הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' מאי 31, 2024 1:28 pm
למעשה, גם בלי התומר דבורה. כתב הרמב"ם במ"ע ח: "שצונו להדמות בו יתעלה כפי היכולת". ופשוט, שהרי אי אפשר באמת להידמות לו ולאינסופיותו וכל יכלתו וכו'.
וממילא כלול בזה שאין להתחשב במה שאצלנו ההטבה באה בהכרח במשהו על חשבוננו ואצלו יתברך לא. שהרי אצלו יתברך לא נחסר כלום לעולם, והוא תמיד בתכלית השלימות, עצם השלימות. ואצלנו הרי בכל הטבה לשני בהכרח אני מחסר מעצמי משהו, ממון או זמן או כוח. עכ"פ לשעתו. ואם היינו מתחשבים בהפרש זה שבינינו לבינו ותובעים שיהיה "בדרכיו" ממש - א"כ לא היינו מיטיבים לעולם בכלום, ובטלה כל משמעות מצוה זו. אלא בהכרח שגם הפרש זה בכלל "כפי היכולת", דחילוקים שיש בזה בינינו לבינו מחמת עצם מה שאנו נבראים והוא בורא ואנו איננו הוא - אין להתחשב בהם.
וגם בזה יש לדון שוב לאור הנ"ל שוהלכת בדרכיו כלל אינו מצוה על הטבה וגמ"ח וצדקה, אלא על המידות הפנימיות של האדם: היה רחום, היה חנון, היה חסיד, היה קדוש. שדבר זה כשלעצמו לא מחסר מהאדם כלום בלא"ה [אא"כ נדבר על המאמץ שיש בעבודה על כך, או מה שהוא טרוד ולבו כואב במחשבה על צרת הזולת].
אמנם קשה לומר שיש מציאות להיות חנון ולהיקרא חנון בלי לחנון בפועל, וכן רחום, וכן חסיד, וכן קדוש. וא"כ לכאורה בהכרח כלולים גם במצוה זו הנהגה ומעשים בפועל.
ויש לעיין בזה היטב ברמב"ם הלכות דעות סופ"א:
ומצווין אנו ללכת בדרכים האלו הבינונים והם הדרכים הטובים והישרים שנאמר והלכת בדרכיו.
כך למדו בפירוש מצוה זו מה הוא נקרא חנון אף אתה היה חנון מה הוא נקרא רחום אף אתה היה רחום מה הוא נקרא קדוש אף אתה היה קדוש ועל דרך זו קראו הנביאים לאל בכל אותן הכנויין ארך אפים ורב חסד צדיק וישר תמים גבור וחזק וכיוצא בהן להודיע שהן דרכים טובים וישרים וחייב אדם להנהיג עצמו בהן ולהדמות אליו כפי כחו.
וכיצד ירגיל אדם עצמו בדעות אלו עד שיקבעו בו יעשה וישנה וישלש במעשים שעושה על פי הדעות האמצעיות ויחזור בהם תמיד עד שיהיו מעשיהם קלים עליו ולא יהיה בהם טורח עליו ויקבעו הדעות בנפשו. ולפי שהשמות האלו נקרא בהן היוצר והם הדרך הבינונית שאנו חייבין ללכת בה נקראת דרך זו דרך ה' והיא שלמד אברהם אבינו לבניו שנאמר כי ידעתיו למען אשר יצוה וגו' וההולך בדרך זו מביא טובה וברכה לעצמו שנאמר למען הביא ה' על אברהם את אשר דבר עליו.
ע"כ.
מצד אחד משמע שהעיקר הוא עצם המידות [ונקראות אצל הרמב"ם "דעות", ועכ"פ לא "מעשים"], והמעשים הם כדי להתרגל במידות אלה ולקנותן. ומצד שני דרך ה' שהלך בה אברהם היא "לעשות צדקה ומשפט". וגם עצם הדרכים לפחות בחלקן כוללות בהכרח הנהגה מעשית, כמו פזרן נדיב וכילי, ויל"ע.
ובגמרא סוטה יד, א [על פסוק שנכפלה בו מצוה זו בלשון אחר, כמש"כ הרמב"ם שם מ"ע ח] להדיא על מעשים של הטבה בפועל:
"אמר רבי חמא ברבי חנינא מאי דכתיב (דברים יג, ה) אחרי ה' אלהיכם תלכו וכי אפשר לו לאדם להלך אחר שכינה והלא כבר נאמר (דברים ד, כד) כי ה' אלהיך אש אוכלה הוא אלא להלך אחר מדותיו של הקב"ה מה הוא מלביש ערומים דכתיב (בראשית ג, כא) ויעש ה' אלהים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם אף אתה הלבש ערומים הקב"ה ביקר חולים דכתיב (בראשית יח, א) וירא אליו ה' באלוני ממרא אף אתה בקר חולים הקב"ה ניחם אבלים דכתיב (בראשית כה, יא) ויהי אחרי מות אברהם ויברך אלהים את יצחק בנו אף אתה נחם אבלים הקב"ה קבר מתים דכתיב (דברים לד, ו) ויקבר אותו בגיא אף אתה קבור מתים".