לכבוד ליל השימורים הנני מצ"ב פירוש למערבית לליל הראשון ממחזור נירנברג עם השווה לנוסח מחזור וורמיישא,
הפירוש מבוסס בעיקור (כנראה) על ארוגת הבושם, אבל עדיין יש בו הרבה שינוים שלא נמצא שם.
בברכת חג פסח כשר ושמח.
אליהו חיים כתב:מה שמפרש המהדיר (בהערה 31) לשון הפייט 'ומהקרוב לה בכורי נדבה' וכו'
ואם תקריב. פי' רש"י אם זה חובה שהרי במנחת העומר הכתוב מדבר וכן אם יהיה היובל. ותימ' דלעיל סוף פרשה וישמע יתרו פרש"י ר' ישמעאל אומר כל אם שבתורה רשות חוץ מג' שהן חובה, אם מזבח אבנים, אם כסף תלוה, אם תקריב מנחת ביכורים, והא איכא עוד רביעי אם יהיה היובל. ואולי לא מנה רק הנהו דתלו במצוה אמנם אם יהיה היובל זה אין תלוי בצווי. מיהו איתא בת"כ אם אתה מקריב אותה כהלכותיה אני מעלה עליכם הקרבתם נדבה ואם לאו אני מעלה עליכם חובה, וכן עשה הפייט מהקרב לה בכורי נדבה. אף על גב דאמ' גדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה ודאי הוא גדול לעניין זה דלזה ציוה ולזה לא ציוה מי' זה דווקא כשהמצוה מקבל עליו הצווי מרצון ועושה מעצמו אך מקום שאין עושי' מעצמו רק שדוחקים אותו אז יותר הוא לרצון מה שאדם עושה מעצמו ממה שאדם עושה בע"כ.
יהודה בן יעקב כתב:אליהו חיים כתב:מה שמפרש המהדיר (בהערה 31) לשון הפייט 'ומהקרוב לה בכורי נדבה' וכו'
בחיפוש מהיר בפרוייקט השו"ת, מצאתי שכבר ר' חיים פלטיאל (ויקרא ב יד) עמד לפרש לשון זו, בדרך אחרתואם תקריב. פי' רש"י אם זה חובה שהרי במנחת העומר הכתוב מדבר וכן אם יהיה היובל. ותימ' דלעיל סוף פרשה וישמע יתרו פרש"י ר' ישמעאל אומר כל אם שבתורה רשות חוץ מג' שהן חובה, אם מזבח אבנים, אם כסף תלוה, אם תקריב מנחת ביכורים, והא איכא עוד רביעי אם יהיה היובל. ואולי לא מנה רק הנהו דתלו במצוה אמנם אם יהיה היובל זה אין תלוי בצווי. מיהו איתא בת"כ אם אתה מקריב אותה כהלכותיה אני מעלה עליכם הקרבתם נדבה ואם לאו אני מעלה עליכם חובה, וכן עשה הפייט מהקרב לה בכורי נדבה. אף על גב דאמ' גדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה ודאי הוא גדול לעניין זה דלזה ציוה ולזה לא ציוה מי' זה דווקא כשהמצוה מקבל עליו הצווי מרצון ועושה מעצמו אך מקום שאין עושי' מעצמו רק שדוחקים אותו אז יותר הוא לרצון מה שאדם עושה מעצמו ממה שאדם עושה בע"כ.
אבא יודן כתב:ישר כח, נהניתי מאד.
שאלת תם
האם מותר לפרסם ממחזור זה כדרך שעשה בן פרצי?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 19 אורחים