מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 25, 2024 12:49 pm

נשאלתי:
מה דין נטילת ידים בטל?

ועניתי:
אם מצליח לאסוף אותו לכלי וכו' - לכאורה בסדר.
הרמב"ם כותב שכל מה שעולה למידת המקוה - משלים לרביעית דנט"י.
אבל האם טל עולה למקוה - ניסיתי לחפש ולא מצאתי מקורות לכאן או לכאן.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 25, 2024 12:52 pm

מישהו ניסה להביא לי ראיה מזה שטל מכשיר לקבל טומאה, והשבתי לו:
גם יין וחלב וכו' - מכשירים לטומאה, ופסולים לנט"י ולמקוה (ועכ"פ "פעמים מעלין ופעמים שאין מעלין").

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 25, 2024 4:06 pm

אדרבה
זה שטל נמנה כמשקה נפרד ממים לענין שבעת המשקים
זה בדיוק ראיה לכך שטל אינו מים(ואולי הן הן דברי מר).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 25, 2024 5:07 pm

לא הבאתי את זה כראיה, אלא עכ"פ כשלילת ראיה-הפוכה.

אגב, כמדומני שהמדע של היום אינו מכיר ב"ירידת טל", אלא בלחות שנוצרת על פני החפצים השרויים באוויר הפתוח (מה שנקרא בחז"ל "זיעת הבתים" וכדו').
ע"ע במכלול: https://www.hamichlol.org.il/%D7%98%D7%9C

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' יוני 25, 2024 5:38 pm

ויש לדון אם עיבוי של אדי מים מהאוויר (כגון במזגנים המנטפים...) דינו כמים או כטל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 25, 2024 7:45 pm

סגי נהור כתב:ויש לדון אם עיבוי של אדי מים מהאוויר (כגון במזגנים המנטפים...) דינו כמים או כטל.

אם יש איזושהי נפקא מינה הלכתית ביניהם.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי דרומי » ג' יוני 25, 2024 8:42 pm

הכנתי לעצמי כוס תה רותחת והתיישבתי על מקומי בבית המדרש. בירכתי שהכל ושתיתי מעט מן המעט, שלפתע התחילו ערבית. התפללתי ולאחר התפלה המשכתי לשתות את כוס התה.

האם נכון הדבר? או שהתפלה נחשבת כהיסח הדעת וצריך לברך שהכל מחדש?

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ג' יוני 25, 2024 8:54 pm

עיין ש"ע הרב סימן קעח ס"ז (וסימן רעא סי"א) שאין
דרומי כתב:התפלה נחשבת כהיסח הדעת

(אלא שאם היה שינוי מקום נכנסת לסוגיא אחרת בברכת שהכל משא"כ בהמוציא).

וצע"ק כמה שיעור עיכול של שתיית
דרומי כתב:מעט מן המעט

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ה' יוני 27, 2024 12:05 pm

כדכד כתב:האם מישהו מכיר מנהג שלא להפסיק לעולה הראשון לתורה בשבת או לשלישי בבו"ה ב"ימי בכורי ענבים" אלא קודם לכן?
ראיתי בשלחן הטהור לאדמו"ר מקאמארנא שכתב שצריך לסיים מקודם אבל לא כתב היכן.
מנגד, ראיתי מנהגים שונים להפסיק אח"כ

אולי השנה מישהו מצא את המנהג הזה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 27, 2024 6:27 pm

עזריאל ברגר כתב:
סגי נהור כתב:ויש לדון אם עיבוי של אדי מים מהאוויר (כגון במזגנים המנטפים...) דינו כמים או כטל.

אם יש איזושהי נפקא מינה הלכתית ביניהם.

מעניין לבדוק באנציקלופדיה תלמודית ערך "טל", לראות הם דינו כמים לגבי מקוה וכדו', והאם יש איזשהו חילוק הלכתי בין טל למים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יוני 28, 2024 12:11 am

נשאלתי לגבי יהודי שרוצה לקבל אזרחות למדינה אחרת, ולצורך זה הוא מעוניין להינשא בנישואין אזרחיים פיקטיביים לתושב מדינת היעד, ואחרי שיזכה באזרחות - "יתגרשו".

ועניתי:
א. אם הוא מדבר על נישואין של איש לאיש - בוודאי שזה אסור, משום שעכ"פ הם מצהירים על עצמם שהם עושים "כמעשה ארץ מצרים", וכדאמרינן בספרא:
"כמעשה ארץ מצרים וכמעשה ארץ כנען לא תעשו", יכול לא יבנו בנינים ולא יטעו נטיעות כמותם? תלמוד לומר "ובחוקותיהם לא תלכו"-- לא אמרתי אלא בחוקים החקוקים להם ולאבותיהם ולאבות אבותיהם. ומה היו עושים? האיש נושא לאיש והאשה לאשה. האיש נושא אשה ובתה, והאשה נישאת לשנים. לכך נאמר "ובחוקותיהם לא תלכו".
וע"ד מה שאמרו שהחותם על שטר שיש בו ריבית - ככותב וחותם שאין לו חלק באלוקי ישראל.
ב. אם מדובר על איש ואשה - יש בעיה גדולה של צניעות.
ג. הבעיה הכי ודאית לדעתי היא השקר והעבירה על "דינא דמלכותא".

ואחר כך הוספתי עוד כמה דיבורים:
"מדבר שקר תרחק" לא מספיק לאנשים כדי לאסור את זה?!

אדם רוצה לקבל אזרחות של מדינה על ידי מעשי רמיה נגד אותה המדינה בעצמה?
איפה היושר הבסיסי?!
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ו' יוני 28, 2024 12:14 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יוני 28, 2024 12:13 am

אחר כך נתבקשתי להוסיף מקורות לסעיף א של דברי, וכתבתי כך:

נישואי איש ואיש הוא "מעשה ארץ מצרים" - כדאיתא בספרא (על הפסוק הזה באחרי-מות).
הכותב שטר שיש בו ריבית וכו' - ב"מ עא,א:
"תניא אמר ר' יוסי בא וראה סמיות עיניהם של מלוי ברבית אדם קורא לחבירו רשע יורד עמו לחייו והם מביאין עדים ולבלר וקולמוס ודיו וכותבין וחותמין פלוני זה כפר באלהי ישראל".

אז איש שהולך בערכאות וחותם שהוא נישא עם איש אחר - לכאורה מעיד על עצמו אותו הדבר...

הקישור בין שני הענינים - מסברא שלי.
אבל לכאורה דבר ברור הוא שאסור ליהודי ללכת ולהצהיר על עצמו שהוא עובר עברה!


ועוד: האם לא פשוט שזה נכלל בלאו דחילול השם?!
ועכ"פ בציווי "והייתם נקיים מה' ומישראל".

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי דרומי » ש' יוני 29, 2024 11:00 pm

יהודים עשו כאלה דברים בעת צרה, כידוע.

וכיון שעבר ושנה כו'.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי דרומי » ש' יוני 29, 2024 11:01 pm

האם יש איזה קפידא בעת שמנחמים אבל (ל"ע) לומר את הנוסח של "המקום ינחם כו'" בעמידה דוקא?

תרשישי
הודעות: 216
הצטרף: ה' דצמבר 02, 2021 9:04 pm

חומר מוקלד במחשב - דבר שאין בו ממשות

הודעהעל ידי תרשישי » ש' יוני 29, 2024 11:46 pm

נשאלתי : האם חומר המוקלד במחשב וכן ספרים במאגרים תורניים אם יש לזה דין של דבר שאין בו ממשות, כגון לענין איסורי הנאה והקדש וכדו' ? אשמח לדעת דעת חו"ר הפורום.

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי במסתרים » א' יוני 30, 2024 5:15 am

דרומי כתב:בעמידה דוקא?

העתקה ממק"א

נשאל בשו"ת דברי חכמים (עמ' רכה): האם צריכים לומר "המקום ינחם" דוקא בישיבה, או יכולים לומר אפילו בעמידה?

והשיב: "ידוע מהגר"י קמנצקי שכשאומר 'המקום ינחם' צריך לומר בישיבה (וטעמו, שכתב הרמב"ם, שהמנחמים יושבים). וכן אמר לי חכם אחד, ששמע את הגר"י קמנצקי אומר להגר"ש קוטלר שכך היה המנהג באירופא, אבל בשם הגר"מ פיינשטיין שמעתי שיוכל לומר ג"כ מעומד (וג"כ הובא זה מהגר"מ פיינשטיין, בספר יסודי שמחות. ועיין שו"ת אגרות משה או"ח ה, כ אות כא)".

וכן מובא בשם הגרי"ק בשו"ת רבבות אפרים (ג שנט) שיש לומר בישיבה.

ונשאל הגר"ח קניבסקי על כך במקום אחד השיב: "כך יוצא מסוגיא דנדרים (לט, א) לענין ביקור חולים, וה"ה לענין ניחום אבלים, כי כך הוא יותר קבוע, ולא נכנס ויוצא (דרך שיחה ח" א עמ' קכה), אך במקום אחר השיב: "אפשר גם בעמידה" (לבנימין אמר עמ' עא).

בשו"ת מנחת אשר (א סג), מגיב הג"ר אשר וייס על מה שראו אותו בשעת ניחום אבלים ולא עמד כשאמר 'המקום ינחם' אלא אמר בישיבה, וז"ל: "באמת לא ידעתי למה נהגו רובא דעלמא לעמוד בשעה שאומרים המקום ינחם וכו' דהלא ביו"ד מבואר דדרך המנחמים לישב כמבואר בסימן שע"ו ס"א ובסימן שפ"ז ס"א, ולא ראיתי בשום מקום שיש לנחם בעמידה. ולכאורה נראה לי דכיון דמצוי שיש מנחמים רבים ודרכם לישב ע"ג כסאות זה מאחורי זה, ואילו ינחמו בישיבה אין האבל רואה אותם, ומשו"כ נהגו אלה שיושבים מאחור לקום ולומר המקום ינחם, ומזה נשתרש המנהג שכל אחד קם באומרו המקום ינחם. אך לענ"ד אין שום טעם ומקור לעמוד בשעת ניחום אבלים (ועיין בספר אורחות רבנו ח"א עמוד שיג שבעל הקה"י ניחם אבלים בעמידה ולא ישב, ואפשר שלא היה סיפק בידו לשבת)". ומסיק ש"אין בזה קפידא ומי שאומר אמירה זו בעמידה יש לו על מה לסמוך אך בודאי אין צריך עמידה, דעיקר הניחום אבלים בישיבה ומשו"כ נוהג אני בד"כ לנחם בישיבה".

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

הגדרת "שתות"

הודעהעל ידי איתן נוי » א' יוני 30, 2024 3:31 pm

מה הגדר כדי שיהיה מותר למכור יותר משתות?
המקרה הספציפי: ילד בת"ת מוכר ממתקים יותר משישית ממה שקנה.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

כיוון צד תפילה

הודעהעל ידי איתן נוי » א' יוני 30, 2024 3:40 pm

האם יש דרך לדעת לאיזה כיוון צריך להתפלל? כגון באולמות,טיולים וכדו'?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כיוון צד תפילה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 30, 2024 4:22 pm

איתן נוי כתב:האם יש דרך לדעת לאיזה כיוון צריך להתפלל? כגון באולמות,טיולים וכדו'?

מצפן (וכמדומני שיש היום עוד אפשרויות טכנולוגיות מסויימות)


עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הגדרת "שתות"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 30, 2024 6:56 pm

איתן נוי כתב:מה הגדר כדי שיהיה מותר למכור יותר משתות?
המקרה הספציפי: ילד בת"ת מוכר ממתקים יותר משישית ממה שקנה.

עיין בשו"ע חו"מ הלכות אונאה. יש בזה אריכות דברים, ואי אפשר לכתוב כאן את כל הפרטים.
אבל העיקר הוא שכאשר כולם יודעים מהו המחיר בחנות, אז מי שמשלם יותר - מחל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 30, 2024 7:05 pm

דרומי כתב:האם יש איזה קפידא בעת שמנחמים אבל (ל"ע) לומר את הנוסח של "המקום ינחם כו'" בעמידה דוקא?

מדברי הר"ש אייזנבאך - https://col.org.il/news/163310 - על חוויותיו בניחום בני הרבנית ציפורה אלתר:
לפני יציאתי נחמתי את האבלים בישיבה ולא בעמידה כפי שנהוג בעולם ואמרתי לראש הישיבה שהרבי היה נוהג לנחם אבלים בישיבה. תחילה סברו שהרבי עשה זאת מפני האבלים שלא יחושו אי נעימות שהרבי עומד והם יושבים בפניו אבל לאחר זמן נתברר כי מדברי הרמב"ם משמע שיש לנחם מיושב ולא מעומד.
שמחתי לשמוע מפי האבלים בני האדמו"ר שהגיבו לי על כך כי אביהם היה נוהג גם כן לנחם מיושב.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 30, 2024 7:31 pm

נשאלתי בשבת אם מותר לשטוף ענבים לאכילה בתוך כלי שלהם שיש בו חורים והמים והפסולת יוצאים דרך החורים.
לא הבנתי מה יכול להיות בעיתי בזה אבל אחי שישב לצידי טען שזה בורר מדאורייתא מכיוון שהפסולת מופרדת בכלי.

האומנם?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 30, 2024 8:12 pm

כדכד כתב:נשאלתי בשבת אם מותר לשטוף ענבים לאכילה בתוך כלי שלהם שיש בו חורים והמים והפסולת יוצאים דרך החורים.
לא הבנתי מה יכול להיות בעיתי בזה אבל אחי שישב לצידי טען שזה בורר מדאורייתא מכיוון שהפסולת מופרדת בכלי.

האומנם?

אולי לא דאורייתא אלא דרבנן - כבורר בקנון ובתמחוי.
אבל יש כאן ברירה בכלי!

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 30, 2024 8:13 pm

ועיין "שבת כהלכה" (מאת הרב יקותיאל פרקש) הלכות בורר, שמסתמא האריך בהגדרת דין "כלי" לגבי בורר.

אליהו בעסער
הודעות: 27
הצטרף: ד' פברואר 05, 2020 4:21 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי אליהו בעסער » ב' יולי 01, 2024 1:00 am

נ''ל שמותר כמו שמותר לברור מים בכלי כיון שראויים לשתי' וכו' ואין איסור בורר במה שעוברים הלכלולך שבמסננת

מן הדרום
הודעות: 768
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי מן הדרום » ב' יולי 01, 2024 8:06 am

אחרי החופה גילו שהעדים קרובים
ועשו קידושין שוב
האם קריטי שהחתן יעשה קנין בטבעת מחדש
או שמא ברור שהיא לא נקנתה לכלה
שכן היה זה מעין מקח טעות

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 01, 2024 9:23 am

אליהו בעסער כתב:נ''ל שמותר כמו שמותר לברור מים בכלי כיון שראויים לשתי' וכו' ואין איסור בורר במה שעוברים הלכלולך שבמסננת

חוששני שלא עיינת בסוגיית שטיפת פירות בשבת.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 01, 2024 9:27 am

מן הדרום כתב:אחרי החופה גילו שהעדים קרובים
ועשו קידושין שוב
האם קריטי שהחתן יעשה קנין בטבעת מחדש
או שמא ברור שהיא לא נקנתה לכלה
שכן היה זה מעין מקח טעות

הסברא נותנת שאכן אין צורך, כי זה כמו "המחליף פרה בחמור" שמשך את הפרה אחרי מות החמור, שברור שהפרה לא נקנתה,כי הוא נתן אותה בתמורה לחמור ולא בתמורה לכלום, וה"ה בענייננו - איך ייתכן שהטבעת נקנתה לכלה בתמורה לכלום?!
אך משום-מה לא נוהגים כך, וצ"ע.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 01, 2024 9:28 am

השאלה היא כזאת: המקדש בינו לבינה - האם יש מקום לומר שכסף הקידושין נקנה לאשה?

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' יולי 01, 2024 11:18 am

תלוי בסוגיית מקדש אחותו אי מעות מתנה או מעות חוזרות.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 01, 2024 12:34 pm

עזריאל ברגר כתב:
אליהו בעסער כתב:נ''ל שמותר כמו שמותר לברור מים בכלי כיון שראויים לשתי' וכו' ואין איסור בורר במה שעוברים הלכלולך שבמסננת

חוששני שלא עיינת בסוגיית שטיפת פירות בשבת.

אני חושב שאין מקום לתגובות כמו "חוששני שלא עיינת"
אם מר יחושב שאינו צודק יסביר למה מהלכות שטיפת פירות בבסת עולה שאין זה דומה לסינון מים בכלי.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 01, 2024 12:36 pm

עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:נשאלתי בשבת אם מותר לשטוף ענבים לאכילה בתוך כלי שלהם שיש בו חורים והמים והפסולת יוצאים דרך החורים.
לא הבנתי מה יכול להיות בעיתי בזה אבל אחי שישב לצידי טען שזה בורר מדאורייתא מכיוון שהפסולת מופרדת בכלי.

האומנם?

אולי לא דאורייתא אלא דרבנן - כבורר בקנון ובתמחוי.
אבל יש כאן ברירה בכלי!

הכלי אינו כלי מיועד לברירה אפילו כקנון ותמחוי
זה כלי שמיועד להחזקת ענבים וצ"ע אם זה נחשב כלי.
כמו"כג צ"ע אם שטיפת ענבים נחשבת ברירת פסולת וכמ"ש הרב אליהו בעסער

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' יולי 01, 2024 1:54 pm

כדכד כתב:
עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:נשאלתי בשבת אם מותר לשטוף ענבים לאכילה בתוך כלי שלהם שיש בו חורים והמים והפסולת יוצאים דרך החורים.
לא הבנתי מה יכול להיות בעיתי בזה אבל אחי שישב לצידי טען שזה בורר מדאורייתא מכיוון שהפסולת מופרדת בכלי.

האומנם?

אולי לא דאורייתא אלא דרבנן - כבורר בקנון ובתמחוי.
אבל יש כאן ברירה בכלי!

הכלי אינו כלי מיועד לברירה אפילו כקנון ותמחוי
זה כלי שמיועד להחזקת ענבים וצ"ע אם זה נחשב כלי.
כמו"כג צ"ע אם שטיפת ענבים נחשבת ברירת פסולת וכמ"ש הרב אליהו בעסער

זה לא ברירה בלח?

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

תפילה ביארצייט

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' יולי 01, 2024 2:51 pm

האם יש עדיפות להתפלל ביארצייט שיצא בשבת,תפילת שחרית או מוסף?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: תפילה ביארצייט

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' יולי 01, 2024 3:24 pm

איתן נוי כתב:האם יש עדיפות להתפלל ביארצייט שיצא בשבת,תפילת שחרית או מוסף?

ראיתי בס' משמרת השמחות (קראף) שכתב שיש ענין במוסף כיון שיש בו כתר עיי"ש.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 01, 2024 3:58 pm

הוה אמינא כתב:תלוי בסוגיית מקדש אחותו אי מעות מתנה או מעות חוזרות.

לא. שם "אדם יודע שאין קידושין תופסין באחותו וגמר ונתן לשם מתנה או פיקדון", אבל כאן מדובר באדם שטועה וסבור שבזה הוא מקדש אותה.
(אם מפני שטעה בהלכה, ואם מפני שטעה במציאות וסבר שיש עדים ובאמת הם היו פסולים)

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תפילה ביארצייט

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 01, 2024 4:00 pm

איתן נוי כתב:האם יש עדיפות להתפלל ביארצייט שיצא בשבת,תפילת שחרית או מוסף?

רבים נוהגים להתפלל בשבת שלפני היארצייט את תפילת מוסף. אז מסתמא יש בה מעלה על שחרית.
ומאידך - שחרית היא "תדיר" לעומת מוסף, וגם יש בה מעלה של "זריזין מקדימין".

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 01, 2024 4:05 pm

כדכד כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אליהו בעסער כתב:נ''ל שמותר כמו שמותר לברור מים בכלי כיון שראויים לשתי' וכו' ואין איסור בורר במה שעוברים הלכלולך שבמסננת

חוששני שלא עיינת בסוגיית שטיפת פירות בשבת.

אני חושב שאין מקום לתגובות כמו "חוששני שלא עיינת"
אם מר יחושב שאינו צודק יסביר למה מהלכות שטיפת פירות בבסת עולה שאין זה דומה לסינון מים בכלי.

מתנצל. חשבתי שיש על זה דיון ארוך בשו"ע ונו"כ.
אבל בשו"ע (שיט,ח) קיצר בזה, וכנראה בספרים אחרים האריכו, ואיני זוכר את המקורות.
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ב' יולי 01, 2024 4:12 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 01, 2024 4:06 pm

כדכד כתב:
עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:נשאלתי בשבת אם מותר לשטוף ענבים לאכילה בתוך כלי שלהם שיש בו חורים והמים והפסולת יוצאים דרך החורים.
לא הבנתי מה יכול להיות בעיתי בזה אבל אחי שישב לצידי טען שזה בורר מדאורייתא מכיוון שהפסולת מופרדת בכלי.

האומנם?

אולי לא דאורייתא אלא דרבנן - כבורר בקנון ובתמחוי.
אבל יש כאן ברירה בכלי!

הכלי אינו כלי מיועד לברירה אפילו כקנון ותמחוי
זה כלי שמיועד להחזקת ענבים וצ"ע אם זה נחשב כלי.

זוהי מילתא דתליא בסברא, ואיני יודע מאיפה להביא ראיה, מלבד מה שהפניתי לעיין בספר שבת כהלכה הנ"ל שמסתמא הרחיב בזה כיד ה' הטובה עליו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 204 אורחים