מד, א ההוא דאמר כתב:מדוע שומר חינם אינו פטור משום עוסק במצוות גמ"ח?
שבועות מד, א שומר אבידה נחלקו אמוראי, האם יש לו גדר של שומר שכר, מחמת שנפטר מליתן פרוטה לעני, דעסוק הוא במצות שומר אבידה.
נתקשו הראשונים [ראה ריטב"א בסוגיין ובעוד דוכתי], מדוע שומר חינם אינו נחשב כעוסק במצווה, בשמירת החפץ והטיפול בו, ואם כן שוב יהא לו גדר של שומר שכר, מחמת דיפטר מפרוטה דרב יוסף, דומיא דשומר אבידה, ויל"ע.
עמד בזה בחידושי הריטב"א [ב"מ פב,א] וז"ל, "ואם תאמר מאי איריא מלוה על המשכון אפילו שומר פקדון יהא שומר שכר עליו מן הסתם דהא מחייב לנערו ומשתכר בפרוטה דרב יוסף, וי"ל דגבי שומר כיון דמיד בעלים בא לו וכל עיקרו לא נחת אלא לשמירה בעלמא וקבלו סתם אנן סהדי דלא נחת אלא להיות ש"ח ואף על פי שלא פירש כמי שפירש דמי, אבל באבדה שבאה לו שלא לדעת הבעלים ולא באה לו משום שמירה אלא משום מצוה וכן במלוה על המשכון שלא בא לו אלא משום מצוה אני אומר דדעתו להיות ש"ש בפרוטה דרב יוסף, א"נ שתנאי ב"ד הוא שיהא ש"ש בכך".
וכוונתו, דהיות ונטל בכוונה את הפיקדון, ולא דרש שכר הרי זה אנ"ס שרוצה הוא להיות שומר חינם, ולא להתחייב כדין שומר שכר משום פרוטה דר"י, דלכך מהדר הוא וטורח שלא לקחת שכר, וכמאן דפירש דמי שאינו נעשה שומר שכר, בשונה ממוצא אבידה. [עיין עוד לדינא בחישוקי חמד שבועות מד,ב].
אך הריטב"א לשבועות [דף מד,א] כ' וז"ל וא"ת א"ה אפי' ש"ח חייב לנערה ומיפטר ליתן פרוטה לעני וא"כ לר"י יהא דינו כש"ש, וי"ל דשאני שומר דכי מנערה לה לאו למצוה הוא אלא מדין שמירתו שקבל עליו בפירוש ולא חשוב עוסק במצוה לפוטרו מפרוטה לעני עכ"ל, ולכאורה הוא שלא כמו שכתב בב"מ.
ויש לדון, דהלא במצוות חסד ומצוות שבנ"א לחבירו, לימדונו רבותינו, שאין דין מצוות צריכות כוונה.
וכן מצאתי בזרע אברהם [סימן סב - כוונה לשני דברים] שכתב, "אך נראה פשוט דבמצוה שבין אדם לחבירו לא בעי כוונה. ובפרט למ"ש החרדים דטעם מצות צריכות כוונה משום דכתיב לעבדו בכל לבבכם וזה ל"ש במצות שבין אדם לחבירו כמו צדקה וכיבוד אב ואם. דהא קיי"ל דאם נפלה סלע מידו ומצאה עני ונתפרנס בה הרי זה מתברך והנותן סלע לצדקה ואומר ע"מ שיחי' בני הרי זה צדיק גמור. ואולי היינו הטעם דבמצוה שאפשר לעשותה ע"י שליח ולא הטילה התורה עליו לעשותה בעצמו בזה לא בעינן כוונה וכו'".
וכן ראיתי שנקט המהרי"ט [סימן קכ"ז ד"ה ועוד נראה], שכאשר גבו ממנו צדקה בעל כרחו, מקיים בזה מצות צדקה כל שהעניים נהנים מהממון, ועיי"ש.
ומדברי הריטב"א בשבועות, נראה לא כן, דהיות ומנער את הפיקדון לצורך חבירו, גם אם אינו מתכוון למצווה, מכל מקום היות והוי בנ"א לחבירו, נחשב כמצווה אף בלא כוונה, וצ"ע.
ויתכן דכשיטת הריטב"א, כן היא שיטת הר"מ מסרקסטה [הובא בשיטמ"ק ב"ק צג,א], שגבאי צדקה יש לו דין שומר שכר משום פרוטה דרב יוסף "ופסק הר"מ ז"ל מסרקסטה וזה לשונו: הפקיד אצל חברו מעות של צדקה על מנת לחלקם לעניי עולם ופשע פטור שאין להם תובעין וכן נמי אי אמר ליה על מנת לחלקן לעניי העיר היכא דלא קייץ להו מאי דיהבי להו אבל אי קייץ להו לעניי העיר מאי מחלקי להו בכל יומא ויומא ואמר ליה על מנת לחלקם לעניי העיר ופשע בשמירתם חייב דממון שיש לו תובעין הן דכיון דקייץ להו כמאן דגבו להו דמי. וכן נראה לומר דאפילו בגנבה ואבדה מחייב בהא כשומר שכר דעוסק במצוה הוא וכן אמרינן בעלמא גבי שומר אבדה דכשומר שכר דמי דעוסק במצוה הוא ולא צריך ליה למיתבא ריפתא לעניא כיון דעוסק במצוה הוא פטור מן המצוה. ע"כ".
ומבואר, דאף במצוות חסד יש פטור של עוסק במצווה, והנה בנידון הגבאי צדקה, מדובר שהפקידו אצלו, ומכל מקום יש לו דין של שומר שכר, וזהו דלא כריטב"א בב"צ.
אמנם יתכן שלריטב"א בשבועות אתי שפיר, שכל שומר חינם אינו מכוון לשם מצווה, משא"כ גבאי צדקה שמקבל מעות עניים לחלקם, וודאי שמתכווין הוא לשם מצווה, ולכך נעשה הוא כשומר שכר.
נפק"מ בין הריטב"א בשבועות לב"מ, עיין ברעק"א [חו"מ שג, על הש"ך סק"ח] .
מהלך נוסף כתב ברשימות שיעורים [ב"ק נו,ב], "ולאור דברינו מוסבר למה אין דינו של כל ש"ח כשומר שכר והרי מתעסק במצות שמירת הפקדון ונהנה מפרוטה דר"י. אך לפי"ז מובן כי שונה ש"ח דעלמא שנעשה שומר עקב קבלת שמירה מהבעלים ודעת המתחייב שלו לשמור, וכדי שיהיה ש"ש צריך שיקבל פרעון פעולתו מהבעלים המפקידים. ובכן פרוטה דר"י הבאה מאליה לשומר כהנאה צדדית מן השמים אינה יכולה לקובעו לש"ש. ואילו שומרי אבידה ומשכון נעשים לשומרים לפי דין תורה מן השמים ובלי דעת המתחייב שלהם, ולכן אף הנאת פרוטה דר"י מועלת לעשותם לש"ש".
עיין עוד בנתיבות המשפט [רצא,ג] שדווקא במצווה שחייבה אותו התורה כמו שומר אבידה, והלוואה נחשב כשומר שכר, אבל בדבר שנכנס שלא מחמת ציווי התורה, אזי אינו נעשה כשומר שכר.
והקשו על דבריו, דבריטב"א הנ"ל מפורש שלא כדבריו, שנקט שגם בשאר מצוות שייך פטור פרוטה דרב יוסף, אלמלא שיש אנ"ס.
וכן מבואר בריטב"א [שבועות ל,א ד"ה הדר כו'] שאף בעוסק בדין נחשב הוא כעוסק במצוה, הפטור מן המצווה. ועיין ר"ן קידושין [לג,א],