בסידורים הישנים נוסח אשכנז עדיין מופיע 'יתברך' צמוד ל'ברכו',
בסידורים החדשים יותר הוא כבר זלג החוצה...
מהטור והרמ"א ועד המשנ"ב נראה שכך היה המנהג פשוט, שבשעה שאומר הש"ץ ברכו אומרים הקהל יתברך,
ובשו"ת מהרש"ל מעיד ע"ז בפירוט - "כשאומר הש"ץ ברכו אומר אני יתברך כו' עד כל ברכה ותהילה וכשמגיע לשם אומר אני ברוך שם כבוד מלכותו ל"ו וכשמגיע להמברך אומר אני יהי שם ה' מבורך מו"ע וכשמסיים המבורך עונה אני ברוך ה' המבורך ל"ו בעמידה קודם שאשב".
אמנם כבר העירו הפוסקים שיש אופן שאין ראוי לנהוג כך, וכלש' המשנ"ב - "בעוד שהוא מאריך; דוקא בשעת הניגון אבל בשעה שאומר התיבות לא יאמר כלום ואם אין החזן מאריך בברכו מוטב שישתוק ויכוין מה שאומר הש"ץ כדי שיענה ביהל"ו [אחרונים]".
מה יסודו של המנהג?
האם עדיין יש קהילות שנוהגים כך היום?
ואיך בזמן כה קצר שהחזן אומר ברכו מספיקים לומר אריכות כזאת?
האם אכן היה ניגון מיוחד בתיבות או ביניהם כדי להאריך את ה'ברכו' לצורך זה?
ומהו המנהג אצל הספרדים, בעבר ובהווה?
(בויקי' ראיתי שכך הוא מנהג קטלוניה ומרוקו, בערך. בפועל לא ראיתי שהם נוהגים כך, לכאו').