בשלמי תודה סוכות סי' טו הוכיח דלא כהגרשז"א מהא דסי' רחצ שאם בירך על נר שלא שבת הוי הפסק, וראה מש"כ שם לחלק בזה בשם הגראי"ל.במסתרים כתב:בשם שש"כ שלא יברך בפה"ג
עושה חדשות כתב:באופן שהאשה לא ענתה אמן על ברכת שהחיינו (וכהרגלה לא לענות)
עזריאל ברגר כתב:בברכה המשולשת כתב:גם אם היא נחשבת הפסק שלא בזמנה, הרי ליל ב' דר"ה הוא זמנה (לדידן שמברכים)
ארחיב מעט:
המנהג הנפוץ (עכ"פ בין האשכנזים) הוא לקחת פרי חדש לברכה זו.
והנה, אם הלכה כפי השיטה שצריכים לומר שהחינו ביום זה - אין צורך בפרי חדש.
ואם ההלכה כפי השיטה שאין צריכים לומר שהחינו ביום זה, ואת"ל ששהחינו שלא בזמנו הוי הפסק - אין תועלת בפרי החדש כי השהחינו יוצר הפסק ולא יוצאים ידי חובת קידוש ועכ"פ ברכת הגפן היא לבטלה וכו'. אלא הפתרון שהיה ראוי לעשות בכגון דא - הוא לברך שהחינו לפני ברכת הגפן או אחרי שתיית הכוס שאז לא יהיה הפסק.
ומכך שלא משנים משאר הקידושים אלא מברכים שהחינו בין הגפן לשתיית הכוס - שמע מינה שהמברך שהחינו בטעות לא הוי הפסק.
(עכ"פ ביו"ט (בדר"ה, ושביעי ואחרון של פסח) - שהיה ראוי לשהחינו אילו לא בירך בתחילת החג. משא"כ מי שבירך שהחינו בשבת - שאיננה ראויה כלל לשהחינו - שמא הוי הפסק וצ"ע)
בברכה המשולשת כתב:הפרי החדש הוא לרווחא דמילתא בלבד, ולא מעכב את השהחיינו.
עזריאל ברגר כתב:בברכה המשולשת כתב:הפרי החדש הוא לרווחא דמילתא בלבד, ולא מעכב את השהחיינו.
ועדיין - את"ל ששהחינו הוי הפסק, אין תועלת בפרי החדש!
עזריאל ברגר כתב:לפי הדעה שצריך לברך שהחינו - אין תועלת בפרי החדש, כי אין בו צורך.
ולפי הדעה שלא צריך לברך שהחינו - גם אין תועלת בפרי החדש, לסברתך...
בן האלקשי כתב:עזריאל ברגר כתב:לפי הדעה שצריך לברך שהחינו - אין תועלת בפרי החדש, כי אין בו צורך.
ולפי הדעה שלא צריך לברך שהחינו - גם אין תועלת בפרי החדש, לסברתך...
מברכים שהחיינו כי צריך
ואף אם לא היה פרי חדש מברכים
לחומרא דברכה לבטלה נוהגים בפרי חדש
עזריאל ברגר כתב:לפי הדעה שצריך לברך שהחינו - אין תועלת בפרי החדש, כי אין בו צורך.
ולפי הדעה שלא צריך לברך שהחינו - גם אין תועלת בפרי החדש, לסברתך...
בברכה המשולשת כתב:ההלכה היא שצריך לברך בכל מקרה
ומהיות טוב, ולרווחא דמילתא, מביאים גם פרי חדש.
התועלת היא הרווחא דמילתא, הא ותו לא.
עזריאל ברגר כתב:אתם חוזרים שוב ושוב על אותה האמירה.
ואני חוזר ושואל: מה מרווח כאן את ה"מילתא" אם זה לא פתרון אמיתי לפי השיטה השניה?
עזריאל ברגר כתב:בן האלקשי כתב:עזריאל ברגר כתב:לפי הדעה שצריך לברך שהחינו - אין תועלת בפרי החדש, כי אין בו צורך.
ולפי הדעה שלא צריך לברך שהחינו - גם אין תועלת בפרי החדש, לסברתך...
מברכים שהחיינו כי צריך
ואף אם לא היה פרי חדש מברכים
לחומרא דברכה לבטלה נוהגים בפרי חדש
חוששני שלא קראת את דברי לעיל.
ועכ"פ לא חידשת בדבריך שום דבר על הנאמר לפני כן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 133 אורחים