מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ה' אוגוסט 10, 2023 10:40 pm

יעקל כתב:מקור התחינה

אחד כתב:הראשון המזכיר תפילה זאת כלשוננו, הוא ר' שמחה מויטרי, תלמיד רש"י בסידורו הידוע "מחזור ויטרי"

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ה' אוגוסט 10, 2023 11:21 pm

דהיינו עוד לפני הטור

לפי הנראה, את הקריאה לכהן בשבת אצל האשכ' - החליפו את ותיגלה ותראה לויעזור משום דבותיגלה מזכירים תחנונים על גלות ישראל כמ"ש ויחון פליטתנו ופליטת עמו וכו' לחן ולחסד וכו' וידוע שלא מתפללים על צרות בשבת משום דמביא לידי עצבות.

השאלה למה אומרים כן בשבת אה"ר הוא ירחם וכו' ויחון אותנו לפליטת עולמים ?

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' ספטמבר 18, 2023 8:28 pm

זכרנו לחיים וכו' וכתבנו בסה"ח...

ולהלן בספר חיים וכו' ניזכר וניכתב...
ובנעילה ניזכר וניחתם

הרי אם ישנו בכתיבה בודאי ישנו בזכירה

אין לך זכירה גדולה מזו וכ"ש חתימה למען יעמוד ימים רבים... ?

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » א' אוקטובר 15, 2023 2:48 pm

בפסוקי ההלל

יברך את בית ישראל ןגו' בית אהרן וגו' יראי ה'

ולקמן

יאמר נא ישראל
יאמרו נא בית אהרן
יאמרו נא יראי ה'

לכאורה בית ישראל מדבר על כללות האומה ויראי ה' הם בעלי המדריגה ובני העלייה. וא"כ ק"ק לי היה צריך להקדים את יראי ה' ?

ובפרט דביוה"כ הכה"ג מכפר קודם כל בעד ביתו ואח"כ בעד כל קהל ישראל, הרי מבואר דכללות האומה באה אחרי בית אהרן ?
ואותו דבר בסדר העבודה במוסף דיה"כ...

ואותו דבר בסוף מזמור קל"ז
בית ישראל ברכו את הוי"ה בית אהרן בית הלוי יראי ה'

הרי ממזר ת"ח קודם לכה"ג ע"ה ....

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כדכד » א' אוקטובר 15, 2023 3:27 pm

כלל ישראל תמיד קודם לפרטים
ביוה"כ אינו אלא כדי שיבוא זכאי ויכפר על החייב

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » א' אוקטובר 15, 2023 5:28 pm

ושאילה אחרונה בנושא : למה במזמורי ההלל לא מוזכר בית הלוי ?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוקטובר 15, 2023 5:34 pm

יש מקורות
שיראי ה' זה הלויים
ובמזמור שמוזכרים הלויים ויראי ה', אז הכוונה לגרים.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כדכד » א' אוקטובר 15, 2023 7:14 pm

יעקל כתב:ושאילה אחרונה בנושא : למה במזמורי ההלל לא מוזכר בית הלוי ?

אולי כי הלויים שרו אותו?

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ו' אוקטובר 20, 2023 12:04 am

למה אחרי קריה"ת הצריכו לומר דווקא ח"ק ולא ק"י בעוד למשל בתיקון ליל שבועות אחרי כל ספר מהתורה (ככה זכור לי) צ"ל ק"י ?

ועוד שבחצה"ק קארלין מקובל שהש"ץ ורק הוא בעצמו יאמר ק"י בין ה' מלך לכגוונא ...
מה המקור לזה ? ברוב ככל הקהילות בעולם נהוג שהאבל אומר ק"י ?

או אם רוצים שהש"ץ יאמר את הקדיש, היה צריך לומר ח"ק לפני כגוונא, ככדוג' בני עדות המזרח ונוסח חב"ד שאומרים ח"ק סמוך לברכו ?

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' נובמבר 09, 2023 4:59 pm

היכן יש הסבר למה ברכות 'ולמלשינים' 'ולירושלים' פותחות באות ו"ו החיבור?

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יבנה » ה' נובמבר 09, 2023 5:35 pm

עושה חדשות כתב:היכן יש הסבר למה ברכות 'ולמלשינים' 'ולירושלים' פותחות באות ו"ו החיבור?

https://daf-yomi.com/Data/UploadedFiles ... -sFile.pdf

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' פברואר 23, 2024 1:54 pm

ועוד בענין וא"ו החיבור

הפוסקים בסי' מז דנו בשאלה האם 'הערב-נא' היא ברכה בפני עצמה, או המשך של ברכת התורה של אקב"ו לעסוק וכו', ונפק"מ האם אומרים "הערב" או "והערב". ומחמת הספק הכריעו דנכון יותר לומר עם וא"ו החיבור, כי בזה יצאנו ידי כל הדיעות אבל אם תאמר בלא וי"ו הוי הערב נא ברכה בפ"ע והוי הפסק לאותה דיעה שס"ל ברכה אחת היא.

ולא זכיתי להבין פשט, וכי לא מצינו ברכות ארוכות שיש בהם קטעים קטעים שאינם מחוברים ע"י וא"ו? מה נענה לברכת חתנים "אשר ברא ששון ושמחה וכו' וכו' מהרה ה"א ישמע בערי יהודה", למה לא בעינן למימר "ומהרה"?

HaimL
הודעות: 1052
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי HaimL » א' מרץ 03, 2024 7:38 am

עושה חדשות כתב:ולא זכיתי להבין פשט, וכי לא מצינו ברכות ארוכות שיש בהם קטעים קטעים שאינם מחוברים ע"י וא"ו? מה נענה לברכת חתנים "אשר ברא ששון ושמחה וכו' וכו' מהרה ה"א ישמע בערי יהודה", למה לא בעינן למימר "ומהרה"?

ל"ד, דהתם מוכח דחד עניינא הוא, דפתח באשר ברא ששון ושמחה חו"כ וכו' בא"י משמח חתן עם הכלה, א"כ מוכח דחד ברכה היא. אבל בברכה"ת, שפתיחתה ברכת המצוות אקבו"ץ על ד"ת, או לעסוק בד"ת, והמשכה תחנונים והערב נא וחתימתה שבח בא"י המלמד תורה לעמו"י, שפיר י"ל דתרי ברכות נינהו, אם לא וא"ו החיבור.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » א' מרץ 03, 2024 11:29 am

זכר לנו היום ברית שלוש עשרה וכן כתוב וירד הוי'ה בענן וגו'הוי"ה הוי"ה וגו'

זכר לנו היום ברית י"ג וכן כתוב הוי"ה הוי"ה וגו' מבעי לי' ?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כדכד » א' מרץ 03, 2024 5:18 pm

זה הרקע לכריתת הברית

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 18, 2024 9:07 pm

בדברי הט"ז באו"ח סי' קטז מבואר שההיתר לשנות פסוקים בתפילה מלש' יחיד לרבים וכד' הוא רק בנאמר בדרך בקשה, אבל פסוקי שבח אסור, שהרי כ' שם לאסור לומר בפסוקים שקודם הבדלה "לנו לישועה".
האם מנהגינו (אשכנז) לומר בפסוקי השבח שלפני הסליחות כה"ג סותר את דברי הט"ז?
כגון; וַאֲנַחְנוּ בְּרֹב חַסְדְּךָ נָבוֹא בֵיתֶךָ, נִשְׁתַּחֲוֶה אֶל הֵיכַל קָדְשְׁךָ וְנוֹדֶה אֶת שְׁמֶךָ, ועוד

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » א' מרץ 31, 2024 6:05 pm

בפיוט אשמח בך של הבבא סאלי

יש חרוז על זרע ישראל והאבות וז"ל נצר נטיעה תמה / האבות ידידיו/ אבן צדק שלמה משורש גידלם

על מה מרמז החרוז האחרון ?

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 14, 2024 6:22 pm

לש' הרמב"ם בסדר התפילה - "בעת ששליח ציבור אומר בברכה זו וקרא זה אל זה כל העם עונין קדוש קדוש קדוש וכו', וכשהוא אומר איה מקום כבודו כל העם עונין משבחים ואומרים ברוך כו' ...וכל אלו הדברים שעונין הצבור הוא קורא עמהן, ולא יגביה קולו בעת שהן עונין עמו".
האם הרמב"ם בא לומר שאין צורך שיגביה קולו, או שאסור שיגביה קולו? (ולמה?)

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ש' אפריל 27, 2024 10:37 pm

נעשה ונקריב וכו' כמו שכתבת עלינו וכו' ע"י משה עבדך מפי כבודך כאמור ...

מפי כבודך נראה לכאור' מיותר : הרגע אמרנו שהקב"ה כתב עלינו ע"י משה, מה צריך להוסיף מפי כבודך ?

אולי כדי להוציא שח"ו לא היה שום אמצעי ביניהם - א"כ למה דווקא פה רצו אנשי כנה"ג לציין זאת ?

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ה' יוני 13, 2024 5:16 pm

מה הוא מקור המנהג הנהוג בכמה קהילות חסידים לדלג על הי"ג קדישים שבאמצע תיקון ליל שבועות ?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' יוני 13, 2024 5:31 pm

היכן יש י"ג קדישים בתיקון?
לפי מה שראיתי בקריאי מועד יש פחות.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ה' יוני 13, 2024 8:38 pm

כן צודק... אני יודע שבחצה"ק רוזין נוהגים י"ג

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 13, 2024 8:45 pm

בברכה המשולשת כתב:היכן יש י"ג קדישים בתיקון?
לפי מה שראיתי בקריאי מועד יש פחות.

אין התיקון תחת ידי עתה, אבל כמדומני:
חמשה על חמשת חומשי תורה.
אחד על הנביאים והכתובים.
ששה על ששה סדרי משנה (ושמא היינו טעמא שלא מצאת בקריאי מועד, כי הרבה מהספרדים אינם אומרים משניות).
ואחד אחרי הזוהר ותרי"ג מצוות.

נ.ב. גם אצלנו בחב"ד א"א קדישים, ובכלל אין אמירה ציבורית של התיקון, אלא כל אחד אומר בקצב האישי שלו (ודלא כפי שראיתי פעם בבית כנסת ספרדי, שאומרים כל הקהל ביחד, כשכל פיסקא מישהו אחר אומר בקול).

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' יוני 13, 2024 8:53 pm

מה שאני רואה כל שנה ושנה הוא שכל פרשה בתורה (דהיינו תחילה וסוף וכשיש עוד) וספר בנ"ך (כנ"ל) מישהו אחר אומר בקול והשאר אומרים עמו בלחש יותר.
כדי שיהיה בכינופיא.
וקדיש יש בסוף כל סדר התנ"ך (שהוא עיקר התיקון)
ואחד בסוף התיקון (אחרי הזוה"ק שאחרי האדרא)
ויש בחלק מהמהדורות גם קדיש אחרי התרי"ג (שזה לפני המדרש והעין יעקב)
וקדיש דרבנן (על ישראל) אחרי המדרשים והעין יעקב.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יוני 14, 2024 3:11 pm

עכשיו בדקתי בתיקון אשכנזי (לא חב"ד) שתחת ידי:
א. קדיש יתום בסוף התורה.
ב. קדיש יתום בסוף הנביאים.
ג. קדיש יתום בסוף הכתובים.
ד-ט. קדיש דרבנן בסוף כל סדר משניות.
י. קדיש דרבנן אחרי ספר יצירה.
יא. קדיש דרבנן אחרי קטעי הזוהר.
יב. קדיש דרבנן אחרי תרי"ג מצוות.
יג. קדיש דרבנן אחרי האידרא.

(ומה שכתבתי לעיל - טעות היתה בידי)

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » א' יוני 16, 2024 5:03 pm

עזריאל ברגר כתב:עכשיו בדקתי בתיקון אשכנזי (לא חב"ד) שתחת ידי:
א. קדיש יתום בסוף התורה.
ב. קדיש יתום בסוף הנביאים.
ג. קדיש יתום בסוף הכתובים.
ד-ט. קדיש דרבנן בסוף כל סדר משניות.
י. קדיש דרבנן אחרי ספר יצירה.
יא. קדיש דרבנן אחרי קטעי הזוהר.
יב. קדיש דרבנן אחרי תרי"ג מצוות.
יג. קדיש דרבנן אחרי האידרא.

(ומה שכתבתי לעיל - טעות היתה בידי)


תודה. אז אשמח אם יש למאן דהו מקור לי"ג הקדישין האלה, ומקור שלא לאמרם (כמנהג חב"ד וכמה קהילות חסידים)

כמהים_
הודעות: 171
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כמהים_ » א' יוני 16, 2024 7:16 pm

מנין י"ג קדישין (כמנין אח"ד) נזכר כבר בשל"ה, שכל סדר התיקון הנהוג אצל האשכנזים הוא ממנו (מסכת שבועות, נר מצוה).
סדר הקדישין שם הוא כמו שנזכר לעיל, חוץ מהאחרון, כי השל"ה אינו מזכיר לימוד האידרא, ובמקומו קוראים בסוף התיקון מגילת שיר השירים ואחריה קדיש.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 16, 2024 10:51 pm

יעקל כתב:
עזריאל ברגר כתב:עכשיו בדקתי בתיקון אשכנזי (לא חב"ד) שתחת ידי:
א. קדיש יתום בסוף התורה.
ב. קדיש יתום בסוף הנביאים.
ג. קדיש יתום בסוף הכתובים.
ד-ט. קדיש דרבנן בסוף כל סדר משניות.
י. קדיש דרבנן אחרי ספר יצירה.
יא. קדיש דרבנן אחרי קטעי הזוהר.
יב. קדיש דרבנן אחרי תרי"ג מצוות.
יג. קדיש דרבנן אחרי האידרא.

(ומה שכתבתי לעיל - טעות היתה בידי)


תודה. אז אשמח אם יש למאן דהו מקור לי"ג הקדישין האלה, ומקור שלא לאמרם (כמנהג חב"ד וכמה קהילות חסידים)

מסתמא תוכל למצוא סקירה במלקטי המנהגים:
אוצר מנהגי חב"ד,
נטעי גבריאל,
מקראי קודש?

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' יוני 17, 2024 3:17 pm

כמהים_ כתב:מנין י"ג קדישין (כמנין אח"ד) נזכר כבר בשל"ה, שכל סדר התיקון הנהוג אצל האשכנזים הוא ממנו (מסכת שבועות, נר מצוה).
סדר הקדישין שם הוא כמו שנזכר לעיל, חוץ מהאחרון, כי השל"ה אינו מזכיר לימוד האידרא, ובמקומו קוראים בסוף התיקון מגילת שיר השירים ואחריה קדיש.


לא עיינתי בשל"ה, אבל מושכל ראשון היה גם גם אפשר לומר י"ג קדישין כנגד י"ג מיה"ר, שהרי שבועות - יום דין שפע תורה המגיע לכל אחד ואחד הוא...

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' יוני 17, 2024 4:00 pm

אצל בני אשכנז הפיוט המחורז שומר ישראל שמור שארית וכו' נהוג ליאמר בכל יום.

ואצל עה"מ, מוסיפים שומר גוי רבא, שמור שארית גוי רבא ...

מישהו יודע למה הושמט החרוז האחרון אצל בני אשכנז ?

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ב' יוני 17, 2024 4:15 pm

השאלה מסתמא להיפך, מי הוסיפו.

וכי הוא השינוי היחיד שמצאת בין שני הסידורים?

מנהג אשכנז לאמרו בכל יום מאוחר מאד, כמדומה. וכבר נכתב בזה כאן.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' יוני 17, 2024 4:19 pm

במסתרים כתב:השאלה מסתמא להיפך, מי הוסיפו.

וכי הוא השינוי היחיד שמצאת בין שני הסידורים?


לא ולא. כי סביר להניח שהפיוט הזה נתייסד ע"פ כל קריאות הקודש שעניינן עיקרי הדת ...

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ב' יוני 17, 2024 4:38 pm

יעקל כתב:להניח

נתת טעם למה הוסיפוהו, שאין בו הכרח כי כאן נמצא כאן היה.

פתח סידור אשכנזי ישן ובדוק היש בו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 17, 2024 5:29 pm

במסתרים כתב:מנהג אשכנז לאמרו בכל יום מאוחר מאד, כמדומה.
ואכן מנהג חב"ד לאמרו רק בשני וחמישי, ובסיום הסליחות דאלול וצום גדליה (ואיני יודע טעמו של הדבר).

כמהים_
הודעות: 171
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כמהים_ » ב' יוני 17, 2024 6:15 pm

יעקל כתב:
כמהים_ כתב:מנין י"ג קדישין (כמנין אח"ד) נזכר כבר בשל"ה, שכל סדר התיקון הנהוג אצל האשכנזים הוא ממנו (מסכת שבועות, נר מצוה).
סדר הקדישין שם הוא כמו שנזכר לעיל, חוץ מהאחרון, כי השל"ה אינו מזכיר לימוד האידרא, ובמקומו קוראים בסוף התיקון מגילת שיר השירים ואחריה קדיש.


לא עיינתי בשל"ה, אבל מושכל ראשון היה גם גם אפשר לומר י"ג קדישין כנגד י"ג מיה"ר, שהרי שבועות - יום דין שפע תורה המגיע לכל אחד ואחד הוא...


מסברא, אפשר. השל"ה כותב שזה כמננין אח"ד.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 17, 2024 7:19 pm

עזריאל ברגר כתב:
במסתרים כתב:מנהג אשכנז לאמרו בכל יום מאוחר מאד, כמדומה.
ואכן מנהג חב"ד לאמרו רק בשני וחמישי, ובסיום הסליחות דאלול וצום גדליה (ואיני יודע טעמו של הדבר).


מנהג אשכנז המקורי לאומרו בתחנון רק בתעניות, כידוע ונכב"ב.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ד' יוני 26, 2024 11:30 am

עוד שאילה בנוסחאות : בליל פסח לפי הנראה בנוסח אשכנז המערבי (אשכנז ופיהם) המקורי נהוג לחתום בברוך בישתבח בסוף אמירת כל המזמורים ואחר הלל הגדול ונשמת.

בעוד שלפי נוסח אשכנז של בני פולין נהוג לחתום בברוך ביהללוך.

מה הסברות בזה ? ואיך זה שבכלל חותמים בברוך בעוד שלא אמרו ברכת לקרוא את ההלל בהתחלה או ברכה מעין כברכת ברוך שאמר ?

ואגב, בפ"ב ובנותיה והז' קהילות, לפי איזה נוסח אמרו ?
נערך לאחרונה על ידי יעקל ב ד' יוני 26, 2024 1:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כמהים_
הודעות: 171
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כמהים_ » ד' יוני 26, 2024 11:54 am

הכוונה לברכת השיר בליל הסדר?

אאל"ט, המנהג האשכנזי המוקרי היה לחתום בשתיהן – יהללוך אחר הלל המצרי ונשמת וישתבח לאחר הלל הגדול. כך מופיע בהרבה מההגדות האשכנזיות כ"י (זה גם המנהג הפשוט העולה מתוס' פסחים קיח.) לא ידעתי שהיה בזה הבדל בין אשכנז ופולין.

בדורות מאוחרים יותר התקבל הפסק של רבנו חיים כהן שלא לחתום בשתיהן, ולכן אמרו יהללוך בלי חתימה, וכפי שנדפס בהגדות נוסח אשכנז גם היום.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ד' יוני 26, 2024 1:19 pm

תעיין באוצר באגדות בין שנות תק"ס ואילך אלו שנדפסו בפפד"מ, רעדעלהיים, פראג וכו' מחד, ומאידך אלו שנדפסו בווארשא, בווילנא וכו'

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ד' יולי 10, 2024 9:52 am

חוץ מחצה"ק וויזשניץ, בעוד אלו קהילות חסידיות נהוג לענות בהב"ש בעלייה לתורה ?


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים