בלום כתב:הב"י (אבן העזר סימן נ' ס"ג ד"ה והדורונות), ובשו"ת מהר"ם גלאנטי (ריש סימן י"ד ד"ה תשובה).
שניהם העתיקו 'עמה'.
מה נעשה שהם לא השכילו להבין מש"כ פלתי שברור שהוא ט"ס.
בלום כתב:הב"י (אבן העזר סימן נ' ס"ג ד"ה והדורונות), ובשו"ת מהר"ם גלאנטי (ריש סימן י"ד ד"ה תשובה).
שניהם העתיקו 'עמה'.
אוצר החכמה כתב:אם אין בזה שום נפ"מ אז מה כל הדיון שלכם?
אוצר החכמה כתב:אבל הויכוח התעורר בגלל שהיו כאן שאמרו שיש בזה נפ"מ במשמעות אם זה עמה או עמהם. הלא אם היו מתקנים סיבלונות במקום סבלונות אף אחד לא היה דן בדבר.
פלתי כתב:יושב סתר כתב:מישהו הראה לי פעם משהו שאם אינו ט"ס הרי הוא עזות מצח גדולה.
בבבא בתרא קמ"ו ברש"י ד"ה השולח סבלונות - מנהג חתנים לאחר קידושין למחרת שולח לבית חמיו לכבוד אשתו תכשיטין ומיני פירות וכדי שמן ופעמים אוכל שם עמה
כך היא הגירסא בכל הדפוסים כולם, אולם בעוז והדר הגירסא עמהם... ללא שום הפניה לאיזה מדור הגהות.
אולי לא נאה שם למישהו שהחתן אוכל עם ארוסתו.
נשמח לשמוע שזה ט"ס בעלמא ולא שמישהו החליט לחנך את רש"י
ברור שהוא ט"ס, והנכון הוא "עמהם" כמו שמופיע בדפוס הראשון (וכמו שכתוב ברש"י בדבור שאח"ז ב' פעמים "עמהם"), ויפה עשו שתיקנו. אין שום קדושה בטעויות ואין צריך להשאירם ולקבע אותם. (גם בשסים שלנו "וילנא" וכיו"ב שנדפסו לפני מאה ומאתיים שנה, תוקנו אלפי תיקונים כה"ג מבלי להודיע דבר).
אם צריך להודיע על תיקונים כה"ג יש להסתפק, ועכ"פ בודאי שלא היו צריכים לציין כן על הדף ולהכביד על הלומדים. אולי היו צריכים לציין זאת בסוף המסכת.
והנה אתה בעצמך כתבת סיבה מספקת לכך שהיו צריכים לתקן, כי לפי הגירסה המופיעה לפנינו למדת אתה שנאה ויאה לאכול לבד עם ארוסתו. אבל לפי הגירסה האמיתית, אין הדבר מפורש להדיא ברש"י.
אוצר החכמה כתב:פלתי כתב:יושב סתר כתב:מישהו הראה לי פעם משהו שאם אינו ט"ס הרי הוא עזות מצח גדולה.
בבבא בתרא קמ"ו ברש"י ד"ה השולח סבלונות - מנהג חתנים לאחר קידושין למחרת שולח לבית חמיו לכבוד אשתו תכשיטין ומיני פירות וכדי שמן ופעמים אוכל שם עמה
כך היא הגירסא בכל הדפוסים כולם, אולם בעוז והדר הגירסא עמהם... ללא שום הפניה לאיזה מדור הגהות.
אולי לא נאה שם למישהו שהחתן אוכל עם ארוסתו.
נשמח לשמוע שזה ט"ס בעלמא ולא שמישהו החליט לחנך את רש"י
ברור שהוא ט"ס, והנכון הוא "עמהם" כמו שמופיע בדפוס הראשון (וכמו שכתוב ברש"י בדבור שאח"ז ב' פעמים "עמהם"), ויפה עשו שתיקנו. אין שום קדושה בטעויות ואין צריך להשאירם ולקבע אותם. (גם בשסים שלנו "וילנא" וכיו"ב שנדפסו לפני מאה ומאתיים שנה, תוקנו אלפי תיקונים כה"ג מבלי להודיע דבר).
אם צריך להודיע על תיקונים כה"ג יש להסתפק, ועכ"פ בודאי שלא היו צריכים לציין כן על הדף ולהכביד על הלומדים. אולי היו צריכים לציין זאת בסוף המסכת.
והנה אתה בעצמך כתבת סיבה מספקת לכך שהיו צריכים לתקן, כי לפי הגירסה המופיעה לפנינו למדת אתה שנאה ויאה לאכול לבד עם ארוסתו. אבל לפי הגירסה האמיתית, אין הדבר מפורש להדיא ברש"י.
שכחת מה שכתבתם כאן.
אוצר החכמה כתב: . . אם היו מתקנים סיבלונות במקום סבלונות אף אחד לא היה דן בדבר.
מיללער כתב:האם יש סיכוי שעוז והדר יגיהו את הילקוט מפרשים ויוסיפו מראי מקומות?
הן ברש"ש והן בשאר המפרשים יש טעויות רבות, ובעיקר חסר ציונים ומ"מ מדויקים, וגם פוענוח ר"ת
לדוגמא חפשתי זה עכשיו אחר הטו"א שציון בהגהות חשק שלמה בערכין כג. - הציון בדפוס הוא לדברי הטו"א על חגיגה דף ט' ובאמת זה על הגמ' בחגיגה דף י. עיי"ש
מיללער כתב:האם יש סיכוי שעוז והדר יגיהו את הילקוט מפרשים ויוסיפו מראי מקומות?
הן ברש"ש והן בשאר המפרשים יש טעויות רבות, ובעיקר חסר ציונים ומ"מ מדויקים, וגם פוענוח ר"ת
לדוגמא חפשתי זה עכשיו אחר הטו"א שציון בהגהות חשק שלמה בערכין כג. - הציון בדפוס הוא לדברי הטו"א על חגיגה דף ט' ובאמת זה על הגמ' בחגיגה דף י. עיי"ש
בשלימות כתב:האם יש סיכוי שעוז והדר יניחו את הגהות וציונים בסוף המסכתא?
י. אברהם כתב:בשלימות כתב:האם יש סיכוי שעוז והדר יניחו את הגהות וציונים בסוף המסכתא?
כנראה לא ראית את המהדורות החדשות שלהם
איש פלוני כתב:ואגב אורחא, לא הוזכר כאן הפיסוק ברש"י ארוכים במהדורות החדשות, וכן לפעמים הוספת ניקוד ברש"י במקומות מוקשים
י. אברהם כתב:כיום מצמצמים את הגהות וציונים כמה שאפשר
ובסוף המסכתא הוסיפו "השלמות להגהות וציונים" פוק חזי בבתי מדרש או בחנויות.
אשתדל להעלות דוגמא של השלמות הנ"ל אם תגיד באיזה דף הנך מעוניין
משה לוי11 כתב:אם זה לא לטרחה אז מכות ב.
בשלימות כתב:קרוב לחמש עשרה ציונים על עמוד זו!!!!!
מי בקש זאת מידכם?
מה יהיה חסר אם כל הגהות וציונים יהיה מונח בסוף המסכתא?
בשלימות כתב:קרוב לחמש עשרה ציונים על עמוד זו!!!!!
מי בקש זאת מידכם?
מה יהיה חסר אם כל הגהות וציונים יהיה מונח בסוף המסכתא?
ביטול תורה!!!!
עכ''פ כתב:מיללער כתב:האם יש סיכוי שעוז והדר יגיהו את הילקוט מפרשים ויוסיפו מראי מקומות?
הן ברש"ש והן בשאר המפרשים יש טעויות רבות, ובעיקר חסר ציונים ומ"מ מדויקים, וגם פוענוח ר"ת
לדוגמא חפשתי זה עכשיו אחר הטו"א שציון בהגהות חשק שלמה בערכין כג. - הציון בדפוס הוא לדברי הטו"א על חגיגה דף ט' ובאמת זה על הגמ' בחגיגה דף י. עיי"ש
כמדומני עובדים על זה כבר כמה שנים, וכנ"ל.
בינה להבין כתב:לענ'ד המ'מ שגוי, וצ'ל 'רא"ש סי' ג' במקום 'סי' כו',
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 278 אורחים