מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מאי 14, 2024 6:26 pm

בן המחבר כתב:
מעט דבש כתב:
ג. לא צריך לחפש טעמים חדשים למה 'הלא כבני כושיים' שייכת לפרשת קדושים; הלא כשהפרשיות מחוברות כולם מפטירים 'הלא כבני כושיים', וביאר הלבוש (תצג, ד):
מפני שהיא כוללת כל הנזכר בשתי הפרשיות וגם שיגאלנו ממנה אחר ההקאה, דכתיב (עמוס ט, יא) ביום ההוא אקים את סוכת דוד הנופלת וגו'.

אין סיבה שלא לחפש טעמים, ודברי הלבוש אינם סוף דבר.

יש הרבה הפטרות שהוזכר טעם אחד על הקשר שלהן לפרשה, אבל באמת יש קשרים נוספים, שהמעיין מבחין בהן.
וכפי שהארכנו באשכול המיועד לזה: viewtopic.php?t=58524

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' מאי 14, 2024 8:21 pm

ארזי ביתר כתב:הגר"ב וקסלשטיין שליט"א, רב קהילת פני מנחם.


מאיפה המציא את זה ש"חסידים הקפידו" ??

כמהים_
הודעות: 171
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי כמהים_ » ד' מאי 15, 2024 4:19 pm

איש_ספר כתב: 'איך אתה מדבר על מנהג של ר' יוסף חיים זוננפלד' ! שם חדש מתשפ"ד כנראה...

והאחרון הכביד, כתב לי מישהו על מה שנהגו בבית הכנסת שלו לכפול הכ"כ "מנהג בית שמש כמנהג ירושלים, דהיינו כמנהג הגר"א שכך נהג"!

ברמן
הודעות: 667
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי ברמן » ד' מאי 15, 2024 10:03 pm

כמהים_ כתב:
איש_ספר כתב: 'איך אתה מדבר על מנהג של ר' יוסף חיים זוננפלד' ! שם חדש מתשפ"ד כנראה...

והאחרון הכביד, כתב לי מישהו על מה שנהגו בבית הכנסת שלו לכפול הכ"כ "מנהג בית שמש כמנהג ירושלים, דהיינו כמנהג הגר"א שכך נהג"!

כנראה הגר"א הנ"ל - הוא שם תואר חדש לרבי אליעזר במגילה דף כה...
ובאמת גם הגרי"י פישר, הצדיק את המנהג לכפול רק בירושלים, עיין בשו"ת אבן ישראל חלק ח, סימן ל"ח, ודו"ק...
Doc1.pdf
(164.15 KiB) הורד 55 פעמים

כמהים_
הודעות: 171
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי כמהים_ » ה' מאי 16, 2024 2:39 pm

כאחד התקדימים למנהג שהביא הגרימ"ט, הוצג מנהג ק"ק עדת ישראל ברלין, כפי שנדפס בקונטרס 'מנהגי ביהכ"נ דקהל עדת ישראל פה בערלין', ולעיל באשכול הובא מכתב עדות המערערת על כך לומר שקראו כהרמ"א.

והנה, בקונטרס מנהגי בית הכנסת בברלין בכת"י שנמצא בספריה הלאומית, הועתק בפשיטות כהרמ"א שמפטירין הלא כבני כושיים לאחרי מות והתשפוט לקדושים (כאן, בצד שמאל למטה). אמנם יש להעיר שהקונטרס אינו ממנהגי ק"ק עדת ישראל בדוקא, אלא שייך לאחד מבתי הכנסת בקהילה הכללית בברלין.

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' מאי 17, 2024 1:11 am

'היכל הוראה' פרשת אחרי תשפ"ד
הפטרת אחרי קדושים - הגר''מ ברנדסדורפר - היכל הוראה אחרי פד.png
הפטרת אחרי קדושים - הגר''מ ברנדסדורפר - היכל הוראה אחרי פד.png (199.51 KiB) נצפה 2189 פעמים


'היכל הוראה' פרשת קדושים תשפ"ד
הפטרת אחרי קדושים - הגר''מ ברנדסדורפר - היכל הוראה קדושים פד.png
הפטרת אחרי קדושים - הגר''מ ברנדסדורפר - היכל הוראה קדושים פד.png (493.8 KiB) נצפה 2189 פעמים

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' מאי 17, 2024 1:32 am

הערות:
א. באות א' - בענין שיטת הלבוש, כבר כתבתי לעיל שמפורש כמה פעמים בלבוש שכל מה שנחלק על הרמ"א הוא רק כשהפרשיות מחוברות, אבל כשהן נפרדות אין מחלוקת, וגם ללבוש מפטירים באחרי 'הלא כבני כושיים', ובקדושים 'התשפוט' (ואדרבה, לכן סובר הלבוש שבמחוברות מפטירין 'התשפוט' כיון שהיא ההפטרה דסליק מינה).

ב. באות ב' יש סתירה מיניה וביה - בתחלה כתב שהפטרת 'אחרי' היא 'התשפוט' וקדושים 'הלא כבני כושיים', ושוב כתב שהפטרת אחרי היא 'הלא כבני כושיים' ורק אם חל ער"ח בפרשת אחרי (ולא הפטירו אז 'הלא כבני כושיים' אלא 'מחר חודש'), אז מפטירים בקדושים 'הלא כבני כושיים'. ואולי יש שם ט"ס. עכ"פ שיטת הרמ"א ברורה, כמו שכתב בהמשך דבריו, שבאחרי מפטירים 'הלא כבני כושיים', ולקדושים 'התשפוט'.

ג. אגב שיטפיה כתב (באות ב) אופן שבפרשת אחרי הפטירו הפטרה של שבת ר"ח, אבל באמת ע"פ הלוח אין אפשרות כזו (ורק פרשת קדושים יכולה לחול בר"ח אייר - ובארץ ישראל גם בער"ח).

ברמן
הודעות: 667
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי ברמן » א' מאי 19, 2024 12:23 pm

למדתי את תשובת מרן הגרי"י פישר זצ"ל על הנושא, בשו"ת אבן ישראל (ח"ח סימן ל"ח) ונראה כי אישתמטיתיה סוגיא זו, וכל דבריו נכתבו מפי המנהג שראה ושמע בילדותו בבית הכנסת ב"בתי נייטין", וכנראה להלן לא נכתבו הדברים מתוך לימוד הענין בתוך הספרים עצמם.

1. בתחילת הדברים הוא מביא את דברי הפסקי תוס' במגילה סימן פז שכתב: "אנו מפטירין התשפוט את עיר הדמים וגו". והסביר ה"אבן ישראל" את דבריו (על פי סברת הלבוש) וכתב שהפסקי תוס' סבירא ליה כרבי אליעזר ולכן מפטירין "התשפוט" ביחזקאל כב, כדי לא להפטיר "הודע את ירושלים" שביחזקאל טז.
אמנם ב"הגהות" על פסקי תוס' כתבו: "עיין ברי"ף ורא"ש דלית הלכתא כוותיה דר' אליעזר, וה"ה כאן", עכ"ל ההגהות, ומבואר שבעל ה"הגהות" פירש את דברי הפסקי תוס' כדעת המרדכי שגם בהפטרת "התשפוט" שביחזקאל כב, יש ענין של "תועבות ירושלים" ואין קוראים אותה אליבא דרבי אליעזר.

2. בהמשך הדברים כתב ה"אבן ישראל" שכן מבואר ברמב"ם בסוף הלכות מילה (ב"סדר תפלות כל השנה", שבסוף ספר אהבה), שקורין בפרשת אחרי הפטרת התשפוט, וממילא למד מכך ה"אבן ישראל" שגם הרמב"ם סבירא ליה לפסוק כרבי אליעזר, וכמו שביאר בדברי הפסקי תוס'.
ואישתמטיתיה כל דברי הרמב"ם, א. הרי דברי הרמב"ם מפורשים שם בסדר ההפטרות שבפרשת שמות קורין ביחזקאל טז "הודע את ירושלים", ורק בפרשת אחרי כתב לקרות "התשפוט". ב. בפירוש המשניות במגילה, כתב שם הרמב"ם בפירוש ש"אין הלכה כרבי אליעזר", וכן הובא בדברי הרע"ב שם.

3. עוד כתב ה"אבן ישראל" שם: "והנה בכל תפוצות ישראל לא קורין הפטורה דהודע את ירושלים, וע"כ נהגו להלכה כדעת ר"א דאין קורין בהודע", עכ"ל. אמנם באבודרהם הביא המנהג לקרות הפטרת "הודע" בפרשת שמות בשם "ויש מפטירין",עי"ש. וכן הוא בסידורי תימן, וכן נהגו עד היום בקהילות בני תימן והבבליים, דלא כרבי אליעזר, וכמו דפסקו שם בגמרא שם (מגילה כה, ב) דלא כר"א, וזה לשון הגמרא: "הודע את ירושלים את תועבותיה נקרא ומתרגם, פשיטא? לאפוקי מדברי אליעזר, דתניא וכו'...".

4. עוד כתב שם ב"אבן ישראל", וזה לשונו: "ובלבוש חולק שם על הרמ"א וס"ל דטעות סופר הוא במרדכי דהפטרת אחרי מות הוא התשפוט, עיי"ש", עכ"ל ה"אבן ישראל", וקיימתי דברי חכמים ועיינתי בלבוש בסימן תצ"ג בפנים, וראיתי שבודאי סבירא ליה שבנפרדים הפטרת קדושים היא "התשפוט" ולא הפטרת אחרי, אלא דסבירא ליה ללבוש דגם במחוברים קורין "התשפוט" שהיא הפטרת הפרשה השניה פרשת קדושים, והדברים מפורשים להדיא בדברי הלבוש, וכמו שכבר כתב לעיל כמה פעמים, הרב "מעט דב"ש" האשכנזי:
מעט דבש כתב:הערות: א. באות א' - בענין שיטת הלבוש, כבר כתבתי לעיל שמפורש כמה פעמים בלבוש שכל מה שנחלק על הרמ"א הוא רק כשהפרשיות מחוברות, אבל כשהן נפרדות אין מחלוקת, וגם ללבוש מפטירים באחרי 'הלא כבני כושיים', ובקדושים 'התשפוט' (ואדרבה, לכן סובר הלבוש שבמחוברות מפטירין 'התשפוט' כיון שהיא ההפטרה דסליק מינה).



עד כאן העובדות הברורות, ולגופו של ענין, בוודאי למדנו מדברי המרדכי והרמ"א שיש חשש לכבודה של ירושלים בקריאת "התשפוט" ואף דבגמרא פסקו במפורש דלא כרבי אליעזר, וכן ברמב"ם וכל הפוסקים, מ"מ במחוברים פסק הרמ"א שאין לקרות "התשפוט" משום הא.
- אבל בנפרדים, פשוטים דברי המרדכי ור"א טירנא והרמ"א וכל הפוסקים כולם עד ה"משנה ברורה" - שקורין "התשפוט", ובכל התורה הכתובה שבדברי הפוסקים לית מאן שהעלה על דעתו לומר לעשות כמנהג אנשי מעשה ובעלי קריאה שבשכונות ירושלים הוותיקות לכפול קריאת הפטרת "הלא כבני כושיים".

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי מעט דבש » א' מאי 19, 2024 2:04 pm

מתוך 'תורת הקורא'הערה יח:

תורת הקורא הערה יח - אחרי קדושים.png
תורת הקורא הערה יח - אחרי קדושים.png (96.68 KiB) נצפה 2057 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי איש_ספר » א' מאי 19, 2024 3:01 pm

ברמן כתב:למדתי את תשובת מרן הגרי"י פישר זצ"ל על הנושא, בשו"ת אבן ישראל (ח"ח סימן ל"ח) ונראה כי אישתמטיתיה סוגיא זו, וכל דבריו נכתבו מפי המנהג שראה ושמע בילדותו בבית הכנסת ב"בתי נייטין", וכנראה להלן לא נכתבו הדברים מתוך לימוד הענין בתוך הספרים עצמם.

יש"כ על בירור הדברים. ממש 'אם אבן הוא נימוח'.

כתב לי פלוני: בזכרון משה סגרו השנה כל הנביאים חוץ מתרי עשר שח"ו לא יקראו ביחזקאל (באופן אחר אין להם יכולת לאכוף את מנהגם על כל המנינים הרבים שמתקיימים שם). בישיבת בריסק רח' פרס [של הגרא"י] קראו לפרשת קדושים התשפוט ושמעתי מהמשפחה שכן היה אצלם מקדמת דנא. (וזה דלא כהסיפור שכתבת שנלאו כל חכמי בריסק...) גם הוסיפו שם ג' פסוקים בסוף וכמדומה שכ"ה בחומש העמק"ד (החדש אבל בישנות כמדומה דליתא), עכ"ד.

ברמן
הודעות: 667
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי ברמן » א' מאי 19, 2024 5:18 pm

איש_ספר כתב:כתב לי פלוני: בזכרון משה סגרו השנה כל הנביאים חוץ מתרי עשר שח"ו לא יקראו ביחזקאל (באופן אחר אין להם יכולת לאכוף את מנהגם על כל המנינים הרבים שמתקיימים שם)
.

דלא כמו שפסק רבה של "זכרון משה" הגאון הגדול רבי מאיר סטלביץ, בשנת תש"ג!!!

ברמן
הודעות: 667
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי ברמן » א' מאי 19, 2024 7:46 pm

ברמן כתב:בתחילת הדברים הוא מביא את דברי הפסקי תוס' במגילה סימן פז שכתב: "אנו מפטירין התשפוט את עיר הדמים וגו". והסביר ה"אבן ישראל" את דבריו (על פי סברת הלבוש) וכתב שהפסקי תוס' סבירא ליה כרבי אליעזר ולכן מפטירין "התשפוט" ביחזקאל כב, כדי לא להפטיר "הודע את ירושלים" שביחזקאל טז.
אמנם ב"הגהות" על פסקי תוס' כתבו: "עיין ברי"ף ורא"ש דלית הלכתא כוותיה דר' אליעזר, וה"ה כאן", עכ"ל ההגהות, ומבואר שבעל ה"הגהות" פירש את דברי הפסקי תוס' כדעת המרדכי שגם בהפטרת "התשפוט" שביחזקאל כב, יש ענין של "תועבות ירושלים" ואין קוראים אותה אליבא דרבי אליעזר.


אולי אחד מחו"ר הפורום, שליט"א, יוכל להחכימני מי המחבר של ה"הגהות" על פסקי תוס'?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי כדכד » א' מאי 19, 2024 7:50 pm

ברמן כתב:
איש_ספר כתב:כתב לי פלוני: בזכרון משה סגרו השנה כל הנביאים חוץ מתרי עשר שח"ו לא יקראו ביחזקאל (באופן אחר אין להם יכולת לאכוף את מנהגם על כל המנינים הרבים שמתקיימים שם)
.

דלא כמו שפסק רבה של "זכרון משה" הגאון הגדול רבי מאיר סטלביץ, בשנת תש"ג!!!

אבל כן כמו שפסק רבה של זכרון משה הגרי"י פישר וכן כתב שנהגו גם בתש"ג

ברמן
הודעות: 667
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי ברמן » א' מאי 19, 2024 8:03 pm

כדכד כתב:וכן כתב שנהגו גם בתש"ג

ב"זכרון משה"???

ברור שכבר בשנת תש"ג לא היה מנהג ברור בירושלים עיר הקודש.
ב"זכרון משה" הרב היה רבי מאיר סטלביץ, שפרסם את דעתו ברבים, לקרוא באחרי "הלא כבני" ובקדושים "התשפוט".
ב"עץ חיים" הסכימו ראשי הישיבה הגרש"ז זלזניק והגרי"מ טוקצינסקי לקרוא באחרי "התשפוט" ובקדושים "הלא כבני"
ב"שערי חסד" לפי הידיעות שנודעו לרבים, אילצו הבעלי-קוראים את הגרי"מ חרל"פ להסכים שיקראו כמו שירצו.
ב"בתי נייטין" הסכים הגרז"ר בענגיס לכופלים "הלא כבני", אבל כפי הידוע לא היתה דרכו של הרב בנגיס לעמוד על דעתו בתקיפות (וכן כתב הרב"צ קוק בשם תלמידו הגרי"ש אלישיב), בפרט לא בענין של מנהג, שיוצאים יד"ח בקריאה אחרת.
ב"בתי ברוידא" לפי עדות הגרי"י פישר קראו "הלא כבני" - אבל ברור שהוא בעצמו לא היה שם, רק העיד מפי השמועה - כי אפשר להעיד על הנעשה באותו הזמן על הנעשה בבתי כנסיות בשכונות העיר הרחוקות זו מזו: ב"בתי נייטין" וב"שערי חסד" וב"בתי ברוידא".
ב"בתי הורודנא" כידוע החביא רבי אליהו שחור ממינסק (חותנו של הגר"מ רימר) את ספר הנביא יחזקאל, ואילץ את רב בית הכנסת רבי אליהו זלוטניק לקרות "הלא כבני" (ובשנת תשנ"ז הכריע רב בית הכנסת הגרא"י ולדינברג בעל הציץ אליעזר לקרוא התשפוט).
כלומר שהיו שם ויכוחים, אם לנהוג כהלכה הכתובה בפוסקים, או בהרגשים של אנשי מעשה שבירושלים.
ובכלל, אין שייך דין "מנהג ירושלים" על דבר אשר קורה אחת לכמה שנים. אי אפשר לומר "מנהג זכרון משה" אלא הנהגת הרב הנוכחי של "זכרון משה" בשנת תשפ"ד, ובעזרת השם בשנת תת"א ינהגו כמנהג רב המקום בעת ההיא.
נערך לאחרונה על ידי ברמן ב ג' מאי 21, 2024 5:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי מעט דבש » א' מאי 19, 2024 9:00 pm

איש_ספר כתב:בישיבת בריסק רח' פרס [של הגרא"י] קראו לפרשת קדושים התשפוט ושמעתי מהמשפחה שכן היה אצלם מקדמת דנא. (וזה דלא כהסיפור שכתבת שנלאו כל חכמי בריסק...) גם הוסיפו שם ג' פסוקים בסוף וכמדומה שכ"ה בחומש העמק"ד (החדש אבל בישנות כמדומה דליתא), עכ"ד.

בצילום של העמק דבר הישן אין ג' פסוקים נוספים.
גם במהדורות החדשות, מהדורת קופרמן, ומהדורת וואלאז'ין (יש באוצר), אינם.
אמנם ראיתי בהדפסה של 'אל המקורות' משנת תשכ"ז (יש באוצר), שההפטרות בסוף לא צולמו מחומש העמק דבר המקורי, אלא מדפוס רעלדהיים, ושם אמנם יש הוספה של ג' פסוקים נוספים.

ואגב, בהעמק דבר הישן, 'התשפוט' היא הפטרת אחרי, ו'הלא כבני כושיים' הפטרת קדושים (וכלוח הגרימ"ט).

כמהים_
הודעות: 171
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי כמהים_ » א' מאי 19, 2024 10:03 pm

איש_ספר כתב:בישיבת בריסק רח' פרס [של הגרא"י] קראו לפרשת קדושים התשפוט ושמעתי מהמשפחה שכן היה אצלם מקדמת דנא. (וזה דלא כהסיפור שכתבת שנלאו כל חכמי בריסק...) גם הוסיפו שם ג' פסוקים בסוף וכמדומה שכ"ה בחומש העמק"ד (החדש אבל בישנות כמדומה דליתא), עכ"ד.

וכמו שהבאתי לעיל, ועי' ברשימת הרב דוקר (שציינתי שם) עוד מקורות לתוספת הפסוקים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי איש_ספר » א' מאי 19, 2024 11:50 pm

ברמן כתב:
ברמן כתב:בתחילת הדברים הוא מביא את דברי הפסקי תוס' במגילה סימן פז שכתב: "אנו מפטירין התשפוט את עיר הדמים וגו". והסביר ה"אבן ישראל" את דבריו (על פי סברת הלבוש) וכתב שהפסקי תוס' סבירא ליה כרבי אליעזר ולכן מפטירין "התשפוט" ביחזקאל כב, כדי לא להפטיר "הודע את ירושלים" שביחזקאל טז.
אמנם ב"הגהות" על פסקי תוס' כתבו: "עיין ברי"ף ורא"ש דלית הלכתא כוותיה דר' אליעזר, וה"ה כאן", עכ"ל ההגהות, ומבואר שבעל ה"הגהות" פירש את דברי הפסקי תוס' כדעת המרדכי שגם בהפטרת "התשפוט" שביחזקאל כב, יש ענין של "תועבות ירושלים" ואין קוראים אותה אליבא דרבי אליעזר.


אולי אחד מחו"ר הפורום, שליט"א, יוכל להחכימני מי המחבר של ה"הגהות" על פסקי תוס'?

מתוך מבואו של ר"י אייזנשטיין לפסק"ת שבעריכתו, מהדורת מכון ירושלים:
כבר עם הופעת הספר בראשונה בדפוס ונציה הועטר הספר בהגהותיו של המגיה בדפוס ונציה, מגיה זה בעיקר במסכתות יבמות, כתובות, גיטין, ב"ק, ב"מ, העיר הערותיו הן על תוכן דברי רבינו והן על ניסוחם, במקום אחד (כתובות סימן ס) מציין המגיה שנראה לו טעות, ובדק בג' פסקי תוספות ובכולם הוא כן. הרי שערך השוואה עם ג' כתבי יד, כמו"כ כאשר נתקשה בביאור דברי רבינו ע"פ התוס' שלפנינו (בכתובות) בדק גם בתוס' שאנץ ועפי"ז ביאר דברי רבינו. (ראה כתובות סימנים ל, קצב, ובסימן סז).....

מלבד זאת נדפס בדפוס וילנא בין שאר מפרשי המסכת, מדור: 'הגהות בפסקי תוספות'. במדור זה הובאו הגהות למגיה בלתי ידוע, [היו שסברו בטעות כי הם לר"ש מדעסויא, זאת משום שנדפסו בש"ס וילנא אחר חידושיו, אבל המתבונן יראה שנדפסו באות שונה לחלוטין, וגם סגנונו אינו דומה לסגנון הגהות אלו] אלא שמגיה זה הביא אף הגהות אחרות הראויות לשימת לב: באות ג מביא הערה על פסקי תוס' סי' לג, ומסיים: כ"ה בכ"י הרה"ג מוהר"א. באות ה מגיה בפסק"ת סימן נג, ומסיים: וכ"ה בכ"י הרהגר"א. לאחמ"כ באותיות ו, ז, מסיים: ר"א. הגהות אלו הובאו בסוגריים להבדילם מהגהות המגיה עצמו, הגהות י, ויב, הובאו אף הם בסוגריים, ונראה שמקורם שוה לשאר ההגהות המוקפות. והנה מסתימות הדברים בשם: הרה"ג מוהר"א, בלא הוספת פרט זיהוי נוסף, וכן השימוש בשם: הרהגר"א. מורה לכאורה שהגהות אלו (ויתכן שגם הגהות י, ויב שהובאו בצורה דומה) הובאו מכתבי ידו של הגר"א מוילנא זללה"ה. כמו"כ בהגהות המצויינות באותיות ח, וט, מסיים המגיה: כ"ה בכ"י שע"ג ק"צ. ולא עלה בידינו לפענח כוונת המגיה בר"ת אלו .


סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי איש_ספר » א' מאי 19, 2024 11:51 pm

מעט דבש כתב:ואגב, בהעמק דבר הישן, 'התשפוט' היא הפטרת אחרי, ו'הלא כבני כושיים' הפטרת קדושים (וכלוח הגרימ"ט).
גם בחומשים היפים של קורן.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2171
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ב' מאי 20, 2024 12:30 am

מעט דבש כתב:
ואגב, בהעמק דבר הישן, 'התשפוט' היא הפטרת אחרי, ו'הלא כבני כושיים' הפטרת קדושים (וכלוח הגרימ"ט).


אמנם בגוף החומש, בסוף פרשת אחרי (ובהתאם בקדושים), להיפך:
"ומפטירין הכ"כ בעמוס סי' ט', הגם שהיא כתובה בפ' קדושים מ"מ משמעות הרמ"א ס"ס תכח שהיא הפטרת אחרי".

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' מאי 20, 2024 12:39 am

יוצא פוניבז' כתב:
מעט דבש כתב:
ואגב, בהעמק דבר הישן, 'התשפוט' היא הפטרת אחרי, ו'הלא כבני כושיים' הפטרת קדושים (וכלוח הגרימ"ט).


אמנם בגוף החומש, בסוף פרשת אחרי (ובהתאם בקדושים), להיפך:
"ומפטירין הכ"כ בעמוס סי' ט', הגם שהיא כתובה בפ' קדושים מ"מ משמעות הרמ"א ס"ס תכח שהיא הפטרת אחרי".

מעניין שהנוסח הזה ממש, מופיע גם בתורה תמימה. (ואגב עוד ראיה למי שצריך על 'מנהג ליטא'...)

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי כדכד » ב' מאי 20, 2024 5:08 pm

ברמן כתב:
כדכד כתב:וכן כתב שנהגו גם בתש"ג

ב"זכרון משה"???

ברור שכבר בשנת תש"ג לא היה מנהג ברור בירושלים עיר הקודש.
ב"זכרון משה" הרב היה רבי מאיר סטלביץ, שפרסם את דעתו ברבים, לקרוא באחרי "הלא כבני" ובקדושים "התשפוט".
ב"עץ חיים" הסכימו ראשי הישיבה הגרש"ז זלזניק והגרי"מ טוקצינסקי לקרוא באחרי "התשפוט" ובקדושים "הלא כבני"
ב"שערי חסד" לפי הידיעות שנודעו לרבים, אילצו הבעלי-קוראים את הגרי"מ חרל"פ להסכים שיקראו כמו שירצו.
ב"בתי נייטין" הסכים הגרז"ר בענגיס לכופלים "הלא כבני", אבל כפי הידוע לא היתה דרכו של הרב בנגיס לעמוד על דעתו בתקיפות (וכן כתב הרב"צ קוק בשם תלמידו הגרי"ש אלישיב), בפרט לא בענין של מנהג, שיוצאים יד"ח בקריאה אחרת.
ב"בתי ברוידא" לפי עדות הגרי"י פישר קראו "הלא כבני" - אבל ברור שהוא בעצמו לא היה שם, רק העיד מפי השמועה - כי אפשר להעיד על הנעשה באותו הזמן על הנעשה בבתי כנסיות בשכונות העיר הרחוקות זו מזו: ב"בתי נייטין" וב"שערי חסד" וב"בתי ברוידא".
ב"בתי הורודנא" כידוע החביא רבי אליהו שחור ממינסק (חותנו של הגר"מ רימר) את ספר הנביא יחזקאל, ואילץ את רב בית הכנסת רבי אליהו זלוטניק לקרות "הלא כבני". כלומר שהיו שם ויכוחים, אם לנהוג כהלכה הכתובה בפוסקים, או בהרגשים של אנשי מעשה שבירושלים.
ובכלל, אין שייך דין "מנהג ירושלים" על דבר אשר קורה אחת לכמה שנים. אי אפשר לומר "מנהג זכרון משה" אלא הנהגת הרב הנוכחי של "זכרון משה" בשנת תשפ"ד, ובעזרת השם בשנת תת"א ינהגו כמנהג רב המקום בעת ההיא.

לא כתבתי שכתב שנהגו כן בזכרון משה אלא שכתב שנהגו כן בירושלים בתש"ג והדברים מפורשים באבן ישראל בתשובתו שם וכל האריכות אך למותר

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' מאי 31, 2024 12:07 pm

כאמור למעלה, בשנת תש"ג פרסם רנא"ק קריאה פומבית בו ביקש לאסוף עדויות כיצד נהגו בירושלים בעבר בהפטרות אחמו"ק בקביעת זח"ג. לאחר מכן הודיע אביו הרימ"ט שמעדויות שנאספו אצלם, התברר שאכן נהגו כפי הרשום בלוח, אח"מ - התשפוט, קדושים - הכ"כ.

הנה מכתב אחד הממוען לרנ"א, בו רושם בע"ק מפורסם משע"ח שקרא בברויד'ס, עדות על הקריאה בתרע"ט

קמנצקי.jpg
קמנצקי.jpg (219.89 KiB) נצפה 1602 פעמים

חרט
הודעות: 483
הצטרף: א' יוני 19, 2011 2:24 am

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי חרט » ב' יוני 17, 2024 2:14 pm

איש_ספר כתב:כאמור למעלה, בשנת תש"ג פרסם רנא"ק קריאה פומבית בו ביקש לאסוף עדויות כיצד נהגו בירושלים בעבר בהפטרות אחמו"ק בקביעת זח"ג. לאחר מכן הודיע אביו הרימ"ט שמעדויות שנאספו אצלם, התברר שאכן נהגו כפי הרשום בלוח, אח"מ - התשפוט, קדושים - הכ"כ.

הנה מכתב אחד הממוען לרנ"א, בו רושם בע"ק מפורסם משע"ח שקרא בברויד'ס, עדות על הקריאה בתרע"ט

קמנצקי.jpg

המסמך מעניין ומרתק,
אבל,
העדות כאן היא על תרע"ט - ובה מעיד שקרא כפי שהופיע אז בלוח של הגרימ"ט. ("וכרשום גם בהאי שתא בהלוח דאביו").
הגרימ"ט / בנו רנ"א, ביקשו עדויות על תרס"ב.
אין כאן אלא עדות שבשנת תרע"ט היה מי שנהג כפי שקבע כבר אז הגרימ"ט בלוחו. ולא עדות חיצונית בלתי תלויה.

פנחסויפלל
הודעות: 149
הצטרף: ג' מאי 01, 2012 1:32 am

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי פנחסויפלל » ד' יוני 19, 2024 12:44 am

סיפר נכד הרב מרדכי וורמסר זצ"ל, שהוא היה הבעל קורא בישיבת קול תורה בשנת תשל"ג. והיה בעל קורא ותיק ומומחה גדול, והוא לא רצה לקרוא אז 'התשפוט'. כיון שהיה תלמיד של הרב מן ההר שהגיע מירושלים העתיקה שאמר לקרוא פעמיים הלא בני כושיים [וכך נהגו בכמה בתי כנסת בבית וגן ע"פ הוראתו של הרב מן ההר, וזה מובא בלוח של הרב גנוט]. ובנו של הרב וורמסר מספר שכשהיו שואלים אותו מה לקרוא ב'אחרי', היה אומר 'הרי הרמ"א אומר לקרוא 'הלא בני כושיים'. וכשהיו שואלים אותו מה לקרוא ב'קדושים', היה אומר הרי בלוח כתוב לקרוא 'הלא בני כושיים'.
אבל בקול תורה בתשל"ג רבי שלמה זלמן הכריח אותו לקרוא 'התשפוט', וכיון שהוא לא הכין, עמד לידו בחור והקריא לו את ההפטרה. ואותו הבחור שהקריא לו, חי עמנו עד מוע"ש, ואמר שהגרש"ז הורה לעשות כפי הרמ"א ולא כלוח, ולקרות 'התפשוט' ב'קדושים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 708 אורחים