בתשו' ר' עקיבא איגר סי' כ' נסתפק בשופך מים מועטים מצלוחית דרך חלון והרוח מפזר הטיפות א' פונה לכאן וא' פונה לכאן אי חייב משום זורה. והעלה לצדד הרבה להקל מדהשמיטוהו הפוסקים הירושלמי ש"מ דלא ס"ל כן אלא דמלאכת זורה הוא כעין בורר דמברר פסולת מתוך אוכל אבל בכולו פסולת אינו חייב משום זורה. ואף לדעת הרמ"א יש לצדד דהוא דוקא ברוק דכמו דאין דישה ומעמר אלא בגידולי קרקע כן אין זורה אלא בגידולי קרקע ואדם נקרא ג"ק אבל לא במים דלא הוי ג"ק ועוד דלא ניחא ליה ופסיק רישא דלא ניחא ליה יש מתירים ע"ש ובספר אלפי מנשה פירש דכונת הירושלמי דהוא במעביר ארבע אמות ברשות הרבים ע"י הרוח והוא ע"ד דוגמא פי' דכמו בזורה אף דהרוח הוא מסייעתו אפילו הכי חייב כן ברוקק דהעברתו ע"י הרוח ג"כ חייב והוא נכון:
מדבר קדש כתב:זו סוגיה סבוכה ביותר.
יש האומרים שתלמידי הגאון החרימוהו משום שנהיה משכיל - וכן ספריו (בעיקר אלפי מנשה על שני חלקיו) מלאים בחקירות בין במושגי יסוד בתלמוד ובין בענייני אמונה. ויש האומרים שהפוך, שהגאון חיבבו וייקרו ואף בכירי תלמידיו. שתי הקבוצות טוענות למסורות בדוקות ואמינות על טעמים לשבח ולגנות.
בכל אופן, דומה כי ממרחק השנים פשוט כי אין זו ממש "משכילות", ודבריו מלאים דברי טעם ודעת. אלפי מנשה הינו ספר מרתק ומעניין. מאוד דומה בסגנונו לחלק מחכמי הספרדים.
דומני כי בשנה האחרונה היה מי שהוציא את כתביו לאור מחדש.
מלפנא כתב:(בישורן כ יש מאמר עליו מהרב דוד קמינצקי ומי שיכול להעלותו יבורך)
נוטר הכרמים כתב: בהארות ידידי הגרב"ד שליט"א המובאים כאן מקובץ ישורון נשמט אות ג', הלא דבר הוא?!
נוטר הכרמים כתב:משכבר הימים, לרגלי מלאות מאה ושמונים שנה לפטירת הג"מ מנשה נ"ע באו כאן דברים מכותב השורות אודותיו ואודות פי' המחודש על 'הפטם', יבואו היודעים ויציינו.
אליסף כתב:שמעתי פעם שר' יעקב פרידמן מתפרח מצטט הרבה מאלפי מנשה בוועדים שלו.
אליסף כתב:מותר לשאול איזה בן של הגרי"ז?
ולהעיר שר"ד קמנצקי הנ"ל כותב בתו"ד שבבריסק מאד מחשיבים את ר' מנשה
מדבר קדש כתב:יש האומרים שתלמידי הגאון החרימוהו משום שנהיה משכיל
אליסף כתב:האם יש עוד שהביאו ממנו מאז שי"ל הספר? כוונתי על החלק המחשבתי
אליסף כתב:הלום יצא לאור 'כל כתבי רבנו מנשה מאיליא'
ע"י ר' דוד קמנצקי ומכונו 'פרקי אליעזר'
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 240 אורחים