מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' מאי 02, 2024 5:19 pm

עלידוקר כתב:https://tablet.otzar.org/#/b/676775/p/1/t/1714658926469/fs/0/start/0/end/0/c
כאן בלוח "עתים לבינה" לקהילות חו"ל הוא מביא שמנהג אשכנז העיקרי היא להפטיר פעמיים ב"הלוא". קצת תמוה.

זו פשוט טעות שנהייתה לו בלוח זה שלא בכוונה, ובלוחות בארץ ישראל נכתב נכון.
הרי כתב שם שלגרימ"ט מפטירים בקדושים 'התשפוט', וזה ודאי לא נכון, וצ"ל 'הלא כבני כושיים', וכמו שכתב בעצמו בלוחות של ארץ ישראל.

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' מאי 02, 2024 5:29 pm

איש_ספר כתב:ב. אכן כל הנימוקים שכתבת, כ"ז אכניס בשאלה, האם מדובר במנהג מחושב או בהליכה אחר חומשים 'מוטעים'.

ג. 'בירושלים לא רצו', ע"ז גופא אנחנו תמהים. זה לא נוסח שמתאים לבעלי הלכה. וא"צ לבאר יותר. (מזכיר למרות ששונה לגמרי, מנהג שלא לקרוא תוכחות לגמרי, וידוע משלו של הח"ח בבה"ל (אולי המשל היחיד בכל המשנה ברורה) סי' תכ"ח ד"ה בפסוקים). איך החזו"א למשל היה מגיב על מנהג כזה...?

ב. על זה כל הפולמוס. וכל צד טוען אחרת.

ג. גם בעיני יפלא. ומ"מ יש לומר, שהרי אין כאן הלכה אלא מנהג (כמו שכתב כת"ר), ולכן כנראה החליטו שהרגש גם הוא משקל כאן, ואפשר להנהיג אחרת, כל שאין כאן בעיה הלכתית (מעניין שבלוח א"י נמנע מלהזכיר ההפטרה בשמה, וכתב רק שמפטירין ביחזקאל כ"ב...).
ולא זו בלבד, אלא שרואים מהמנהג במחוברות שבאמת נמנעו ככל האפשר מלהפטיר ב'התשפוט' (מפני שמזכרת מתועבות ירושלים - מרדכי מגילה תתלא), וממילא זו רק הרחבה של הענין, שלא להפטיר כלל (ובשו"ת אבן ישראל סימן לח כתב שבשאר מקומות אין הפטרות כפולות, אבל בירושלים יש - 'פקדתי' בזכור ופורים המשולש, ולכן לא נמנעו לכפול גם כאן. וצ"ע).

ואלה דברי הגר"ש דבליצקי ב'הנאמן', שהועלה לעיל.

הפטרות אחרי קדושים - הגרש''ד - הנאמן אות ב.png
הפטרות אחרי קדושים - הגרש''ד - הנאמן אות ב.png (44.05 KiB) נצפה 3834 פעמים
נערך לאחרונה על ידי מעט דבש ב ה' מאי 02, 2024 6:40 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עלידוקר
הודעות: 38
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 8:01 am

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי עלידוקר » ה' מאי 02, 2024 5:55 pm

גם ראיתי שבלוח עזרת תורה בשנת תש"ל https://hebrewbooks.org/47667 כתוב שיש להפטיר ב"התשפט" לאחרי ו"הלוא" לקדושים ובלוח עזרת תורה תשנ"ז https://hebrewbooks.org/47679 כתוב ההיפך.

שילה צבי
הודעות: 172
הצטרף: ה' נובמבר 12, 2020 7:42 am
שם מלא: שילה

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי שילה צבי » ה' מאי 02, 2024 7:31 pm

בעניין דברי הגרי"ד בעניין. נכדו הרב משה ליכטנשטיין אמר לי שאין ראיה מדברי הגרי"ד בשיעוריו ובדרשותיו שבהכרח הוא נהג כך בפועל. ועל כן שאלתי האם למישהו יש ידיעה מה עשו/ עושים השנה בבית הכנסת רמב"ם בבוסטון, או לחלופין דרכי התקשרות למי שכן יודע.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מאי 02, 2024 8:56 pm

לוח ההלכות והמנהגים תשפ"ד


סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' מאי 03, 2024 12:46 pm

בסוד עבדיך - אחרי מות - קדושים.pdf
(899.23 KiB) הורד 179 פעמים

שמש
הודעות: 1587
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי שמש » ו' מאי 03, 2024 1:54 pm

פה טוען הכותב שמנהג ישיבת חברון לכפול הלא כבני ואף מגדיל לטעון שהגר''ש דבליצקי במכתבו בהנאמן החיל מנהג זה גם על פ''ת...
קבצים מצורפים
הפטרת אחרי מות קדושים_240503_130457.pdf
(314.13 KiB) הורד 180 פעמים

עלידוקר
הודעות: 38
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 8:01 am

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי עלידוקר » ו' מאי 03, 2024 1:56 pm

זה מה שמצאתי בחומשים ובספרי הפטרה אשכנזים וספרדים לאורך הדורות.
קבצים מצורפים
Copy2 of הפטרות אחרי מות וקדושים בחומשים ובספרי הפטרה .pdf
(144.2 KiB) הורד 141 פעמים

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' מאי 03, 2024 2:47 pm

בחומשי רעדלהיים הפטרת 'התשפוט' מסתיימת ביחזקאל כב, יט (לָכֵן הִנְנִי קֹבֵץ אֶתְכֶם אֶל תּוֹךְ יְרוּשָׁלִָם:), ואחרי פסוק טז מופיעה הערה 'עד כאן לספרדים ובפפד"מ'. אבל כמדומה שברוב החומשים כיום, גם לאשכנזים ההפטרה מסתיימת בפסוק טז.
נשמח אם יוסיף מר בקובץ שהעלה גם את מקום סיום ההפטרה.
נערך לאחרונה על ידי מעט דבש ב ש' מאי 04, 2024 11:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' מאי 04, 2024 11:23 pm

שמש כתב:פה טוען הכותב שמנהג ישיבת חברון לכפול הלא כבני ואף מגדיל לטעון שהגר''ש דבליצקי במכתבו בהנאמן החיל מנהג זה גם על פ''ת...

מדהים כמה אפשר לשבש (וראו שם בהערה 6 שמכתבו של סבי משנת תשנ"ז פורסם בהנאמן שהופיע בתש"ל...).

לגבי 'מנהג ישיבת חברון', ראיתי עוד מאמר בדפוס של תלמיד הישיבה שכותב כך. ולדבריו כך סיפר א' מראשי הישיבה שזוכר היטב שכך הורה מרן רה"י הגר"י סרנא זצ"ל. בדקתי מתי נולד אותו ראש ישיבה ומצאתי: תש"ד. הוי אומר רק שנה אחת של זח"ג הוא היה בצוותא בעלמא הדין עם הגרי"ס שנפטר בתשכ"ט, והיא שנת תש"ו בה היה רה"י שליט"א בן שלוש...

לאידך גיסא כתב לי הגר"י (בהגרא"ד) לוין שליט"א כדלהלן:
תח"י כ"י ר' מרדכי ויספיש זצ"ל [מרחוב דבורה הנביאה 5 ב"ב, נפטר לפני בערך 12 שנים]
מכולל חזו"א, בר הלכה דקדקן עד לסוף הדקות
למכירו אי"צ להכביר, ואם לאו לא יועיל.

הוא רשם "לזכרון" שבשנת... [כמדו' תשג, וצ"ע בכ"י] הכריז ברבים בהיכל "חברון" הר"י מרן הגר"י סרנא ששאל למעשה את ה'מקור חיימער-רב' שהכריע "ובני ישראל יוצאין ביד רמ"א", נגד הכתוב בלוח, וכן נהג בחברון ע"פ הוראה זו.
[כמובן הכוונה לאדמו"ז הגרב"י לוין זצ"ל, שכיהן ברבנות בירושת"ו מתרצ"ז ועד תשמ"ט, שהוראותיו היו בדרך כלל ע"פ מרן החזון איש]

====

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' מאי 04, 2024 11:58 pm

לקראת_שבת_590_אחרי_מות (1).pdf
(124.53 KiB) הורד 133 פעמים

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי מעט דבש » א' מאי 05, 2024 12:53 am

מתוך לקראת שבת - על הפטרות אחרי קדושים.png
מתוך לקראת שבת - על הפטרות אחרי קדושים.png (128.01 KiB) נצפה 3477 פעמים


הערות:
א. רבי אייזיק טירנא בספרו בשלשה מקומות (בהקדמה, במנהג שבת עמ' כד, ובמנהג כל השנה עמ' קסט) טרח לבאר שהמנהג להפטיר ב'אחרי' התשפוט הוא טעות, ושיש לתקן זאת; אחריו הרמ"א (תכח, ח) טרח להביאו בדרכי משה, ובשו"ע; החזו"א שלח את הגר"ש גריינמן לצאת נגד הגרימ"ט ב'התבונה' (שבט תש"ד).
ולמה נטפל הכותב ב'לקראת שבת' דוקא ל'לוח ההלכות והמנהגים' שיצא נגד מנהג זה?
ובכלל, מה רצה שיעשה בעל הלוח? שיתעלם מהנידון? וכי אין זה מתפקידו של לוח זה להביא סקירה מלאה של הענין? ואין זה מתפקידו לכתוב לבסוף מה ההכרעה למעשה?

ב. הראיה מדברי הלבוש, היא רק לשיטת הלבוש, אבל אין אנו נוקטים להלכה כלבוש (כמו שכתב במשנה ברורה תכח, כו - "שנתפשט המנהג בכל הקהלות כהרמ"א בזה"), וא"כ כוונת המרדכי (מגילה תתלא) אינה כהסבר הלבוש (שלדבריו אין שינוי משאר פרשיות מחוברות שמפטירין באחרונה), אלא כוונתו שבשונה מכל פרשיות מחוברות שמפטירין באחרונה, באחרי וקדושים אין מפטירין בשל אחרונה, אלא בשל ראשונה שהיא 'הלא כבני כושיים'. ולפי"ז מבואר מתוך דברי המרדכי שהפטרת אחרי היא 'הלא כבני', וכמו שכתב הרמ"א בדרכי משה, ואין ראיה מדברי הראשונים שלא היה אכפת להם להפוך, כדברי הכותב.

ב. לא הבנתי ההשוואה לפרשת פקודי. שם לא מבטלים את מנהג אשכנז לקרוא 'ותשלם', אלא מוסיפים לפניו פרק נוסף של 'ויעש חירום'. בפרשיות אחרי - קדושים מבטלים את ההפטרה של שבוע זה למנהג אשכנז.

פלוריש
הודעות: 2614
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי פלוריש » ג' מאי 07, 2024 6:39 pm

סיכום שיעור של הרב אלחנן סמט
3408.pdf
(210.36 KiB) הורד 189 פעמים

יוצא פוניבז'
הודעות: 2171
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' מאי 07, 2024 8:11 pm

פלוריש כתב:סיכום שיעור של הרב אלחנן סמט
3408.pdf

הוא מכתיר את הרוקח לאבי המנהג להפטיר הלוא באחרי והתשפוט בקדושים. בספרי הרוקח שלפני (קרית ספר, וכן ברמזי ההפטרות) הוא להיפך.

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מאי 08, 2024 7:12 am

ב'רמזי ההפטרות' שבסוף פירוש הרוקח על התורה (הוצאת קלוגמן) 'הלא כבני כושיים' לאחרי, ו'התשפוט' לקדושים.
(מהדורת ורשא תרל"ה אינה לפני, ולא בדקתי שם).

יוצא פוניבז'
הודעות: 2171
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' מאי 08, 2024 3:19 pm

מעט דבש כתב:ב'רמזי ההפטרות' שבסוף פירוש הרוקח על התורה (הוצאת קלוגמן) 'הלא כבני כושיים' לאחרי, ו'התשפוט' לקדושים.
(מהדורת ורשא תרל"ה אינה לפני, ולא בדקתי שם).

יש"כ. זכרוני הטעני. אמנם בקרי"ס כמו שכתבתי, אך ברמזי ההפטרות (נמצא בה"ב) הוא להיפך.
אולי מישהו כאן הבקי בתורת הרוקח יחכימנו פשר דבר.
קרית ספר הפטרות אחרי וקדושים.png
קרית ספר הפטרות אחרי וקדושים.png (72.21 KiB) נצפה 2971 פעמים
רמזי ההפטרות אחרי וקדושים.png
רמזי ההפטרות אחרי וקדושים.png (126.94 KiB) נצפה 2971 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' מאי 08, 2024 5:41 pm

מעט דבש כתב:יישר כח גדול לרב 'איש ספר' על התוכן הרב שהעלה לנו מאוצרות הגרש"ד זצ"ל.
בענין דעת הגרשז"א, כאן (עמ' 1, מס' 8) הובא בשמו (הרב משה לינדר, בשם הגרא"ד אויערבאך, בשם אביו) שדעתו כגרימ"ט ('התשפוט' לאחרי, 'הלא כבני' לקדושים).
אבל כנראה השתבשה השמועה, כי בעדויות אחרות על המנהג בשערי חסד (כאן, וכאן - ושם גם הרב שילה רפאל בשמו) מובא שהגרשז"א עקרונית הורה כרמ"א ('הלא כבני' לאחרי, 'התשפוט' לקדושים), אלא שאמר שבמקומו של הגרי"מ חרל"פ בשערי חסד יש לנהוג כמוהו, לקרוא בשתי השבתות 'הלא כבני'.

בענין דעת הגרשז"א, אין כ"כ בהירות. הכל מודים שהוא שלל את מנהג ההכפלה, אבל לא יודעים אם היתה לו עמדה איך לנהוג, כרימ"ט או כרמ"א.
בישי' קו"ת בתשנ"ז קראו כבלוח, בעל הקורא (שלא היה הקבוע משום שר' וורמסר ז"ל לא רצה לקרוא התשפוט) יודע שהיה זה ע"פ הוראת הגרשז"א, אבל בדיעבד התברר שהוא זוכר רק שהגרשז"א הורה שלא להכפיל. במאמר שבלוח של ר"מ גנוט לתשפ"ד בא צילום מכתב מר"ש סופר מהמודיע תשנ"ז ושם הוא כותב בשם הרב נויבירט זצ"ל שגם הוא לא יודע אם כרמ"א או כלוח.


סופר.jpg
סופר.jpg (203.57 KiB) נצפה 2752 פעמים


הרה"ג רי"ז שוב רב בית הכנסת 'אנשי ירושלים' במודיעין עילית (ונכד הרש"פ פראנק) ומי שהיה מקורב לרשז"א, שאל השנה את ר' עזריאל אויערבך וגם זה השיב בסגנון דומה, שכל שהוא יודע שאביו התנגד להכפיל, אבל לא זכר מעבר לזה. בפועל עשו שם בכל המניינים כלוח וקראו התשפוט לאחרי. (לדברי ר' עזריאל, גם ההוראה של ר"ש רפאל לא מכרעת, כי יתכן שהדו"ד בין אביו לשואלים, היה סביב מנהג ההכפלה, ובזה היה נחרץ, ולגבי ההמשך לא הביע עמדה ונתן לשואל לעשות כרצונו). גם בני רא"ד אויערבך המצוטט בדו"ח של אייזנבך לא יודעים דבר מאביהם. (בטבריה עשה בנו בבית מדרשו רא"י כרמ"א, בירושלים עשה בנו רא"ל בבית מדרשו בהר נוף כבלוח).

ומש"כ ברשימה של ריי"י אייזנבך שרמ"א לינדר זצ"ל אמר בשם הגרא"ד שאביו הגרש"ז הורה כלוח, הריז"ש הנז"ל, שאל את בניו ולא ידעו להשיב. הגבאי פשפש ברשימותיו וימצא כתוב שבמנין ותיקין דשם קראו כרמ"א, ובמניין של רמא"ל זצ"ל קראו פעמיים הכ"כ. באופן שדברי הרייי"א משובשים מכל מקום.

=================

עוד דבר מעניין במאמר של ר"מ גנוט בלוח תשפ"ד: צילום ממכתב ר' חיים בנימין יאדלר (בן דודו של הפ"ב) שם מספר על בתי כנסיות ותיקין שקראו כבלוח, בזמן מהרש"ס ומפרט את שמותיהם, וזה חיזוק לעדותו של הרימ"ט.


דאס אידישע ליכט עש"ק קדושים תש"ל
ליכט.jpg
ליכט.jpg (207.93 KiB) נצפה 2752 פעמים

בן ירושלים
הודעות: 793
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי בן ירושלים » ד' מאי 08, 2024 6:51 pm

בן ירושלים כתב:
איש_ספר כתב:
מעט דבש כתב:יישר כח גדול לרב 'איש ספר' על התוכן הרב שהעלה לנו מאוצרות הגרש"ד זצ"ל.
בענין דעת הגרשז"א, כאן (עמ' 1, מס' 8) הובא בשמו (הרב משה לינדר, בשם הגרא"ד אויערבאך, בשם אביו) שדעתו כגרימ"ט ('התשפוט' לאחרי, 'הלא כבני' לקדושים).
אבל כנראה השתבשה השמועה, כי בעדויות אחרות על המנהג בשערי חסד (כאן, וכאן - ושם גם הרב שילה רפאל בשמו) מובא שהגרשז"א עקרונית הורה כרמ"א ('הלא כבני' לאחרי, 'התשפוט' לקדושים), אלא שאמר שבמקומו של הגרי"מ חרל"פ בשערי חסד יש לנהוג כמוהו, לקרוא בשתי השבתות 'הלא כבני'.

בענין דעת הגרשז"א, אין כ"כ בהירות. הכל מודים שהוא שלל את מנהג ההכפלה, אבל לא יודעים אם היתה לו עמדה איך לנהוג, כרימ"ט או כרמ"א.
בישי' קו"ת בתשנ"ז קראו כבלוח, בעל הקורא (שלא היה הקבוע משום שר' וורמסר ז"ל לא רצה לקרוא התשפוט) יודע שהיה זה ע"פ הוראת הגרשז"א, אבל בדיעבד התברר שהוא זוכר רק שהגרשז"א הורה שלא להכפיל. שמעתי שבלוח של ר"מ גנוט יש צילום מכתב מר"ש סופר מהמודיע תשנ"ז ושם הוא כותב בשם הרב נויבירט זצ"ל שגם הוא לא יודע אם כרמ"א או כלוח. ר' י"ז שוב רב בית הכנסת אנשי ירושלים (ונכד הרש"פ פראנק) ומי שהיה מקורב לרשז"א, שאל השנה את ר' עזריאל אויערבך וגם זה השיב בסגנון דומה, שכל שהוא יודע שאביו התנגד להכפיל, אבל לא זכר מעבר לזה. בפועל עשו שם בכל המניינים כלוח וקראו התשפוט לאחרי. (לדברי ר' עזריאל, גם ההוראה של ר"ש רפאל לא מכרעת, כי יתכן שהדו"ד בין אביו לשואלים, היה סביב מנהג ההכפלה, ובזה היה נחרץ, ולגבי ההמשך לא הביע עמדה ונתן לשואל לעשות כרצונו). גם בני רא"ד אויערבך המצוטט בדו"ח של אייזנבך לא יודעים דבר מאביהם. (בטבריה עשה בנו בבית מדרשו רא"י כרמ"א, בירושלים עשה בנו רא"ל בבית מדרשו בהר נוף כבלוח).

עוד שמעתי, שבלוח תשפ"ד של רמ"ג, יש צילום מעיתון באידיש ושם כותב ר' חיים בנימין יאדלר (בן דודו של הפ"ב) ומספר על בתי כנסיות ותיקין שקראו כבלוח בזמן מהרש"ס ומפרט את שמותיהם, וזה חיזוק לעדותו של הרימ"ט.

נכדו ר"א בהגר"מ אמר לי שהגרש"ז פסק בביהכנ"ס הגר"א בשערי חסד לכפול בגלל שזה דעת המרא דאתרא (רי"מ חרל"פ ) וסרב לענות לגבי מקומות אחרים .

עלידוקר
הודעות: 38
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 8:01 am

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי עלידוקר » ד' מאי 08, 2024 9:01 pm

https://www.bhol.co.il/news/1661698

"והסביר הרב קוק כי 'כל הוויכוח בזה הוא לכתחילה, אך בדיעבד יוצאים ידי חובה בהפטרה שיש בה מעניין ב' הפרשיות. אך אם קרא הפטרה שאין בה מעניין הפרשה, אינו יוצא ידי חובה אף בדיעבד וצריך לחזור ולקרוא בברכה'."

קשה לי להבין דבריו ממתי חוזרים וקוראים הפטרה שוב בגלל שהיא לא היתה לא מעין הפרשה. יש מלא מנהגים לא להפטיר מעין הפרשה (שבת הגדול וערבה) מבלי לדבר על פורענות נחמה ותשובה. בודאי בדיעבד ...
כ

בני ברקי
הודעות: 514
הצטרף: ש' מאי 11, 2013 11:21 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי בני ברקי » ד' מאי 08, 2024 9:48 pm

האם יש בתי כנסת שעשו השנה (תשפ"ד) כלוח והפטירו "התשפוט"?

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מאי 08, 2024 9:57 pm

עלידוקר כתב:"והסביר הרב קוק כי 'כל הוויכוח בזה הוא לכתחילה, אך בדיעבד יוצאים ידי חובה בהפטרה שיש בה מעניין ב' הפרשיות. אך אם קרא הפטרה שאין בה מעניין הפרשה, אינו יוצא ידי חובה אף בדיעבד וצריך לחזור ולקרוא בברכה'"

viewtopic.php?f=17&t=28366
viewtopic.php?p=417107#p417107
viewtopic.php?p=143411#p143411
viewtopic.php?p=417362#p417362
viewtopic.php?p=417454#p417454

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מאי 08, 2024 10:00 pm

בני ברקי כתב:האם יש בתי כנסת שעשו השנה (תשפ"ד) כלוח והפטירו "התשפוט"?

איש_ספר כתב:הרה"ג רי"ז שוב רב בית הכנסת 'אנשי ירושלים' במודיעין עילית (ונכד הרש"פ פראנק) ומי שהיה מקורב לרשז"א, שאל השנה את ר' עזריאל אויערבך וגם זה השיב בסגנון דומה, שכל שהוא יודע שאביו התנגד להכפיל, אבל לא זכר מעבר לזה. בפועל עשו שם בכל המניינים כלוח וקראו התשפוט לאחרי. (לדברי ר' עזריאל, גם ההוראה של ר"ש רפאל לא מכרעת, כי יתכן שהדו"ד בין אביו לשואלים, היה סביב מנהג ההכפלה, ובזה היה נחרץ, ולגבי ההמשך לא הביע עמדה ונתן לשואל לעשות כרצונו). גם בני רא"ד אויערבך המצוטט בדו"ח של אייזנבך לא יודעים דבר מאביהם. (בטבריה עשה בנו בבית מדרשו רא"י כרמ"א, בירושלים עשה בנו רא"ל בבית מדרשו בהר נוף כבלוח).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מאי 09, 2024 4:00 am

מטובו של הר"מ גנוט שליט"א
לוח דבר בעתו תשפ"ד

ברשילא
הודעות: 358
הצטרף: ד' מרץ 10, 2021 2:31 am

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי ברשילא » ה' מאי 09, 2024 10:04 pm

מרשימות הרב אריאל ריין זצ"ל, שהתפלל שנים רבות (גם כש"ץ בימים נוראים), במנין אצל הגאון ר' דוב אליעזרוב זצ"ל, רבה של שכונת קטמון בירושלים:
בשנת תשנ"ז שפרשיות אח"ק נקראו בנפרד, הפטירו במנין בבית הרב אליעזרוב שליט"א - בפר' אחרי: "התשפוט", ובפר' קדושים: "הלא כבני", ואמר הרב, שכך הוא מנהג ירושלים, וכך נהגו בבית הגרצ"פ ז"ל.

ככל הידוע, זו עדות יחידה על מנהגו של הגרצ"פ פרנק זצ"ל, והיא מתפרסמת כאן לראשונה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' מאי 10, 2024 12:59 am

ברשילא כתב:מרשימות הרב אריאל ריין זצ"ל, שהתפלל שנים רבות (גם כש"ץ בימים נוראים), במנין אצל הגאון ר' דוב אליעזרוב זצ"ל, רבה של שכונת קטמון בירושלים:
בשנת תשנ"ז שפרשיות אח"ק נקראו בנפרד, הפטירו במנין בבית הרב אליעזרוב שליט"א - בפר' אחרי: "התשפוט", ובפר' קדושים: "הלא כבני", ואמר הרב, שכך הוא מנהג ירושלים, וכך נהגו בבית הגרצ"פ ז"ל.

ככל הידוע, זו עדות יחידה על מנהגו של הגרצ"פ פרנק זצ"ל, והיא מתפרסמת כאן לראשונה.

יישר כוח בגין ידיעה חשובה זו אודות מנהגו של הגרצ"פ (ואחריו הגרדב"א). חבל/מזל שהם לא היו מנויים על המעיין, או אז היו יודעים שהגרימ"ט ובנו רנ"א הם זוג נוכלים המוליכים את כולם בכחש.

אגב, במכתבו של סבי לגרח"ז גרוסברג הניתן למעלה הוא כותב:
סבא.jpg
סבא.jpg (56.13 KiB) נצפה 2609 פעמים

בקשר לזה הנה אנקדוטה משעשעת משנת תשפ"ד...

נער אחד הגיע לבר מצוה בין פרשת אחרי מות לקדושים, אביו נמנה על מתפלל ישיבת הגרמ"ד, והוא ביקש להכין עם בנו את קריאת ההפטורה. הוא עיין כה וכה וראה שיש קצת מבוכה איזה הפטורה קוראים בפרשה זו ואיזה לפרשה אחרת, ושלח לשאול אצל חכמי בריסק מה נהגו בזה (מיום שעלה מרן הגרי"ז לארץ היה כן בשנת תש"ג ושוב בשנת תש"ו ואח"כ אצל בניו בשנת תש"ל ותשל"ג ותשנ"ז). זה שלח לפלוני ופלוני גלגל לפלמוני, עד שנתברר שאין יודעים כיצד נהגו. ולא זו בלבד אלא שבאותו שעה לאף לא ידעו כיצד ינהגו. ביאושו החליט האבא כי ההפטרה שהוא יכין לבנו תהיה הלא כבני כושיים, ולמתי שיקראוה, אז יעלה בנו למפטיר. אכן מכיון שגם בשעת הדפסת ההזמנה, טרם הוחלט אימתי יקראוה, נכתב בהזמנה בסגנון זה: העליה לתורה בש"ק שקוראים בה הפטרת הכ"כ...
מעט דבש כתב:
בני ברקי כתב:האם יש בתי כנסת שעשו השנה (תשפ"ד) כלוח והפטירו "התשפוט"?

איש_ספר כתב:הרה"ג רי"ז שוב רב בית הכנסת 'אנשי ירושלים' במודיעין עילית (ונכד הרש"פ פראנק) ומי שהיה מקורב לרשז"א, שאל השנה את ר' עזריאל אויערבך וגם זה השיב בסגנון דומה, שכל שהוא יודע שאביו התנגד להכפיל, אבל לא זכר מעבר לזה. בפועל עשו שם בכל המניינים כלוח וקראו התשפוט לאחרי. (לדברי ר' עזריאל, גם ההוראה של ר"ש רפאל לא מכרעת, כי יתכן שהדו"ד בין אביו לשואלים, היה סביב מנהג ההכפלה, ובזה היה נחרץ, ולגבי ההמשך לא הביע עמדה ונתן לשואל לעשות כרצונו). גם בני רא"ד אויערבך המצוטט בדו"ח של אייזנבך לא יודעים דבר מאביהם. (בטבריה עשה בנו בבית מדרשו רא"י כרמ"א, בירושלים עשה בנו רא"ל בבית מדרשו בהר נוף כבלוח).

ישנן עוד בתי כנסיות, אבל לא אסיג גבולו של ר' יי"י אייזנבאך...
מ"מ ארשום בזה מה שהיה חידוש אצלי, ולא כתבתי כאן עד שאימתתי את השמועה.
בבית מדרשו של הגר"מ גרוס שליט"א, אהל נחמיה ברחוב הגר"א בבני ברק, קראו כלוח. ובפר' אח"מ קראו התשפוט!
שמעתי ולא נתתי אימון עד שמצאתי פלוני השוהה עמו כעת חיה בצפת"ו, וזה שאלו, ואמר הן!

(שבת של מי היתה, שבת שעולה בו נער בר מצוה לתורה, הוא ניהו ? בן רש"פ שפירא חתן ר' כתריאל קולדיצקי שיח' וניתן לברר גם עי"ז...)

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' מאי 10, 2024 6:54 am

איש_ספר כתב:נער אחד הגיע לבר מצוה בין פרשת אחרי מות לקדושים, אביו נמנה על מתפלל ישיבת הגרמ"ד, והוא ביקש להכין עם בנו את קריאת ההפטורה. הוא עיין כה וכה וראה שיש קצת מבוכה איזה הפטורה קוראים בפרשה זו ואיזה לפרשה אחרת, ושלח לשאול אצל חכמי בריסק מה נהגו בזה (מיום שעלה מרן הגרי"ז לארץ היה כן בשנת תש"ג ושוב בשנת תש"ו ואח"כ אצל בניו בשנת תש"ל ותשל"ג ותשנ"ז). זה שלח לפלוני ופלוני גלגל לפלמוני, עד שנתברר שאין יודעים כיצד נהגו. ולא זו בלבד אלא שבאותו שעה לאף לא ידעו כיצד ינהגו. ביאושו החליט האבא כי ההפטרה שהוא יכין לבנו תהיה הלא כבני כושיים, ולמתי שיקראוה, אז יעלה בנו למפטיר. אכן מכיון שגם בשעת הדפסת ההזמנה, טרם הוחלט אימתי יקראוה, נכתב בהזמנה בסגנון זה: העליה לתורה בש"ק שקוראים בה הפטרת הכ"כ...

הפטרת 'הלא כבני כושיים' היא ההפטרה הקצרה ביותר (9 פסוקים), וגם הפטרת 'התשפוט' קצרה היא (16 פסוקים), ואם נצרף את שניהם יחד הם כהפטרה רגילה. ולא ברור למה לא יכל הנער להכין את שתי ההפטרות, ואיזו שיקראו, יקראו.
נערך לאחרונה על ידי מעט דבש ב ב' נובמבר 04, 2024 10:49 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' מאי 10, 2024 9:43 am

למעלה הובאו דברים מתוך 'לקראת שבת' פר' אח"מ תשפ"ד. והרב מעט דבש העיר עליהם:
מעט דבש כתב:
הערות:
א. רבי אייזיק טירנא בספרו בשלשה מקומות (בהקדמה, במנהג שבת עמ' כד, ובמנהג כל השנה עמ' קסט) טרח לבאר שהמנהג להפטיר ב'אחרי' התשפוט הוא טעות, ושיש לתקן זאת; אחריו הרמ"א (תכח, ח) טרח להביאו בדרכי משה, ובשו"ע; החזו"א שלח את הגר"ש גריינמן לצאת נגד הגרימ"ט ב'התבונה' (שבט תש"ד).
ולמה נטפל הכותב ב'לקראת שבת' דוקא ל'לוח ההלכות והמנהגים' שיצא נגד מנהג זה?
ובכלל, מה רצה שיעשה בעל הלוח? שיתעלם מהנידון? וכי אין זה מתפקידו של לוח זה להביא סקירה מלאה של הענין? ואין זה מתפקידו לכתוב לבסוף מה ההכרעה למעשה?

ב. הראיה מדברי הלבוש, היא רק לשיטת הלבוש, אבל אין אנו נוקטים להלכה כלבוש (כמו שכתב במשנה ברורה תכח, כו - "שנתפשט המנהג בכל הקהלות כהרמ"א בזה"), וא"כ כוונת המרדכי (מגילה תתלא) אינה כהסבר הלבוש (שלדבריו אין שינוי משאר פרשיות מחוברות שמפטירין באחרונה), אלא כוונתו שבשונה מכל פרשיות מחוברות שמפטירין באחרונה, באחרי וקדושים אין מפטירין בשל אחרונה, אלא בשל ראשונה שהיא 'הלא כבני כושיים'. ולפי"ז מבואר מתוך דברי המרדכי שהפטרת אחרי היא 'הלא כבני', וכמו שכתב הרמ"א בדרכי משה, ואין ראיה מדברי הראשונים שלא היה אכפת להם להפוך, כדברי הכותב.

ב. לא הבנתי ההשוואה לפרשת פקודי. שם לא מבטלים את מנהג אשכנז לקרוא 'ותשלם', אלא מוסיפים לפניו פרק נוסף של 'ויעש חירום'. בפרשיות אחרי - קדושים מבטלים את ההפטרה של שבוע זה למנהג אשכנז.

השבוע תוספת דברים. נראה שלכה"פ מקצת מן ההערות התקבלו...
לקראת שבת קדושים תשפ''ד.jpg
לקראת שבת קדושים תשפ''ד.jpg (552.71 KiB) נצפה 2501 פעמים

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' מאי 10, 2024 2:00 pm

א. אני מבין שהכותב סבור, שאילולי 'לוח ההלכות והמנהגים', כולם היו נוהגים כ'לוח ארץ ישראל' של הגרי"מ טוקצ'ינסקי, ולא היה מתעורר כלל הנידון, ואם כן, 'לוח ההלכות והמנהגים' רק גורם "לאשוויי לשיטה זו (-של הגרימ"ט) כטעות, וליצור חילוקי מנהגים ומבוכה רבתי בעיה"ק ירושלים עצמה" (כלשון הכותב).
אבל זה אינו, יש רבים שמודעים לנושא גם ללא 'לוח ההלכות והמנהגים', והפולמוס בזה ידוע גם ממקורות אחרים, ויש גם רבים שזוכרים את הנידון משנת תשנ"ז (ולפניה). וגם בחומשים המצויים כיום, כמדומה שברובם הוא שלא כלוח א"י, אלא 'הלא כבני כושיים' לאחרי, ו'התשפוט' לקדושים - כרמ"א.
כך שאדרבא, 'לוח ההלכות והמנהגים' רק מסיר את המבוכה - מבהיר את הענין, מסביר את הנידון, וכותב את הכרעתו.
ו'לוח ההלכות והמנהגים' עצמו אינו סוף פסוק לכל סדרי התפילות הקריאות וההפטרות, אלא מיועד לבני תורה המעוניינים להרחיב את הדברים, ולדעת בכל דבר את הדעות השונות, ולבסוף גם את דעת עורכי הלוח. איני סבור שמישהו רואה בלוח איזו סמכות סופית, אלא לכל היותר דעה חשובה. ודוקא היות שרואים שעורכיו מודעים לדעות השונות, דעתם נחשבת יותר (ואציין שאין לי שום קשר ללוח או לעורכיו).

ב. טוען שהלוח היה צריך להביא את מסקנת הגר"ש דבליצקי, שבירושלים ופ"ת יש לנהוג כלוח הגרימ"ט. וגם טענה זו היא כנראה בהנחה שאם יכתוב כך הלוח, תתקבל מסקנה זו על דעת הכל. ואיני יודע למה סבור כך, וכי אינו יודע שיש למשל רבים שינהגו כדעת הגרי"ש אלישיב, שהורה שגם בירושלים יש לנהוג כרמ"א, וכן נהג בבית מדרשו?

ג. מה שהביא בשם הגר"מ גרוס שלא לשמוע 'התשפוט' פעמיים - בספר החיים לגר"ש קלוגר (סימן תכח) מבואר שאין בכך שום בעיה.
שם מיירי במקום שהפטירו ב'אחרי' התשפוט שלא כרמ"א, ושאלוהו אם בקדושים להפטיר (שוב) 'התשפוט' כרמ"א, או שיפטירו 'הלא כבני כושיים', ופוסק להפטיר שוב 'התשפוט'.
וז"ל:
..לכך העיקר שייך כושים לאחרי והתשפוט לקדושים, וא"כ אף אם הציבור עשו כדעת הלבוש (*) להפטיר אז התשפוט, מ"מ בשביל זה אין לעזוב בפ' קדושים העיקר כדעת רוב הפוסקים להפטיר התשפוט. ואין זה תרתי דסתרי אהדדי, דכמה הפטורת נפטרין שני פעמים, כגון 'רני ושמחי' בשבת חנוכה ובפ' בהעלותך, 'עני' סוערה' בפ' נח ובנחמתא, והיינו אם שייך לענינא יכול להפטיר קפיטל אחד שני פעמים. כן ה"נ אף אם החזיקו דהתשפוט שייך לפ' אחרי, מ"מ יתכן להיות דשייך לפ' קדושים ג"כ, ואם הוי מענינא יתכן להפטיר אחד שני פעמים, לכך אין לעזוב עתה דעת רוב הפוסקים ולהחזיק בדרך המועט, רק יפטירו כדעת רוב הפוסקים להפטיר 'התשפוט', ואין זה סתרי אהדדי כיון דיתכן דשייך לשניהם, בפרט דהעיקר דשייך לפ' קדושים ופ' אחרי והפטורת כבני כושים הוי מעוות לא יוכל לתקן. כן נראה לפענ"ד נכון וברור בזה, ואין פנאי לעיין בזה יותר.

(*) בענין דעת הלבוש, ראה מה שהערתי למעלה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' מאי 11, 2024 10:48 pm

מעט דבש כתב:א. אני מבין שהכותב סבור, שאילולי 'לוח ההלכות והמנהגים', כולם היו נוהגים כ'לוח ארץ ישראל' של הגרי"מ טוקצ'ינסקי, ולא היה מתעורר כלל הנידון, ואם כן, 'לוח ההלכות והמנהגים' רק גורם "לאשוויי לשיטה זו (-של הגרימ"ט) כטעות, וליצור חילוקי מנהגים ומבוכה רבתי בעיה"ק ירושלים עצמה" (כלשון הכותב).
אבל זה אינו, יש רבים שמודעים לנושא גם ללא 'לוח ההלכות והמנהגים', והפולמוס בזה ידוע גם ממקורות אחרים, ויש גם רבים שזוכרים את הנידון משנת תשנ"ז (ולפניה). וגם בחומשים המצויים כיום, כמדומה שברובם הוא שלא כלוח א"י, אלא 'הלא כבני כושיים' לאחרי, ו'התשפוט' לקדושים - כרמ"א.
כך שאדרבא, 'לוח ההלכות והמנהגים' רק מסיר את המבוכה - מבהיר את הענין, מסביר את הנידון, וכותב את הכרעתו.
ו'לוח ההלכות והמנהגים' עצמו אינו סוף פסוק לכל סדרי התפילות הקריאות וההפטרות, אלא מיועד לבני תורה המעוניינים להרחיב את הדברים, ולדעת בכל דבר את הדעות השונות, ולבסוף גם את דעת עורכי הלוח. איני סבור שמישהו רואה בלוח איזו סמכות סופית, אלא לכל היותר דעה חשובה. ודוקא היות שרואים שעורכיו מודעים לדעות השונות, דעתם נחשבת יותר (ואציין שאין לי שום קשר ללוח או לעורכיו).

באופן כללי אני הק' מסכים עם דבריך, ובכל זאת.

זכורני כשהתחנכתי לכתיבה באנצ"ת ע"י הגה"צ ר"ס מייזל זצ"ל, אחד הדברים שהיה חוזר עליהם, שאע"פ שמטרת האנצ"ת להציע את כל השיטות, ולא להכריע בינהם, מ"מ הכותב צריך לכתוב בחכמה כדי שהקורא - גם זה שאינו מצוי בסוגיה כלל - יבין מה שיטה עיקרית ומה שיטה יחידאית. זו מלאכה שיש בו חכמה, מחד גיסא לכתוב בהגינות, מאידך גיסא לתת לכל שיטה את מקומה לא פחות ולא יותר.

לענ"ד המאמר בלוח ההלכות לא עמד בזה.

הנה צילום מתוך המאמר שהובא בגליון בסוד עבדיך
בסוד עבדיך - אחרי מות - קדושים (1)-2.jpg
בסוד עבדיך - אחרי מות - קדושים (1)-2.jpg (519.13 KiB) נצפה 2325 פעמים


מנהג הכפלת ההפטרות מובא לפני המנהג שהוזכר בלוח, אע"פ שמצד הדין הוא קלוש הרבה יותר ממנהג הלוח (זה מהפך וזה מבטל, זה יש לו מקור בכמה ראשונים וזה אין לו מקור כלל).

הכותב מכריע שמנהג הלוח הוא טעות בעלמא, בלא שהביא שום דבר חדש שלא נודע עד עתה.

והעיקר, הכותב מציג את מנהג ההכפלה כאילו יש לו יסודות איתנים. כך: ליטא, הגרש"ס, ביהכנ"ס שבחורבה ועוד. ומוסיף שלא מצינו לו 'מקור מפורש' (כאילו מקור לא מפורש יש כן...) ואינו נגד הדין.

על ליטא: 'הגר"ש דבליצקי בשם הגריד"ס מבוסטון'. כמובן שאין כאן רק הקפדה יתירה על אמירת דבר בשם אומרו, אלא נסיון להשוות לזה אמינות או סמכות. בפועל סבי קרא ע"כ בספר נפש הרב, ואת שהוא קרא הוא כתב לגנוט. למה הוא מחותן כאן? והאם על עדות כזו, אפשר לבנות משהו? ורק בהערה כתוב שהמנהג לא מוכר משום מקור אחר ואדרבה בלוח ווילנא אין לו זכר, והגרמ"פ לא שמע עליו מימיו וכו' וכו'.

מהרש"ס: 'ר"ש פפרמן וכן נהג בשערי חסד (הגרש"ד)'. לא מצאתי אצל סבי זכר למהרש"ס (אולי לא ראיתי), וכנראה שהחתימה של הגרש"ד שייכת רק לשערי חסד. חיפשתי קצת על מקור השמועה בשם מהרש"ס, ומצאתי שהוא ר"ש ווינגרטן (בקונטרס שלו עמ' 12) בשם ר"ש פפרמן שכך שמע. הוא מדגיש שרש"פ אמר לו שלא נכח במניינו של מהרש"ס. בשני הקונטרסים של ווינגרטן יש לא מעט דברים בלתי מדויקים, וקשה מאד לבסס עדות על מנהגו של מהרש"ס רק על מקור זה. הרי הרימ"ט לא ידע דבר על מנהגו של הרש"ס כמובן. ושמו לא הוזכר עד תש"ל!

ועל כך שאינו נגד הדין, שוב מוזכר סבי והדוגמא שהביא מהפטרת פקדתי בפורים המשולש. ובכן כל אחד שקורא את הדברים במקורם מביא שלא נכתבו הדברים אלא כדי לא לאשווי לנוהגים כן (והם מרבותיו המובהקים) כעושים דבר מתמיה ומוזר, אבל את דעתו הוא כותב שוב ושוב שאין לנהוג כך, וכלומר שהוא נגד הדין. (דין - כל כמה ששאלת ההפטרות חשובה דין).

בקיצור יש כאן תיאור מוטה ולא מדויק. ואלו שלא מצויים בעניין סבורים שהוא שווה לשאר המנהגים.

והאמת צריכה להאמר שאין למנהג הזה שום מקום ושום נשיאות חן אלא כשהוא יוצא 'מפי עושיהם', בני ציון וירושלים אבני קודש כהגרימ"ח והגרש"פ ועוד כיו"ב, אלה שירושלים על ראש שמחתם תמיד, כל היום וכל הלילה לא יחשו ולא יתנו דמי להם לדרוש את ירושלים ואת מקדשה. ואהבת ציון 'קלקלה השורה', אבל מי חשובי כל מיני חכמים בעיניהם לקום במקום קדשם של אותם אבלי ציון ולבטל סדר הפטרות שקבלנו מקדמונינו נ"נ. (ומוטב שיקחו מוסר מאדם כמו הגרש"ד, שמיום עומדו על דעתו לא ביטל תיקון חצות, מי"ז בתמוז עד תשעה באב היה מתענה, ובת"ב עצמו נראה כמי שמתו מוטל לפניו וכו' וכו' וכו', ואעפ"כ לא עלה על דעתו לבטל קריאת ההפטרה המתוקנת לנו, אע"פ שהיו לו אילנות גדולים להתלות בהם).

ובקשר לשמות שחכם פלוני אמר כך וכך, כדאי איפוא לדעת איך הדברים מתנהלים לפחות בחלק מהמקרים: התפללתי השבת באיזה מנין ותיקין בירושלים שאני מתפלל בו מפעם בפעם. ביום חמישי פגשתי את הגבאי ושאלתי אותו בסקרנות מה יקרו אצלכם. הוא אמר לי כשארשת של תוגה נסוכה על פניו, 'הרב אמר שיפטירו בתועבות ירושלים' (!) ואז הוסיף בלמדנותו ושאלני: לדעתך זה בעיה רק על הקורא או גם על הקהל? עכ"ל. הבנתי מיד שהאיש היקר לא יודע מימינו או משמאלו, מלמלתי משהו ופטרתיו לשלום. בשבת הגעתי וראיתי תרי עשר מונח על השולחן... שאלתי את הגבאי מה קרה והוא אמר, 'הרב שינה את דעתו' והצביע על פלוני שהוא האחראי לכך, (הרב לא מתפלל ותיקין), שאלתי את פלוני מה הנימוקים לשנות ל'מנהג שאינו מנהג', וזה גער בי בנזיפה: 'איך אתה מדבר על מנהג של ר' יוסף חיים זוננפלד' ! שם חדש מתשפ"ד כנראה... שוין, הבנתי שגם הוא לא בר שיח. אחרי התפילה דיברתי עם הבעל קורא וזה סיפר לי דברים כהוויתן: אותו פלוני ששינה דעתו של הרב, כנראה מתשנ"ז מתכונן למשימת חייו זו. שבעת ימים קודם השבת הוא כבר דאג ליצור קשר עם בעל הקורא, ושאל אותו מה הוא מתכוון לקורא, זה אמר, שפשוט שאחרי ששבוע שעבר קראו הכ"כ, השבוע יקראו התשפוט, הוא החל להמטיר עליו שמות, הקפדות ואגדות, עד שההוא אמר לו, מה תצעק עלי, יש לנו רב זקן (שקנה חכמה), נדבר אליו וניסע. הלך הבעל קורא לרב, אמר הרב, אודה ואבוש שאיני מכיר את הנושא, ספר לי מה הענין, בעל הקורא תיאר בפניו את הדעות השונות, אמר לו הרב, נו פשוט שיש לעשות כרמ"א ואין להתחשב בסיפורים ומעשיות במקום שהדין פשוט. בליל שבת עלה אל הרב אותו פלוני והביא עמו עוד עד ממהר, לספר על גדול זה ואחר שנזהרו מאד שלא לקרוא התשפוט וכו' וכו', והאריכו בדברים, והרב שמלכתחילה לא ראה בכל הסוגיא הזו, היתר עגונה, לא קמה בו עוד רוח להשיב כנגדם, ואמר, שוין שיהיה הכ"כ ושלום על ישראל.

בדו"ח של תשפ"ד תמצאו כתוב: בבית כנסת פלוני קראו פעמיים הכ"כ 'לפי הוראת הרב פלוני'. ולא נפלאת היא... שהרי אותו רב כבר מופיע בדו"ח של תשנ"ז... כמי שהורה לקרוא הכ"כ פעמיים בכל המניינים שבבית הכנסת המרכזי שם הוא משמש כרב...

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי מעט דבש » ש' מאי 11, 2024 11:05 pm

מסכים עם כל דבריך.
בשיעור שמסר בנושא, הדגיש הגרב"צ (-קוק) עד כמה דעתו של מרן הגרי"ש הייתה נחרצת בנדון, וכאשר סיפר לו כי בעל הקורא בבית מדרשו של גאב"ד העדה החרדית הגרז"ר בענגיס זצוק"ל העיד שקרא בשתי השבתות 'הלא כבני כושיים', הגיב מרן הגרי"ש: "כך הייתה דרכו של הרב בנגיס שלא להתווכח, וכיון שביקשו לקרוא כך, הניח להם".

https://www.bhol.co.il/news/1661698

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' מאי 11, 2024 11:18 pm

מעט דבש כתב:מסכים עם כל דבריך.
בשיעור שמסר בנושא, הדגיש הגרב"צ (-קוק) עד כמה דעתו של מרן הגרי"ש הייתה נחרצת בנדון, וכאשר סיפר לו כי בעל הקורא בבית מדרשו של גאב"ד העדה החרדית הגרז"ר בענגיס זצוק"ל העיד שקרא בשתי השבתות 'הלא כבני כושיים', הגיב מרן הגרי"ש: "כך הייתה דרכו של הרב בנגיס שלא להתווכח, וכיון שביקשו לקרוא כך, הניח להם".

https://www.bhol.co.il/news/1661698

viewtopic.php?f=7&t=3943&p=31747#p31747

כמהים_
הודעות: 171
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי כמהים_ » א' מאי 12, 2024 12:39 am

עם עבור עלינו שבתות אחרי מות וקדושים, אני מעונין לקבל תמונה כלשהי של מה נהגו בפועל השנה בקהילות השונות, בבתי כנסיות ובבתי מדרשות. שמא הדבר גם יהיה לתועלת לקראת הפעם הבאה בעז"ה (בשנת ה'תת"א הבאה עלינו ועכ"י לטובה).
מי שיוכל לענות על השאלון כאן, תבוא עליו ברכת טוב.

בן האלקשי
הודעות: 69
הצטרף: ד' אפריל 07, 2021 9:35 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי בן האלקשי » א' מאי 12, 2024 8:03 am

ברשילא כתב:מרשימות הרב אריאל ריין זצ"ל, שהתפלל שנים רבות (גם כש"ץ בימים נוראים), במנין אצל הגאון ר' דוב אליעזרוב זצ"ל, רבה של שכונת קטמון בירושלים:
בשנת תשנ"ז שפרשיות אח"ק נקראו בנפרד, הפטירו במנין בבית הרב אליעזרוב שליט"א - בפר' אחרי: "התשפוט", ובפר' קדושים: "הלא כבני", ואמר הרב, שכך הוא מנהג ירושלים, וכך נהגו בבית הגרצ"פ ז"ל.

ככל הידוע, זו עדות יחידה על מנהגו של הגרצ"פ פרנק זצ"ל, והיא מתפרסמת כאן לראשונה.
על עצם העדות אני מעט מסופק כיון שהרב ריין בשנת תשנ"ז כבר גר בבית וגן, ולא הלך ברגליו עד לקטמון. מאוד יכול להיות (מתאים מאוד להרב ריין...) שבמוצאי השבת בירר מה קראו "במנין שלו" אצל רבו, כך שהסיפור אכן הגיוני מאוד.

אגב - ברשילא - מה הכוונה "רשימות" הרב ריין (הערותיו על ספרים ? או מחברות ? או הדרשה בליל שבת ?...)
ומהיכן יש לך גישה אליהם
ואם תוכל לפרט יותר ואבדוק בהם גם אני כדי לאמת את העניין מחמת מה שכתבתי

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי איש_ספר » א' מאי 12, 2024 8:24 am

עוד אגדה המצטרפת לפולקלור הירושלמי אודות הפטרת התשפוט וחכמתם של בני ירושלים להשתמט מקריאתה...

בבית הכנסת באר שמואל שבאו"ס, קראו בפרשת אח"מ הכ"כ ולפרשת קדושים הועידו את הפטרת 'התשפוט'. בעל הקורא הוא נכדו של הגרי"י פישר, מעמיד מנהג ההכפלה. ויהי בהשכמת שבת קדושים מופיע בעל הקורא כשאחריו כרוך נער צעיר, ולכל העולם הוא אומר זה נכדי והשבת היא שבת עליה לתורה שלו, והוא נעבאך לא הכין הפטרה אחרת זולת הכ"כ, היעלה על הדעת לביישו ולא לתת לו לקרוא ההפטורה...?! לא מצאו המתפללים מענה לטענה זו עד שעלה נער הבר מצוה (?) וקרא הכ"כ לנח"ר זקנו (?)...

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי יהודהא » א' מאי 12, 2024 9:15 am

שילה צבי כתב:בעניין דברי הגרי"ד בעניין. נכדו הרב משה ליכטנשטיין אמר לי שאין ראיה מדברי הגרי"ד בשיעוריו ובדרשותיו שבהכרח הוא נהג כך בפועל. ועל כן שאלתי האם למישהו יש ידיעה מה עשו/ עושים השנה בבית הכנסת רמב"ם בבוסטון, או לחלופין דרכי התקשרות למי שכן יודע.

-------------------------------------
ישכח לא,ס, על העלאת הדברים המקוריים (תרתי משמע) מהגנזך - וקיים "וְרַבִּ֕ים מִיְּשֵׁנֵ֥י אַדְמַת־עָפָ֖ר [ואבק,הֵקִיץ֮] ..
לְחַיֵּ֣י עוֹלָ֔ם". [ דניאל יב ,ב.]

א.
לעצם העניין דומני שנשמטה כאן הערה חשובה לפרק יחזקאל טז ולמשנה "אין מפטירין בהודע את ירושלים".
* בדיונים עלו דעות שונות על סיבת אי קריאתו,
* גם לגבי קריאת "התשפוט" יחזקאל כב רצו להוכיח ממנו שאין לקרוא את חטאי ירושלים.
*בנוסף שורבבה לכאן פסיקת הרמבם בסוף אהבה שלפרשת שמות אכן מפטירין בפרק טז ב"הודע את ירושלים.." וממנו ניסה להביא סיוע לכאן ולכאן.

ב.
והנה לאור הבחנתו של הרב משה ליכטנשטיין עולה דבר מעניין בעניין זה. שהשוואת הפרקים טז, וכב, מעלה שתוכן פרק כב 'התשפוט' שאנו כן קוראים עולה בהרבה בחומרת הקיטרוג ובעונשים שבו -על פרק טז "הודע את" .

מעבר לכך - בפרק כב "התשפוט נעדרים כל אותם פסוקי נחמה שבפסוקים ו - יד.
הפרק:
טז,א וַיְהִי דְבַר-ה אֵלַי לֵאמֹר. טז,ב בֶּן-אָדָם, הוֹדַע אֶת-יְרוּשָׁלִַם אֶת-תּוֹעֲבֹתֶיהָ. טז,ג וְאָמַרְתָּ כֹּה-אָמַר ה, לִירוּשָׁלִַם, מְכֹרֹתַיִךְ וּמֹלְדֹתַיִךְ, מֵאֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי; אָבִיךְ הָאֱמֹרִי, וְאִמֵּךְ חִתִּית. טז,ד וּמוֹלְדוֹתַיִךְ, בְּיוֹם הוּלֶּדֶת אוֹתָךְ לֹא-כָרַּת שָׁרֵּךְ, וּבְמַיִם לֹא-רֻחַצְתְּ, לְמִשְׁעִי; וְהָמְלֵחַ לֹא הֻמְלַחַתְּ, וְהָחְתֵּל לֹא חֻתָּלְתְּ. טז,ה לֹא-חָסָה עָלַיִךְ עַיִן, לַעֲשׂוֹת לָךְ אַחַת מֵאֵלֶּה--לְחֻמְלָה עָלָיִךְ; וַתֻּשְׁלְכִי אֶל-פְּנֵי הַשָּׂדֶה, בְּגֹעַל נַפְשֵׁךְ, בְּיוֹם, הֻלֶּדֶת אֹתָךְ.

וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ, מִתְבּוֹסֶסֶת בְּדָמָיִךְ; וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי, וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי. טז,ז רְבָבָה, כְּצֶמַח הַשָּׂדֶה נְתַתִּיךְ, וַתִּרְבִּי וַתִּגְדְּלִי, וַתָּבֹאִי בַּעֲדִי עֲדָיִים: שָׁדַיִם נָכֹנוּ וּשְׂעָרֵךְ צִמֵּחַ, וְאַתְּ עֵרֹם וְעֶרְיָה. טז,ח וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ, וְהִנֵּה עִתֵּךְ עֵת דֹּדִים, וָאֶפְרֹשׂ כְּנָפִי עָלַיִךְ, וָאֲכַסֶּה עֶרְוָתֵךְ; וָאֶשָּׁבַע לָךְ וָאָבוֹא בִבְרִית אֹתָךְ, נְאֻם אֲדֹנָי ה--וַתִּהְיִי-לִי.

טז,ט וָאֶרְחָצֵךְ בַּמַּיִם, וָאֶשְׁטֹף דָּמַיִךְ מֵעָלָיִךְ; וָאֲסֻכֵךְ, בַּשָּׁמֶן. טז,י וָאַלְבִּישֵׁךְ רִקְמָה, וָאֶנְעֲלֵךְ תָּחַשׁ; וָאֶחְבְּשֵׁךְ בַּשֵּׁשׁ, וַאֲכַסֵּךְ מֶשִׁי. טז,יא וָאֶעְדֵּךְ, עֶדִי; וָאֶתְּנָה צְמִידִים עַל-יָדַיִךְ, וְרָבִיד עַל-גְּרוֹנֵךְ. טז,יב וָאֶתֵּן נֶזֶם, עַל-אַפֵּךְ, וַעֲגִילִים, עַל-אָזְנָיִךְ; וַעֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת, בְּרֹאשֵׁךְ. טז,יג וַתַּעְדִּי זָהָב וָכֶסֶף, וּמַלְבּוּשֵׁךְ ששי שֵׁשׁ וָמֶשִׁי וְרִקְמָה, סֹלֶת וּדְבַשׁ וָשֶׁמֶן, אכלתי אָכָלְתְּ; וַתִּיפִי בִּמְאֹד מְאֹד, וַתִּצְלְחִי לִמְלוּכָה. טז,יד וַיֵּצֵא לָךְ שֵׁם בַּגּוֹיִם, בְּיָפְיֵךְ: כִּי כָּלִיל הוּא, בַּהֲדָרִי אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי עָלַיִךְ--נְאֻם ה.

ג.
נכון הפתיחה גנאי היא .
אבל יש המשך, והם כוללים גם את אותם פסוקים שחלקם נקראים בהגדה לציין את אהבת השם השגחתו הניסית ואת הקשר המיוחד בין עמ"י לקב"ה,

אז למה הוא נשלל לקריאה [להלכה מותר] ,ואילו פרק כב 'התשפוט' שכנל תוכנו חמור בהרבה בחסר ויתר הוא כן אושר לקריאה ?
ודבר נוסף - שנשמט מכל המצטטים את הרמבם, מה שהרמבם מציין את הפטרת פרק טז לפרשת שמות הם רק את חלקו הראשון של פרק טז, א-יד, אותם פסוקים שצוטטו לעיל.
ורוב הקטע ובעיקר סיומם הם פסוקי נחמה חיבה וציפייה לשובו של עמ"י לקבה.
זאת לעומת הפרק הנקרא יחזקאל כב 'התשפוט 'שכולו מראשיתו ועד סופו קיטרוג קשה הוא על עמ"י.

עובדה זאת מחלישה את המסתמכים על פסיקתו של הרמבם לצדקת טענותיהם.
ופליאה היא .
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ב' מאי 13, 2024 7:45 am, נערך 4 פעמים בסך הכל.

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי מעט דבש » א' מאי 12, 2024 1:54 pm

האם רצונך לומר, שגם אם מותר להפטיר ב'הודע את ירושלים את תועבותיה' (יחזקאל טז), עדיין אסור להפטיר ב'התשפוט התשפוט את עיר הדמים' (יחזקאל כב)?
כי זאת לא טען איש מעולם. הנידון היה אם לפי רבי אליעזר (מגילה כה:) שאוסר להפטיר ביחזקאל טז, סובר כן גם לגבי יחזקאל כב (נחלקו בזה המטה משה סימן תנד, והלבוש סימן תצג - בהג"ה לסעיף ד), אבל לומר שרק ביחזקאל כב אסור, זה ליכא מאן דס"ל הכי.

פנחסויפלל
הודעות: 149
הצטרף: ג' מאי 01, 2012 1:32 am

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי פנחסויפלל » א' מאי 12, 2024 2:17 pm

מעט דבש כתב:האם רצונך לומר, שגם אם מותר להפטיר ב'הודע את ירושלים את תועבותיה' (יחזקאל טז), עדיין אסור להפטיר ב'התשפוט התשפוט את עיר הדמים' (יחזקאל כב)?
כי זאת לא טען איש מעולם. הנידון היה אם לפי רבי אליעזר (מגילה כה:) שאוסר להפטיר ביחזקאל טז, סובר כן גם לגבי יחזקאל כב (נחלקו בזה המטה משה סימן תנד, והלבוש סימן תצג - בהג"ה לסעיף ד), אבל לומר שרק ביחזקאל כב אסור, זה ליכא מאן דס"ל הכי.

הרב יהודהא העלה סברא מעניינת מאד מאד, והיא אכן דורשת תשובה:
שמא כל מה שאסר ר"א זה רק להפטיר את כל נבואת יחזקאל שב'הודע את ירושלים', שפתח להודיע את ירושלים את תועבותיה, ואז מונה את כל הטובות שעשה להם ה' במצרים, ואת כל הגדולה שנתן להם ה', ואז הוא מסיים 'ותבטחי ביפיך ותזני על שמך...' וכו', כלומר ששכחו את כל אותה טובה וגדולה וכו' וכו', ומסיים בתוכחה רעה ומרה. ונמצא שכל הזכרת הטובה, באה להדגיש את הרעה שבסופה.
אבל הרמב"ם שנתן לפרשת שמות הפטרה זו, סיים אותה בטובה 'ויצא לך שם בגוים ביפיך כי כליל הוא בהדרי אשר שמתי עליך נאם ה' אלוקים'. כך שיוצא שלמעשה במה שקוראים בפועל אין שום פירוט מתועבות ירושלים [אלא רק שני פסוקי הפתיחה בלבד, אבל אין מפרטים מה המשמעות של הדבר]. ושמא זה לא אסר ר"א כלל.
ואילו אכן כך, אזי הפטרת התשפוט שקראו רוב ישראל אמש, גרעה ממנה הרבה, שכל כולה עוסקת מתחילת ועד סוף מתועבות ירושלים. וזה ממש מה שאסר ר"א.

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי מעט דבש » א' מאי 12, 2024 2:45 pm

כמדומה שכל כה"ג הוה ליה לגמ' (מגילה כה:) לפרושי.
והרי במעשה העגל השני פירשו בגמ' (שם) בדיוק מאיזה פסוק עד איזה פסוק לא מתרגמים.

פנחסויפלל
הודעות: 149
הצטרף: ג' מאי 01, 2012 1:32 am

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי פנחסויפלל » א' מאי 12, 2024 3:14 pm

מעט דבש כתב:כמדומה שכל כה"ג הוה ליה לגמ' (מגילה כה:) לפרושי.
והרי במעשה העגל השני פירשו בגמ' (שם) בדיוק מאיזה פסוק עד איזה פסוק לא מתרגמים.


אין צורך לפרט אופן שאין בו גנאי אלא שבח.

וגם יתכן שלא עלה על הדעת להפטיר חצי פרשה. בפרט אם היתה אז נהוגה הפטרה זו, כהפטרה על פרשת 'תועבות' - כסוף אחרי או סוף קדושים - שאז פשוט שע"ז ר"א דיבר, על הנבואה השלימה ועל על חציה, שהרי קראו את כולה שכך יש לה שייכות לפרשה. ורק כשנהגו להפטיר אותה בפרשת שמות, קראו רק את החצי השייך לפרשה, שהוא כולו דברי שבח.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מאי 12, 2024 3:30 pm

בעת קריאת שמו"ת בשבת זו, ראיתי את הפסוק "וכי תבואו אל הארץ ונטעתם" וגו', ושמתי לב שלקריאה זו - היה מאוד מתאים להפטיר בנבואת עמוס:
הִנֵּ֨ה יָמִ֤ים בָּאִים֙ נְאֻם־ה' וְנִגַּ֤שׁ חוֹרֵשׁ֙ בַּקֹּצֵ֔ר וְדֹרֵ֥ךְ עֲנָבִ֖ים בְּמֹשֵׁ֣ךְ הַזָּ֑רַע וְהִטִּ֤יפוּ הֶֽהָרִים֙ עָסִ֔יס וְכׇל־הַגְּבָע֖וֹת תִּתְמוֹגַֽגְנָה׃
וְשַׁבְתִּי֮ אֶת־שְׁב֣וּת עַמִּ֣י יִשְׂרָאֵל֒ וּבָנ֞וּ עָרִ֤ים נְשַׁמּוֹת֙ וְיָשָׁ֔בוּ וְנָטְע֣וּ כְרָמִ֔ים וְשָׁת֖וּ אֶת־יֵינָ֑ם וְעָשׂ֣וּ גַנּ֔וֹת וְאָכְל֖וּ אֶת־פְּרִיהֶֽם׃
וּנְטַעְתִּ֖ים עַל־אַדְמָתָ֑ם וְלֹ֨א יִנָּתְשׁ֜וּ ע֗וֹד מֵעַ֤ל אַדְמָתָם֙ אֲשֶׁ֣ר נָתַ֣תִּי לָהֶ֔ם אָמַ֖ר ה' אלוקיך׃

ובפרט שהשבת הזו היתה היום השביעי של ה"שבעה" על אחד ממייסדי היישוב שלנו (ר' ישראל הורוביץ ע"ה) שזכה לטעת בידיו עצים רבים בארה"ק, וליטוע כרמים ולשתות את יינם וכו', ונלב"ע בדיוק בימי מלאות 35 שנה להקמת היישוב (בת עין), שהוקם כיישוב חקלאי, וניתן לומר שהוא (ר' ישראל) היה מהיחידים שהצליחו באמת לעשות זאת בחלקה שלהם.
אלא שלא מלאני לבי לשנות מהנהוג אצלנו בבית הכנסת מימים ימימה שמפטירים את ההפטרה הזאת בפרשת אחרי, ולפרשת קדושים מפטירים ב"הלדרוש אותי אתם באים" וגו' (כמנהג חב"ד).
ובפרט שאם נתחיל פעם אחת לשנות מנהגים - אינני יודע לאן זה עלול להיגרר.
ולכן לא העליתי את הנושא הזה כלל לדיון, אלא כשעלה המפטיר ונשאלה השאלה מה לקרוא - אמרתי לו שיקרא "הלדרוש אותי".


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 651 אורחים