סליחה שאני חוזר רגע לדיון הקודם.
עכשו מצאתי בפורום סיכום על הלכןת לשון הרע כלל א ומצאתי שם שכבר רבנו יונה נדרש לשאלה שנשאלתי לעיל באשכול. איך תכן שלה"ר חמור מג' עבירות והוא עונה על כך ואצט מהסיכום שציטט את דבריו שם:
רבנו יונה בספר שערי תשובה (שער ג מאות ר ואילך) דן במאמר חז"ל זה ובשאלה איך יתכן שאיסור לשון הרע יותר גדול מעבירות שאמרו עליהן "יהרג ואל יעבור":
"ואמרו רבותינו (ערכין טו, ב): שקולה לשון הרע כנגד שלש עבירות, ואלו הן: עבודה זרה גלוי עריות ושפיכות דמים. בעבודה זרה נאמר (שמות לב, לא): "אנא חטא העם הזה חטאה גדולה", בגלוי עריות נאמר (בראשית לט, ט): "ואיך אעשה הרעה הגדולה הזאת", בשפיכות דמים נאמר (בראשית ד, יג): "גדול עוני מנשוא", ואילו על לשון הרע נאמר (תהלים יב, ד): "יכרת ה' כל שפתי חלקות לשון מדברת גדולות".
רב. והנה אנו צריכים לפרש לך היאך יתכן כי יהיה עון לשון הרע יתר על השלש האלה, הלא על כל אחת מהן אמרו רבותינו זכרונם לברכה (סנהדרין עד, א): יהרג אדם ואל יעבור עליהן, ואמרו (חולין ה, א): חמורה עבודה זרה שכל המודה בה ככופר בכל התורה, ואמרו (שם): כי המומר לעבודה זרה מומר לכל התורה כולה. וכאשר תשים לבך למאמרם זכרונם לברכה, תמצא לו כמה שרשים וכמה פנים.
רג. האחד - כי בעל הלשון הוא שונה באולתו עשר פעמים ביום יכלים ויבאיש ויחפיר וידבר שפת יתר ויכה בסתר, ומי יתן קץ לענשו, כי בעל הלשון לא ישים קנצי למילין, בשגם עבירה קלה כבדה מאד על השנות האולת פעמים רבות, כאשר הקדמנו, אף כי חטאה גדולה ורעה חולה. וכאמרם רבותינו זכרונם לברכה: שקולה לשון הרע כנגד שלש עבירות, רצונם לומר כנגד עובר אותן לעת שיתקפו יצרו, ולא כנגד המשומד והיוצא מן הכלל לעבור עליהן בכל עת.
רד. והשני - כי בעל הלשון תשובתו קשה, אחרי אשר למד לשונו דבר שקר ופיו שלח ברעה, מרוב ההרגל איננו שליט ברוחו, וכאילו לשונו גורם המחשבה, כענין שנאמר (תהלים נב, ד): "הוות תחשוב לשונך", ונאמר (קהלת י, יב): "ושפתות כסיל תבלענו", ונאמר (משלי יח, ז): "פי כסיל מחתה לו", "מחתה" לשון יראה ומגור, רצונו לומר, כי הכסיל יירא ויגר מזעם לשונו פן יוקש בו כאשר יירא מאויבו, כי אין שפתיו ברשותו.
רה. והשלישי - בעל הלשון חטאו נקל בעיניו, כי יאמר אך דבר שפתים הוא, ולא פנה אל נזקיו הרבים, על כן לא ישוב מדרכו הרעה, ואם שוב ישוב אין תשובתו שלמה, כי לא יכיר גודל חטאו, כי התשובה השלימה להנקות מפשע רב, כי יקד יקוד היגון בנפשו כיקוד אש.
רו. ואמר שלמה עליו השלום (משלי כא, כד): "זד יהיר לץ שמו עושה בעברת זדון", פירוש: הלץ אשר גבר זדונו להכות בלשונו בגאותו וגאונו ועברתו וחרונו, אל תאמר כי בלשונו לבד יכה ולא במעשה, כי ידוע תדע כי הוא עושה בעברת זדון, רצונו לומר, כי אם לא יוכל להכות את אויביו בלשונו ויוכל הכות בו במעשה, יכה בעברה ולא יחמול, כאשר אמרו רבותינו זכרונם לברכה (סנהדרין ירושלמי פרק י, הלכה ב): בענין דואג, כי כאשר צוה שאול להכות בכהנים וימאנו אנשיו להכותם, אמר לדואג: אתה הכית בלשון אתה תכה בחרב! שנאמר (שמואל א כב, יח): "סוב אתה ופגע בכהנים".
רז. והרביעי - אם ישוב בעל הלשון בתשובה צריך לבקש מחילה לאשר מוצק לו מזעם לשונו, והוא לא יזכור מספר כלם, כי רבים מכאובים הכאיב וכמה נפשות הדאיב, גם רבים מאשר זכר, כי אותם עכר, והם לא ידעו כי הדיח עליהם את הרעה, יתבייש להודיעם ולגלות אזנם על אשר גמלם רעה, כי הוא מכה ואין מכתו ידועה, כענין שנאמר (תהלים קכ): "מה יתן לך ומה יוסיף לך לשון רמיה חצי גבור שנונים", על כן נמשל לשון הרע לחץ, כי המושך בקשת פעמים רבות ישלח חציו באדם ולא נודע מי הכהו.
רח. ועוד על ענין אחר נמשל לחץ, כי שולף החרב אם נכמרו רחמיו על האדם בהתחננו אליו ישיב חרבו אל נדנה, לא כן זורק החץ, כי אין בידו להשיבה, - כן בעל לשון הרע אחר אשר יצא הדבר מפיו לא יוכל לתקן. ופעמים שידבר על פגם משפחה והזיק כל הדורות הבאים אחריו, ולא תגיע עליו מחילה מזה, על כן אמרו רבותינו זכרונם לברכה (בבא קמא ירושלמי סוף פרק ח): כי המדבר בפגם משפחה אין לו כפרה עולמית. והנה המשלח לשונו גם על הקדושים אשר בארץ המה ידבר, כי על מי לא עברה רעתו תמיד. וכבר אמרו רבותינו זכרונם לברכה (סנהדרין צ, א): כי האפיקורס אין לו חלק לעולם הבא.
רט. והחמישי - כי לשון הרע תביא את בעליו לתת את פיו לדבר על השם - תועה, כמו שנאמר (תהלים עג, ט): "שתו בשמים פיהם ולשונם תהלך בארץ", ואין בכל העבירות אשר ישיג ענשם לעונש המטיח דברים. ואמרו רבותינו (ערכין טו, א): עשר נסיונות נסו אבותינו ובכלם לא נתחתם גזר דינם אלא על לשון הרע, שנאמר (במדבר יד, כח): "אם לא כאשר דברתם באזני כן אעשה לכם", ונאמר (דברים א, לד): "וישמע ה' את קול דבריכם ויקצוף וישבע לאמר", ונאמר (מלאכי ב, יז): "הוגעתם ה' בדבריכם".
ואמר דוד עליו השלום (תהלים נ, טז - כ): "ולרשע אמר אלקים מה לך לספר חקי ותשא בריתי עלי פיך - אם ראית גנב ותרץ עמו - פיך שלחת ברעה ולשונך תצמיד מרמה תשב באחיך תדבר". הנה למדת מזה, כי אין התורה מגינה על בעלי לשון הרע ועל המשומד לגנוב ונאוף, וכי אינם ראויים לעסוק בתורה. ואמרו רבותינו זכרונם לברכה (סוטה כא, א): דואג כיון שסיפר לשון הרע אף חכמתו לא עמדה לו ולא הגינה עליו תורתו. ומה שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (שם): עבירה מכבה מצוה ואין עבירה מכבה תורה, שנאמר (משלי ו, כג): "כי נר מצוה ותורה אור", על העובר עבירה דרך מקרה אמרו, ולא על הפורק עול אזהרת העבירה מעליו.
רי. והתבונן כמה יגדל עון בני אדם המספרים לשון הרע! המעט מהם עונם הגדול כי יכלו שפתיהם וחשכו לשונם מדבר בדברי תורה, עד כי השחת ישחיתון לדבר בלשון הרע. ואמר דוד עליו השלום (תהלים קיט, כג): "גם ישבו שרים בי נדברו עבדך ישיח בחקיך", פירוש: הם בטלים מלשיח בחקיך ומדברים לשון הרע ונדברים בי, בעוד אשר אשיח בחקיך. ואמרו רבותינו (ערכין טו, א): מרפא לשון הרע להנצל ממנו שיעסוק אדם בתורה, שנאמר (משלי טו, ד): "מרפא לשון עץ חיים", וזהו שנאמר (תהלים לט, ב): "אשמרה לפי מחסום", ופירשו רבותינו זכרונם לברכה (מדרש תהלים לט): כי המחסום הוא העסק בתורה"
.