שילה צבי כתב:בעניין דברי הגרי"ד בעניין. נכדו הרב משה ליכטנשטיין אמר לי שאין ראיה מדברי הגרי"ד בשיעוריו ובדרשותיו שבהכרח הוא נהג כך בפועל. ועל כן שאלתי האם למישהו יש ידיעה מה עשו/ עושים השנה בבית הכנסת רמב"ם בבוסטון, או לחלופין דרכי התקשרות למי שכן יודע.
-------------------------------------
ישכח לא,ס, על העלאת הדברים המקוריים (תרתי משמע) מהגנזך - וקיים "וְרַבִּ֕ים מִיְּשֵׁנֵ֥י אַדְמַת־עָפָ֖ר [ואבק,הֵקִיץ֮] ..
לְחַיֵּ֣י עוֹלָ֔ם". [ דניאל יב ,ב.]
א.לעצם העניין דומני
שנשמטה כאן הערה חשובה לפרק יחזקאל טז ולמשנה "אין מפטירין בהודע את ירושלים".
* בדיונים עלו דעות שונות על סיבת אי קריאתו,
* גם לגבי קריאת "התשפוט" יחזקאל כב
רצו להוכיח ממנו שאין לקרוא את חטאי ירושלים.
*בנוסף שורבבה לכאן פסיקת הרמבם בסוף אהבה שלפרשת
שמות אכן מפטירין בפרק טז ב"הודע את ירושלים.." וממנו ניסה להביא סיוע לכאן ולכאן.
ב.והנה לאור הבחנתו של הרב משה ליכטנשטיין עולה דבר מעניין בעניין זה. שהשוואת הפרקים טז, וכב, מעלה שתוכן פרק כב 'התשפוט' שאנו כן קוראים
עולה בהרבה בחומרת הקיטרוג ובעונשים שבו -על פרק טז "הודע את" .
מעבר לכך - בפרק כב "התשפוט
נעדרים כל אותם פסוקי נחמה שבפסוקים ו - יד.
הפרק:
טז,א וַיְהִי דְבַר-ה אֵלַי לֵאמֹר. טז,ב בֶּן-אָדָם, הוֹדַע אֶת-יְרוּשָׁלִַם אֶת-תּוֹעֲבֹתֶיהָ. טז,ג וְאָמַרְתָּ כֹּה-אָמַר ה, לִירוּשָׁלִַם, מְכֹרֹתַיִךְ וּמֹלְדֹתַיִךְ, מֵאֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי; אָבִיךְ הָאֱמֹרִי, וְאִמֵּךְ חִתִּית. טז,ד וּמוֹלְדוֹתַיִךְ, בְּיוֹם הוּלֶּדֶת אוֹתָךְ לֹא-כָרַּת שָׁרֵּךְ, וּבְמַיִם לֹא-רֻחַצְתְּ, לְמִשְׁעִי; וְהָמְלֵחַ לֹא הֻמְלַחַתְּ, וְהָחְתֵּל לֹא חֻתָּלְתְּ. טז,ה לֹא-חָסָה עָלַיִךְ עַיִן, לַעֲשׂוֹת לָךְ אַחַת מֵאֵלֶּה--לְחֻמְלָה עָלָיִךְ; וַתֻּשְׁלְכִי אֶל-פְּנֵי הַשָּׂדֶה, בְּגֹעַל נַפְשֵׁךְ, בְּיוֹם, הֻלֶּדֶת אֹתָךְ.
,ו
וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ, מִתְבּוֹסֶסֶת בְּדָמָיִךְ; וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי, וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי. טז,ז רְבָבָה, כְּצֶמַח הַשָּׂדֶה נְתַתִּיךְ, וַתִּרְבִּי וַתִּגְדְּלִי, וַתָּבֹאִי בַּעֲדִי עֲדָיִים: שָׁדַיִם נָכֹנוּ וּשְׂעָרֵךְ צִמֵּחַ, וְאַתְּ עֵרֹם וְעֶרְיָה. טז,ח וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ, וְהִנֵּה עִתֵּךְ עֵת דֹּדִים, וָאֶפְרֹשׂ כְּנָפִי עָלַיִךְ, וָאֲכַסֶּה עֶרְוָתֵךְ; וָאֶשָּׁבַע לָךְ וָאָבוֹא בִבְרִית אֹתָךְ, נְאֻם אֲדֹנָי ה--וַתִּהְיִי-לִי. טז,ט וָאֶרְחָצֵךְ בַּמַּיִם, וָאֶשְׁטֹף דָּמַיִךְ מֵעָלָיִךְ; וָאֲסֻכֵךְ, בַּשָּׁמֶן. טז,י וָאַלְבִּישֵׁךְ רִקְמָה, וָאֶנְעֲלֵךְ תָּחַשׁ; וָאֶחְבְּשֵׁךְ בַּשֵּׁשׁ, וַאֲכַסֵּךְ מֶשִׁי. טז,יא וָאֶעְדֵּךְ, עֶדִי; וָאֶתְּנָה צְמִידִים עַל-יָדַיִךְ, וְרָבִיד עַל-גְּרוֹנֵךְ. טז,יב וָאֶתֵּן נֶזֶם, עַל-אַפֵּךְ, וַעֲגִילִים, עַל-אָזְנָיִךְ; וַעֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת, בְּרֹאשֵׁךְ. טז,יג וַתַּעְדִּי זָהָב וָכֶסֶף, וּמַלְבּוּשֵׁךְ ששי שֵׁשׁ וָמֶשִׁי וְרִקְמָה, סֹלֶת וּדְבַשׁ וָשֶׁמֶן, אכלתי אָכָלְתְּ; וַתִּיפִי בִּמְאֹד מְאֹד, וַתִּצְלְחִי לִמְלוּכָה. טז,יד וַיֵּצֵא לָךְ שֵׁם בַּגּוֹיִם, בְּיָפְיֵךְ: כִּי כָּלִיל הוּא, בַּהֲדָרִי אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי עָלַיִךְ--נְאֻם ה.
ג.נכון הפתיחה גנאי היא .
אבל יש המשך, והם כוללים גם את אותם פסוקים שחלקם נקראים בהגדה לציין את אהבת השם השגחתו הניסית ואת הקשר המיוחד בין עמ"י לקב"ה,
אז למה הוא נשלל לקריאה [להלכה מותר] ,ואילו פרק כב 'התשפוט' שכנל תוכנו חמור בהרבה בחסר ויתר הוא כן אושר לקריאה ?
ודבר נוסף - שנשמט מכל המצטטים את הרמבם, מה שהרמבם מציין את הפטרת פרק טז לפרשת שמות הם רק את חלקו הראשון של פרק טז, א-יד, אותם פסוקים שצוטטו לעיל.
ורוב הקטע ובעיקר סיומם הם פסוקי נחמה חיבה וציפייה לשובו של עמ"י לקבה.
זאת לעומת הפרק הנקרא יחזקאל כב 'התשפוט 'שכולו מראשיתו ועד סופו קיטרוג קשה הוא על עמ"י.
עובדה זאת מחלישה את המסתמכים על פסיקתו של הרמבם לצדקת טענותיהם.
ופליאה היא .