פלוריש כתב:אמש עלה לרשת מקבץ של שני סרטונים בהם מופיע הגרי"י ויינברג: https://m.youtube.com/watch?v=bo1cruVaSj0
התמים כתב:https://drive.google.com/file/d/1lYCnxwLvO7ncu_XPHrycxxdTWVigA2vK/view?usp=sharing
איש_ספר כתב:קונטרס שנכתב בידי ת"ח מפורסם אחד והוא מענה לקונטרס שהופץ בבתי מדרש שתוכנו להקטין את דמותו של השרידי אש (ומטרתו כפי המשוער לפגוע בגרמ"ש).
מעט דבש כתב:איש_ספר כתב:קונטרס שנכתב בידי ת"ח מפורסם אחד והוא מענה לקונטרס שהופץ בבתי מדרש שתוכנו להקטין את דמותו של השרידי אש (ומטרתו כפי המשוער לפגוע בגרמ"ש).
מדובר על הקונטרס הזה?
תוכן כתב:כשדברתי עם הרב מגייטסהעד ר' בצלאל ראקאוו על השרידי אש, הוא אמר שהוא היה בבחינת רצוא ושוב (בזה הלשון). יום אחד היה אומר שצריך ללמוד חכמות חיצוניות, ולמחרת אומר לפרופסור שהלימודים של בחורי ישיבה נעלים לאין ערוך מהלימודים באוניברסיטה.
צופה_ומביט כתב:תרשה לי לא לקבל מה שכתבת על הרמב"ם, ואני לא מתכוון להיכנס בזה עכשיו לדו"ד.
מה רב"ר התכוון איני יודע, אבל בציטוט שהבאת לא זה מה שכתוב כלל.
תוכן כתב:צופה_ומביט כתב:תרשה לי לא לקבל מה שכתבת על הרמב"ם, ואני לא מתכוון להיכנס בזה עכשיו לדו"ד.
אני מצטט מה שהרמב"ם כתב על עצמו... אני לא פונקציה כלל בסיפור הזה. אין פה פרשנות, יש פה רק ציטוט....
צופה_ומביט כתב:תוכן כתב:צופה_ומביט כתב:תרשה לי לא לקבל מה שכתבת על הרמב"ם, ואני לא מתכוון להיכנס בזה עכשיו לדו"ד.
אני מצטט מה שהרמב"ם כתב על עצמו... אני לא פונקציה כלל בסיפור הזה. אין פה פרשנות, יש פה רק ציטוט....
לא נכון. ודי בזה.
תוכן כתב:אתה יכול להסביר למה יש לך הוה אמינא שהמילים 'לא נכון' שכתבתם יש להם משקל כל שהוא? אין פה שום טיעון, לא מהשכל, לא מהקבלה, לא מסמכות כל שהוא, שהרי אין אנו יודעים מי אתה. אז למה כתבת מה שכתבת?
טפח כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=827383#p827383
צופה_ומביט כתב:טפח כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=827383#p827383
כתוב שם רצוא ושוב?
כתוב שם שיש דעה אחת ברורה, אלא שמסתירים אותה. ומי שחכם נכנס דרך הסתירות ומגלה מה הדעה האחת הברורה.
טפח כתב:כדבריך. אכן לא כתובה שם הכוונה שהוא מעמיס בדעת הרמב"ם, ודבריו גובלים בהוצאת שם רע ובביזוי חכם.
רצ"ב מאמר מעמיק בנושא.
נ.ב. תוכן עצמו, בדיון שהפניתי לו, טען כי קשה לדעת מה הרמב"ם עצמו האמין, "כי הוא סתר את עצמו במודע דוקא בכדי להסתיר מה שבאמת חשב". דהיינו, לרמב"ם היתה דעה מוצקת, לדעת תוכן, ולא שהיה רצוא ושוב. יתר על כן, תוכן טען כי הוא מאמין שהרמב"ם כתב את דבריו הרציונליסטיים רק כלפי אותם שכבר היו לכודים בפילוסופיה, והוא רצה להצילם מן השאול.
צופה_ומביט כתב:א. בניגוד לרמיזה שאני לא מכיר את הנושא, אני כן. קצת צניעות לא תזיק. כל שכן לא להתנשא ["דומה שכל אחד שמכיר את הנושא" וכו']. ואת צנועים חכמה כתיב.
ב. לא יודע מה הבנת בדבריי, אני אומר רק דבר אחד פשוט: הרמב"ם עצמו לא חי בסתירה ולא היה רצוא ושוב. היתה לו עצמו משנה ברורה וסדורה. לכתוב בעניינים עמוקים הוא כתב בסתירות, מהטעם שכתב בעצמו, והסביר בעצמו שהחכמים נכנסים דרך הסתירות ומגלים את האמת. [אם אי אפשר לגלות את האמת דרך הסתירות לשם מה בכלל לכתוב]. מהי האמת של הרמב"ם והאם/מי בזמננו יכולים לדעת אותה, ואיזו "ביקורת" ושל מי יכולה להיות "המבחן" לדעת את הדברים לאשורם? זו כבר שאלה אחרת לגמרי. אבל להחליט על הרמב"ם שהוא חי בסתירה והסתירות הללו הן הן דעתו = לא היתה לו דעה ברורה - זו חוצפה וטפשות שאין למעלה מהן.
ג. איך כתבת מקודם? כל זה זה לא אני אומר, זה הרמב"ם בעצמו אומר. [בציטוט ששלח אליו הרב טפח].
ד. הגישה והאמונות של כבודו הן, כשמן: גישה - ואמונות - של כבודו. לא פחות - ולא יותר.
תוכן כתב:אני לא חושב שהרמב"ם חי בסתירה. ואכן טעיתי בבחירת המילים שלי, שהרמב"ם חי ברצוא ושוב. הכוונה שלי היתה לסתירות שבדבריו, לא לעולמו הפנימי.
תוכן כתב:כשדברתי עם הרב מגייטסהעד ר' בצלאל ראקאוו על השרידי אש, הוא אמר שהוא היה בבחינת רצוא ושוב (בזה הלשון). יום אחד היה אומר שצריך ללמוד חכמות חיצוניות, ולמחרת אומר לפרופסור שהלימודים של בחורי ישיבה נעלים לאין ערוך מהלימודים באוניברסיטה.
צופה_ומביט כתב:כתוב שם רצוא ושוב?
כתוב שם שיש דעה אחת ברורה, אלא שמסתירים אותה. ומי שחכם נכנס דרך הסתירות ומגלה מה הדעה האחת הברורה.
וככה בדיוק אפשר להבין את השרידי אש, אם רוצים.
כמובן אא"כ מכירים בהיכרות אישית וגם בעלי הבנה אמיתית וחורצים דינו לרצוא ושוב.
אני אישית מתקשה מאד להאמין על אדם כזה שהוא רצוא ושוב. זה פשוט לא מסתדר.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 72 אורחים