מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

מאמרים ושקו"ט סביב זיהוי התכלת, האפשרות וההמנעות מלקיים מצוה זו בזמן הזה
וכן על האפשרות ההלכתית העקרונית של הקרבת קרבנות בזמה"ז
יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי יהושפט » ה' אפריל 18, 2024 10:41 am

מלבב כתב:
כשתילי זיתים כתב:
מלבב כתב:
כשתילי זיתים כתב:
מלבב כתב:מכל תומכי התכלת התורניים אין מי שמעלה בדעתו שתכלת הוא דווקא סגול ולא כחול, וגם זיידרמן שכל כך אחז ככה ופרסם מאמרים על זה גם הוא כבר חזר בו, וגם המדענים הלא תורניים כמעט אין מי שאוחז כך בוודאות.

אין נפק"מ מה שאחרים סוברים, כתבתי לדעתי זה הרבה יותר מסתבר.
אבל עצם הדבר שכתבת אינו נכון כלל, אולי תשאל את ינקלוביץ מה הוא סובר עכשיו, איזה צבע הוא תכלת. וגם רובם (ומלבב בתוכם) סוברים שתכלת כולל גם סגול, אז לדעתי דוחק גדול להגיד שעשו בעבר פעולות משונות לצבוע כחול, אם גם אתם מסכימים שגם סגול בכלל.

להגיד שסגול הקרןב לתכלת בכלל תכלת זה לא חידוש, אין מי שחולק על זה, להגיד שכחול לא תכלת זה חידוש מאוד מוזר.

חשבתי כל הזמן שאתה אומר שאין ראיה גמורה שעשו מזה כחול, אבל להגיד שסביר שלא עשו מזה כחול זה כבר חידוש, על מה אתה מתבסס?

על כל מה שכתבתי באשכול השכן, קחנו משם.
וגם לרבות מה שכתבתי למעלה, שרק אם הרמאים היו מוסיפים גם תולעת שני, יש הסבר לבדיקת הגמרא (אם נניח שהאק"ק הוא התכלת).

כל מה שכתבת זה אוקימתות ע"ג אוקימתות, הבדים הכחולים שנמצאו זה צביעה שניה, למה לא צבעו כחול כשזה אפשרי כ"כ בקלות בכמה דרכים, כי לא רצו להרוס את הצבע ההארגמן היקר, מה עשו עם כל החלזונות מטוניסיה שצובעים רק כחול, לא חקרו את זה מספיק ימים יגידו, איפה כל הקונכיות של התכלת המיסתורי, נעלם באופן מיסתורי או שמעולם לא היה לו בניגוד לכל מאות החלזונות בעולם שיש בהם צבע, איפה החילזון היום, נעלם פתאום בזמן מסוים בהיסטוריה, נו באמת זה רציני? אתה יכול להגיד שסה אפשרי, אבל להגיד שזה סביר?

אני מתפעם מהיכולת שלך לדוש שוב ושוב בפעם האלף באותם דברים בלי להתקדם מילימטר
קודם כל אמרתי שזה סביר שזה התכלת, אבל כפי שהתבאר שם באר היטב הכל יושב על ראיה אחת בלבד, אי מציאת קונכיות של מין נוסף, זה הכל, בלי זה אין שום הוכחה לשום דבר, כל עוד לא הוכח שבצביעת כמויות יש שיטה להוצאת כחול שהיתה נהוגה בזמנם [למעט שיטת זידרמן]
אני לא מזלזל בכלל בראיה הזו, ולכן אני חושב שסביר שזו התכלת, אבל רוב הרבנים שאני מכיר לא היו מחייבים שום דבר על סמך ראיה כזו
ובזה סימתי את הדיון בענין עד שיתחדש משהו, כל הרוצה ילך לקרוא באותו אשכול, וירו"ץ.

וקצת מחאה - מיהודי מאמין שמבין שההיעלמות התכלת [וגם מציאתה אם אכן נמצאה] איננה דבר שבמקרה אלא בהשגחה עליונה, לא הייתי מצפה לשמוע את הטענה שלא סביר שמין מסוים נעלם, כן, הקב"ה רצה שהתכלת תפסק [כמו שרצה שביהמ"ק ייחרב], ולכן הביא להכחדת אותו מין, לא מדובר אפילו בנס, כי מינים נכחדים השכם והערב כידוע לכל מי שקרא אי פעם משהו בענין, האמת שגם בלי להאמין הכחדות מין זה דבר סביר, אבל ק"ו שמיהודי מאמין לא הייתי מצפה לשמוע דבר כזה [העלמות הקונכיות אם בהכרח היו לו כאלו, הם כאמור טענה].
אדרבה, אין שום הסבר סביר למה הפסיקו להטיל תכלת, הסיפור של הגזירה אינו נכון כמשנ"ת כמה פעמים, ובכל מקרה הגזירות הללו באו והלכו והידע על הפקת ארגמן לא נאבד, ואין סיבה שתכלת כן, ולמעשה אין שום הסבר טוב, איך פסקה התלת מחלזון שהפיקו ממנו ארגמן עד לפני 800 שנה.
בעיני זו קושיא על זיהוי התכלת כאק"ק, והסיפור עם הגזירה שהוברר כלא ממש רלונטי, הוא עוד דוגמא לנתון שלא היה לפני אלו שהשתכנעו להטיל תכלת, כי יש התאמה עם הגזירה.
למעשה, אפשרות סבירה בעיני להפסקת התכלת, היא שבאמת לא היתה שיטה טובה להפקת כחול בכמויות מהאק"ק הרגיל, אלא שהיה מצוי אק"ק שצבע באופן טבעי כחול כמו זה מתוניס, והוא היה נדיר למדי וכדברי חז"ל עולה לשבעים שנה [עוד בעיה שאין יישוב לענין עליה, ככל ומדור באק"ק המוכר והנפוץ מאד], ובשלב מסוים התת מין הזה נעלם
וכעת יש לדון ככל ומצאנו שיטה באופן מלאכותי להפוך את הסגול לכחול ולהגיע לאותו צבע בדיוק, האם זה מועיל או לא, לפי היכרותי יש רבנים שיחשבו כך ויש אחרת, וגם את זה כבר כתבתי באשכול ההוא

בן המחבר
הודעות: 200
הצטרף: ו' אוגוסט 05, 2011 3:19 pm

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי בן המחבר » ה' אפריל 18, 2024 10:52 am

יהושפט כתב:וקצת מחאה - מיהודי מאמין שמבין שההיעלמות התכלת [וגם מציאתה אם אכן נמצאה] איננה דבר שבמקרה אלא בהשגחה עליונה, לא הייתי מצפה לשמוע את הטענה שלא סביר שמין מסוים נעלם, כן, הקב"ה רצה שהתכלת תפסק [כמו שרצה שביהמ"ק ייחרב], ולכן הביא להכחדת אותו מין, לא מדובר אפילו בנס, כי מינים נכחדים השכם והערב כידוע לכל מי שקרא אי פעם משהו בענין, האמת שגם בלי להאמין הכחדות מין זה דבר סביר, אבל ק"ו שמיהודי מאמין לא הייתי מצפה לשמוע דבר כזה [העלמות הקונכיות אם בהכרח היו לו כאלו, הם כאמור טענה].
אדרבה, אין שום הסבר סביר למה הפסיקו להטיל תכלת, הסיפור של הגזירה אינו נכון כמשנ"ת כמה פעמים, ובכל מקרה הגזירות הללו באו והלכו והידע על הפקת ארגמן לא נאבד, ואין סיבה שתכלת כן, ולמעשה אין שום הסבר טוב, איך פסקה התלת מחלזון שהפיקו ממנו ארגמן עד לפני 800 שנה.

viewtopic.php?p=780911&sid=4ab21990303bf0eb0b09460623b64087#p780911

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי מלבב » ה' אפריל 18, 2024 11:18 am

יהושפט כתב:אני מתפעם מהיכולת שלך לדוש שוב ושוב בפעם האלף באותם דברים בלי להתקדם מילימטר
קודם כל אמרתי שזה סביר שזה התכלת, אבל כפי שהתבאר שם באר היטב הכל יושב על ראיה אחת בלבד, אי מציאת קונכיות של מין נוסף, זה הכל, בלי זה אין שום הוכחה לשום דבר, כל עוד לא הוכח שבצביעת כמויות יש שיטה להוצאת כחול שהיתה נהוגה בזמנם [למעט שיטת זידרמן]
אני לא מזלזל בכלל בראיה הזו, ולכן אני חושב שסביר שזו התכלת, אבל רוב הרבנים שאני מכיר לא היו מחייבים שום דבר על סמך ראיה כזו
ובזה סימתי את הדיון בענין עד שיתחדש משהו, כל הרוצה ילך לקרוא באותו אשכול, וירו"ץ.


אני לא מבין מה אתה רוצה ממנו, אתה מתייחס למה שהשבתי לכשתילי זיתים או למה שהשבתי לך? וממ"נ שוב הגבת בטוענו בחיטים והודה לו בשעורים.
אגב לא הבנתי מה שאתה כותב "כל עוד לא הוכח שבצביעת כמויות יש שיטה להוצאת כחול שהיתה נהוגה בזמנם [למעט שיטת זידרמן]" ממ"נ אם רצו לצבוע כחול הרי יש שיטת זיידרמן ועוד שיטות, ואם לא רצו גם אם יש שיטה יש גם שיטה לעקוף את השיטה.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי מלבב » ה' אפריל 18, 2024 12:33 pm

בעניין הגזירות
רפמן דורות פורפורה ג אדר ב.pdf
(495.35 KiB) הורד 139 פעמים

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי מלבב » ה' אפריל 18, 2024 1:04 pm

יהושפט כתב:
מלבב כתב:
כשתילי זיתים כתב:
מלבב כתב:
כשתילי זיתים כתב:
מלבב כתב:

וקצת מחאה - מיהודי מאמין שמבין שההיעלמות התכלת [וגם מציאתה אם אכן נמצאה] איננה דבר שבמקרה אלא בהשגחה עליונה, לא הייתי מצפה לשמוע את הטענה שלא סביר שמין מסוים נעלם, כן, הקב"ה רצה שהתכלת תפסק [כמו שרצה שביהמ"ק ייחרב], ולכן הביא להכחדת אותו מין, לא מדובר אפילו בנס, כי מינים נכחדים השכם והערב כידוע לכל מי שקרא אי פעם משהו בענין, האמת שגם בלי להאמין הכחדות מין זה דבר סביר, אבל ק"ו שמיהודי מאמין לא הייתי מצפה לשמוע דבר כזה [העלמות הקונכיות אם בהכרח היו לו כאלו, הם כאמור טענה].
אדרבה, אין שום הסבר סביר למה הפסיקו להטיל תכלת, הסיפור של הגזירה אינו נכון כמשנ"ת כמה פעמים, ובכל מקרה הגזירות הללו באו והלכו והידע על הפקת ארגמן לא נאבד, ואין סיבה שתכלת כן, ולמעשה אין שום הסבר טוב, איך פסקה התלת מחלזון שהפיקו ממנו ארגמן עד לפני 800 שנה.
בעיני זו קושיא על זיהוי התכלת כאק"ק, והסיפור עם הגזירה שהוברר כלא ממש רלונטי, הוא עוד דוגמא לנתון שלא היה לפני אלו שהשתכנעו להטיל תכלת, כי יש התאמה עם הגזירה.
למעשה, אפשרות סבירה בעיני להפסקת התכלת, היא שבאמת לא היתה שיטה טובה להפקת כחול בכמויות מהאק"ק הרגיל, אלא שהיה מצוי אק"ק שצבע באופן טבעי כחול כמו זה מתוניס, והוא היה נדיר למדי וכדברי חז"ל עולה לשבעים שנה [עוד בעיה שאין יישוב לענין עליה, ככל ומדור באק"ק המוכר והנפוץ מאד], ובשלב מסוים התת מין הזה נעלם
וכעת יש לדון ככל ומצאנו שיטה באופן מלאכותי להפוך את הסגול לכחול ולהגיע לאותו צבע בדיוק, האם זה מועיל או לא, לפי היכרותי יש רבנים שיחשבו כך ויש אחרת, וגם את זה כבר כתבתי באשכול ההוא

סליחה על הביטוי אבל זה טענה טפשית, אף פעם לא אמרתי שזה לא יכול להיות, ואף פעם לא בניתי על זה לבד, רק בצירוף כמה דברים אחרים שכל אחד הסיכוי שלו קטן יחסי שביחד זה דבר נדיר, והעיקר כשרוצים לחשבן מה הסיכוי של משהו לקרוא, שום בר דעת לא יגיד שהסכוי הטטיסטי גדול כי אולי זה היה בהשגחה עליונה, כי הקב"ה בדרך כלל מנהל עולמו בדרך הטבע, וזה כן קרוב לנס אחר אלפי שנים שהיו צדים אותו לרוב, ודווקא בתקופה שהפסיק שימושו לשיטתך שבתרבות היוונים והרומאים לא השתמשו בתכלת, דווקא אז פתאום נעלם, ועכ"פ עצם העלמות מין הוא דבר נדיר יחסי.

אני מתפלא עליך שאתה משווה את מה שהגויים לא שכחו איך לצבוע ליהודים שהיו מתי מספר ומפוזר ומפורד בזמן קושי הגלות, ואם בין עשרות מיליוני גויים היו מי שמסרו נפשם בשביל הרבה כסף וכך זה לא השתכח אצלם זה לא אומר שיהודים מסרו נפשם למצווה כשאין חייבים להוציא יותר מחומש על מצוות עשה כש"כ בסכנה.

וגם הרדב"ז וכמה ראשונים ואחרונים מוכח מהם שנגנז לא כפשוטו ולא ראו בזה פלא, וגם אתה סותר את עצמך מיניה וביה, אם ההשגחה יכולה להעלים את התכלת כך יכולה להשכיח דבר שהיה מסור בידי אומנים.

והתאןריה עם החילזון מטוניס לא מסתבר כי א. שינוי הגוונים תלוי בעיקר בהמקומות ולא בשינוי זנים באותו מקום ב. אין דרך להבחין ביניהם מבחוץ ג. כיון שיש דרכים קלים להפיק מהם כחול רק שהיה פסול היה צריך למצוא בחז"ל אזהרה על זה, בפרט בזמן דהיה על סף הכחדה והיו צריכים לו ד. לא מסתבר שבאותו מין זה כשר וזה פסול.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי יהושפט » ה' אפריל 18, 2024 1:56 pm

מלבב כתב:
יהושפט כתב:
מלבב כתב:
כשתילי זיתים כתב:
מלבב כתב:
כשתילי זיתים כתב:
מלבב כתב:

וקצת מחאה - מיהודי מאמין שמבין שההיעלמות התכלת [וגם מציאתה אם אכן נמצאה] איננה דבר שבמקרה אלא בהשגחה עליונה, לא הייתי מצפה לשמוע את הטענה שלא סביר שמין מסוים נעלם, כן, הקב"ה רצה שהתכלת תפסק [כמו שרצה שביהמ"ק ייחרב], ולכן הביא להכחדת אותו מין, לא מדובר אפילו בנס, כי מינים נכחדים השכם והערב כידוע לכל מי שקרא אי פעם משהו בענין, האמת שגם בלי להאמין הכחדות מין זה דבר סביר, אבל ק"ו שמיהודי מאמין לא הייתי מצפה לשמוע דבר כזה [העלמות הקונכיות אם בהכרח היו לו כאלו, הם כאמור טענה].
אדרבה, אין שום הסבר סביר למה הפסיקו להטיל תכלת, הסיפור של הגזירה אינו נכון כמשנ"ת כמה פעמים, ובכל מקרה הגזירות הללו באו והלכו והידע על הפקת ארגמן לא נאבד, ואין סיבה שתכלת כן, ולמעשה אין שום הסבר טוב, איך פסקה התלת מחלזון שהפיקו ממנו ארגמן עד לפני 800 שנה.
בעיני זו קושיא על זיהוי התכלת כאק"ק, והסיפור עם הגזירה שהוברר כלא ממש רלונטי, הוא עוד דוגמא לנתון שלא היה לפני אלו שהשתכנעו להטיל תכלת, כי יש התאמה עם הגזירה.
למעשה, אפשרות סבירה בעיני להפסקת התכלת, היא שבאמת לא היתה שיטה טובה להפקת כחול בכמויות מהאק"ק הרגיל, אלא שהיה מצוי אק"ק שצבע באופן טבעי כחול כמו זה מתוניס, והוא היה נדיר למדי וכדברי חז"ל עולה לשבעים שנה [עוד בעיה שאין יישוב לענין עליה, ככל ומדור באק"ק המוכר והנפוץ מאד], ובשלב מסוים התת מין הזה נעלם
וכעת יש לדון ככל ומצאנו שיטה באופן מלאכותי להפוך את הסגול לכחול ולהגיע לאותו צבע בדיוק, האם זה מועיל או לא, לפי היכרותי יש רבנים שיחשבו כך ויש אחרת, וגם את זה כבר כתבתי באשכול ההוא

סליחה על הביטוי אבל זה טענה טפשית, אף פעם לא אמרתי שזה לא יכול להיות, ואף פעם לא בניתי על זה לבד, רק בצירוף כמה דברים אחרים שכל אחד הסיכוי שלו קטן יחסי שביחד זה דבר נדיר, והעיקר כשרוצים לחשבן מה הסיכוי של משהו לקרוא, שום בר דעת לא יגיד שהסכוי הטטיסטי גדול כי אולי זה היה בהשגחה עליונה, כי הקב"ה בדרך כלל מנהל עולמו בדרך הטבע, וזה כן קרוב לנס אחר אלפי שנים שהיו צדים אותו לרוב, ודווקא בתקופה שהפסיק שימושו לשיטתך שבתרבות היוונים והרומאים לא השתמשו בתכלת, דווקא אז פתאום נעלם, ועכ"פ עצם העלמות מין הוא דבר נדיר יחסי.

אני מתפלא עליך שאתה משווה את מה שהגויים לא שכחו איך לצבוע ליהודים שהיו מתי מספר ומפוזר ומפורד בזמן קושי הגלות, ואם בין עשרות מיליוני גויים היו מי שמסרו נפשם בשביל הרבה כסף וכך זה לא השתכח אצלם זה לא אומר שיהודים מסרו נפשם למצווה כשאין חייבים להוציא יותר מחומש על מצוות עשה כש"כ בסכנה.

וגם הרדב"ז וכמה ראשונים ואחרונים מוכח מהם שנגנז לא כפשוטו ולא ראו בזה פלא, וגם אתה סותר את עצמך מיניה וביה, אם ההשגחה יכולה להעלים את התכלת כך יכולה להשכיח דבר שהיה מסור בידי אומנים.

והתאןריה עם החילזון מטוניס לא מסתבר כי א. שינוי הגוונים תלוי בעיקר בהמקומות ולא בשינוי זנים באותו מקום ב. אין דרך להבחין ביניהם מבחוץ ג. כיון שיש דרכים קלים להפיק מהם כחול רק שהיה פסול היה צריך למצוא בחז"ל אזהרה על זה, בפרט בזמן דהיה על סף הכחדה והיו צריכים לו ד. לא מסתבר שבאותו מין זה כשר וזה פסול.

וחוזר חלילה...

אבל פטור בלא כלום אי אפשר
לטענתי בעולם היווני רומי לא השתמשו איתו לתכלת כבר מאות רבות של שנים לפני שפסק השימוש בתכלת, מגוחך בכלל לקשר בין זה לזה
היעלמות מינים היא ממש לא דבר נדיר, בטח לא דבר יוצא מגדר הטבע, הגיע הזמן לקום מהכורסא ולהתחיל להתענין מה קורה במציאות.
אין שום נס ופלא בהעלמות מין שמטבעו תפוצתו עולה ויורדת, ואף אחד לא אמר שהיה זה בדיוק החלזון מטוניס יכול להיות תת מין מסוים שהיה קל לזהות
ונא להפסיק לחזור על השקר שיכלו בקל להוציא כחול, עוד לא הוכח שיכלו להוציא בכמויות [ושוב, למעט שיטת זיידרמן], ועל זה יקום ויפול דבר

ובזאת סיימתי, אני לא נהנה לחזור שוב ושוב על אותם דברים בלי התקדמות, יהי לך אשר לך, והבוחר יבחר

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי מלבב » ה' אפריל 18, 2024 2:45 pm

טוב מה שכתבתי קרוב לנס זה מוגזם אבל נדיר יחסי זה כן, וודאי שעל זה לבד אין לבנות כלום, אבל כמה דברים אפילו קצת נדירים הופך להיות נדיר ביותר ובעצם בזה סיימנו, רק רציתי להעיר שני דברים, א. שאני מאוכזב ממך שעד עכשיו היית עונה לעניין והיה נעים מאוד הדיונים איתך, ועכשיו שניתי דרכך להיות טענו בחיטים והודה לו בשעורים, ב. והיא העיקר למה כל דוחק אתה יכול לסבול חוץ מחוסר הימצאות הקונכיות, כלומר למה כ"כ פשוט לך שחילזון התכלת היה לו קונכיה, כמו שבמקרה חילזןן התכלת היה שונה משאר החלזונות שהוא נכחד והם לא נכחדו כך היה שונה בזה שהם יש להם קונכיה והוא לא, ואי משום המדרש כחילזון הזה וכו' יתכן שגם חילזון בלא קונכיה נקרא חילזון, ואי משום חילזון בערבית מאן יימר שבזמנם לא קרו לפחות בלשה"ק גם לחילזון בלי קונכיה בשם חילזון, ואולי בזמנם גם בערבית היה כן, הלא שפות עוברים שינויים עם הזמן.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי יהושפט » ה' אפריל 18, 2024 3:02 pm

מלבב כתב:טוב מה שכתבתי קרוב לנס זה מוגזם אבל נדיר יחסי זה כן, וודאי שעל זה לבד אין לבנות כלום, אבל כמה דברים אפילו קצת נדירים הופך להיות נדיר ביותר ובעצם בזה סיימנו, רק רציתי להעיר שני דברים, א. שאני מאוכזב ממך שעד עכשיו היית עונה לעניין והיה נעים מאוד הדיונים איתך, ועכשיו שניתי דרכך להיות טענו בחיטים והודה לו בשעורים, ב. והיא העיקר למה כל דוחק אתה יכול לסבול חוץ מחוסר הימצאות הקונכיות, כלומר למה כ"כ פשוט לך שחילזון התכלת היה לו קונכיה, כמו שבמקרה חילזןן התכלת היה שונה משאר החלזונות שהוא נכחד והם לא נכחדו כך היה שונה בזה שהם יש להם קונכיה והוא לא, ואי משום המדרש כחילזון הזה וכו' יתכן שגם חילזון בלא קונכיה נקרא חילזון, ואי משום חילזון בערבית מאן יימר שבזמנם לא קרו לפחות בלשה"ק גם לחילזון בלי קונכיה בשם חילזון, ואולי בזמנם גם בערבית היה כן, הלא שפות עוברים שינויים עם הזמן.

צר לי שאכזבתי אותך, אני חושב שעניתי עניינית כמו תמיד
ובעיני כל הפלפולים הסטטיסטים שאתה עושה, אין בהם ממש במציאות, ודברים נדירים מהמין הזה בהחלט יכולים לקרות

אין לי הוכחה מהמילה חלזון שהיתה לו קונכיה, אלא היות וכל החלזונות הצובעים הם מאותה משפחה ובעלי קונכיה, הדעת נותנת שגם חלזון התכלת הוא ממשפחה זו, וביחוד אם באמת האריג/ים שמצאו הוא תכלת, וגם אם אין הוכחה שהוא מהאק"ק דייקא [כמו שכתבתי שם שכל ההוכחה היא שמתוך שלושת הידועים הוא יכול להיות רק מהאק"ק] עדיין מסתברא מאד שהוא קרוב מאד אליו, וממילא מן הסתם היתה לו קונכיה ואם כן היכן היא? גם את זה כתבתי כבר באשכול ההוא.

אני לא מכיר שום דוחק, מה שבעיניך דוחק בעיני הוא כלל לא דוחק, פשוט לא דברו על חלזון התכלת יהיה אשר יהיה ותול"מ, והשאלה אם ידעו להפיק תכלת בכמויות מהאק"ק היא עדיין פתוחה בעיני עד שייערך מחקר רציני על ההיתכנות, גם זה אין בו שום דוחק בעיני, טוכן לא האפשרות שהיה איזה מין שנכחד, שבעיני זה אפשרות הגיונית וסבירה לחלוטין.

עכ"פ לא אכפת לי עם החשבון שלך נכון או לא, אני בכל האשכולות הללו רק רוצה דבר אחד, שהעובדות יהיו נכונות ובדוקות, ומן ואילך ידון כל אחד לפי הבנתו ושכלו אשר חננו ה', אם זה מסתבר, מסתבר מאד, קרוב לודאי, ודאי גמור, רשות חיוב או איסור, לא אכפת לי, אני לא מיסיונר של התכלת, ומאידך גם לא מתנגד בכלל להולכים, אני רק רוצה שיציגו את הנתונים כפי שהם, בנושא הזה, ובכל נושא.
שוין, כבר הבטחתי שסיימתי והגיע הזמן לעמוד בהבטחתי...

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי מלבב » ה' אפריל 18, 2024 4:08 pm

כמה מצחיק הבן אדם הזה, הוא מודה שזה בכלל דברים נדירים, רק שזה יכול לקרות, נו מי חלק על זה, וגם במין כללי שיהיה איז שינוי מהותי באחד מהם יכול לקרות, רק שזה נדיר, אז מה ההבדל, ובכלל האינטלגנט הגדול הזה מיתמם כאילו שלא מבין ששכמה דברים קצת נדירים הופך ביחד לרחוק מאוד, לאחד ועוד אחד זה שתיים הוא פלפולים שאין בהם ממש.

כשתילי זיתים
הודעות: 805
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקווד

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ה' אפריל 18, 2024 4:14 pm

מלבב כתב:ולא הבנתי מה הקשר שגלל שעשו מזה סגול לכן אין קונכיות מחילזון התכלת האמיתי.

לא הבנתי, אולי תקרא שוב כל המו"מ. הנידון כעת הוא שלדעתי אם נניח שהאק"ק הוא תכלת, הרבה יותר מסתבר שהתכלת הוא סגול, ולא כחול. אני לא דן כאן עכשיו על הצד שהאק"ק הוא לא התכלת, והתכלת הוא כחול מחילזון שנעלם. זה כבר נידון באורך במק"א, הסברות לכאן ולכאן.
מלבב כתב:ונניח שאין שום דוחק בדבריך עדיין לא הסברת למה רחוק שלא עשו מזה גם כחול, ואי משום התרגומים חוץ ממה שמדובר בשפה עתיקה והמתרגמים משתמשים הרבה בהשערות, הרי כמו שאתה מתרץ את זה שאין מוזכר התכלת בגלל שבתרבותם לא היה מקובל כך תתרץ את זה.

כי זה לא צובע כחול בדרך רגיל, אלא באופנים מוזרים, ואין שום סיבה להניח שעשו כן בעבר.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי מלבב » ה' אפריל 18, 2024 5:01 pm

כשתילי זיתים כתב:
מלבב כתב:ולא הבנתי מה הקשר שגלל שעשו מזה סגול לכן אין קונכיות מחילזון התכלת האמיתי.

לא הבנתי, אולי תקרא שוב כל המו"מ. הנידון כעת הוא שלדעתי אם נניח שהאק"ק הוא תכלת, הרבה יותר מסתבר שהתכלת הוא סגול, ולא כחול. אני לא דן כאן עכשיו על הצד שהאק"ק הוא לא התכלת, והתכלת הוא כחול מחילזון שנעלם. זה כבר נידון באורך במק"א, הסברות לכאן ולכאן.
מלבב כתב:ונניח שאין שום דוחק בדבריך עדיין לא הסברת למה רחוק שלא עשו מזה גם כחול, ואי משום התרגומים חוץ ממה שמדובר בשפה עתיקה והמתרגמים משתמשים הרבה בהשערות, הרי כמו שאתה מתרץ את זה שאין מוזכר התכלת בגלל שבתרבותם לא היה מקובל כך תתרץ את זה.

כי זה לא צובע כחול בדרך רגיל, אלא באופנים מוזרים, ואין שום סיבה להניח שעשו כן בעבר.

כבר שאלתי כמה פעמים ולא קיבלתי מענה, ממ"נ אם היה להם צורך בכחול מהאק"ק סביר להניח שמצאו את הדרך ועשו כן, אחר שהוכח לעיל שאפשר לעשות כן בכמה אופנים די פשוטים, כגון צביעה בכמות קטנה, חימום אחר הצביעה, העמדה בשמש מיד אחר הצביעה, מי ים, מי חמצן, חלזונות ממקומות מיוחדים כמו טוניס, ואם לא היה להם צורך בזה כי הסתפקו בקלא אילן אז גם אם היה דרכים פשוטים בתכלית לא היו עושים זאת.

ואם באמת בגלל שקלא אילן עמיד הרי יש חוקרים שאומרים שקלא אילן מסובך לעשות באופן מיקצועי, וגם יש חוקרים שאומרים שזה פחות עמיד מאק"ק בגלל המונוברומו, ואם בגלל שעדיין קלא אילן מספיק עמיד ולא מסתבר שהיו צריכים משהו יותר מזה, א"כ גם חילזון התכלת לא היו צריכים.

ואגב נראה לך באמת סביר שהאריג שקורן קורה לו סגול שרוב אנשים לא רואים את זה לא היה נקרא בשם תכלת עד כדי כך שחז"ל לא היו צריכים להזהיר על זה?

ו

כשתילי זיתים
הודעות: 805
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקווד

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ה' אפריל 18, 2024 5:04 pm

מלבב כתב:

חג כשר ושמח

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי יהושפט » ה' אפריל 18, 2024 5:16 pm

כשתילי זיתים כתב:
מלבב כתב:

חג כשר ושמח

גא"מ

לעזור לאשה בבית בערב פסח במקום לכלות כאן את הזמן ללא הועיל, זה מעשה יעיל וחיובי יותר מכל בחינה שהיא

אני חושב שלקוראים יש מספיק מידע לגבש את דעתם לבד, ויותר מזה אין שום צורך

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי מלבב » ה' אפריל 18, 2024 5:48 pm

לא מחפש לשכנע אף אחד רק לברר לעצמי, זה הדרך הכי טובה להפיג את המתח לפני פסח, אבל אתם צודקים יותר מצווה לעזור לאשה מאשר לעזור לי.

בן המחבר
הודעות: 200
הצטרף: ו' אוגוסט 05, 2011 3:19 pm

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי בן המחבר » ה' אפריל 18, 2024 6:06 pm

מלבב כתב:לא מחפש לשכנע אף אחד רק לברר לעצמי, זה הדרך הכי טובה להפיג את המתח לפני פסח, אבל אתם צודקים יותר מצווה לעזור לאשה מאשר לעזור לי.

לפעמים העזרה הגדולה ביותר לאשה היא להשתקע בשיחה בטלה על דברים בטלים.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי מלבב » ד' אפריל 24, 2024 11:00 pm

רציתי לכתוב סיכום קצר גם מה שכבר כתבתי בעבר, וגם מדברים שנתחדשו לי לאחרונה.

בעניין אם לחילזון התכלת היה קונכיה א. אמר לי מומחה שלא יתכן חילזון בלי קונכיה קשה שימצא בקרקעית הים, וחז"ל אמרו על הפסוק שפוני טמוני חול שהחילזון מתחפר בחול ב. בלבוש הארון עמוד 467 מביא ראיה מהרמב"ן שמוכרח שהחילזון היה לו קונכיה.

אז למעשה יש כמה וכמה ראיות שיש לחילזון קונכיה א. יש כמה וכמה מקומות בחז"ל ובראשונים שמדברים על חילזון עם קונכיה ואין אפילו מקום אחד שמדברים על חילזון בלי קונכיה ב. המילה חילזון בערבית ובארמית מתורגם בכל מקום לsnail שהוא חילזון עם קונכיה ג. בספר גנזי קדם מזמן הגאונים בחידושים על שבת כתב שחילזון התכלת הוא תולעת בתוך קליפה, וכן נקט היעב"ץ בשתי מקומות שהחילזון הוא מוקף מלמעלה ולמטה.

יתכן שיש לפרוך כל ראיה בדוחק, אבל שוב אנו צריכים להגיע לדוחקים ע"ג דוחקים רק כדי להפריך ראיה אחת שהוא חיסרון מציאת הקונכיות, חוץ משאר הדברים הרחוקים שצריך כדי לומר שזה לא חילזון התכלת.

והנה לגבי להחמיר בדאוריייתא לא צריך סימינם מובהקים, רק מספיק סימנים בינונים, ואפילו להקל בדאורייתא כתב המהר"ל שמעיקר הדין מהני שני סימנים בינונים רק מדרבנן גזרו להצריך סימן מובהק, אבל מדאורייתא שני סימנים בינונים הרי הם כסימן מובהק, שהגדר של סימן מובהק הוא דבר שהוא רחוק כאחת לאלף, ולא שנא שני סימנים בינונים בהצטרפם יחד מסימן מובהק אחד.

לכן בנידון דידן עצם הדבר שחילזון שצובע כחול בקל בכמה דרכים הוא כבר סימן מובהק בפני עצמו, וטענות המערערים הוא רק שאולי משום איזה סיבה לא השתמשו בזה לכחול, אבל לכל היותר אינו אלא ספק, אבל האפשרות קיימת, וזה דבר מאוד יחודי כי בכל שאר חלזונות הצובעים אין אפשרות או שזה קשה ומסובך ולא מסתבר כלל ששימשו לצביעת כחול, לכן זה סימן מובהק, ואם נאמר שזה לבד אינו רק סימן בינוני בדאורייתא זה מספיק, אבל באמת יש כאן סימן מובהק בהצטרף סימן המקום שזה נמצא רק בים התיכון, והרי הוא כנקב בצד אות פלוני בשטר שנחשב סימן מובהק, אע"פ שנקב גרידא אינו סימן מובהק (ואולי גם לא סימן בינוני), זה לבד מספיק לחייב בדאורייתא, וכש"כ בהצטרף שאר הדברים, העדר מציאת חילזון אחר, העדר מציאות קונכיות אחרות כמו שהוכחנו שהיה לחלילזון קונכיה, ועכ"פ רחוק שלא היה לו, כל זה ביחד הוא הרבה יותר רחוק מסימן מובהק אחד שמתיר אפילו מדרבנן וכש"כ משני סימנים בינונים.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי יהושפט » ד' אפריל 24, 2024 11:39 pm

מלבב כתב:...
אבל באמת יש כאן סימן מובהק בהצטרף סימן המקום שזה נמצא רק בים התיכון, והרי הוא כנקב בצד אות פלוני בשטר שנחשב סימן מובהק, אע"פ שנקב גרידא אינו סימן מובהק (ואולי גם לא סימן בינוני), זה לבד מספיק לחייב בדאורייתא
...

לא יזיק לבדוק לפחות במכלול לפני שכותבים משהו, החלזון נפוץ גם במזרח האוקיינוס האטלנטי, קרוב לים התיכון אבל באוקיינוס, ומלבד זאת נמצא גם באיים האזוריים, 1500 ק"מ מפורטוגל

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי מלבב » ה' אפריל 25, 2024 12:18 am

מה בדיוק הטענה שלך, אתה חושב שזה כ"כ משנה אם זה חורג קצת מגבולות מה שנקרא ים התיכון, או שסתם מפריע לך שלא דקדקתי מספיק בלשוני.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי יהושפט » ה' אפריל 25, 2024 12:22 am

מלבב כתב:מה בדיוק הטענה שלך, אתה חושב שזה כ"כ משנה אם זה חורג קצת מגבולות מה שנקרא ים התיכון, או שסתם מפריע לך שלא דקדקתי מספיק בלשוני.

כמו שכתבתי כבר אינספור פעמים, מה שחשוב לי הוא שהעובדות יהיו מדוייקות, פרשנויות בגדרי סימן מובהק כל אחד יודע לעשות לבד, אבל הנתונים צריכים להיות מדוייקים [ו1500 ק"מ זה חריגה גדולה מאד]
את הויכוח מה דחוק ומה לא, כמה סיכוי יש ככה או אחרת וכו' וכו', אני לא הולך לפתוח מחדש, כמו שכתבתי, ניתוח נתונים ומה מסתבר יעשה כל אחד לפי ראות עיניו, לא מטריד אותי.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי מלבב » ה' אפריל 25, 2024 2:32 am

יהושפט כתב: [ו1500 ק"מ זה חריגה גדולה מאד]
.

משל למה הדבר דומה, שאנו יודעים שהיה בשטר נקב מעל אות פלוני, ונמצא שטר שהנקב מעל אות פלוני וחורג גם קצת למעל האות ליד, האם נאמר שבגלל זה אינו סימן?.
נערך לאחרונה על ידי מלבב ב ה' אפריל 25, 2024 1:43 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי יהושפט » ה' אפריל 25, 2024 2:46 am

מלבב כתב:
יהושפט כתב: [ו1500 ק"מ זה חריגה גדולה מאד]
.

משל למה הדבר דומה, שאנו יודעים שהיה בשטר נקב מעל אות פלוני, ונמצא שטר שהנקב מעל אות פלוני וחורג גם קצת למעל האות ליד, ובא השאלה להגאון יהושפט לשפוט מה משפטו, וישפוט יהושפט משפט חריג מאוד, וזה דבר המשפט ששפט יהושפט, ויקח יהושפט את פטיש השופט וידפוק בפטיש וצעק צעקה גדולה, חצי אות ליד זה חריגה גדולה מאוד!!! הסימנים צריכים להיות מדוייקים נקודה!!!! ויצאו כל העם מאולם המשפט ששפט בו השופט יהושפט משפט כה מוזר בהלם טוטלי.

הנה לפנינו הדגמה חיה כמה קשה להגיד "טעיתי", או אפילו רק לא דייקתי וקבעתי עובדות בנחרצות בלי בדיקה מינימלית
בכל מקרה מתגובותיך אני למד, שאתה חפץ כמו בעלי הקונטרסים למיניהם שלא יפריעו לך בטווית מעשיות כאוות נפשך, ולכן אני מקבל על עצמי מכאן ואילך קבלה גמורה שלא להפריע לך חלילה במלאכת הקודש.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי מלבב » ה' אפריל 25, 2024 11:50 am

לא טעיתי ידעתי שיש גם בנמצא גם חוץ לגבולות הים התיכון קרוב לה, לא העליתי בדעתי לרגע שזה משנה ובוודאי לא שאקבל על זה שפכטל, אפילו מכשתילי זתים לא ציפתי לזה, כש"כ ממך.
אגב, אתה בכל אלפי הודעתיך תמיד דייקת בנתונים עד כדי כך?

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי יהושפט » ה' אפריל 25, 2024 2:19 pm

מלבב כתב:לא טעיתי ידעתי שיש גם בנמצא גם חוץ לגבולות הים התיכון קרוב לה, לא העליתי בדעתי לרגע שזה משנה ובוודאי לא שאקבל על זה שפכטל, אפילו מכשתילי זתים לא ציפתי לזה, כש"כ ממך.
אגב, אתה בכל אלפי הודעתיך תמיד דייקת בנתונים עד כדי כך?

אם ידעת תגדל התימה שבעתיים למה לכתוב שנמצא רק בים התיכון כשאתה יודע שזה לא נכון, למה לא לכתוב את האמת, גם אם היא נשמעת קצת פחות מרשימה? כ"ש לשיטתך שאין בזה נ"מ, אז באמת למה לא לכתוב את האמת.

שמתי לב שלאחרונה אני מאד מאכזב אותך...

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי מלבב » ה' אפריל 25, 2024 2:26 pm

התכוונתי רק באיזור ים התיכון, זה מובן מאליו, כדוגמת דברה תורה כלשון בני אדם, לא מבין מה אתה עושה מזה עסק.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי יהושפט » ה' אפריל 25, 2024 4:13 pm

מלבב כתב:התכוונתי רק באיזור ים התיכון, זה מובן מאליו, כדוגמת דברה תורה כלשון בני אדם, לא מבין מה אתה עושה מזה עסק.

וזה שזה מצוי גם במרחק עצום מהים התיכון, גם זה בכל האזור?
לא שאני מבין מה מועיל לך הים התיכון, בשלמא אם זה היה נמצא רק במזרח הים התיכון, כ"ש אם רק לחופי א"י כפשטות דברי חז"ל, ניחא, אבל אם היה נפוץ בכל העולם העתיק בכל חופי הים התיכון ואף מזרחה בים השחור, ואכן כך הוא, הרי יש כאן קושיא ובטח לא ראיה

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי מלבב » ה' אפריל 25, 2024 7:59 pm

איפה משמע בחז"ל שהיה "רק לחופי ארץ ישראל?
הפוך ברמב"ם וברדב"ז משמע שזה לא היה מוגבל רק לחופי ארץ ישראל, רק שבארץ ישראל היה בין צור לחיפה כמו שהוא באמת, והנה לך עוד סימן.
ושכחת מהפסוק תכלת וארגמן מאיי אלישה?

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי יהושפט » ה' אפריל 25, 2024 8:24 pm

מלבב כתב:איפה משמע בחז"ל שהיה "רק לחופי ארץ ישראל?
הפוך ברמב"ם וברדב"ז משמע שזה לא היה מוגבל רק לחופי ארץ ישראל, רק שבארץ ישראל היה בין צור לחיפה כמו שהוא באמת, והנה לך עוד סימן.
ושכחת מהפסוק תכלת וארגמן מאיי אלישה?

בחז"ל נראה שהיתה ייחודיות בחופי זבולון בין צור לצידון, ובאק"ק אינו כן, ונפוץ בכל הארץ ובכל הים התיכון, בלי שום יחודיות דווקא שם
אני אישית אספתי קונכיות חלזון בחוף פלמחים, וכמו שכותב אאל"ט עמר היתה ביבנה-ים תעשיה רצינית של אק"ק

עכ"פ כלל לא הבנתי איזה סימן יש במה שנפוץ בכל הים התיכון, יותר מאם היה נפוץ ע"ד משל גם בחופי אמריקה

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי מלבב » ה' אפריל 25, 2024 8:51 pm

זה נכון שיש גם במקומות אחרים בחופי ארץ ישראל, אבל בחופי הצפון ולבנון יש ריבוי גדול, כי נמצא במקומות סלעים שזה יש יותר בצפון הארץ, אני לא בדקתי אבל לא ראיתי מי שחוחק על זה גם בין המתנגדים לתכלת, אמנם ראיתי כאלה שרוצים לדייק כך מהיעבץ אבל זה מסתמא גם אתה מודה שאינו כלום.
ונכון שמשמע בחז"ל שהיה יחודיות לזבולון, אבל זה אפשר לפרש לגבי שאר השבטים, מאן יימר לכל העולם, הרי מקרא מפורש תכלת וארגמן מאיי אלישה, וכן מוכח ברמב"ם וברדב"ז, אני מניח שאתה יודע לבד כל מה שכתבתי, לא מבין למה אתה שואל דברים שהתשובות ידועות.
לגבי השאלה השניה שלך כבר עניתי במשל לעיל, אז אם אם עדיין לא הבנת אני צריך זמן להתבונן איך להסביר לך את זה.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי יהושפט » ה' אפריל 25, 2024 9:04 pm

מלבב כתב:זה נכון שיש גם במקומות אחרים בחופי ארץ ישראל, אבל בחופי הצפון ולבנון יש ריבוי גדול, כי נמצא במקומות סלעים שזה יש יותר בצפון הארץ, אני לא בדקתי אבל לא ראיתי מי שחוחק על זה גם בין המתנגדים לתכלת, אמנם ראיתי כאלה שרוצים לדייק כך מהיעבץ אבל זה מסתמא גם אתה מודה שאינו כלום.
ונכון שמשמע בחז"ל שהיה יחודיות לזבולון, אבל זה אפשר לפרש לגבי שאר השבטים, מאן יימר לכל העולם, הרי מקרא מפורש תכלת וארגמן מאיי אלישה, וכן מוכח ברמב"ם וברדב"ז, אני מניח שאתה יודע לבד כל מה שכתבתי, לא מבין למה אתה שואל דברים שהתשובות ידועות.
לגבי השאלה השניה שלך כבר עניתי במשל לעיל, אז אם אם עדיין לא הבנת אני צריך זמן להתבונן איך להסביר לך את זה.

אין צורך שתסביר, חבל על הזמן שלי ושלך

הטענה הזו שלא היתה ייחודיות לזבולון אפילו מול שאר שבטים, נטענה רבות על ידי מתנגדי האק"ק, רק לאחרונה ממש ע"י הרב בוקוולד במאמרו במוריה, אולי זו לא פירכא, אבל אי אפשר לקחת קושיות ולהפוך אותם לראיות.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי מלבב » ה' אפריל 25, 2024 10:00 pm

לא אמרתי שלא נטענה, אמרתי שאף אחד לא מכחיש שבצפון יש ריבוי גדול ועיקר מקום תעשיית המיורקס היה בצפוןנארץ ישראל ובצור וצידון, האם אתה חולק על זה? אלא שהמתנגדים מרבים להקשות קושיות של הבל וזה אחד מהם, שאם בכל זאת מצוי קצת גם בשאר חלקי ארץ ישראל אז זה פירכא.
עכ"פ מוכח מחז"ל שמקום החילזון היה בין צור לחיפה, וזה לא מחייב שלא היה כלל במקומות אחרים, אין שום דוחק לפרש שהיה שם עיקר מקומו לפחות לגבי שאר מקומות בארץ ישראל, וכיון שכך הוא המציאות באק"ק אז יש בזה תוספת רגלים לדבר, אבל לא אמרתי שזה עצמו ראיה.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי יהושפט » ה' אפריל 25, 2024 10:07 pm

מלבב כתב:לא אמרתי שלא נטענה, אמרתי שאף אחד לא מכחיש שבצפון יש ריבוי גדול ועיקר מקום תעשיית המיורקס היה בצפוןנארץ ישראל ובצור וצידון, האם אתה חולק על זה? אלא שהמתנגדים מרבים להקשות קושיות של הבל וזה אחד מהם, שאם בכל זאת מצוי קצת גם בשאר חלקי ארץ ישראל אז זה פירכא.
עכ"פ מוכח מחז"ל שמקום החילזון היה בין צור לחיפה, וזה לא מחייב שלא היה כלל במקומות אחרים, אין שום דוחק לפרש שהיה שם עיקר מקומו לפחות לגבי שאר מקומות בארץ ישראל, וכיון שכך הוא המציאות באק"ק אז יש בזה תוספת רגלים לדבר, אבל לא אמרתי שזה עצמו ראיה.

החלזון לא היה רק בנחלת זבולון גם בצפון, אלא גם אשר ומנשה, כמו שמציין הר"ב

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי מלבב » ה' אפריל 25, 2024 11:29 pm

זה לא קושיא עלי רק על הגמרא שצידי חילזון היו בין צור לחיפה, וזה הרי מקום נחלת אשר, ומצד שני כתוב שהחילזון היה בנחלת זבולון, וגם יש סתירה ממה שכתוב על זבולון לחוף ימים ישכון וירכתו עד צידון, ובספר יהושע כתוב שזה היה נחלת אשר, ואתה בטח יודע תירוץ הגר"א שהיה רצועה מנחלת זבולון עד החוף ומשם עד צידון.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי מלבב » ה' אפריל 25, 2024 11:31 pm

יהושפט כתב:אין צורך שתסביר, חבל על הזמן שלי ושלך
.

איך אתה מניח מראש שחבל על הזמן, אולי יש לי הסבר טוב?

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי יהושפט » ה' אפריל 25, 2024 11:39 pm

מלבב כתב:
יהושפט כתב:אין צורך שתסביר, חבל על הזמן שלי ושלך
.

איך אתה מניח מראש שחבל על הזמן, אולי יש לי הסבר טוב?

רוב וחזקה
לא רק סימנים מועילים...

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' אפריל 26, 2024 12:02 am

יהושפט כתב:
מלבב כתב:מה בדיוק הטענה שלך, אתה חושב שזה כ"כ משנה אם זה חורג קצת מגבולות מה שנקרא ים התיכון, או שסתם מפריע לך שלא דקדקתי מספיק בלשוני.

כמו שכתבתי כבר אינספור פעמים, מה שחשוב לי הוא שהעובדות יהיו מדוייקות, פרשנויות בגדרי סימן מובהק כל אחד יודע לעשות לבד, אבל הנתונים צריכים להיות מדוייקים [ו1500 ק"מ זה חריגה גדולה מאד]
את הויכוח מה דחוק ומה לא, כמה סיכוי יש ככה או אחרת וכו' וכו', אני לא הולך לפתוח מחדש, כמו שכתבתי, ניתוח נתונים ומה מסתבר יעשה כל אחד לפי ראות עיניו, לא מטריד אותי.

אם ניתן לגרור את יבשת אוסטרליה 3000 ק"מ, מה הבעיה לגרור את הים התיכון 1500 ק"מ?

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי מלבב » ו' אפריל 26, 2024 1:00 am

יהושפט כתב:
מלבב כתב:
יהושפט כתב:אין צורך שתסביר, חבל על הזמן שלי ושלך
.

איך אתה מניח מראש שחבל על הזמן, אולי יש לי הסבר טוב?

רוב וחזקה
לא רק סימנים מועילים...

אתה משווה סימנים מובהקים לרוב?

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי מלבב » ו' אפריל 26, 2024 1:00 am

זאב ערבות כתב:
יהושפט כתב:
מלבב כתב:מה בדיוק הטענה שלך, אתה חושב שזה כ"כ משנה אם זה חורג קצת מגבולות מה שנקרא ים התיכון, או שסתם מפריע לך שלא דקדקתי מספיק בלשוני.

כמו שכתבתי כבר אינספור פעמים, מה שחשוב לי הוא שהעובדות יהיו מדוייקות, פרשנויות בגדרי סימן מובהק כל אחד יודע לעשות לבד, אבל הנתונים צריכים להיות מדוייקים [ו1500 ק"מ זה חריגה גדולה מאד]
את הויכוח מה דחוק ומה לא, כמה סיכוי יש ככה או אחרת וכו' וכו', אני לא הולך לפתוח מחדש, כמו שכתבתי, ניתוח נתונים ומה מסתבר יעשה כל אחד לפי ראות עיניו, לא מטריד אותי.

אם ניתן לגרור את יבשת אוסטרליה 3000 ק"מ, מה הבעיה לגרור את הים התיכון 1500 ק"מ?

מי גורר את אוסטרליה

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי מלבב » ו' אפריל 26, 2024 8:51 am

יהושפט כתב:
עכ"פ כלל לא הבנתי איזה סימן יש במה שנפוץ בכל הים התיכון, יותר מאם היה נפוץ ע"ד משל גם בחופי אמריקה

גם אם ימצא גם בחוף אמריקה זה לא יהיה פירכא, הסברא הוא ככה, רוב בעלי חיים נמצאים במקומות מאוד מסויימים בכדור הארץ, כל מין יש לו את המקומות שלו, יש מיעוט דמיעוטא שנמצאים בכל מקום כמו חתולים, יונים, עורבים, עכברים וכו', החילזון הוא וודאי לא מהמיעוטא דמיעוטא האלה, שהרי ממ"נ אם זה לא האק"ק רק מין שנכחד או נעלם, אז דבר כזה לא יכול לקרוא במין שנמצא בכל מקום, אם זה האק"ק אז שוב זה נמצא רק בשטח ים התיכון וים השחור, וקצת בים האטלנטי קרוב יחסי לים התיכון.

עכשיו אנו יודעים מחז"ל ומהפסוקים ומהרמב"ם שהחילזון היה נמצא במקומות מסויימים בים התיכון, האם היה מצוי בעוד מקומות? לא יודעים אבל וודאי לא הרבה כנ"ל, עכשיו שידענו בערך מקומו שזה מקום מוגבל לא יותר מבערך כ5 אחוז מהימים בעולם, אז יש לנו כבר סימן אחד שזה מקומו, זה לא סימן מובהק ואפילו לא סימן בינוני, אבל מה שכן סימן, זה האפשרות לצבוע בו כחול בקלות, שזה עצמו אולי לא סימן מובהק, כי סימן מובהק כותב הבי"ש שזה דבר נדיר כאחד לאלף, איני יודע כמה חלזונות צובעים יש בעולם אבל וודאי יש כמה מאות ואף אחד מהם לא יכול לצבוע כחול באופן נורמלי, ובוודאי לא באופן פרקטי, וגם באופן לא נורמלי אף אחד עוד לא הצליח לצבוע מהם כחול.

עכשיו מצאנו שחור בשטר אינו סימן כי זה דבר שכיח, אבל חור במקום מסויים בשטר זה כן סימן כי זה כבר דבר נדיר, כך לעניינינו, אפשרות צביעת כחול זה סימן בינוני אבל לא סימן מובהק שזה מספיק לחייב בדאורייתא, אבל בהצטרף סימן מקומו זה כבר כמו חור במקום פלוני שזה סימן מובהק, כי נגיד שיש 300 חלזונות צובעים שלא צובעים כחול רק אחד מהם, אז תכפיל 300 בעשרים בגלל המקום המוגבל שנמצא בו שהוא כאחד לעשרים מהימים, אז הגענו לסימן נדיר כאחד ל6000 והרי הבי"ש אומר שאפילו אחד לאלף מספיק ליחשב סימן מובהק להקל בדאורייתא, כש"כ להחמיר שמספיק אפילו סימן בינוני אחד, ועוד לא דיברנו על חוסר הקונכיות ושאר הדברים.

אז כמו שאמרת שחוץ מסימנים יש גם רוב וחזקה, לכן מסתמא תמצא ברוב כשרונך איזה פירכא על הדברים, אבל בבבקשה תענה לי רק דבר אחד, בערך כמה אחוז סיכוי אתה נותן לצד שזה לא החילזון התכלת? לא רק מצד מה שכתבתי רק מכלול הדברים.

צופה_ומביט
הודעות: 5785
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' אפריל 26, 2024 10:29 am

בהנחה שחלזון התכלת איננו האק"ק ושהוא נגנז אין כאן שום סימן.
במילים אחרות: כל הדברים שכותב מעלתו הם כתנאי הכרחי - אבל לא מספיק.
שכן לא מספיק לדעת כל זה [שחובה שיהיה בחלזון התכלת] - אלא שלא היה אחר.
ובזה כל מה שהביא מעלתו לא מעלה ולא מוריד כלל. וצריך לזה הוכחות/סימנים אחרים [כמו חוסר קונכיות, שזה כבר נידון אחר לגמרי: האם יתכן או לא שהיה חילזון אחר, ואינו מוכח כלל מהראיות הנ"ל שעוסקות במה יש באק"ק. אי נמי לטעון שכל חילזון כשר, שגם לזה אין הוכחה מהנתונים הנ"ל אלא הוא סוגיה אחרת בפנ"ע].
במילים אחרות:
הגישה של תומכי התכלת נראה מדבריך שפשוט להם שחילזון התכלת נמצא לפנינו ורק שנשכח מיהו עם השנים, ולא יודעים איזה חלזון הוא מבין החלזונות הקיימים, אבל שם נמצא שם היה, וממילא נשאר רק למצוא סימנים בתוך החלזונות הקיימים מה יכול להיות חילזון זה מתוך כל אלו שלפנינו, ומי שהכי מתאים מסתבר שזה הוא [ולפי ההוכחות לטובתו תיקבע רמת הסבירות].
אבל אא"ט הטענה העיקרית של מתנגדי התכלת היא שאין לנו שום ידיעה על חלזון התכלת, כי הוא נעלם מאות שנים, וזו חידה שא"א להניח לגביה הנחות. וממילא כל עוד לא נפרכה הטענה שהיה חלזון אחר והוא נגנז ואיננו לפנינו - לא יעזרו שום חיפושים בתוך החלזונות הקיימים. וכדי לחדש מצוה ממצב שאין אותה בידינו והיא לא ידועה לנו - צריך קודם כל לענות על השאלה הזו. אי אפשר להניח כדבר פשוט שהכוונה לחילזון קיים מבין החלזונות שלפנינו ושכך היה כל השנים ורק שנשכח מיהו - ומכוח הנחה פשוטה זו לייצר את ההוכחות, כשעל ההנחה הזו גופא אין הוכחה, ואין סיבה להניח אותה כדבר פשוט במצוה שנעלמה מאיתנו מאות שנים ואין לנו באמת מושג מה היה בה.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: רבנים בני זמנינו שלובשים תכלת

הודעהעל ידי מלבב » ו' אפריל 26, 2024 11:57 am

בוודאי אם ידעינן שהחילזון נגנז לא שייך כל מה שכתבתי, אבל האם הנך כה טרי בנושא שאינך יודע שהתיאוריה של נגנז כבר הופרך אלף פעם? הראשון שהמציא את הנגנז זה הישועות מלכו ואח"כ חזר בו וממש צחק על זה כמו שמביא בשמו הראדזינר.


חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 30 אורחים