אברהם שרייבר כתב:יתכן שמענה להשאלה נמצא בלקסיקון מקראי א-ב (מנחם סוליאלי, משה ברכוז), ערך 'תורה', (איני לוקח אחריות על כשרות החומר).
חד ברנש כתב:אברהם שרייבר כתב:יתכן שמענה להשאלה נמצא בלקסיקון מקראי א-ב (מנחם סוליאלי, משה ברכוז), ערך 'תורה', (איני לוקח אחריות על כשרות החומר).
תודה רבה לך.
לא מכיר את הספר. אם יש למישהו את הספר, אודה מאוד אם יסרוק עבורי את העמודים הדרושים.
חד ברנש כתב:היכן מצאנו שהאומות הקדומות הכירו את התורה שבכתב, וכוונתי עוד לפני שתלמי המלך צווה על תרגום התורה ליוונית.
לעת עתה ידוע לי מקור אחד, בבראשית רבה, עד טו, עמ' 873-872: "'עֵד הַגַּל וגו', וְאִם אַתָּה לֹא תַעֲבֹר אֵלַי אֶת הַגַּל הַזֶּה וְאֶת הַמַּצֵּבָה הַזֹּאת לְרָעָה' (בראשית לא נב). לרעה אין את עובר, אבל לפרגמטיה אתה עובר. בשעה ששילח דוד את יואב לארם נהרים ולארם צובה, פגע באדומיים, ביקש לזנבן, הוציאו לו אסטליות שלהם: 'רב לכם סב את ההר הזה' (דברים ב ג); פגע במואבים וביקש לזנבן, הוציאו לו אסטליות שלהם: 'אל תצר את מואב' (שם, פסוק ט)...".
משמע שהם ממש הכירו את פסוקי האזהרה שנכתבו בתורה.
כנראה היכרותם הוא מהעתקתם לתורה שנכתבה על האבנים שבהר עיבל והר גריזים (עי' תוספתא סוטה פרק ח, ובבבלי, סוטה לד ע"ב ואילך).
בן מיכאל כתב:חד ברנש כתב:היכן מצאנו שהאומות הקדומות הכירו את התורה שבכתב, וכוונתי עוד לפני שתלמי המלך צווה על תרגום התורה ליוונית.
לעת עתה ידוע לי מקור אחד, בבראשית רבה, עד טו, עמ' 873-872: "'עֵד הַגַּל וגו', וְאִם אַתָּה לֹא תַעֲבֹר אֵלַי אֶת הַגַּל הַזֶּה וְאֶת הַמַּצֵּבָה הַזֹּאת לְרָעָה' (בראשית לא נב). לרעה אין את עובר, אבל לפרגמטיה אתה עובר. בשעה ששילח דוד את יואב לארם נהרים ולארם צובה, פגע באדומיים, ביקש לזנבן, הוציאו לו אסטליות שלהם: 'רב לכם סב את ההר הזה' (דברים ב ג); פגע במואבים וביקש לזנבן, הוציאו לו אסטליות שלהם: 'אל תצר את מואב' (שם, פסוק ט)...".
משמע שהם ממש הכירו את פסוקי האזהרה שנכתבו בתורה.
כנראה היכרותם הוא מהעתקתם לתורה שנכתבה על האבנים שבהר עיבל והר גריזים (עי' תוספתא סוטה פרק ח, ובבבלי, סוטה לד ע"ב ואילך).
יש את דברי המדרש אסתר על קטרוגו של המן ממנו עולה כי הכיר את קורות ימי ישראל מימי האבות והלאה.
נים ולא נים כתב:מעולם נתקשתי למה החשיך העולם כשתרגמו התורה לתלמי, הלא כבר כתבו באר היטב בשבעים לשון על האבנים כדי שהגוים יבואו ויעתיקו ?
חד ברנש כתב:כנראה היכרותם הוא מהעתקתם לתורה שנכתבה על האבנים שבהר עיבל והר גריזים (עי' תוספתא סוטה פרק ח, ובבבלי, סוטה לד ע"ב ואילך).
נים ולא נים כתב:מעולם נתקשתי למה החשיך העולם כשתרגמו התורה לתלמי, הלא כבר כתבו באר היטב בשבעים לשון על האבנים כדי שהגוים יבואו ויעתיקו ?
מיום שנברא העולם עד שיצאו ישראל ממצרים ובאו להר סיני לקבל את התורה חזר הקב"ה על כל אומה ולשון ואמר להם שיקבלו את התורה ולא קיבלו אותה ובכל דור ודור היו באים עדים ומעידין אותן ואלו הן אליפז התימני ובלדד השוחי וצופר הנעמתי ואליהוא בן ברכאל הבוזי ואיוב מארץ עוץ ובעור ובלעם בן בעור והוא היה האחרון שבכולם.
כיון שבאו נח ובניו לעולם א"ל הקב"ה לשם בן נח שם אוהבי אלו היתה תורתי בעשרה דורות הראשונים תאמר כבר החרבתי את עולמי מפניהם עכשיו שנבראו כל העכו"ם אראה אם יקבלו תורתי עליהם לך והתנבא להם ואז היה שם בן נח מתנבא לעכו"ם ארבע מאות שנה ולא קבלו העכו"ם ממנו. מכאן ואילך התנבאו לעכו"ם אליפז התימני ובלדד השוחי וצופר הנעמתי ואליהוא בן ברכאל הבוזי ואיוב מארץ עוץ ובעור אבי בלעם ובלעם והוא האחרון שבכולם ולא הניח הקב"ה דבר בעולם שלא גילה לבלעם וכו'
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 110 אורחים