איש רגיל כתב:מתפעל כתב:"הוא לא ישן על מיטה שאי פעם ישן עליה מישהו אחר"
מה יכולה להיות הסיבה לחומרה זו?
גינוני קדושה. ידוע על עוד גדולי ישראל.
IRU כתב:איש רגיל כתב:ר_חיים_הקטן כתב:שמעתי ממו"ר הרה"ג יצחק סורוצקיון שליט"א שר' מרדכי היה כ"כ עילוי אך לא ידע איך לכתוב אפ' שמו. ולא הבנתי מאי מעלה יש בכך.
פשוט מאד, כל כח עיונו וריכוזו היה בתורה כך שלא נשאר לו מקום לדבר שכל הדיוט יודע.
סיפורים דומים:
א. הגאון ר' מאיר לוריא שליט"א (ר"כ ברייש ב"ב) לא שותה קפה בסדר אחה"צ, כי אולי הוא אכל בשר בצהריים. ב. ראיתי פעם את הגאון ר' יצחק גולדשטיין שליט"א (מראשי שוטנשטיין) עומד בכספומט ולא מצליח להזכר בקוד הסודי בן הארבע ספרות. בשני המקרים מדובר באנשים שכמעט ולא תתפוס אותם בשכחת פרט מלימודם.
ראית בן אדם שלא זוכר באחה"צ מה אכל בצהריים? זה הרבה יותר מלא לדעת איך לכתוב את שמו בעברים לאחד שבילדותו ידע רק ליטאית, כך שזה נשמע מוזר מאד, תברר אולי הוא לא שותה קפה כשזוכר שאכל בשרי בצהריים.
מתפעל כתב:יישר כח שרייבער
ועדיין איני מבין מה נ"מ אם מישהו ישן על זה אם לאו. הכוונה שאולי ישן על המיטה אדם רשע וחשב שם מחשבות לא טובות וזה יכול להשפיע על מי שישן על מיטה זו?
ומה אם ישן על זה אדם צדיק לפני כן, אז זה כן בסדר?
מתפעל כתב:ולמה אינו כן בכסא או בסטנדר?
עתניאל בן קנז כתב:בכל אופן מטה יש לה דין מיוחד... מטעמים מובנים (כלשון הגמ' למה נקרא שמא 'פוריא' ...). ובכלל האדם בעת שנתו אינו שליט על מחשבותיו ועלול ...
מחולת המחנים כתב:הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א זכה להיות מקורב אל רבי מרדכי בצעירותו, ומביא ממנו הרבה עובדות בספריו ומאמריו.
סיפר הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א שבצעירותו נכנס לבקר את רבו הגאון, רבי מרדכי זצ"ל, ששכב על ערש דווי והתייסר בייסורים גדולים. משראהו רבי מרדכי ביקשו: "משה'לה, התפלל עליי", וכששאל מה להתפלל, השיב לו: "תתפלל שאזכה לקבל בעולם הזה את כל העונש המגיע לי כדי שאוכל לבוא לעולם הבא זך ונקי".
אחרי כמה ימים חזר ושאלו אם התפלל כבר, השיב לו רבי משה: "לא ולא, רצוני שיהיה לרבי טוב, לפיכך אינני יכול לבקש שיהיו לרבי עוד צרות וייסורים". אמר לו הגאון רבי מרדכי: "משה'לה, משה'לה, הרי תבין שגם אני איני רוצה אלא שיהיה לי רק טוב, אך מהו הטוב האמיתי? לבוא לעולם האמת זך ונקי, כמה זה טוב! אנא, התפלל, התפלל שאקבל הכל כאן ואגיע לשם נקי".
["לקח טוב"]
חרבונה כתב:איש רגיל כתב:ר_חיים_הקטן כתב:שמעתי ממו"ר הרה"ג יצחק סורוצקיון שליט"א שר' מרדכי היה כ"כ עילוי אך לא ידע איך לכתוב אפ' שמו. ולא הבנתי מאי מעלה יש בכך.
פשוט מאד, כל כח עיונו וריכוזו היה בתורה כך שלא נשאר לו מקום לדבר שכל הדיוט יודע.
סיפורים דומים:
א. הגאון ר' מאיר לוריא שליט"א (ר"כ ברייש ב"ב) לא שותה קפה בסדר אחה"צ, כי אולי הוא אכל בשר בצהריים. ב. ראיתי פעם את הגאון ר' יצחק גולדשטיין שליט"א (מראשי שוטנשטיין) עומד בכספומט ולא מצליח להזכר בקוד הסודי בן הארבע ספרות. בשני המקרים מדובר באנשים שכמעט ולא תתפוס אותם בשכחת פרט מלימודם.
ראה כאן כעי"ז על הגר"ח קנייבסקי שליט"א http://www.otzar.org/forums/viewtopic.p ... 06#p105833
הכהן כתב:על הגרח"ק סיפרו שראה תמונה שלו וזיהה לפי ארון הספרים..
על חותנו זצוק"ל ספרו שלא זכר את מספר הטלפון שלו
יוסף שרייבער כתב:איש רגיל כתב:מתפעל כתב:"הוא לא ישן על מיטה שאי פעם ישן עליה מישהו אחר"
מה יכולה להיות הסיבה לחומרה זו?
גינוני קדושה. ידוע על עוד גדולי ישראל.
אדמור"י בעלזא ועוד.
ישבב הסופר כתב:אמם של האדמורים מסאסוב שליט"א היתה נשואה להגר"מ פגמרנסקי בתקופת חליו אשר ממנו שחל"ח. והסיבה לכך היתה שהוא היה חולה והיא רצתה לשמשו בחליו כאחות, והוא סירב, עד שאמרה שתינשא לו כדי לשמשו והוא הסכים.
מיללער כתב:ישבב הסופר כתב:
אשתו של הגר"מ קיבלה חליצה בארה"ב מאחיו של רבי מרדכי (לא דתי) שהתגורר שם, הוא היה אחיו מאביו ולא מאמו והיה הרבה צעיר ממנו, האח היה נקרא אריק (Eric) ושינה שם משפחתו ל'פייג' (Page) .
באותם הימים התגוררתי בניו-ג'רסי שבארה"ב, ביקשו ממני לבוא לשווייץ כדי לחלוץ לה. לא יכולתי לממן בעצמי את דמי הטיסה [הערה: ככל הנראה הם מומנו ע"י מרת שטרנבוך]. הגעתי בטיסה ארוכה לז'נבה ומשם נסעתי ברכב עד ציריך והגעתי לבית הרב שם. הרב הציע לי לאכול, ושאל אותי באיזו יד אני משתמש לכתיבה, ואמרתי לו ביד שמאל. הרב הגיב: 'אוי'. לאחר מכן ביקש ממני לעלות במעלה המדרגות, והתחלתי לעלות ברגל שמאל. שאלתי את הרב מה קרה? ואמר לי, כי נעל החליצה שברשותם מתאימה רק לרגל ימין, ועליהם להזמין נעל מיוחדת לשמאליים, וזה יארך כשמונה עד עשרה ימים. ידעתי כי לא אוכל להשאר בבית הרב, וכן הרגשתי שלא אוכל לדרוש מהם לממן לי בית מלון לכל אותם הימים, על כן חיפשתי מקום אכסניה זול, ומצאתי במקום איזה פנסיון שמחירו כשליש מבית מלון, שם התאכסנתי עד שהגיעה הנעל, חלצתי לה, ושבתי לביתי.
אחד מהעם כתב:חסום לי, האם מישהו יוכל להביא?
רציני כתב:אחיו הרב יוסף היה רב בשידלובה [שידלעווע] חידוש ממנו בספר לקח דעת אזבנד עמוד יט
באמונתו כתב:אחד מהעם כתב:תודה רבה על הבאת הדברים.
אכן זו גירסה שלישית שונה לגמרי. ולדבריו החזו"א היה מעורב, אבל 'המופת' לא היה כ"כ גדול [אכן הוא ציין לה את מקום מגורי האח, אך לא הצטרף לר"מ בחלום].
ועוד נקודה שלדבריו האח התגורר ב'ניו זינלד' (כנראה הכוונה 'ניו זילנד) ד"ז לא ראיתי מובא בשום מקום, ונשמע קצת מחודש. אולי התכוון לומר 'ניו ג'רזי' והכל על מקומו יבוא.
האמת אומר, שהסיפור כפי שסיפרו האדמו"ר מסאסוב ששמעו מפי אמו, שיורד לפרטי הפרטים הדקים וכו' נשמע די מהימן, הגם שאין אנו רגילים לכאלו מופתים של החזו"א ['הוכרחתי לעשות א-חסידישע קונץ'...], ומתחילה נטיתי לקבל את גירסתו.
אך אחר שראיתי את הדברים בספר על הגר"מ ובעיקר מה שהובא בהערה שם עורר בליבי ספק. האם יש למישהו יותר מידע בענין?
האח החילוני, הלא לא יודה על מיאונו וסירובו, וגם לא על מעשה החלום. אין לקוות שיודה הוא בדבר, כ"ש שלא יספר זאת מעצמו.
אגב, גם מאחד ממו"ר ז"ל, שהיה קרוב אל בית מרן החזו"א ז"ל, שמעתי מלפני שנים, מעשה החלום.
יש להוסיף עוד, כי ידועים מקרים נוספים, בהם מרן נהג כך, כגון המצורף פה:
בדיעבד כתב:משלושת הגירסאות, ניתן לאמת אותה הגירסא שבא בספר 'יחיד ודורו' ובס' 'רבי מרדכי פגרמנסקי' שמספרת שהאח גר בניו גרזי ונסע לשוייץ לחלוץ.
השם של אריק ושל אשתו מופיעים במפקד של 1950, בעיר האקנסק בניו גרזי. (איני יודע איך להעלותו לכאן. אשמח לשלוח באישי למבקש.)
ברשימת נוסעים של חברת תעופה שוויץ מופיע השם 'אירק פגרמנסקי' (עם כתובת זהה לזו שמופיעה במפקד) באוגוסט 1950 בטיסה מציריך לניו יורק (למקבש אשלח באישי). זה מתאים לגירסא שטס לשויצריה לחלוץ. לפי עדות הרב שמעון סיגל שמופיעה בספר הנ"ל, האחים שמרו קשרים זה עם זה בכתב.
אגב, יצויין שהאח החילוני חי עד לפני שבע שנים ואנשים בארה"ב הכירו אותו. אשתו עודה בחיים מתגוררת בלונג ביטש' בניו יורק. מדובר בעובדא שהרבה העידו על רוב פרטיה, המדה וקשה להטיל בה דופי, על אף תאוה שלי העזה להאמין לסיפור מופתי על החזו"א.
אגב דאגב, מה שכותבים בספר הנ"ל ששם האח היה אליהו, צריך בירור כי שם אביהם היה אליהו. אם לא שנולד לאחר מות אביו.
בדיעבד כתב:משלושת הגירסאות, ניתן לאמת אותה הגירסא שבא בספר 'יחיד ודורו' ובס' 'רבי מרדכי פגרמנסקי' שמספרת שהאח גר בניו גרזי ונסע לשוייץ לחלוץ.
השם של אריק ושל אשתו מופיעים במפקד של 1950, בעיר האקנסק בניו גרזי. (איני יודע איך להעלותו לכאן. אשמח לשלוח באישי למבקש.)
ברשימת נוסעים של חברת תעופה שוויץ מופיע השם 'אירק פגרמנסקי' (עם כתובת זהה לזו שמופיעה במפקד) באוגוסט 1950 בטיסה מציריך לניו יורק (למבקש אשלח באישי). זה מתאים לגירסא שטס לשויצריה לחלוץ. לפי עדות הרב שמעון סיגל שמופיעה בספר הנ"ל, האחים שמרו קשרים זה עם זה בכתב.
אגב, יצויין שהאח החילוני חי עד לפני שבע שנים ואנשים בארה"ב הכירו אותו. אשתו עודה בחיים מתגוררת בלונג ביטש' בניו יורק. מדובר בעובדא שהרבה העידו על רוב פרטיה, המדה וקשה להטיל בה דופי, על אף תאוה שלי העזה להאמין לסיפור מופתי על החזו"א.
אגב דאגב, מה שכותבים בספר הנ"ל ששם האח היה אליהו, צריך בירור כי שם אביהם היה אליהו. אם לא שנולד לאחר מות אביו.
בדיעבד כתב:אין הכי נמי, אבל מאידך, העובדא שכל הגרסאות מכחישים את המציאות ברוב פרטיהם (וגם העד האחד ר' שמעון סגל שהיה מעורב אומר שלא מתאים המציאות), ורק גירסא זו מתאים לכל הפרטים שנוכל לברר, זה ריעותא גדולה בכל הסיפור. ועדות שבטלה מקצתה.
אומנם, לו היה לנו מקור איתן לסיפור היינו צריכים למשכן נפשינו, ואי משום הא עד שלא נסרס את הגרסאות השונות להוציא אוכל מתוך פסולת, נגיד שכל המסמכים מזויפים וצדיק באמונתו יחיה. אבל לדידי עד שלא תמיר שויצריה בניו זילנד תגיד שלא קרה עם אלמתנו של רמ"פ רק עם אשת גאון אחר, ולא מרן החזו"א היה רק מרן הקהלות יעקב וכו' וכו'. סוף סוף כנראה כולם לא ידעו את הסיפור בעדות ראשון רק שמעו על זה ממי שכאילו שמע את הסיפור מן החלוצה עצמה, ואם נטיל ספק בזה העד השני, נפלה היסוד.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 69 אורחים