HaimL כתב:לדברי כבודו, כ"מ שאינו משתמע לשני פנים דהוא בניחותא אין צורך לרש"י ז"ל לפרשו.
בכמה כת״י הגירסא ״דתניא״ ואולי כ״ה הגירסא לפני רש״י, ועיין רבינו חננאל.
HaimL כתב:לדברי כבודו, כ"מ שאינו משתמע לשני פנים דהוא בניחותא אין צורך לרש"י ז"ל לפרשו.
HaimL כתב:ומיעוטא דאותם אתי למעט רק דלדורות סגי בעבודה בלי משיחה
י. אברהם כתב:HaimL כתב:ומיעוטא דאותם אתי למעט רק דלדורות סגי בעבודה בלי משיחה
הא גופא שואל תוס' למה פשיטא לי' דאו במשיחה או בעבודה, הו"ל למימר דבעינן שניהם.
עי' תוס' הרא"ש דמבואר כן דהקו' אינו דהו"ל להגמ' להקשות קושיא נוספת, אלא למה מק' ואימא לדורות או במשיחה או בעבודה הו"ל להקשות דבעינן שניהם.
HaimL כתב:בדף ט"ו ריש ע"א, ברש"י ז"ל,
שתי תודות - מנחמיה בן חכליה גמרינן: וציינו במסורת הש"ס שבדפוס וילנא, דשייך למתניתין.
ול"נ דשמא טעו המדפיסים, דאי"ז דיבור חדש, אלא המשך ד"ה וכן תעשו, דפירש"י דקרא יתירא למידרש אתא לדורות במלך ונביא וכ"ג וכו', אבל שתי תודות לאו מהתם ילפינן, דלא כתיב לחמי תודה בחנוכת המשכן, ופירש"י דמנחמיה גמרינן להו. ורגליים לדבר, כיוון דכבר איכא ד"ה ובשתי תודות אמתניתין, ואם שייכו להדדי, יש לגרוס ברש"י ז"ל שהוא דיבור אחד, ולהטיל וי"ו אחר תיבת סביב, ומנחמיה בן חכליה גמרינן.
HaimL כתב:וא"מ מובן לי. דכריעה ל"מ השתחוואה, דהא בסמוך אמרינן כריעה על ברכים וכן הוא אומר (מלכים א ח, נד) מכרוע על ברכיו דהשתחואה זו פישוט ידים ורגלים וכן אומר (בראשית לז, י) הבוא נבוא אני ואמך ואחיך להשתחות לך ארצה:, וא"כ כריעה ל"ה השתחוואה. ועוד, דתיבות בעלמא היא לכאורה אין להן פירוש, דהא אתא לאשמעינן ה"ד השתחוואה דלית בה שיעור שהייה, ובעלמא היא משמע קצת סיומא דקושיא, כריעה בעלמא היא, ולא השתחוואה כמו שתמהתי בראשונה. ועוד, דיכול לשהות טובא בכריעה, ויכול להשתחוות בפישוט יו"ר ולקפוץ ולעמוד, ולא לשהות בה כדי שיעור השתחוואה.
י. אברהם כתב:HaimL כתב:וא"מ מובן לי. דכריעה ל"מ השתחוואה, דהא בסמוך אמרינן כריעה על ברכים וכן הוא אומר (מלכים א ח, נד) מכרוע על ברכיו דהשתחואה זו פישוט ידים ורגלים וכן אומר (בראשית לז, י) הבוא נבוא אני ואמך ואחיך להשתחות לך ארצה:, וא"כ כריעה ל"ה השתחוואה. ועוד, דתיבות בעלמא היא לכאורה אין להן פירוש, דהא אתא לאשמעינן ה"ד השתחוואה דלית בה שיעור שהייה, ובעלמא היא משמע קצת סיומא דקושיא, כריעה בעלמא היא, ולא השתחוואה כמו שתמהתי בראשונה. ועוד, דיכול לשהות טובא בכריעה, ויכול להשתחוות בפישוט יו"ר ולקפוץ ולעמוד, ולא לשהות בה כדי שיעור השתחוואה.
בדקדוקי סופרים הביא מכת"י מינכען דליתא לתיבות בעלמא היא.
גם כריעה יש בה השתחויה, עי' בר"י מגאש
תלמיד-חכמים כתב:ועי' בספר המספיק לראב"ם דנה עמ' 122
HaimL כתב:ואם נגרוס בלי תיבת אלא וכו' ואכתי לא אסיק אדעתיה טעמא דכי לא ינקה השם וגו' השם הוא דאינו מנקה אבל בית דין וכו'.
HaimL כתב:ואם נגרוס בלי תיבת אלא וכו' ואכתי לא אסיק אדעתיה טעמא דכי לא ינקה השם וגו' השם הוא דאינו מנקה אבל בית דין וכו'.
HaimL כתב:כ"ה ע"א,
וקצת תימה, דהיכי תיחול שבועה בנשבע סתם, דמשמע שלא יישן לעולם, וזה אינו, דסופו להיאנס בשינה.
י. אברהם כתב:HaimL כתב:כ"ה ע"א,
וקצת תימה, דהיכי תיחול שבועה בנשבע סתם, דמשמע שלא יישן לעולם, וזה אינו, דסופו להיאנס בשינה.
עי' ברשב"א "דמסתמא על כל מה שאפשר לעמוד בלא שינה נשבע". ובר"ח מבואר דמפרש שהגמ' מוקים שאמר להדיא פחות מג', וכן משמע במאירי. (ולענין אכילה הרמב"ם מדקדק תמיד לכתוב שנשבע שלא אוכל "היום").
HaimL כתב:כ"ט ע"א,
אבל קשה לתרץ כן, דהא בפירוש אמר רבא דקיבלוה בימי אחשורוש, ולא אמר הדור קיבלוה עלייהו בשבועה ביום מותו של משה רבנו ע"ה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 31 אורחים