הודעות: 49
הצטרף: ו' מרץ 19, 2021 12:22 pm

Re: תפילת שמו"ע מול שאר תפילות

הודעהעל ידי ידבר פי » א' ספטמבר 15, 2024 9:22 pm

עושה חדשות כתב:כשהש"ץ אומר ברכת מגן אבות בערבית של ליל שבת, זה בגדר של תפילת שמו"ע או כמו ברכה בעלמא?
לדוגמא: האם חייב להצמיד את הרגליים?

עי' בשו"ע סי' רסח סעי' יג דאם לא התפלל תפלת ערבית ושמע מש"צ ברכת מעין שבע מראש עד סוף יצא, ולכאו' מזה שאפשר לצאת ע"י מעין שבע תפלת ערבית מוכח דאיכא שם תפלה עלה, דאי הווא ברכה גרידתא היאך יצא חובת תפלה עם ברכה בעלמא.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 426 אורחים