בסדר. אבל למה את השניים האחרונים הביא אחרי מולך, היה לו להביאם לפני אש"א, שהרי הם עניין משכב.ראה ברבנו בחיי ורקאנטי שרצה לסמוך ע"ז לאש"א, כמו שמצינו בעוד מקומות שנדמין זל"ז.
לפ"ז אינו אסור מדאורייתא אלא כאשר הוא נעשה בהקשר של ע"ז. האמנם??[כמדומני גם שי"ל שמשכב זכור היה ממנהגי עעו"ז, ואינו מענין עריות אלא בא אגב המולך, ואולי גם משכב בהמה, או שנגרר אחר מש"ז. ולא עינתי כעת].
עקביה כתב:בפרשת אחרי-מות (ויקרא יח) ישנה רשימה של איסורי עריות. בסוף הרשימה נמצאים: 1. איסור מולך. 2. משכב זכור. 3. משכב בהמה.
על כך קשה לי: 1. מדוע נכנס לשם איסור מולך, לכאורה הוא לא ממין העניין. 2. מדוע הוא נמצא בין איסורי עריות לבין השניים האחרונים ולא לאחריהם, האם יש לתורה כוונה מיוחדת להפריד ביניהם כדי ללמד משהו?
לא מצאתי במפרשים מי שעמד על כך, ואודה מאד על מידע או רעיון בעניין.
עליך עיננו כתב:עי' ברש"ר הירש כאן שביאר למה איסור מולך מוזכר בין עריות משום שמה שמביא את האדם לאיסור זה כי סבור שילדיו שייכים לו,וע"ז אומר הקב"ה ולא תחלל את שם אלוקיך אני ה' ילדיכם שייכים לי הפקידו אותם בידי והדריכו כ"א מהם בדרכי,ודוקא ענין זה חותם את איסורי עריות שאדם מבין שכל קיום המין הוא לצורך הבריאה ולא לצורך עצמו,ומי שלא הבין זאת הרי זה חילל את ה'.
עליך עיננו כתב:וע"ע בספר תוספת ברכה שהק' כנ"ל (והוסיף שמשמע שהוא רק דרך אגב שהרי עיקר הציווי מובא באריכות בפ' קדושים) ותי' עפ"י דרכו שזה דרך ברכה והבטחה,שאם יהיו זהירים בעניני עריות וזרעם יהיה זרע טהור אז יהיו ניצולים מעבירה של מולך על דרך הפסוק ורגלי חסידיו ישמור.והוסיף לבאר שענין זה שייך דוקא על עריות כי הבנים שנולדו באיסור ופסול פחות חביבים על אביהם, ולכן יכולים לבוא לידי איסור הנ"ל.
עקביה כתב:בפרשת אחרי-מות (ויקרא יח) ישנה רשימה של איסורי עריות. בסוף הרשימה נמצאים: 1. איסור מולך. 2. משכב זכור. 3. משכב בהמה.
על כך קשה לי: 1. מדוע נכנס לשם איסור מולך, לכאורה הוא לא ממין העניין. 2. מדוע הוא נמצא בין איסורי עריות לבין השניים האחרונים ולא לאחריהם, האם יש לתורה כוונה מיוחדת להפריד ביניהם כדי ללמד משהו?
לא מצאתי במפרשים מי שעמד על כך, ואודה מאד על מידע או רעיון בעניין.
עקביה כתב:עקביה כתב:בפרשת אחרי-מות (ויקרא יח) ישנה רשימה של איסורי עריות. בסוף הרשימה נמצאים: 1. איסור מולך. 2. משכב זכור. 3. משכב בהמה.
על כך קשה לי: 1. מדוע נכנס לשם איסור מולך, לכאורה הוא לא ממין העניין. 2. מדוע הוא נמצא בין איסורי עריות לבין השניים האחרונים ולא לאחריהם, האם יש לתורה כוונה מיוחדת להפריד ביניהם כדי ללמד משהו?
לא מצאתי במפרשים מי שעמד על כך, ואודה מאד על מידע או רעיון בעניין.
באשכול אחר, איני זוכר היכן, הובא על שאלה זו תירוץ נפלא מספר 'טעמא דקרא' לרח"ק.
הוא אומר שהגמ' בסנהדרין (סד:) לומדת מפסוק שגם המעביר זרע פסול שלו למולך, חייב.
ומעתה י"ל שלכן כתבה התורה איסור מולך כאן, לאחר איסורי עריות, ללמד שגם על בן הבא מהן יש איסור להעביר למולך. ולכן הקדימתו לזכר ובהמה, שהרי מהם אין זרע.
ואמנם אמרו במקו' הזה ומזרעך לא תתן להעביר למולך נזכר כאן אף על פי שא"ז מכלל העריו' לשתי סבות. הא' לפי שעבודת המולך היתה ממעש' ארץ כנען כמו העריו' אשר זכר שהיו הכנעניי' פרוצי' בהן ולכך באה הזהרתו עם העריות להיות' דברים מיוחדי' ומורגלי' בארץ ההיא. והב' לפי שהית' עבודתו ענין זנות והוצא' הזרע לבטל' כמו שכיבה עם בהמה והזכור ולכן זכר' אותו התורה בשם זרע שנא' ומזרעך לא תתן להעביר למולך כי מפני שהיו נותני' בניה' ובנותיה' לשרוף באש הי' כאלו השחיתו דרכם והוציאו זרעם לבטל' במה שהולידו לריק והפסידו זרעם בידיהם. ולכך נזכר כאן וסמך אליו איסור שכיבת הבהמ' והזכור
ואל אשת עמיתך לא תתן שכבתך לזרע לטמאה בה, וכו' ונראה שמה שסמך לזה ומזרעך לא תתן להעביר למולך, לומר אם נולדו לך בנים מאשת עמיתך אותו הזרע יבוא לעבוד למולך, שאלו הבנים לא יהיו אלא מצד הטומאה ומצד השטן ויהיה מחלל את השם, ולזה אמר וחללת את שם אלהיך, וג"כ נאמר טומאה במולך למען טמא את מקדשי, ולפי שהעובד מולך הוא לתכלית הצלחה, אמר שלא יצליח ויהיה כשוכב עם זכר, שלא יבוא משם הצלחה ובנים והוא כשוכב עם בהמה שאינה עושה פירות, ולזה סמך לזה ואת זכר לא תשכב משכבי אשה, ובכל בהמה לא תתן שכבתך לטמאה בה.
מקדש מלך כתב:לא שמעתי שמעו ואיני משומעי לקחו. אולם לענ"ד הכוונה, כי על ידי פגם הברית, "שוחטי הילדים", מעבירים את בנם למולך ומקריבים אותו לעבודה זרה, שמזה נשפע חיות החיצונים כנודע (ועל כן יש בו משום עבודה זרה גלוי עריות ושפיכות דמים גם יחד).
ועל ידי זיעה של מצוה נתקן החטא, כידוע מהאר"י, ונשחטים אותם ילדי עבודה זרה, וחוזרת חיותם לקדושה, והרי זה כאילו מערבים מדמם במצות...
איש_ספר כתב:אכן כוונתי לזה וכבר ידוע שכעי"ז במיוחס ליונתן.
ומן זרעך לא תתן בתשמישתה לציד בת עממין למעברא לפולחנא אוחרא ולא תפיס ית שמא דאלהך אנא יי:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 116 אורחים