מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שקיעתה של תנועת המוסר

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
שלמה112
הודעות: 123
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 9:56 am

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי שלמה112 » ב' ינואר 04, 2021 2:50 am

תדע לכם כל אנשי האשכול, שלימוד המוסר ותנועת המוסר ממרן גאון ישראל (סלנטר), הם שני דברים. והרי לימוד המוסר אינו חידושו של ר' ישראל ותלמידיו, אלא הדרך ללימודו וחינוך מוסרית הבנוי על יסוד תיקון המדות, והדגשת העיון בתיקון המדות, ולא רק לימוד שטחית בספרי מוסר. זה היתה מקצתה.

ולכן אפילו עם נשאר קצת רושם וחיזוק על לימוד המוסר בהישיבות, ואפילו בהישיבות שעמד בהם הגרא"מ שך, וגאוני סלבדוקה, וחברון, ומיר, מתלמידי תלמידי הגרי"ס, קצת לימוד מוסר נשאר - אבל דרכו (החשובה ונחוצה) של ר' ישראל לא נשאר "כלל" בהישיבות - חוץ מאצל בחורים יחידים. אבל לא ציבור.

וחבל על דאבדין, רק תצא אל השוק בין בארץ בין בחו"ל, ותקונן על מצבינו בין אדם לחבירו, ובמלחמת היצר הפרטי שלנו.

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי איש גבעות » ב' ינואר 04, 2021 8:49 am

אחר בקשת המחילה שמא ואולי אפשר להגדיר זאת "תנועת המוסר עשתה את שלה, תנועת המוסר יכולה ללכת".
אפרש שיחתי:
תנועת המוסר באה לתקן עיוות יסודי שהשתרש בקרב האליטה התורנית בזמנו ששמה דגש בעיקר על לימוד התורה ובין אדם למקום אך המעיטה מאד בעיסוק בבין אדם לחברו, עסקה רבות בחובות האברים ופחות בחובות הלבבות.
בענין הזה, אפשר לומר, עשתה התנועה עבודה פנטסטית.
גם אלו שממשיכים לחיות באופן ששם דגש עיקרי על בין אדם למקום יודעים היום כי שקר הם עושים בנפשותם. עובדי עצמם הם ולא עובדי אלוקים.
התודעה הציבורית אכן השתנתה במאה ושמונים מעלות.
גם גדולי התלמידי חכמים נבחנים היום בעיני הציבור ביחסם לזולתם.
מאידך כמובן שנותרה עבודה מעשית, אך זו נותרה בכל השטחים, בין האדם למקום ובינו לבין חבירו.
אקצר ואומר: התנועה המופלאה הזו באה לתקן עיוות פורפוציאנלי שהשתרש. במובן זה היא אכן השלימה את יעודה מעל ומעבר.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' ינואר 04, 2021 7:06 pm

סבורני שטעות בידך, במה שמיקדת את תנועת המוסר, כתנועה של 'בין אדם לחבירו'.
נכון, שזהו אחד ההיבטים שלה, אבל בהחלט לא הנקודה המרכזית. ובוודאי לא כפי שהצגת אותה - 'אנושיות', שזוהי תנועה כלל עולמית, שאין לה שום קשר עם היהדות.

שלמה112
הודעות: 123
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 9:56 am

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי שלמה112 » ב' ינואר 04, 2021 11:33 pm

איש גבעות כתב:אחר בקשת המחילה שמא ואולי אפשר להגדיר זאת "תנועת המוסר עשתה את שלה, תנועת המוסר יכולה ללכת".
אפרש שיחתי:
תנועת המוסר באה לתקן עיוות יסודי שהשתרש בקרב האליטה התורנית בזמנו ששמה דגש בעיקר על לימוד התורה ובין אדם למקום אך המעיטה מאד בעיסוק בבין אדם לחברו, עסקה רבות בחובות האברים ופחות בחובות הלבבות.
בענין הזה, אפשר לומר, עשתה התנועה עבודה פנטסטית.
גם אלו שממשיכים לחיות באופן ששם דגש עיקרי על בין אדם למקום יודעים היום כי שקר הם עושים בנפשותם. עובדי עצמם הם ולא עובדי אלוקים.
התודעה הציבורית אכן השתנתה במאה ושמונים מעלות.
גם גדולי התלמידי חכמים נבחנים היום בעיני הציבור ביחסם לזולתם.
מאידך כמובן שנותרה עבודה מעשית, אך זו נותרה בכל השטחים, בין האדם למקום ובינו לבין חבירו.
אקצר ואומר: התנועה המופלאה הזו באה לתקן עיוות פורפוציאנלי שהשתרש. במובן זה היא אכן השלימה את יעודה מעל ומעבר.

דבריך הם ראיה על דורינו שהם כל כך רחוקים ומוזרים מדרך "תנועת המוסר" ואכן זה חבל.

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי איש גבעות » ג' ינואר 05, 2021 12:34 am

שלמה112 כתב:דבריך הם ראיה על דורינו שהם כל כך רחוקים ומוזרים מדרך "תנועת המוסר" ואכן זה חבל.

אשמח להתייחסות מפורטת יותר.
אני כמובן לא בא לטעון שתנועת המוסר לא באה לעסוק בפעולה מעשית של תיקון האדם. אני מנסה לומר שעיקר הצלחתה והשפעתה היו בשינוי התפיסה הכביר שהנחילה. לכולנו זכורים מאבקיו של ר' ישראל בפרנסים שהיו ממונים על מסירת הילדים לצבא ואלו בחרו בילדים יתומים וקשי יום כדי למלא את מכסתם.
התנהגות שכזו לא עולה היום על דעתו של איש. הדבר מעיד יותר מכל על הצלחתה של התנועה.
כמובן שנותרה עוד הרבה עבודה מעשית לכל יחיד ויחיד. אךבמובן הזה חזרנו לנקודת ההתחלה שהיא עבודה סיזיפית יומיומית בדרך העולה בית קל.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי עליך עיננו » ג' ינואר 05, 2021 1:16 am

הלואיי שהיית צודק אם עפ"י זה נמדד היחס לתנועת המוסר אז תחליף את הסיפור של "מסירת ילדים לצבא" למלאות מיכסות..
לאשכנזים ספרדים
לחרדים דתיים
לחובשי פאות למטפחות
למצביעים ולאלו שאינם
לקנאים ופשרניים
למתנגדי חיסונים ותומכיהם.
נו באמת חסר היום על מה לעבוד במוסר?
ככל שהזמן עובר אנחנו נהיים יותר אנוכיים וחושבים רק כ"א כל עצמו משפחתו וקהילתו (מספיק לראות מה קורה בפורום ולהיוכח עד כמה שזה נכון ברוב הפעמים.)
א"כ על מה אתה מדבר? אדם ללא מוסר לא יכול לקיים חיים חברתיים מינמלים היום עוד יותר מפעם.

לעולם יהיה אדם
הודעות: 817
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » ג' ינואר 05, 2021 5:15 pm

איש גבעות כתב:לכולנו זכורים מאבקיו של ר' ישראל בפרנסים שהיו ממונים על מסירת הילדים לצבא ואלו בחרו בילדים יתומים וקשי יום כדי למלא את מכסתם.
התנהגות שכזו לא עולה היום על דעתו של איש. הדבר מעיד יותר מכל על הצלחתה של התנועה.

התנהגות כזו לא עולה היום על דעתו של איש, אבל אי אפשר לייחס את השינוי לתנועת המוסר, התנהגות כזו לא קיימת גם אצל מי שלא שמע מעולם על תנועת המוסר, וגם אצל אנשים הרחוקים מתורה בכלל.
יותר סביר לייחס את השינוי לשינויים שחלו בעולם הגויי, לתנועה של חירות האדם והאינדיבידואליות.

לפי פשוטו
הודעות: 119
הצטרף: ד' אוגוסט 22, 2018 1:51 pm

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי לפי פשוטו » ד' ינואר 06, 2021 10:09 pm

אתם כ"כ בטוחים שאם יהיה גזירה כזו כיום המצב יהיה שונה?
הרי ברור שהמקושרים ידאגו לעצמם ,ומי ישאר בסוף?

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי אבני גזית » ד' ינואר 06, 2021 10:23 pm

אמת. רק האיצטלה תהיה מתחסדת ומזוייפת יותר

לעולם יהיה אדם
הודעות: 817
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » ד' ינואר 06, 2021 11:48 pm

לפי פשוטו כתב:
לעולם יהיה אדם כתב:
איש גבעות כתב:לכולנו זכורים מאבקיו של ר' ישראל בפרנסים שהיו ממונים על מסירת הילדים לצבא ואלו בחרו בילדים יתומים וקשי יום כדי למלא את מכסתם.
התנהגות שכזו לא עולה היום על דעתו של איש. הדבר מעיד יותר מכל על הצלחתה של התנועה.

התנהגות כזו לא עולה היום על דעתו של איש, אבל אי אפשר לייחס את השינוי לתנועת המוסר, התנהגות כזו לא קיימת גם אצל מי שלא שמע מעולם על תנועת המוסר, וגם אצל אנשים הרחוקים מתורה בכלל.
יותר סביר לייחס את השינוי לשינויים שחלו בעולם הגויי, לתנועה של חירות האדם והאינדיבידואליות.

אתם כ"כ בטוחים שאם יהיה גזירה כזו כיום המצב יהיה שונה?
הרי ברור שהמקושרים ידאגו לעצמם ,ומי ישאר בסוף?

בלי ספק, המצב יהיה שונה בתכלית. לא בגלל שהיום אנשים יותר טובים אלא בגלל שהיום יש לאדם "הקטן" והלא מקושר הרבה הרבה יותר כח.
לאין שיעור יותר.
גם כח מעשי, אבל בעיקר כח תודעתי.
בעבר אדם פשוט לא חשב שהוא יכול לפתוח פיו נגד ההחלטה של פרנס העיר. היום כל אחד מרגיש בן חורין, יודע את זכויותיו, ועומד עליהן.
היום כל דבר מתפרסם מהר, קל מאוד להקים קול זעקה, ויש היום די אנשים שעיתותיהם בידיהם וישמחו לזעוק את זעקת הנגזל, אם מתוך תחושת צדק ואם מתוך שנאה קדומה לגוזל, ואם מסתם שיעמום.
היום כל אדם יכול לפנות בקלות למערכות השלטון, בתי המשפט, והתקשורת. שעם כל השחיתות והכיעור שיש בהם, הן גן עדן ביחס למה שהיה ברוסיה הצארית.

כמובן, לא רק את התנהגות הפרנסים של אז אי אפשר לדמיין היום, גם את המצב בו שלטון דורש ילדים לצבא אי אפשר לדמיין. ולא בגלל שאהבת הבריות השתכנה בלבבות.
אנחנו חיים בעידן בו יש לכל אדם חירות לחשוב, לדבר ולפעול. זה רחוק שנות אור ממה שהיה לפני מאתיים שנה.

גביר
הודעות: 3061
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי גביר » ב' יוני 14, 2021 4:25 pm

דומה שמן הראוי לציין שכבר לפני למעלה ממאה שנה היו שהספידו את תנועת המוסר , הגיע אלי היום ספר בשם 'ר' ישראל סלנטר', מאת יהודי בשם שמואל רוזנפלד, הוצאת תושיה, ורשה תר"ע. הספר כתוב מזווית ראיה לא אוהדת והמחבר היה כנראה משכיל [אאל"ט אטקס כותב עליו בספרו על הגרי"ס, איני זוכר במדויק, קראתי את הספר של אטקס בעמוד ענן ומאז עברו כמה שנים]. במשפט החותם את הספר [עמ' 80] אחרי תיאור קצר ועוין בעליל של בעלי המוסר בני זמנו, בייחוד של ישיבות נוברדהוק וסלבודקה, כותב המחבר - 'דבר אין לעולמו של היהודי עמם, והמה הולכים וכלים מאליהם'.
נערך לאחרונה על ידי גביר ב ג' יוני 15, 2021 9:28 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

הקישון33
הודעות: 207
הצטרף: א' ינואר 24, 2021 7:07 pm

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי הקישון33 » ב' יוני 14, 2021 6:51 pm

קשהמאוד לשנות תכונות האדם מתוך לימוד בספר, מה שבאמת משפיע על האדם זה מה שחינכו אותו בבית ומה שמקבל מהסביבה ומהתרבות שהוא חי בה, יחידים יכולים להשתנות מלימוד בספרים אבל לא רבים, פוק חזי בציבור החרדי יש אין סוף דרשות וסיפורים ועלונים בנושא בין אדם לחברו אבל לא נעים לומר שבמבחן המעשה הציבור התורני הלא חרדי הם בדרך כלל אנשים יותר ישרים/מוסריים/עדינים מאיתנו ובוודאי לא פחות, וכל זה בלי המוסר האינטנסיבי והדרשות וסיפורים מפחידים וכו'.

עושה חדשות
הודעות: 12953
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יוני 14, 2021 6:59 pm

גביר כתב:במשפט החותם את הספר [עמ' 80] חותם המחבר תיאור קצר ועוין בעליל של בעלי המוסר בני זמנו, בייחוד של ישיבות נוברדהוק וסלבודקה - 'דבר אין לעולמו של היהודי עמם, והמה הולכים וכלים מאליהם'.
מדהים! וזה נכתב רק כמה שנים לפני שבוגרי ישיבת סלבודקה בנו עולמות שלמים של תורה ויהדות בארץ ישראל ובאמריקה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' יוני 14, 2021 7:33 pm

כמדומני שרוזנפלד הנ"ל מוזכר כמה פעמים ב'תנועת המוסר' וב'פולמוס המוסר' של ר' דב כץ.

מה שנכון נכון
הודעות: 11949
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יוני 14, 2021 8:18 pm

הספר ישנו בה"ב.

גביר
הודעות: 3061
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי גביר » ה' אוקטובר 07, 2021 9:35 am

גביר כתב:דומה שמן הראוי לציין שכבר לפני למעלה ממאה שנה היו שהספידו את תנועת המוסר , הגיע אלי היום ספר בשם 'ר' ישראל סלנטר', מאת יהודי בשם שמואל רוזנפלד, הוצאת תושיה, ורשה תר"ע. הספר כתוב מזווית ראיה לא אוהדת והמחבר היה כנראה משכיל [אאל"ט אטקס כותב עליו בספרו על הגרי"ס, איני זוכר במדויק, קראתי את הספר של אטקס בעמוד ענן ומאז עברו כמה שנים]. במשפט החותם את הספר [עמ' 80] אחרי תיאור קצר ועוין בעליל של בעלי המוסר בני זמנו, בייחוד של ישיבות נוברדהוק וסלבודקה, כותב המחבר - 'דבר אין לעולמו של היהודי עמם, והמה הולכים וכלים מאליהם'.


התבטאות חריפה וקשה למדי להכלה נגד ישיבת נוברדהוק וסיבה, לדעתו, להקמתה בונברדהוק דווקא - רי"ל מימון, למען ציון לא אחשה, חלק א, פרק 13, ירושלים תשי"ד עמ' 88

ונתנו ידידים
הודעות: 1324
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' אוקטובר 07, 2021 10:10 pm

שמעתי מא"מ שהגר"א לופיאן זצ"ל כשהגיע לארץ הלך להתפלל על קברי צדיקים בצפת והלך במיוחד על קברו של הרמ"ק, וכך היה תפילתו:
היות שהסבא (מקלם) הורה לנו ללמוד בספר תומר דבורה תמידים כסדרם, והיות וכך אנו עושים תמיד, ע"כ מבקש הוא מהרמ"ק (בעל התומר דבורה) שיתפלל ויהיה מליץ יושר על דרך המוסר שלא תאבד מן העולם.
ע"כ המעשה

זאב לון
הודעות: 19
הצטרף: ש' אוקטובר 09, 2021 8:19 pm

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי זאב לון » ה' אוקטובר 21, 2021 2:01 pm

לארץ ולדרים כתב:מכיון שכבר כנראה די הרבה זמן המוסר לא תופס כי אם אצל צולי"ם שברובם לא מראשי החכמים כיום וממילא כמעט אין אנשים מחשובי הת"ח שמדברים במוסר ולכן לא מצוי למצוא בחורים ברמה שנהנים ממוסרניק כלשהו

אם אינני טועה, מתקיים כיום בישיבת חברון ועד מהגר''ר לויכטר, ודיבוריו דיבורי מוסר לכל דבר ועניין, והוא ועד פופולרי מאד, ושמא זו ראיה לדבריך שהחסר הוא במדברים ולא במדובר אם כי תוכל לטעון שגם שם הנהנים אינם בחורים ברמה...

אחרון התלמידים
הודעות: 481
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ש' נובמבר 06, 2021 7:12 pm

בס"ד
סליחה על ההערה:
כאשר פתחתי אשכול זה חשבתי לעצמי בידובר כאן בנושא היסטורי - אולי קצת בעל אופי מחקרי.
ומה שמצאתי - תתקנו אותי אם אני טועה - תיאור מאוד לא הגון על בחורי הישה"ק הנפלאים של היום או על שאר לומדי תורה. וכדומה, כביכול מדובר על קבוצת רעי לב. כמה זה לא נכון, כמה זו הוצאת ש"ר. כמעט כל הבחורים שאני מכיר משתדלים בזהירות בין אדם לחברו ואשרי חלקם. אמנם כמובן שתמיד יש מקום לשיפור ותיקון.

לא ניחא ליה למריהו בהכי.

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי באמונתו » ש' נובמבר 06, 2021 8:05 pm

ראה המצורף פה, התבטאות מרבי יעקב קמינצקי זצ"ל.
כמדומני שרבי שלמה וולבה זצ"ל התבטא אותו דבר אחרי פטירת רבי יחזקאל לוינשטיין זצ"ל בארץ, עיין המצורף פה, ועוד.
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_אבני שלמה - א - וולבה, שלמה (ממנו)_63.pdf
(172.97 KiB) הורד 174 פעמים
אוצר החכמה_רבי יעקב (קמנצקי) - קמנצקי, נתן בן יעקב_106.pdf
(114.79 KiB) הורד 191 פעמים

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי באמונתו » ו' נובמבר 12, 2021 2:02 am

באמונתו כתב:ראה המצורף פה, התבטאות מרבי יעקב קמינצקי זצ"ל.
כמדומני שרבי שלמה וולבה זצ"ל התבטא אותו דבר אחרי פטירת רבי יחזקאל לוינשטיין זצ"ל בארץ, עיין המצורף פה, ועוד.

מאידך, כתב רש"ו זצ"ל:
פרופ' לב טוען, כי גם בחינוך המוסרי לא הצליחו הישיבות. הוא מביא על זה דברי הגר"י קמינצקי נ"ע, שאמר כי אחרי מותו של מו"ח הגה"ח ר' אברהם גרודזינסקי נ"ע הי"ד תמה תנועת המוסר ולא תקום עוד. כן, נאמנים דבריו לגבי ארה"ב ששם הוא היה חי אז. אולם ברחמי השי"ת נשארו גדולי מוסר שפעלו בא"י: ר' אבא גרוסברד, ר' אליהו לופיאן, ר' יחזקאל לעוינשטיין, ר' אליהו דסלר ור' מאיר חדש זכר כולם לברכה, וכולם הקימו תלמידים רבים. המציאות לא הוכיחה את דברי מרן הגרי"ק. הנני מזמין את פרופ' לב לבוא לבית המוסר לועד הכללי, הוא ימצא שם יותר ממאה שומעים מכל החוגים, כן ירבו...

בכן לענ"ד, הכותרת "שקיעתה של תנועת המוסר", שלילית ובלתי ראויה היא!
עלינו מוטל למצוא מקום פריחתה, ולהחיות אותה, ולא לשוחח בשקיעתה. התנועות של קודש - לעולם לא ישקעו. החסידות כדוגמא, אף פעם לא תשקע. באותה המידה, המוסר תשרוד ותצליח לנצח!!

גביר
הודעות: 3061
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי גביר » א' אוקטובר 02, 2022 2:20 pm

גביר כתב:האם ישנן אמירות מפורשות של בעלי המוסר המסתייגות מדקדקנות דוגמת אלו של גדולי החסידות [כמו רבי פנחס מקוריץ, שהתבטא שריבוי הספרים המוסיפים חומרות מעכב את ביאת המשיח, שכן הם הופכים את הרחמים לדין, או אמירותיו הידועות של רבי נחמן מברסלב, כמו ואל ידקדק הרבה בכל דבר שעושה וכיו"ב]?


הסתייגויות של בעלי מוסר מחומרות -

א. הרב אליהו דסלר, מכתב מאליהו, חלק ג, ירושלים תשס"ז, עמ' 295-294.

ב. הרב שלמה הרכבי, מאמרי שלמה, ב, ירולשים תשנ"ד, עמ' קיא.

ג. הרב שלמה וולבה, שיעורי החומש, בראשית י, יט, ירושלים תשס"ט עמ' ע.

גביר
הודעות: 3061
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי גביר » ב' נובמבר 06, 2023 11:21 pm

יעוין גם אוצרות ראי"ה ז עמ' 503

ישנו באוצר
https://tablet-otzar-org.bengurionu.idm ... 5/end/57/c

גביר
הודעות: 3061
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי גביר » ה' פברואר 22, 2024 1:06 pm

בספר החסידות הליטאית מאת זאב רבינוביץ, ירושלים תשכ"א, עמ' 162
כותב על אודות ישיבת סלונים בבאראנוביץ' -
'בדומה לכל הישיבות ה'חסידיות' היתה גם בישיבה זו התנגדות לשיטת המוסר ששררה בישיבות רבות בליטא'

הישנן אמירות מפורשות, בכתב או במסורות שבע"פ, בחסידויות הליטאיות [סלונים, קרלין וכו'] בעניין זה?

גביר
הודעות: 3061
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי גביר » ד' מאי 01, 2024 8:51 pm

התחדש לי היום שגם אצל הספרדים היה נהוג לימוד מוסר רגשני, מעין הלימוד ב'שפתיים דולקות', עוד לפני רבי ישראל סלנטר -

יעוין - הליכות עולם, חלק ח, עמ' שלו-שלז.

גביר
הודעות: 3061
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי גביר » ו' אוגוסט 30, 2024 1:17 pm

אינה דומה 'מחשבה' ל'מוסר'. 'מחשבה' – פונה לשכל ולהבנה, מוסר – פנה ללב ולרגש.
ישנם האוחזים בזה ובזה, וישנם הסבורים שיש לעסוק בעיקר באחד מהם.

בפרשת מעשר שני נאמר –
וְאָכַלְתָּ לִפְנֵי ה' אֱ-לֹהֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם מַעְשַׂר דְּגָנְךָ תִּירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ וּבְכֹרֹת בְּקָרְךָ וְצֹאנֶךָ לְמַעַן תִּלְמַד לְיִרְאָה אֶת ה' אֱ-לֹהֶיךָ כָּל הַיָּמִים [דברים יד כג]
וכתבו התוספות –
כי מציון תצא תורה. לפי שהיה רואה קדושה גדולה וכהנים עוסקים בעבודה היה מכוון לבו יותר ליראת שמים וללמוד תורה כדדרשי' בספרי למען תלמד ליראה וגו' גדול מעשר שני שמביא לידי תלמוד לפי שהיה עומד בירושלים עד שיאכל מעשר שני שלו והיה רואה שכולם עוסקים במלאכת שמים ובעבודה היה גם הוא מכוון ליראת שמים ועוסק בתורה: [בבא בתרא כא. ד"ה ד"ה כי מציון]
לדעת התוספות הלימוד ליראה האמור בפרשה הוא כעין לימוד 'מוסר' הפונה אל הלב ואל הרגש.

אבל הספורנו פרש –
למען תלמד ליראה – כי במקום הנבחר למקדש יהיה בית הדין הגדול להבין ולהורות.
לדעתו הלימוד המדובר כאן הוא לימוד שכלי-עיוני, של הלכה או של מחשבה, אותו לומדים הבאים לאכול מעשר שני מבית הדין הגדול היושב במקום המקדש.
ומן הסתם הולך בזה לשיטתו, לפיה עיקר עבודת האדם בשכלו, ומשיבין את הדברים יכנסו גם לליבו [אם כי גם לדעתו ישנה מציאות של 'קשיות עורף' שבה ישנו סירוב לקבל את הדברים על אף הבנתם – יעוין, למשל ספורנו דברים י יז ד"ה וערפכם לא תקשו עוד]


במדרש למדנו-
זה שאמר הכתוב: שִׁמְעוּ וְהַאֲזִינוּ אַל תִּגְבָּהוּ וְגוֹ [ירמיהו יג טו] מהו שִׁמְעוּ וְהַאֲזִינוּ? אמר רבי תנחומא: אמר הקב"ה שמעו לדברי תורה ואל תדברו גבוהות [דברים רבה, ד ב]
אפשר שבעלי המוסר יפרשו –
שמעו והאזינו, דברים פשוטים הקרובים אל הלב ונכנסים בו, ואל תדברו גבוהות, בדברים גבוהים, הקרובים אל השכל אך עלולים להיות רחוקים מן הלב.

ונתנו ידידים
הודעות: 1324
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ו' אוגוסט 30, 2024 1:41 pm

גביר כתב:אינה דומה 'מחשבה' ל'מוסר'. 'מחשבה' – פונה לשכל ולהבנה, מוסר – פנה ללב ולרגש.
ישנם האוחזים בזה ובזה, וישנם הסבורים שיש לעסוק בעיקר באחד מהם.

בפרשת מעשר שני נאמר –
וְאָכַלְתָּ לִפְנֵי ה' אֱ-לֹהֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם מַעְשַׂר דְּגָנְךָ תִּירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ וּבְכֹרֹת בְּקָרְךָ וְצֹאנֶךָ לְמַעַן תִּלְמַד לְיִרְאָה אֶת ה' אֱ-לֹהֶיךָ כָּל הַיָּמִים [דברים יד כג]
וכתבו התוספות –
כי מציון תצא תורה. לפי שהיה רואה קדושה גדולה וכהנים עוסקים בעבודה היה מכוון לבו יותר ליראת שמים וללמוד תורה כדדרשי' בספרי למען תלמד ליראה וגו' גדול מעשר שני שמביא לידי תלמוד לפי שהיה עומד בירושלים עד שיאכל מעשר שני שלו והיה רואה שכולם עוסקים במלאכת שמים ובעבודה היה גם הוא מכוון ליראת שמים ועוסק בתורה: [בבא בתרא כא. ד"ה ד"ה כי מציון]
לדעת התוספות הלימוד ליראה האמור בפרשה הוא כעין לימוד 'מוסר' הפונה אל הלב ואל הרגש.

אבל הספורנו פרש –
למען תלמד ליראה – כי במקום הנבחר למקדש יהיה בית הדין הגדול להבין ולהורות.
לדעתו הלימוד המדובר כאן הוא לימוד שכלי-עיוני, של הלכה או של מחשבה, אותו לומדים הבאים לאכול מעשר שני מבית הדין הגדול היושב במקום המקדש.
ומן הסתם הולך בזה לשיטתו, לפיה עיקר עבודת האדם בשכלו, ומשיבין את הדברים יכנסו גם לליבו [אם כי גם לדעתו ישנה מציאות של 'קשיות עורף' שבה ישנו סירוב לקבל את הדברים על אף הבנתם – יעוין, למשל ספורנו דברים י יז ד"ה וערפכם לא תקשו עוד]


במדרש למדנו-
זה שאמר הכתוב: שִׁמְעוּ וְהַאֲזִינוּ אַל תִּגְבָּהוּ וְגוֹ [ירמיהו יג טו] מהו שִׁמְעוּ וְהַאֲזִינוּ? אמר רבי תנחומא: אמר הקב"ה שמעו לדברי תורה ואל תדברו גבוהות [דברים רבה, ד ב]
אפשר שבעלי המוסר יפרשו –
שמעו והאזינו, דברים פשוטים הקרובים אל הלב ונכנסים בו, ואל תדברו גבוהות, בדברים גבוהים, הקרובים אל השכל אך עלולים להיות רחוקים מן הלב.

כל מילה פנינה, ואותו הבדל בין חסידות חב"ד והדומה לו לשאר חסידויות.

גביר
הודעות: 3061
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי גביר » ש' אוגוסט 31, 2024 11:44 pm

א. ברוך תהיה

ב. קיבלתי באישי -
האם לא זה מ"ש חז"ל באבות כל שחכמתו מרובה ממעשיו וכו'?
בעלי המוסר בעיקר מקלם והמסתעף - מיר - הרב ולבה, מאוד הזהירו מזה.

גביר
הודעות: 3061
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: שקיעתה של תנועת המוסר

הודעהעל ידי גביר » ב' ספטמבר 09, 2024 9:10 pm

ר' לוי בשם ר' חמא בר חנינא פתח כה אמר י"י גואלך קדוש ישראל וגו' (ישעיה מח:יז). מהו מלמדך (שם), מסקיד לך כגון הדין מסאסא דהיא מסקד להדא פרתא. ושלשה שמות נקראו לו, מלמד, מרדע, דרבן. מלמד, שהוא מלמד לפרה לחרוש. מרדע, שהוא מורה דיעה לפרה. דרבן, שהוא מדיר בינה בפרה. א' הקב"ה, לפרתו אדם עושה דרבן וליצר הרע אינו עושה דרבן [פסיקתא דרב כהנא, כג, ז ובמקבילות].
מדברי המדרש עולה שלולא הלימוד הדרבנה של הפרה היינו עלולים לחשוב שאין צורך ב'דרבן' ליצר הרע, ובכלל צריך להבין דרבן זה מה טיבו ומפני מה עלינו ללמוד מפרה דווקא.
נראה שחכמים באו להורות כאן על לימוד מוסר.
לימוד מוסר אינו מוסיף ידע, אלא מביא להפנמת הידע הקיים, במילים אחרות - מטמיע באינסטינקט את שישנו בשכל, והריהו כעין דרבנה של הפרה, שאינה ברת דעת אלא חשה את הדברים ומרגישה אותה.
עלול אדם לחשוב שכאדם בר דעת אין הוא זקוק ללימוד מסוג זה, קא משמע לן.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 267 אורחים