מתעמק כתב:מהר"א הכהן נולד בתקנ"א. כך שבעת נישואיו עם בת החוות דעת לא היתה עדיין טלגרף בעולם.
ברוסיש פולין כנראה לא היה טלגרף עד לערך תרט"ו-תר"כ. כלומר לכל היותר בשנותיו האחרונים ממש של הרה"ק מקאצק זצ"ל
הסיפור נמצא ב'פרדס יוסף' פרשת ויקרא על פסוק הנ"ל, בה רושם המחבר נכדו של מהר"א הנ"ל דבר צחות, אחד כתב למהר"א הנ"ל מכתב מז"ט בתיבות אלו. לא קאצק ולא טלגרף ואף לא פתרון החתן וכו'.
וליתר שאת, ראה ב'עץ אבות' שבסוף חידושי מהרא"ך חלק ב', מכתבי בעל חידושי הרי"ם למהרא"ך בעת שישב בקאצק שנת תר"ו ובו בקשה להזכיר את בנו הגרא"מ זצ"ל. והמסדר בנו של מהרא"ך מדגיש "ובימים הקדמונים לא הי' עוד טעלעגראף לשלוח לקאצק"
בשער המלך כתב:אם היה הנושא כאן בענין טעלעגראף צדקת בדבריך אבל זה לא הנושא אז נגיד "מברק"
מה שכתב בפרדס יוסף לא שולל שהיה הרבי מקאצק השולח ור' אלעזר העונה
ועיין בספר בישורין מלך שמביא שקיבל סיפור זה מאביו שהם נכדי ר' אלעזר, שהרבי מקאצק שלח והחתן ר' אלעזר ענה
הביבליופיל כתב:מברק הוא טעלעגרף.
ובחתונת רבי אלעזר עוד לא היה רבו הרבי מקוצק כי אם הרר"ב מפשיסחא.
ישעיהו לוריא כתב:לפני שנים רבות שמעתי מהגר"ש אלתר שליט"א, ביאור בשם רבי אלעזר פולטוסקער, על התפילה 'והשב ישראל לנויהם ושם נעלה ונראה', שזה הולך ע"פ הגמ' בפסחים שמי שאין לו קרקע בארץ ישראל לא חייב בעליה לרגל.
ודן בדברים אלו.
נראה לי הדברים כתובים בספרו חידושי מהרא"ך בפנים, אבל כאמור שמעתים ממנו.
בשער המלך כתב:מתעמק כתב:מהר"א הכהן נולד בתקנ"א. כך שבעת נישואיו עם בת החוות דעת לא היתה עדיין טלגרף בעולם.
ברוסיש פולין כנראה לא היה טלגרף עד לערך תרט"ו-תר"כ. כלומר לכל היותר בשנותיו האחרונים ממש של הרה"ק מקאצק זצ"ל
אם היה הנושא כאן בענין טעלעגראף צדקת בדבריך אבל זה לא הנושא אז נגיד "מברק"
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 289 אורחים