מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לקח יעקב את 'כל' אשר לאבינו וביאור פרשת ארמי אובד אבי

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

לקח יעקב את 'כל' אשר לאבינו וביאור פרשת ארמי אובד אבי

הודעהעל ידי זיז שדי » ג' נובמבר 21, 2023 3:02 am

מה הוא הכל? ומה טענתם? והרי מבואר שנשאר ללבן עוד צאן (העטופים) שהלך לגזוז? וגם לא מבואר שלקח רוב שנאמר רובו ככולו.
איתא באגדתא 'צא ולמד מה ביקש לבן הארמי לעשות ליעקב אבינו, שפרעה לא גזר אלא על הזכרים, ולבן ביקש לעקור את 'הכל', שנאמר ארמי אובד אבי.... שוב כל ולמה כל? הרי לא ביקש אלא לנשק לבניו ולבנותיו.
ותו קשה, אפילו אם הפשט שביקש להרוג ליעקב, הרי בניו עדיין חיים וא"ת שביקש להרוג לכולם א"כ היה לו לומר מה ביקש לבן הארמי לעשות לישראל, ולמה ייחד ליעקב אבינו לחוד.
ועוד יש להוסיף שעיקר הפסוק ארמי אובד אבי משמע שאבי היה נאבד ולא אנחנו, דאל"כ היה לו לומר ארמי אובדינו, (ואף דאין מקרא יוצא מידי פשוטו דקאי על יעקב שהיה אובד)
אך האמת יורה דרכו, וכבר יסדו חז"ל דבלעם בן בעור הוא לבן הארמי, ובלעם עומד וצווח "את שבעת המזבחות ערכתי" כנגד האבות ולכן תמות נפשי מות ישרים, מות אברהם יצחק ויעקב שנקראו ישרים. ובא לבן ורוצה גם הוא להיות מאבות האומה כמו שנתברכו אבותינו... בכל, מכל, כל. בא לבן ואומר ו"כל' אשר אתה רואה לי הוא. גם אני הוא מאבות האומה, וגם לי יש 'כל' ועל זה צווחו בני לבן כי לקח יעקב את 'כל' אשר לאבינו, והמלחמה ניטשת כי גם לבן רוצה לנשק לבניו ולהיות אחד מאבותינו, וזה יעקור את הכל כל יעקב, כי חנני אלהים וכי יש לי כל. ומבקש לבן להנחילנו מורשתו של בלעם הרשע. וזהו הכל אשר מבקש לבן לעקור. ודיקא טובא כי לא את יעקב מבקש לבן לאבד אלא את אבהותו של יעקב. כי ארמי אובד אבי ומבקש כי בניו יהיו בני לבן.
ומפאת דוחק השעה קיצרתי ואי"ה עוד אוסיף לכשאפנה. ואשמח לשמוע הערות ומ"מ
נערך לאחרונה על ידי זיז שדי ב ה' אפריל 25, 2024 7:22 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: לקח יעקב את 'כל' אשר לאבינו

הודעהעל ידי זיז שדי » ב' נובמבר 27, 2023 6:07 am

ונמשיך ונבאר שיחתן של אימהות.
ותען רחל ולאה ותאמרנה לו, העוד לנו חלק ונחלה בבית אבינו? הלא נכריות נחשבנו לו כי מכרנו ויאכל גם אכול את כספינו, כי כל העושר אשר הציל אלוהים מאבינו לנו הוא ולבנינו ועתה כל אשר אמר אלהים אליך עשה. והוא פלא עצום. שתולות קיום מאמרו של ה' בממון ונחלה? וצ"ב
אך הענין כך הוא, עיקר עבודתו של יעקב הוא לסלק אבהותו של לבן מכלל ישראל, וכמו שקנה יעקב לבכורתו של עשיו כך קנה לאבהותו של לבן. וע"ז המלחמה עזה וניטשת שיעקב מבקש לקנות לנשותיו ולבן מבקש לתיתן לו. דע"י קניין מפקיע חלק האב שבו ועושה אותן ליתומה בחיי האב וא"כ שוב אינה מתיחסת אחריו, ולכן אומר יעקב אעבדך.... ברחל בתך הקטנה, דאין כאן נישואין שלא יעשה כן לתת הצעירה לפני הבכירה אלא קניין יש כאן ורשאי אני לקנות מה שליבי חפץ אך מקדימו לבן ברמאותו ואומר "טוב תתי אותה לך" דנתינה יש כאן וע"כ היה חייב לתן הבכירה קודם. ומדוייק הטב בפסוקים וד"ל.
ולכן כשבא יעקב לגנוב את לב לבן הארמי כוונתו לגנוב זכות אבהותו ממנו. ולכן לקיים דברי ה' שוב אל ארץ אבותיך ולמולדתך הבין שעליו לבנות עם ישראל בארצו בצורתו השלמה וללא תערובת לבן. ולכן באו רחל ולאה וקיימו שלא נשאו ליעקב בתורת מסר האב לבעל, ועדיין זכות ושם אב לו, כי אין להם עוד חלק ונחלה, ואין לבן אביהם, כי "הלא נכריות נחשבנו לו" ואיננו בנותיו ולכן תוכל לקיים מאמר ה' בשלימות אשר צווך להיות אב לכלל ישראל. והוא האמת ודו"ק

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: לקח יעקב את 'כל' אשר לאבינו

הודעהעל ידי זיז שדי » ג' דצמבר 05, 2023 3:19 am

וביארנו מהלך חדש בדרכו של יעקב, אשר כמו בתחילת דרכו קנה בכורת עשיו בלחם ונזיד עדשים, ובעקבה ומרמה קנה חיי עולם בעד חיי שעה, כך דרכו בלבן, קונה את עולמו תמורת עבודתו, ותחת אשר יכל להיות אחד מאבות האומה עתה נזכר שמו לדראון עולם. והנה גבי אברהם כתוב וה' ברך את אברהם 'בכל', כלומר שהוא נמצא ב'כל' אך הכל והמלכות יותר גדול ממנו, וגבי יצחק כתוב מ'כל' והוא דרגא יותר פחותה כי רק קיבל חלקו מ'כל' לפי שהוא הנהגת דין במידה קצובה, אך יעקב אמר כי יש לי 'כל' כי הכל שלי הוא וזהו עניין הקב"ה קראו ליעקב אל. ובאמת לפי פשוטו נמי כך הוא, עשו אומר ליעקב יש לי רב, כלומר גם לי יש הרבה ואינני צריך לך כלל , ולכן יהי לך אשר 'לך' (לך ההיפך מ'כל') אך יעקב אומר לו, כי טעות הוא בידו, כי חנני אלהים וכי יש לי 'כל' וא"כ אם אינך לוקח ממני הרי לא יהיה לך כלום כי הכל שלי הוא, ואכן הודה לו עשו על הברכות וכי יש לו כל, ולקח כעבד הלוקח פרס מבית המלך.

ונתנו ידידים
הודעות: 1330
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: לקח יעקב את 'כל' אשר לאבינו

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ג' דצמבר 05, 2023 9:11 pm

מעניין מאד,
ומ"מ לא ביארת לנו כלל מהו אבהותו של לבן ואיזה זכות יש לו להיות אב שצריך לעשות תחבולות לנשלו ממנו.

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: לקח יעקב את 'כל' אשר לאבינו

הודעהעל ידי זיז שדי » ו' דצמבר 08, 2023 7:20 am

ונתנו ידידים כתב:מעניין מאד,
ומ"מ לא ביארת לנו כלל מהו אבהותו של לבן ואיזה זכות יש לו להיות אב שצריך לעשות תחבולות לנשלו ממנו.

על פי נגלה עצם אבהותו לרחל ולאה (והיותו אחיה של רבקה ג"כ) אומרת שהוא אב לאומתינו מצד האם.
ועל פי נסתר כבר האריכו המקובלים שמדריגתו גבוהה ממדריגת האבות ולכן נקרא לבן. ומה לי עוד להוסיף, אך אבאר בקצרה שנחור, הרן (ולוט), ולבן מכוונים כנגד אברהם יצחק ויעקב, ולכן אמר אלהי אברהם ואלהי נחור ישפטו בינינו, אך באמת נתבלבל הסדר משום וימת הרן, ולכן במקום הצירוף הנכון של חסד וגבורה שעי"ז יצא יעקב איש האמת, ע"י הצירוף ההפוך יצא לבן הארמי. ויש עוד הרבה להאריך בזה ואין מוסרים אלא ראשי פרקים והבן.

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: לקח יעקב את 'כל' אשר לאבינו

הודעהעל ידי זיז שדי » א' אפריל 21, 2024 5:25 am

אמרו חז"ל ודורש מארמי אובד אבי עד שגומר כל הפרשה.
וצ"ב דהרי מצאנו בתורה כמה וכמה פעמים מחיוב סיפור יצי"מ, ומה נשתנה ארמי אובד אבי משאר סיפורי יציאת מצרים? (ועיין באו"ש שחידש גז"ש מעצמו וצ"ע)
ולפי דברינו א"ש, והוא שנתחיבנו לספר בניסי המקום ולהתחיל בגנות ולסיים בשבח, ותחילת הגנות הוא מתחילה עובדי ע"ז היו אבותינו וצ"ב מה שייך זה ליציאת מצרים דלכאורה לא פסקה זוהמה עד מתן תורה? אך נרמז כאן עניין נפלא ונורא והוא שלמראית עיין לא התחילה הגאולה עד יציאת מצרים, והירידה למצרים גלות הוא ולא גאולה, אך האמת לא כך הוא שבאמת הגלות גלות רוחני הוא, ותחילת הגלות מעבודה זרה שעבדו אבותינו הוא, ולא ירדנו למצרים אלא להיצרף בכור הברזל ולהיטהר מזוהמה של אבותינו, ודבר זה אמר יהושע לישראל בעבר הנהר ישבו אבותיכם מעולם..... ויעבדו אלוהים אחרים... ויעקב ובניו ירדו מצרים כדי להתחיל תהליך הטהרה מטומאת עבודה זרה. והנה זוהמת עבודה זרה מצד האבות כבר פסקה לאחר ג' דורות ומהיכן היתה זוהמה זו? התירוץ הוא על פי מה שיסדנו , מאבהותו של לבן, ע"י זה נכנס כל הזוהמה של תרח ונחור. וכמו שאמר אלוהי אברהם ואלהי נחור ישפטו בינינו אלוהי אביהם. ואע"פ שרב יעקב עם לבן בכ"ז סיים הכתוב וינשק לבניו ולבנותיו, הכתוב קראם בניו וזה הזוהמה נצרך שעבוד מצרים וכור הברזל לצרף, ונמצא כי הירידה למצרים עצמה גאולה היא מהצר הצורר שביקש לעקור את ה"כל" והוא שאמר הכתוב "ארמי אובד אבי " ותחילת גאולתינו ממנו הוא "וירד מצרימה" ועל כן עיקר ההודאה על פדות נפשינו כי לא גלות היא אלא גאולה . ולכן אמרו חז"ל ודורש מארמי אובד אבי עד שגומר כל הפרשה לפי שזהו עיקר סיפור יציאת מצרים.
נערך לאחרונה על ידי זיז שדי ב א' אפריל 21, 2024 10:29 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 5895
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: לקח יעקב את 'כל' אשר לאבינו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אפריל 21, 2024 9:09 am

יפה מאד! יישר כוח.

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: לקח יעקב את 'כל' אשר לאבינו

הודעהעל ידי זיז שדי » ה' אפריל 25, 2024 7:21 am

סוטה לב: תניא רשב"י אומר אדם אומר שבחו בקול נמוך וגנותו בקול רם שבחו בקול נמוך מן וידוי המעשר גנותו בקול רם ממקרא ביכורים. ופירש"י וגנותו - כגון ארמי אובד אבי היינו גנותו שמתודין שאביהן לבן הארמי היה רשע.
וצע"ג למה צריך להתוודות על חטאיו של "אבינו" לבן?
והנה אתמול בשעת אמירת ההגדה נתעוררתי שאילו לא היה לבן עובד ע"ז לא היתה רחל גונבת את התרפים, ולא היה יעקב מקללה, ואם היתה עדיין בחיים לא היו האחים באים לידי קנאה ביוסף ולא היו יורדים אבותינו למצרים, ונמצא שכל סיבת ירידתם למצרים נתגלגל ע"י לבן וטומאת ע"ז שלו.
(וראיתי מי שכתב כי ארמי אובד אבי וירד מצרימה היינו שלבן ירד למצרים והיינו בלעם שירד למצרים ליעץ לפרעה לשעבדם)
והנה כאשר יצא יעקב מבית לבן כתוב ויבוא יעקב שלם עיר שכם אך בניו לא היו שלמים, שהיה בידם ע"ז ככתוב הסירו את אלוהי הנכר אשר בתוככם (ואף שיש אומרים שהיה משכם, אך יותר נראה שנכנס בתוכם ע"י נשיקתו של לבן)
וע"כ נמצא שכל חטא עבודה זרה בתוכינו הוא ע"י זוהמתו של לבן שפגם בנו ואף שפסק במתן תורה חזר במעשה העגל, ומי עשה את העגל אמרו חז"ל שהיו אלו בניו של בלעם והוא לבן הוא בלעם, והם הם בני לבן שצווחו לקח יעקב את כל אשר לאבינו.
ועפ"זו יש לבאר הא דאיתא בשימושא רבא "בעי למכרך קימעי בשערי דתורא כי היכי דלא ליטנפו ומיפתחי. ואידך נמי דלידכור לעגלא דלא ליחטי כדכתיב 'המעט לנו עון פעור'" וצע"ג מה שייך עון פעור לחטא העגל.
אך לפי מה שאמרנו כי עון פעור הוא ע"י עצת בלעם בעצמו וחטא העגל הוא גם עצת בלעם ע"י בניו בני לבן והם הם הדברים שאמרנו כי כל טומאת וזוהמת ע"ז בתוכינו טמאתו של לבן היא, וע"י חטא העגל חזרה זוהמתו של לבן ופתחה פתח לחטא פעור, הוא לבן בעצמו, והוא הוא עון פעור אשר לא היטהרנו ממנו עד היום הזה.
וע"ז בשעת מקרא ביכורים אדם אומר גנותו בקול רם ומתוודה כי אביו לבן רשע היה וברשעתו כי רבה גרם פגם לכל עם ישראל, וכל אדם המביא ביכורים בא ואומר כי הינו מכיר כי הכל מאיתו יתברך "האדמה אשר נתת לי ה'" ובהכרה זו מתוודה על חלק הע"ז שבו אשר לא נטהר ממנו עד כי יבוא שילה ואז יעביר ממשלת זדון מן הארץ.

ונתנו ידידים
הודעות: 1330
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: לקח יעקב את 'כל' אשר לאבינו

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' אפריל 25, 2024 2:21 pm

זיז שדי כתב:
והנה אתמול בשעת אמירת ההגדה נתעוררתי שאילו לא היה לבן עובד ע"ז לא היתה רחל גונבת את התרפים, ולא היה יעקב מקללה, ואם היתה עדיין בחיים לא היו האחים באים לידי קנאה ביוסף ולא היו יורדים אבותינו למצרים, ונמצא שכל סיבת ירידתם למצרים נתגלגל ע"י לבן וטומאת ע"ז שלו.

את הפירוש הזה ראיתי באחרונים ואיני זוכר עכשיו היכן יבואו היודעים ויגידו.

צופה_ומביט
הודעות: 5895
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: לקח יעקב את 'כל' אשר לאבינו וביאור פרשת ארמי אובד אבי

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' אפריל 25, 2024 2:27 pm

יפה.

אני התעוררתי השנה בהגדה בס"ד שארמי אובד אבי הוא המשך למתחילה עובדי ע"ז היו אבותינו שנאמר בעבר הנהר ישבו אבותיכם מעולם. שהרי כיצד ו"באיזו צומת" נפגשו בכלל לבן ויעקב שלבן ירצה להרגו? הרי יעקב בא"י ולבן בארם. ולכן ההדגשה כאן "ארמי" אובד אבי. לא "לבן", אלא מודגש שהוא מארם. לומר שהוא מארם - וליעקב יש פגישה ושייכות וקשר עמו שממילא בא לבן לשנאתו ולהרגו. והיכן נפגשו ומדוע הקשר שלהם כה משמעותי? הרי יעקב בא"י ולבן בארם? אלא כי יעקב נשלח לארם אל לבן ע"י אמו לברוח מאחיו אל אחיה, וע"י יצחק לקחת אשה מבנות אחי אמו. ז"א כתוב כאן שאמו של יעקב רבקה אשת יצחק באה מארם, והיא אחותו של לבן. מדוע אשת יצחק היא מארם אחותו של לבן? כי אברהם שלח את אליעזר לקחת ליצחק אשה ממשפחתו שלו שבארם, את בת בתואל הארמי בנו של נחור אחי אברהם. כלומר שכתוב כאן שאברהם בא מארם, ממשפחת לבן. ואותו לבן הארמי הוא אובד אבי וכלול בזה כמה היה שונה ממנו ושונא אותו, כי השקפותיהם היו שונות לגמרי, שיעקב אבינו מאמין באמונת אברהם, ולבן לא אלא עובד ע"ז. הרי שבארמי אובד אבי כתוב שבעבר הנהר ישבו אבותיכם מעולם ויעבדו אלהים אחרים, מתחילה עובדי ע"ז היו אבותינו. ולכן קטע זה של ארמי אובד אבי מגיע בהגדה מיד אחרי הפסוקים מיהושע שבאים כמקור לדברי רב למתחיל בגנות ומסיים בשבח, הגלות והגאולה הרוחניים.

ונתנו ידידים
הודעות: 1330
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: לקח יעקב את 'כל' אשר לאבינו וביאור פרשת ארמי אובד אבי

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' אפריל 25, 2024 2:28 pm

דברים דומים לחלק מדבריך שכתבת לעיל אביא מה שנתחדש לי בעזה"י.

עי' פסחים קטז. דתנן מתחיל בגנות ומסיים בשבח ודורש מארמי אובד אבי, ובגמ' מאי בגנות רב אמר מתחילה עובדי ע"ז ושמואל אמר עבדים היינו. והנה דעת שמואל מקורו הוא בקרא בפרשת ואתחנן בתשובה לבן החכם 'ואמרת אליו עבדים היינו', אמנם דעת רב צ"ב בתרתי א' מהו המקור לזה וב' מאי שיאטי' לסיפור יצי"מ.
ויל"ע בעיקר דברי רב מהו הכונה מתחילה עובדי ע"ז היו אבותינו, ומהמשך ההגדה שמביא הפסוק ביהושע משמע דקאי על תרח, ועי' רמב"ם שכתב (ז ד) 'כיצד מתחיל ומספר שבתחלה היו אבותינו בימי תרח ומלפניו כופרים וטועין אחר ההבל ורודפין אחר ע"ז, ומסיים בדת האמת שקרבנו המקום לו והבדילנו מן התועים וקרבנו ליחודו'. אמנם א"כ צ"ל דהא דמסיים ועכשיו קרבנו לעבודתו קאי על אברהם והיינו מה שאמר ואקח את אביכם ויש שכתבו הכי (ר"י בר יקר, אברבנל?). וא"כ ק' מאד הקושיות הנ"ל.
וראיתי להקשות דהו"ל למימר ואח"כ קרבנו לעבודתו דהיינו בימי אברהם ולא ועכשיו דקאי על היותינו עם הנבחר, ועוד קשה מה דכתיב 'ואתן ליצחק את יעקב ואת עשו ואתן לעשיו את הר שעיר לרשת אותו ויעקב ובניו ירדו מצרים' והרי מדבר בלקיחת אברהם ומסיים שלעשיו הטיב עמו ויעקב ירד מצרים וכי זה הטבה מקרי, אמנם נראה דקרבנו לעבודתו פירושו שלקח אותנו לו לעם וזה היה בשעת יציאת מצרים וכל מה שעברנו מימי אברהם עד שעת היציאה הכל היה הכנה וחלק מתהליך הדברים כדי שנהיה לעם ה', וגם מה שהורידנו למצרים הוא חלק מתהליך זה.
ולפ"ז מובן הוא השייכות בין ענין זה לסיפור יציאת מצרים שגם מה שמתחילה היו עובדי ע"ז ועכשיו קרבנו לעבודתו היה ביציאת מצרים. ונראה דפסוק זה גופא הוא מקורו של רב דאמנם ודאי דין מתחיל בגנות ומסיים בשבח מדובר בגנותם של אבותינו במצרים אלא שמהקרא שביהושע אנו רואים שהסיפור של העבדות במצרים יש לו רקע ומתחיל מוקדם יותר מאז בחירת אברהם.
והדבר יתבאר ע"פ מה לעיל די"מ דהטעם דמתחיל בגנות הוא משום דהגנות היה ג"כ חלק מתהליך ההכנה להיציאה והיינו משום דהעבדות במצרים היה כדי לקיים הברית של אברהם אבינו לכן אמר רב שצריך להתחיל מקרא זה דכתיב בי' ואקח את אביכם דהיינו שבחר באברהם ואח"כ ביצחק ואח"כ ביעקב ומשו"ה ויעקב ובניו ירדו מצרים כדי לקיים שט"ח של גלות. והנה הירושלמי מתחיל את הפיוט מויאמר יהושע בלי ההקדמה שמתחילה היו עובדי ע"ז וכך הביא לדברי רב 'רב אמר צריך להתחיל בעבר הנהר' (וראיתי מרב נוטראי גאון שמנהג הקראים היה כהירושלמי ומאד רגז עליהם על שלא רצו לומר כהבבלי), והיינו כדברינו דעיקר המתחיל בגנות לרב הוא מפסוק זה.

וחשבתי דרך אחר ולומר עוד דמקורו של רב הוא מהפסוק של ארמי אובד אבי דהנה בביאור הפסוק של ארמי כתבו חז"ל דפירושו שלבן רצה לאבד את אבי (ואובד לשון איבד דהקב"ה מצרפו למעשה) וכפשוטו היינו כדברי ההגדה שרצה להרגו ולעקור את הכל, וקשה על זה מהו הקשר לוירד מצרימה, אבל יש שפירשו (מעשי ה' עיין שם שביאר הרבה מהפסוקים לפ"ז, שאר ישראל לנצי"ב פ"א וביאר כן ע"פ דרוש) שלבן ביקש לעקרם מדת אמת (וי"ל כונת ההגדה שפרעה גזר על הזכרים כדי שעי"ז יאבד שארית ישראל כידוע שלא יהיה אומה הישראלית ולבן ביקש לעקור את הכל ע"י שיעקר דת האמת).
ולפ"ז נמצא דכונת הקרא ארמי אובד אבי היה להכשילם בעבו"ז כי הוא עצמו היה עובד ע"ז והקב"ה הצילנו וקרבנו לעבודתו והיינו ע"י שוירד מצרימה וכנ"ל, וזהו ממש מתחיל בגנות לדעת רב, ומה שאמר מתחילה עובדי ע"ז היו אבותינו היינו תרח וגם לבן כל האבות של האבות, ואולי לכן אמר הקרא תרח אבי אברהם אברם ואבי נחור ולא אמר הרן כי התכון לתרח ונחור שהיו שני משפחות של אבותינו.
ויש לפרשו עוד עפ"מ שחלק ממפרשי הפשט ביארו שארמי אובד אבי היינו אברהם שהיה אובד ותועה בדרכים מכח מאמר לך לך והביאו לדמיון מקרא בבראשית 'ויהי כי התעו אותי אלוהים מבית אבי', אמנם דא עקא שהתרגומים (אונקלוס ויונתן) שם כתבו 'והוה כד טעו עממיא בתר עובדי ידיהון יתי קריב יי לדחלתיה מבית אבא' דהיינו דהתעו פירושו עבו"ז שהיה בית אבי עובדי ע"ז ואלוקים קירב אותי משם, וא"כ אפשר לפרש הכא ג"כ הכי ארמי אבי (תרח או אברהם) היה אובד דהיינו לשון התעו שטעו בתר ע"ז א"נ ארמי רצה לגרום לאבי אברהם להיות אובד לטעות בתר ע"ז, וא"כ יש לנו מקור מפורש שמתחיל בגנות היינו בהא דמתחילה עובדי ע"ז היו אבותינו. (והוא פירוש מחודש בההיא קרא ולא מצאתי מי שיפרש הכי)

צופה_ומביט
הודעות: 5895
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: לקח יעקב את 'כל' אשר לאבינו וביאור פרשת ארמי אובד אבי

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' אפריל 25, 2024 2:50 pm

עוד יש לומר:

הרי אברהם בעצמו עבד מתחילה ע"ז יחד עם תרח אביו [וזהו "אבותינו - בימי תרח" שכתב הרמב"ם, וזהו שכתב הפסוק ביהושע "תרח אבי אברהם", וזהו "אבותיכם" שכתב הפסוק, שהרי מפורש כתב "ויעבדו אלהים אחרים" ברבים, וקאי בהכרח לא רק על "תרח" אלא על "אבי אברהם" כלומר גם על אברהם, ודוק, ואת אלו שלפני תרח הפסוק לא הזכיר (כפי שהזכיר הרמב"ם) וא"כ מהו "אבותיכם – ויעבדו"? בהכרח כנ"ל, אברהם עצמו יחד עם תרח אביו], ואח"כ בעצמו הכיר את בוראו [ולא "קירבו המקום לעבודתו"], כמו שכתב הרמב"ם בריש הלכות ע"ז [א, ג]:
כיון שנגמל איתן זה התחיל לשוטט בדעתו והוא קטן והתחיל לחשוב ביום ובלילה והיה תמיה היאך אפשר שיהיה הגלגל הזה נוהג תמיד ולא יהיה לו מנהיג ומי יסבב אותו כי אי אפשר שיסבב את עצמו ולא היה לו מלמד ולא מודיע דבר אלא מושקע באור כשדים בין עובדי כוכבים הטפשים ואביו ואמו וכל העם עובדי כוכבים והוא עובד עמהם ולבו משוטט ומבין עד שהשיג דרך האמת והבין קו הצדק מתבונתו הנכונה וידע שיש שם אלוה אחד והוא מנהיג הגלגל והוא ברא הכל ואין בכל הנמצא אלוה חוץ ממנו וידע שכל העולם טועים ודבר שגרם להם לטעות זה שעובדים את הכוכבים ואת הצורות עד שאבד האמת מדעתם ובן ארבעים שנה הכיר אברהם את בוראו.

ויצחק קיבל מאברהם ויעקב מיצחק, כמו שכתב שם הרמב"ם:
כיון שגבר עליהם בראיותיו בקש המלך להורגו ונעשה לו נס ויצא לחרן והתחיל לעמוד ולקרוא בקול גדול לכל העולם ולהודיעם שיש שם אלוה אחד לכל העולם ולו ראוי לעבוד והיה מהלך וקורא ומקבץ העם מעיר לעיר ומממלכה לממלכה עד שהגיע לארץ כנען והוא קורא שנאמר ויקרא שם בשם ה' אל עולם וכיון שהיו העם מתקבצין אליו ושואלין לו על דבריו היה מודיע לכל אחד ואחד כפי דעתו עד שיחזירהו לדרך האמת עד שנתקבצו אליו אלפים ורבבות והם אנשי בית אברהם ושתל בלבם העיקר הגדול הזה וחבר בו ספרים והודיעו ליצחק בנו וישב יצחק מלמד ומזהיר ויצחק הודיע ליעקב ומינהו ללמד וישב מלמד ומחזיק כל הנלוים אליו ויעקב אבינו למד בניו כולם והבדיל לוי ומינהו ראש והושיבו בישבה ללמד דרך השם ולשמור מצות אברהם וצוה את בניו שלא יפסיקו מבני לוי ממונה אחר ממונה כדי שלא תשכח הלמוד והיה הדבר הולך ומתגבר בבני יעקב ובנלוים עליהם ונעשית בעולם אומה שהיא יודעת את ה'.

כל זה מכוח הלימוד של אברהם שהכיר והגיע מעצמו, ולא כי "קירבו המקום לעבודתו".
אבל אז - בגלות מצרים - חל שינוי גדול לרעה:
עד שארכו הימים לישראל במצרים וחזרו ללמוד מעשיהן ולעבוד כוכבים כמותן חוץ משבט לוי שעמד במצות אבות ומעולם לא עבד שבט לוי עבודת כוכבים וכמעט קט היה העיקר ששתל אברהם נעקר וחוזרין בני יעקב לטעות העולם ותעיותן.

הלימוד של אברהם כמעט נעקר מן העולם. ומה שינה את המצב הזה? הקב"ה התערב:
ומאהבת ה' אותנו ומשמרו את השבועה לאברהם אבינו עשה משה רבינו רבן של כל הנביאים ושלחו כיון שנתנבא משה רבינו ובחר ה' ישראל לנחלה הכתירן במצות והודיעם דרך עבודתו ומה יהיה משפט עבודת כוכבים וכל הטועים אחריה.

כאן - ודייקא כאן - הוא "קירבנו המקום לעבודתו".

ומתי נעשה זאת?
ממש בזמן היציאה: "משכו וקחו לכם צאן ושחטו הפסח", משכו ידיכם מע"ז וקחו לכם צאן למצוה.
ודייקא תוך כדי שציוה לנו את "עבודתו" = קרבן לה'.
כלשון הרמב"ם הנ"ל שהוצאת הקב"ה את ישראל מעבודה זרה, היתה קודם לכל במה ש: "הכתירן במצות והודיעם דרך עבודתו".
בלימוד שלימד משה כלול [וקודם לכל דבר אחר] הלימוד את מי וכיצד ראוי לעבוד כשכן באים לעבוד. מה שאינו עבודה "זרה" אלא עבודת אמת עבודה נכונה. וכל הקרבנות קרויים "עבודה", וראשם הפסח הנקרא כך בתורה "ועבדתם את העבודה הזאת בחודש הזה" כדברי הגמרא בפסחים צח, וכמפורש שם בפרשה "מה העבודה הזאת לכם" - ועונים "זבח פסח הוא לה'". וכלומר להדיא שקרבן הפסח הוא עבודת אמת שכנגד עבודה זרה, והיינו "משכו ידיכם מעבודה זרה וקחו לכם צאן למצוה".
וזהו ממש כפשוטו - כל מילה ומילה: קירבנו - המקום - לעבודתו.

הרי:
"מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו [בעבר הנהר, כולל אברהם אבינו בעצמו עד שהכיר מעצמו את בוראו ויצא מחרן (עבר הנהר) והלך לארץ כנען (במצות הבורא: "ואקח את אביכם את אברהם מעבר הנהר ואולך אותו בכל ארץ כנען), ושוב במצרים כשנשתכח מהם הלימוד שלמד אברהם מעצמו ועקר עצמו מעבודה זרה בכוחות עצמו] - ועכשיו [בלילה הזה שבו אנו רואים עצמו כמי שיצא עתה משעבוד מצרים] קירבנו המקום [הוא בהתערבותו ובהופעתו ולא מעצמנו] לעבודתו [שתחילתה בקרבן פסח, משכו ידיכם מע"ז וקחו לכם צאן למצוה, אותו קרבן שאנו עושים ואוכלים "עכשיו" בלילה זה גופא].


האמור שב"מתחילה עובדי ע"ז היו אבותינו" כלול אבותינו שבמצרים [כמו שאר "אבותינו" הכתוב בהגדה], הוא מפורש ביהושע שם בהמשך הפסוקים [שכמה חבל שלא נזכרו בהגדה, ויש נוהגים להמשיך ולקרוא אותם בהמשך לפסוקים שהביא בעל ההגדה, והוי כטענה שבעל ההגדה הביא רק את ראש הפרק אבל כוונתו באמת למי שיודע תנ"ך, והכוונה (גם אם לא כחיוב) לקרוא את כל הפרק, ראה הרחבה בזה להלן]. יהושע כורת עם ישראל ברית - בסוף ימיו! - לעזוב עבודה זרה ולעבוד רק את ה'. ולכן הוא מזכיר להם את הע"ז שעבדו אבותיהם בעבר הנהר - ואת העבודה זרה שעבדו אבותיהם במצרים - ואת העבודה זרה שהם עובדים עכשיו בארץ האמורי - ואומר להם לעזוב אותה. ומחמת מה? האם הוא מביא להם את ההוכחות של אברהם ואת הלימוד השכלי שלו כסיבה לעזוב ע"ז? לא. הוא מזכיר להם את כל הטובות והנפלאות שעשה להם ה' מאז האבות ועד הכניסה לארץ וכיבושה [בדיוק כמו פרשת ארמי אובד אבי, מקרא ביכורים, שמתחילה באבות ומסיימת בנחלת הארץ, וכנ"ל שארמי אובד אבי בהגדה הוא המשך ישיר לפסוקים מספר יהושע, וכעת מובן הרבה יותר], ומרחיב על יציאת מצרים.
ואלה דבריו:
א וַיֶּאֶסֹף יְהוֹשֻׁעַ אֶת כָּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל שְׁכֶמָה וַיִּקְרָא לְזִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וּלְרָאשָׁיו וּלְשֹׁפְטָיו וּלְשֹׁטְרָיו וַיִּתְיַצְּבוּ לִפְנֵי הָאֱלֹהִים. ב וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל כָּל הָעָם כֹּה אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל בְּעֵבֶר הַנָּהָר יָשְׁבוּ אֲבוֹתֵיכֶם מֵעוֹלָם תֶּרַח אֲבִי אַבְרָהָם וַאֲבִי נָחוֹר וַיַּעַבְדוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים. ג וָאֶקַּח אֶת אֲבִיכֶם אֶת אַבְרָהָם מֵעֵבֶר הַנָּהָר וָאוֹלֵךְ אוֹתוֹ בְּכָל אֶרֶץ כְּנָעַן וארב [וָאַרְבֶּה] אֶת זַרְעוֹ וָאֶתֶּן לוֹ אֶת יִצְחָק. ד וָאֶתֵּן לְיִצְחָק אֶת יַעֲקֹב וְאֶת עֵשָׂו וָאֶתֵּן לְעֵשָׂו אֶת הַר שֵׂעִיר לָרֶשֶׁת אוֹתוֹ וְיַעֲקֹב וּבָנָיו יָרְדוּ מִצְרָיִם. ה וָאֶשְׁלַח אֶת מֹשֶׁה וְאֶת אַהֲרֹן וָאֶגֹּף אֶת מִצְרַיִם כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי בְּקִרְבּוֹ וְאַחַר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם. ו וָאוֹצִיא אֶת אֲבוֹתֵיכֶם מִמִּצְרַיִם וַתָּבֹאוּ הַיָּמָּה וַיִּרְדְּפוּ מִצְרַיִם אַחֲרֵי אֲבוֹתֵיכֶם בְּרֶכֶב וּבְפָרָשִׁים יַם סוּף. ז וַיִּצְעֲקוּ אֶל יְהוָה וַיָּשֶׂם מַאֲפֵל בֵּינֵיכֶם וּבֵין הַמִּצְרִים וַיָּבֵא עָלָיו אֶת הַיָּם וַיְכַסֵּהוּ וַתִּרְאֶינָה עֵינֵיכֶם אֵת אֲשֶׁר עָשִׂיתִי בְּמִצְרָיִם וַתֵּשְׁבוּ בַמִּדְבָּר יָמִים רַבִּים. ח ואבאה [וָאָבִיא] אֶתְכֶם אֶל אֶרֶץ הָאֱמֹרִי הַיּוֹשֵׁב בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן וַיִּלָּחֲמוּ אִתְּכֶם וָאֶתֵּן אוֹתָם בְּיֶדְכֶם וַתִּירְשׁוּ אֶת אַרְצָם וָאַשְׁמִידֵם מִפְּנֵיכֶם. ט וַיָּקָם בָּלָק בֶּן צִפּוֹר מֶלֶךְ מוֹאָב וַיִּלָּחֶם בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּשְׁלַח וַיִּקְרָא לְבִלְעָם בֶּן בְּעוֹר לְקַלֵּל אֶתְכֶם. י וְלֹא אָבִיתִי לִשְׁמֹעַ לְבִלְעָם וַיְבָרֶךְ בָּרוֹךְ אֶתְכֶם וָאַצִּל אֶתְכֶם מִיָּדוֹ. יא וַתַּעַבְרוּ אֶת הַיַּרְדֵּן וַתָּבֹאוּ אֶל יְרִיחוֹ וַיִּלָּחֲמוּ בָכֶם בַּעֲלֵי יְרִיחוֹ הָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהַגִּרְגָּשִׁי הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי וָאֶתֵּן אוֹתָם בְּיֶדְכֶם. יב וָאֶשְׁלַח לִפְנֵיכֶם אֶת הַצִּרְעָה וַתְּגָרֶשׁ אוֹתָם מִפְּנֵיכֶם שְׁנֵי מַלְכֵי הָאֱמֹרִי לֹא בְחַרְבְּךָ וְלֹא בְקַשְׁתֶּךָ. יג וָאֶתֵּן לָכֶם אֶרֶץ אֲשֶׁר לֹא יָגַעְתָּ בָּהּ וְעָרִים אֲשֶׁר לֹא בְנִיתֶם וַתֵּשְׁבוּ בָּהֶם כְּרָמִים וְזֵיתִים אֲשֶׁר לֹא נְטַעְתֶּם אַתֶּם אֹכְלִים. יד וְעַתָּה יְראוּ אֶת יְהוָה וְעִבְדוּ אֹתוֹ בְּתָמִים וּבֶאֱמֶת וְהָסִירוּ אֶת אֱלֹהִים אֲשֶׁר עָבְדוּ אֲבוֹתֵיכֶם בְּעֵבֶר הַנָּהָר וּבְמִצְרַיִם וְעִבְדוּ אֶת יְהוָה. טו וְאִם רַע בְּעֵינֵיכֶם לַעֲבֹד אֶת יְהוָה בַּחֲרוּ לָכֶם הַיּוֹם אֶת מִי תַעֲבֹדוּן אִם אֶת אֱלֹהִים אֲשֶׁר עָבְדוּ אֲבוֹתֵיכֶם אֲשֶׁר בעבר [מֵעֵבֶר] הַנָּהָר וְאִם אֶת אֱלֹהֵי הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר אַתֶּם יֹשְׁבִים בְּאַרְצָם וְאָנֹכִי וּבֵיתִי נַעֲבֹד אֶת יְהוָה.

ומה העם עונים? מה גורם להם לעזוב עבודה זרה ולעבוד את ה'? האם הלימוד השכלי שגילה אברהם ונשתכח מהם? לא. אלא בדיוק כמו שאמר יהושע. הם עונים לו שהם בוחרים מחדש וכורתים ברית לעבוד את ה' - שהוציא אותם ממצרים באותות ובמופתים ועשה להם טובות כאלה במצרים ובכניסה לארץ. [וזה לכאורה עיקר הקשר מהפסוקים האלה להגדה ולסיפור יציאת מצרים, אלא שבעל ההגדה קיצר, וצ"ע]:
טז וַיַּעַן הָעָם וַיֹּאמֶר חָלִילָה לָּנוּ מֵעֲזֹב אֶת יְהוָה לַעֲבֹד אֱלֹהִים אֲחֵרִים. יז כִּי יְהוָה אֱלֹהֵינוּ הוּא הַמַּעֲלֶה אֹתָנוּ וְאֶת אֲבוֹתֵינוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים וַאֲשֶׁר עָשָׂה לְעֵינֵינוּ אֶת הָאֹתוֹת הַגְּדֹלוֹת הָאֵלֶּה וַיִּשְׁמְרֵנוּ בְּכָל הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר הָלַכְנוּ בָהּ וּבְכֹל הָעַמִּים אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בְּקִרְבָּם. יח וַיְגָרֶשׁ יְהוָה אֶת כָּל הָעַמִּים וְאֶת הָאֱמֹרִי יֹשֵׁב הָאָרֶץ מִפָּנֵינוּ גַּם אֲנַחְנוּ נַעֲבֹד אֶת יְהוָה כִּי הוּא אֱלֹהֵינוּ.

זהו הנימוק של העם, וגם זה הוא "קירבנו המקום לעבודתו", במה שהוציאנו ממצרים בנפלאות והיטיב לנו כ"כ. נעזוב ע"ז ונעבוד את ה' - כי הוא אלקינו, שזה דבר שהוא עשה והראה, ולא הגענו אליו בכוחות עצמנו כאברהם.
ויותר, זהו אותו "קירבנו המקום לעבודתו" בעצמו שאנו אומרים על "עכשיו" בליל הסדר:
המקום קירבנו לעבודתו עכשיו = ביציאת מצרים בלילה הזה שאנו עומדים בו. ובכריתת הברית בסוף ימי יהושע קיבלו העם על עצמם לעזוב עבודה זרה ולעבוד רק את ה' - ג"כ בגלל יציאת מצרים, כנ"ל וכמפורש בדברי יהושע ובדבריהם. הרי שזהו ממש אותו "קירבנו המקום לעבודתו" של "עכשיו" בליל היציאה ממצרים. זה הוא בעצמו ולא אחר, אותו של "עכשיו" שלנו בליל הסדר, ודוק. וזהו בדיוק מה שהובא בהגדה מהפסוקים ביהושע [ושוב, כמה חבל שרק קצה קצהו הובא, ולא כל הפרק שכולו ממש מעניין סיפור יציאת מצרים והגאולה שבה מעבודה זרה שעבדו אבותינו - בעבר הנהר ובמצרים].

[אגב, ככל היסוד הנ"ל מפורש ברש"י בשיר השירים עה"פ "חִכּוֹ מַמְתַקִּים וְכֻלּוֹ מַחֲמַדִּים זֶה דוֹדִי וְזֶה רֵעִי בְּנוֹת יְרוּשָׁלָ͏ִם" (ה, טז). פסוק זה מגיע אחרי הרבה שבחים ומתיקות, תוארים וטובות שאומרת כנסת ישראל לאומות העולם על הקב"ה, במענה לשאלתם (שם ט) "מַה דּוֹדֵךְ מִדּוֹד הַיָּפָה בַּנָּשִׁים מַה דּוֹדֵךְ מִדּוֹד שֶׁכָּכָה הִשְׁבַּעְתָּנוּ", "כך היו שואלין האומות את ישראל: מה אלהיכם מכל האלהים שכך אתם נשרפים ונצלבים עליו. שככה השבעתנו להעיד לו על אהבתך". ומה עונה על זה כנסת ישראל? האם עונה שהיא עושה כן מחמת "האמת שהוא אמת"? מחמת חשבונות והוכחות שכליים מכריחים אוניברסליים כשיטת הרמב"ם? לא. היא עונה את כל הטובות שעשה לה הקב"ה וכל הטוב הנעימות והעריבות שהיא מכירה בו, וכמו שפירט שם רש"י (בפסוק טז הנ"ל) מה פירוש כל המשלים שנכתבו לפני סוף התשובה. וסוף הכל: "חכו ממתקים - דבריו ערבים (ויקרא יט) ושרט לנפש לא תתנו בבשרכם אני ה' הנאמן לשלם שכר, יש חיך מתוק מזה? אל תחבלו במעשיכם ותקבלו שכר ובשוב רשע מרשעו (יחזקאל יד) ועשה משפט וצדקה עליהם חיה יחיה עוונות נחשבו לו לזכיות, יש חיך מתוק מזה?". זו התשובה שעונה כנסת ישראל לאומות העולם על מה ועל מי היא נשרפת ונצלבת. וכך כותב שם רש"י בתחילת הפסוק: ""זה דודי - זה דמות דודי וזה דמות רעי ועל כל אלה חליתי לאהבתו". זו הסיבה שאני מוסרת נפשי על הקשר איתו, שלא תוכלו לעולם לנתק ולהפר ולהחליש. דבקותנו בו הינה כי הוא אלקינו, שהיטיב לנו כ"כ ומתוק לנו כ"כ, טוב ונעים, יפה וערב. וכמפורש ביהושע כד כנ"ל].

כך הוא שיעור כל החלק הזה בהגדה לפי המובן לי בס"ד גדולה.
כ"ז כהבנה שמצד עצמה. ומיניה וביה מיושבות בה בס"ד כל השאלות הנ"ל:
עי' פסחים קטז. דתנן מתחיל בגנות ומסיים בשבח ודורש מארמי אובד אבי, ובגמ' מאי בגנות רב אמר מתחילה עובדי ע"ז ושמואל אמר עבדים היינו. והנה דעת שמואל מקורו הוא בקרא בפרשת ואתחנן בתשובה לבן החכם 'ואמרת אליו עבדים היינו', אמנם דעת רב צ"ב בתרתי א' מהו המקור לזה וב' מאי שיאטי' לסיפור יצי"מ.
ויל"ע בעיקר דברי רב מהו הכונה מתחילה עובדי ע"ז היו אבותינו, ומהמשך ההגדה שמביא הפסוק ביהושע משמע דקאי על תרח, ועי' רמב"ם שכתב (ז ד) 'כיצד מתחיל ומספר שבתחלה היו אבותינו בימי תרח ומלפניו כופרים וטועין אחר ההבל ורודפין אחר ע"ז, ומסיים בדת האמת שקרבנו המקום לו והבדילנו מן התועים וקרבנו ליחודו'. אמנם א"כ צ"ל דהא דמסיים ועכשיו קרבנו לעבודתו קאי על אברהם והיינו מה שאמר ואקח את אביכם ויש שכתבו הכי (ר"י בר יקר, אברבנל?). וא"כ ק' מאד הקושיות הנ"ל.
וראיתי להקשות דהו"ל למימר ואח"כ קרבנו לעבודתו דהיינו בימי אברהם ולא ועכשיו דקאי על היותינו עם הנבחר, ועוד קשה מה דכתיב 'ואתן ליצחק את יעקב ואת עשו ואתן לעשיו את הר שעיר לרשת אותו ויעקב ובניו ירדו מצרים' והרי מדבר בלקיחת אברהם ומסיים שלעשיו הטיב עמו ויעקב ירד מצרים וכי זה הטבה מקרי?

ועוד שאלות כיו"ב:
- היכן בפסוקים שמביא כתוב ה"קירבנו המקום לעבודתו"? אא"כ נאמר כנ"ל שהכוונה את אברהם, אבל א"כ יקשה מהו "ועכשיו" קירבנו המקום לעבודתו, הרי כבר את אברהם קירב.
- ועוד צריך להבין את ההמשך שמביא את הפסוקים על יצחק ויעקב ועל הירידה למצרים, במה קשור זאת לע"ז של תרח וקירובו של אברהם לעבודתו? ומה צורך יש להמשיך בפסוקים אחרי שכבר סיים עם "ואקח את אברהם" שמתפרש לכאורה כ"קירבנו המקום לעבודתו"? ומה שמסיים בירידה למצרים וכעת אנו בליל הסדר שעוסק ביציאת מצרים הוא קשר קלוש ולא מספיק [ובפרט שבהמשך הפרק מדובר על יציאת מצרים באריכות נפלאה, וא"כ מדוע עצר כאן? ועוד דייקא בירידה למצרים, כשכעת אנו בליל היציאה ממצרים?].
- ובהכרח כתוב כאן ש"עכשיו" היינו ביציאת מצרים שבה אנו עסוקים עכשיו בלילה הזה, ולא בימי אברהם, ולכן מביא את הפסוקים על הירידה למצרים, אבל א"כ קשה שלא המשיך וסיים את היציאה ממצרים וקירובנו [בה] לעבודתו. [וזה מטה מאד לומר שכוונת בעל ההגדה לתת בית יד ואחיזה בפרק זה ביהושע, והמטרה היא להביא את כולו, וכמשנ"ת עד כמה הפרק ההוא הוא ממש סיפור יציאת מצרים של רב! מתחילה עובדי ע"ז היו אבותינו (וזה חלק מגלות מצרים) ועכשיו – ביציאת מצרים – קירבנו המקום לעבודתו (וזה חלק מגאולת מצרים)].


הבאת הפרק ביהושע בהגדה של פסח:

פרק זה הוא סיפור יציאת מצרים מפורש, וכולו בא כדי להרחיק מעבודה זרה. והוא בעצמו מקור עצום לדברי רב, שגלות וגאולת מצרים מתפרשת גם במובן הרוחני, שבמצרים כמעט נעקר העיקר הגדול ששתל אברהם – וביציאת מצרים קירבנו המקום לעבודתו במופתים שעשה לעינינו ובטובות שעשה לנו, וכמפורש כ"ז ביהושע שם.

והובא בהגדה כי לא גרע ממה שליקטו חכמים את כל הזכרת סיפור יצי"מ שמצאו בתורה לפונדק אחד של ליל הסדר, וקבעו שכנגד ארבעה בנים דיברה תורה, וקבעו את סיפור יציאת מצרים על פרשת ארמי אובד אבי, זאת למרות שרק הבן הרשע והבן שאינו יודע לשאול את פתח לו נאמרו בתורה להדיא על ליל הסדר [הרשע: ועבדתם את העבודה הזאת בלילה הזה, והיה כי יאמרו אליכם בניכם מה העבודה הזאת לכם, ואמרתם זבח פסח הוא לה'. שאינו יודע לשאול: והגדת לבנך ביום ההוא לאמר בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים], ואילו כל השאר: התם שואל על פדיון הבן, החכם שואל על טעם כל המצוות כולן, וארמי אובד אבי נאמרת כהודאה לקב"ה בהבאת ביכורים והיא כטעם למצות הבאת הביכורים. עכ"ז כל היכן שראו חכמים שמנמקים משהו באופן של סיפור יציאת מצרים – חיברו אותו למצות הסיפור של ליל הסדר, כי בינו שהכל כלול בכל שכן ב"ולמען תספר" בו ביום שיש בו מצוה מפורשת ע"ז. א"כ כשיש בנביא פרק שלם שמנמק להדיא דבר יסודי ביהדות [עזיבת ע"ז] בסיפור יציאת מצרים מפורט [שאין כמוהו אף פעם בתורה] – הגם שאינו מצוה והוראה בתורה לעשות כך אלא מעשה שהיה – אבל כולו נאמר ונכתב בנבואה, והוא מלמד מסר ולקח מפורש ויסודי מיציאת מצרים [שנכלל בתורה ב"ולמען תספר וכו' וידעתם כי אני הויה", ושאר הפסוקים שנאמרו בזה, וכן כנ"ל במצות הפסח משכו וקחו שנאמר כחלק מהיציאה ממצרים] בוודאי שלקחו והכניסו אותו לסדר ההגדה.

צופה_ומביט
הודעות: 5895
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: לקח יעקב את 'כל' אשר לאבינו וביאור פרשת ארמי אובד אבי

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' מאי 01, 2024 10:12 pm

עוד בענין ארמי אובד אבי שלבן ביקש לעקור את הכל והמבואר למעלה באשכול:

א. בעניין שלבן הוא בלעם וביאור בפסקה לפי זה, ראה כאן.

ב. בעניין מה שלבן הכניס טומאה בבני יעקב וגרם בזה לגלות מצרים, מצאתי אצלי כתוב מתשפ"ב כך:
בס"ד, בדרך אפשר: מדוע נגזר על ישראל העינוי במצרים, כותב הבינה לעתים בדרוש ראשון לשבת הגדול, כי היו לקויים בקנאה ותאוה וכבוד [עיי"ש], בנוסף לע"ז [המפורשת ביחזקאל ב, יהושע כד, מכילתא בא פרשה ה, שיהש"ר עה"פ מדלג על ההרים, רמב"ם ע"ז א, ג ועוד].
ויש לומר שהיאך הגיעו לטומאה שכזו, בין בע"ז ובין בחמדה רעה, הכל הוא מחמת עין רעה שהכניס בהם לבן הארמי הרמאי והחמדן [כמפורש בתורה בהחלפת הבנות ותחלף את משכורתי עשרת מונים ועוד וכידוע] ועובד הע"ז [כמפורש בתורה, התרפים, ואלוהי הניכר אשר בתוככם, וביהושע כד אלהי חרן], כשאמר "הבנים בניי והבנות בנותיי והצאן צאני וכל אשר אתה רואה לי הוא".
והרי על אותה שעה נאמר בתורה בפשיטות שרצה לאבד את הכל, שבא אליו אלקים בחלום הלילה, הישמר לך וכו' מטוב עד רע. היינו שאז כשרדף וכו' אז היתה השעה שרצה לאבד את הכל, ואז אמר מה שאמר כנ"ל, ומזה נתגלגל שחטאו כ"כ בני יעקב [כולל בקנאה ביוסף שמכרוהו מצרימה והיה סיבה ג"כ לגלות מצרים, כלשון חז"ל שאל שינה אדם בנו בין הבנים שבשביל וכו' נתגלגל הדבר וירדו וכו'] עד שנגזר עליהם העינוי במצרים.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים