הוה אמינא כתב:האדמו"ר ה"חלקת יהושע" מביאלה.
ברמן כתב:פעם זכיתי לשמוע מהרב ישראלזון זצ"ל, שאותה הרכבת עמדה כמה ימים בתחנה בברנוביץ, ואחת המשפחות הבריחה את בנה התינוק בלילה, דרך אשנב קטן שהיה ברכבת - "כדי שלפחות יינצל מישהו מהמשפחה".
אך רבות מחשבות בלב איש, כל אותה משפחה ניצלה ושרדה את גלות סיברייה, אבל התינוק הקטן נרצח בעיר ברנוביץ לאחר כיבוש הנאצים...
הוה אמינא כתב:רבי אייזיק רוט מה"יושבים" בבלז שלפני מלחה"ע היה ג"כ בסיביר עם ר' אברהם אל'ה הנ"ל. ולימים נעשו מחותנים, כאשר בנו של ר' אייזיק הגאון ר' יוסף רוט זצ"ל (לימים רב קהילת בית דוד וחבר הבי"ד דבני ברק) נעשה חתנו של רבי אברהם אל'ה מייזעס.
הוה אמינא כתב:רבי אלקנה זוברמן (תרס"ג-תשי"ט, אנציקלופדיה לחכמי גליציה, ב', עמ' 975-974), אב"ד יורדנוב (גליציה) משנת תרפ"ט. מגדולי חסידי באבוב. בשנת ת"ש הוגלה לסיביר, ולאחר שחרורו בתש"א שימש כמו"ץ לפליטים בעיירה ליד טשקנט. משנת תש"ו כיהן כרב בעיר וולבזיך ועסק רבות בתקנת עגונות השואה. בתש"ח הגיע לארה"ב וכיהן בה ברבנות. היה מגדולי ההוראה בארה"ב והסמיך רבנים רבים להוראה. חבר בית הדין לתקנת עגונות של אגודת הרבנים בארה"ב יחד עם הגר"מ פיינשטיין.
גביר כתב:
[ההחלטה להמילט לרוסיה, ככלל, לא היתה פשוטה...
מעשה והתיישב לידי בספסל בגן ציבורי באשדוד ישיש מעולי רוסיה והחל לדבר....סיפר לי שמוצאו מווילנא, אביו היה בעל משאית והיה בידו לברוח בקלות לתוך רוסיה, אלא שלא רצה לעשות זאת מפני שחשב שאין צורך בכך, הוא עצמו נמלט כשהוא רוכב על אופניים].
ישעיהו לוריא כתב:בעניין לברוח לרוסיה או לא. זאת הייתה שאלה כבדת משקל ואי אפשר כיום לדעת ולשפוט.
עזריאל ברגר כתב:ישעיהו לוריא כתב:בעניין לברוח לרוסיה או לא. זאת הייתה שאלה כבדת משקל ואי אפשר כיום לדעת ולשפוט.
במילים קצרות, ניתן לומר שהשאלה הזאת דומה לשאלה של ההורים שמסרו את ילדיהם למשפחה נוצרית (או רח"ל למנזר) כדי להצילם מאימת השואה.
לא עשיתי סטטיסטיקות, אבל מסתבר מאוד שרבים-רבים מאלו שברחו לרוסיה - חדלו לחלוטין משמירת המצוות, ואם לא הם - עכ"פ צאצאיהם, וגדול המחטיאו יותר מן ההורגו וכו'.
(כמדומני שלראשונה ראיתי את ההתלבטות הזאת כתובה באחד מספרי הסיפורים של הרב בן ציון פירר, שהוא מתאר את ההתלבטות של יהודים שניתנה להם האפשרות לעבר את הגבול מהצד הגרמני לרוסי ולהיפך, והיתה להם השאלה של שמירת החיים מול שמירת היהדות...)
בן מיכאל כתב:עזריאל ברגר כתב:ישעיהו לוריא כתב:בעניין לברוח לרוסיה או לא. זאת הייתה שאלה כבדת משקל ואי אפשר כיום לדעת ולשפוט.
במילים קצרות, ניתן לומר שהשאלה הזאת דומה לשאלה של ההורים שמסרו את ילדיהם למשפחה נוצרית (או רח"ל למנזר) כדי להצילם מאימת השואה.
לא עשיתי סטטיסטיקות, אבל מסתבר מאוד שרבים-רבים מאלו שברחו לרוסיה - חדלו לחלוטין משמירת המצוות, ואם לא הם - עכ"פ צאצאיהם, וגדול המחטיאו יותר מן ההורגו וכו'.
(כמדומני שלראשונה ראיתי את ההתלבטות הזאת כתובה באחד מספרי הסיפורים של הרב בן ציון פירר, שהוא מתאר את ההתלבטות של יהודים שניתנה להם האפשרות לעבר את הגבול מהצד הגרמני לרוסי ולהיפך, והיתה להם השאלה של שמירת החיים מול שמירת היהדות...)
הנקודה העיקרית היא שאף אחד לא חשב שהגרמנים זה להשמיד להרוג ולאבד, אלא סתם אנטישמים שיסבלו תחתם ויהיו כאלו שימותו, ומכאן ההתלבטות.
אילו היה לנו רוה"ק ברור שהיינו חוסכים את כל הצרות שבעולם...
דמשק כתב:האדמורי"ם רבי איציקל וחתנו רבי יענקעלע מפשעווארסק זצ"ל,
ולהבחל"ח בנו/נכדו האדמו"ר רבי לייבוש שליט"א.
אראל כתב:הרה"צ ר' ברוך הורוויץ זצ"ל האדמו"ר ממעליץ ליזענסק, ויבלח"ט שני בניו הרה"צ הישישים שליט"א עמו"ש
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 43 אורחים