הודעהעל ידי ושא_נס » ב' יולי 01, 2024 2:50 pm
לא בדקתי את הפירוש לפרק זה בעיון נמרץ, אבל לכאורה זהו פירוש הרמב"ם לפרק זה וכדלהלן (איני יודע אם הרמב"ם באמת פירש פרק זה ולא עסקתי בזה, אך בדפוסים דלקמן נדפס על שם הרמב"ם. בפרוייקט השו"ת שלי לא קיים רמב"ם לפרק ו דאבות, וזה שגורם לי לחשוש שאולי אין הפירוש לפרק זה לרמב"ם, ואם כן לכאורה יוצא שכבר בדפוס הראשון של אבות עם רמב"ם משנת רמ"ה לערך השלימו הפרק האחרון עם פרשנות שאינה לרמב"ם. כאמור לא השויתי תיבה תיבה מהפירוש הנדפס בלובלין עם פירוש הרמב"ם, אלא רק תחילת וסוף הפירוש, וא"ש את"מ).
ברשימותי על דפוסי המשניות בדפוס לובלין שנ"ה-שנ"ו רשום אצלי כך, ואם יש לי שיבושים אשמח שיעמידוני על האמת (אגב אעיר כי דפוס לובלין זה נדיר מאד, אך לשמחתי מצאתי כמה עותקים שלמים שלו, ובספריה בירושלם קיים עותק חסר ופגום):
"אבות: כולל פרק ו שנו חכמים עם פירוש. בדף סא ע"ב ובדף סב ע"ב אין כותרת בראש העמוד בפירוש, אך בדף סב ע"א כותרת הפירוש "ר"ע מבירטנורה". כמובן פירוש זה אינו לרע"ב, ובויניציאה דפו"ר עם רע"ב ליתא לחלוטין פרק זה. לפום ריהטא פירוש הפרק הזה פה הוא פירוש רמב"ם, ונדפס באבות עם רמב"ם שונצינו רמ"ה לערך ובנאפולי רנ"ב, ומשם בתלמוד ויניציאה א' ב' ג' יושטיניאן ובסיליאה, וכן מצוי במשניות ריווא דטרינטו שי"ט-ש"ך עם רמב"ם, ואינו מן הנמנע כי לובלין דידן לפיו. בסביוניטה-מנטובה שי"ט-שכ"ג נשמט פרק זה לחלוטין למרות שקיים לו רמב"ם כאמור, ודפוס זה נדפס עם רמב"ם".