לענין כתב:ואכן יש שהביאו את הדברים הלכה למעשה, עיין בחוט שני ובחשוקי חמד. ולא זו בלבד אלא שיש מי שביקש לחדש חומרא חדשה בסדר פדיון הבן.
דברים ו, כ-כה
כִּֽי־יִשְׁאָלְךָ֥ בִנְךָ֛ מָחָ֖ר לֵאמֹ֑ר מָ֣ה הָעֵדֹ֗ת וְהַֽחֻקִּים֙ וְהַמִּשְׁפָּטִ֔ים אֲשֶׁ֥ר צִוָּ֛ה ה֥' אֱלֹהֵ֖ינוּ אֶתְכֶֽם: וְאָמַרְתָּ֣ לְבִנְךָ֔ עֲבָדִ֛ים הָיִ֥ינוּ לְפַרְעֹ֖ה בְּמִצְרָ֑יִם וַיֹּצִיאֵ֧נוּ ה֛' מִמִּצְרַ֖יִם בְּיָ֥ד חֲזָקָֽה: וַיִּתֵּ֣ן ה֡' אוֹתֹ֣ת וּ֠מֹפְתִים גְּדֹלִ֨ים וְרָעִ֧ים׀ בְּמִצְרַ֛יִם בְּפַרְעֹ֥ה וּבְכָל־בֵּית֖וֹ לְעֵינֵֽינוּ: וְאוֹתָ֖נוּ הוֹצִ֣יא מִשָּׁ֑ם לְמַ֙עַן֙ הָבִ֣יא אֹתָ֔נוּ לָ֤תֶת לָ֙נוּ֙ אֶת־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁ֥ר נִשְׁבַּ֖ע לַאֲבֹתֵֽינוּ: וַיְצַוֵּ֣נוּ ה֗' לַעֲשׂוֹת֙ אֶת־כָּל־הַחֻקִּ֣ים הָאֵ֔לֶּה לְיִרְאָ֖ה אֶת־ה֣' אֱלֹהֵ֑ינוּ לְט֥וֹב לָ֙נוּ֙ כָּל־הַיָּמִ֔ים לְחַיֹּתֵ֖נוּ כְּהַיּ֥וֹם הַזֶּֽה: וּצְדָקָ֖ה תִּֽהְיֶה־לָּ֑נוּ כִּֽי־נִשְׁמֹ֨ר לַעֲשׂ֜וֹת אֶת־כָּל־הַמִּצְוָ֣ה הַזֹּ֗את לִפְנֵ֛י ה֥' אֱלֹהֵ֖ינוּ כַּאֲשֶׁ֥ר צִוָּֽנוּ:
לענין כתב:ולענ"ד הקטנה עד מאד, מילתא דפשיטא היא שלא בא האור החיים להורות הלכה למעשה.
האור החיים מפרש את המקרא לפי פשוטו, ומלבד דרך הדרש אשר לפיה הורו חז"ל את צורת קיום המצוות. וכמו שמצוי מאד אצל מפרשי התורה, אשר שבעים פנים לה, והמקרא יכול להתפרש יפה לפי פשוטו. אך משמעות הלכתית לכך, חלילה וחס, בל תראה ובל תמצא.
שמואל שלומוביץ כתב:זו שאלה עקרונית חשובה מאד, והיא נוגעת לעוד הרבה פסוקים, האם אנחנו מחוייבים לקיים מצוות לפי משמעות המקראות,
גם כשאין להם שום אזכור במשנה ובגמ', או שאין המחוייבות שלנו אלא לתושבע"פ וכל שלא הזכירו חז"ל איזה פסוק כמצווה אין המקרא מחייב אותנו לקיימו.
והא פשיטא שכשדברי חז"ל סתרו את פשוטו של מקרא וא"א לקיים שניהם ודאי אין לנו אלא דברי חז"ל, אבל בפשטות דברי הריטב"א לגבי אין מקרא יוצא מידי פשוטו בדינא דיקום ע"ש אחיו המת משמע שכשאפשר לקיים שניהם מקיימים.
סביר להניח שנמצא הרבה דברים שלא מתקיימים כפי הוראת הפסוקים, ולאידך יש להביא ראיות מכמה מצוות שהוציאו הראשונים מפשטי הכתובים לבד, ולדוגמא ראה כאן, ויש להביא עוד מקורות בזה, יש לעיין גם מה דין דברי קבלה בכל אלו. ובספר עבד המלך ראה כמעט בכל פסוק מצווה כידוע מספרו.
שמואל שלומוביץ כתב:עוד דוגמא לדבר, שמעתי פעם מח"א שהיה פשוט לו שבליל פסח צריך להגיד לילד הטעם הכללי של המצוות המבואר בפרשה:דברים ו, כ-כה
כִּֽי־יִשְׁאָלְךָ֥ בִנְךָ֛ מָחָ֖ר לֵאמֹ֑ר מָ֣ה הָעֵדֹ֗ת וְהַֽחֻקִּים֙ וְהַמִּשְׁפָּטִ֔ים אֲשֶׁ֥ר צִוָּ֛ה ה֥' אֱלֹהֵ֖ינוּ אֶתְכֶֽם: וְאָמַרְתָּ֣ לְבִנְךָ֔ עֲבָדִ֛ים הָיִ֥ינוּ לְפַרְעֹ֖ה בְּמִצְרָ֑יִם וַיֹּצִיאֵ֧נוּ ה֛' מִמִּצְרַ֖יִם בְּיָ֥ד חֲזָקָֽה: וַיִּתֵּ֣ן ה֡' אוֹתֹ֣ת וּ֠מֹפְתִים גְּדֹלִ֨ים וְרָעִ֧ים׀ בְּמִצְרַ֛יִם בְּפַרְעֹ֥ה וּבְכָל־בֵּית֖וֹ לְעֵינֵֽינוּ: וְאוֹתָ֖נוּ הוֹצִ֣יא מִשָּׁ֑ם לְמַ֙עַן֙ הָבִ֣יא אֹתָ֔נוּ לָ֤תֶת לָ֙נוּ֙ אֶת־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁ֥ר נִשְׁבַּ֖ע לַאֲבֹתֵֽינוּ: וַיְצַוֵּ֣נוּ ה֗' לַעֲשׂוֹת֙ אֶת־כָּל־הַחֻקִּ֣ים הָאֵ֔לֶּה לְיִרְאָ֖ה אֶת־ה֣' אֱלֹהֵ֑ינוּ לְט֥וֹב לָ֙נוּ֙ כָּל־הַיָּמִ֔ים לְחַיֹּתֵ֖נוּ כְּהַיּ֥וֹם הַזֶּֽה: וּצְדָקָ֖ה תִּֽהְיֶה־לָּ֑נוּ כִּֽי־נִשְׁמֹ֨ר לַעֲשׂ֜וֹת אֶת־כָּל־הַמִּצְוָ֣ה הַזֹּ֗את לִפְנֵ֛י ה֥' אֱלֹהֵ֖ינוּ כַּאֲשֶׁ֥ר צִוָּֽנוּ:
ולדידי פשוט שכיון שאין זה בנוסח ההגדה שנהגו בו כל ישראל, ודאי א"א לומר שחובה לאומרו, כי המנהג המקובל בידינו מכריע שאין זה מחובת הסיפור, ובנוסח ההגדה שלנו נזכר רק רישא דקרא עבדים היינו, ואם משום פשוטו של מקרא הרי אין זה מחייב דאיירי דווקא בליל פסח, ולכן כל שתסתובב השיחה בין אב לבנו על אודות המצוות, ידע האב כי מצוותו להודיע לבן שה' הטציאנו ממצרים והביאנו אל הארץ כדי לתת לנו המצוות לטוב לנו כל הימים, ושיהיה זה לנו לזכות וצדקה לפניו, ובזה נחיה כהיום הזה.
ובוודאי מקיים מצות עשה מדאורייתא, וגם בליל פסח יכול לקיים זה אבל אי"ז מחובת סיפור יצי"מ.
אפשר להביא דוגמאות רבות נוספות, ודומני שכבר נכב"ב,בברכה המשולשת כתב:..
ועוד יותר מדברי הרמב"ן בעניין משפט החרם
כדכד כתב:פשוטן של מקרא אינו על פדיון הבן אלא על עריפת פטר חמור שאינו נפדה
שמות יג, יא-יד
וְהָיָ֞ה כִּֽי־יְבִֽאֲךָ֤ ה֙' אֶל־אֶ֣רֶץ הַֽכְּנַעֲנִ֔י כַּאֲשֶׁ֛ר נִשְׁבַּ֥ע לְךָ֖ וְלַֽאֲבֹתֶ֑יךָ וּנְתָנָ֖הּ לָֽךְ: וְהַעֲבַרְתָּ֥ כָל־פֶּֽטֶר־רֶ֖חֶם לַֽה֑' וְכָל־פֶּ֣טֶר׀ שֶׁ֣גֶר בְּהֵמָ֗ה אֲשֶׁ֨ר יִהְיֶ֥ה לְךָ֛ הַזְּכָרִ֖ים לַהֽ': וְכָל־פֶּ֤טֶר חֲמֹר֙ תִּפְדֶּ֣ה בְשֶׂ֔ה וְאִם־לֹ֥א תִפְדֶּ֖ה וַעֲרַפְתּ֑וֹ וְכֹ֨ל בְּכ֥וֹר אָדָ֛ם בְּבָנֶ֖יךָ תִּפְדֶּֽה: וְהָיָ֞ה כִּֽי־יִשְׁאָלְךָ֥ בִנְךָ֛ מָחָ֖ר לֵאמֹ֣ר מַה־זֹּ֑את
וַיְהִי כִּי הִקְשָׁה פַרְעֹה לְשַׁלְּחֵנוּ וַיַּהֲרֹג ה' כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכֹר אָדָם וְעַד בְּכוֹר בְּהֵמָה עַל כֵּן אֲנִי זֹבֵחַ לַה'' כָּל פֶּטֶר רֶחֶם הַזְּכָרִים וְכָל בְּכוֹר בָּנַי אֶפְדֶּה:
עושה חדשות כתב:שו"ת הרא"ש כלל כד סימן ב
וששאלת למה אין מברכין על ספור ההגדה הרבה דברים צוה הקדוש ברוך הוא לעשות זכר ליציאת מצרים ואין אנו מברכין עליהן כגון הפרשת בכורות וכל המועדים שאין צריך להזכיר בהפרשת בכורות שאנו עושין אותו זכר ליציאת מצרים אלא שצוה הקדוש ברוך הוא לעשות המעשה ומתוך כך אנו זוכרין יציאת מצרים ולאו דוקא הגדה בפה אלא אם ישאל מפרשין לו (וזהו ההגדה לצד שזוכרין יציאת מצרים).
שמואל שלומוביץ כתב:עוד דוגמא לדבר, שמעתי פעם מח"א שהיה פשוט לו שבליל פסח צריך להגיד לילד הטעם הכללי של המצוות המבואר בפרשה:דברים ו, כ-כה
כִּֽי־יִשְׁאָלְךָ֥ בִנְךָ֛ מָחָ֖ר לֵאמֹ֑ר מָ֣ה הָעֵדֹ֗ת וְהַֽחֻקִּים֙ וְהַמִּשְׁפָּטִ֔ים אֲשֶׁ֥ר צִוָּ֛ה ה֥' אֱלֹהֵ֖ינוּ אֶתְכֶֽם: וְאָמַרְתָּ֣ לְבִנְךָ֔ עֲבָדִ֛ים הָיִ֥ינוּ לְפַרְעֹ֖ה בְּמִצְרָ֑יִם וַיֹּצִיאֵ֧נוּ ה֛' מִמִּצְרַ֖יִם בְּיָ֥ד חֲזָקָֽה: וַיִּתֵּ֣ן ה֡' אוֹתֹ֣ת וּ֠מֹפְתִים גְּדֹלִ֨ים וְרָעִ֧ים׀ בְּמִצְרַ֛יִם בְּפַרְעֹ֥ה וּבְכָל־בֵּית֖וֹ לְעֵינֵֽינוּ: וְאוֹתָ֖נוּ הוֹצִ֣יא מִשָּׁ֑ם לְמַ֙עַן֙ הָבִ֣יא אֹתָ֔נוּ לָ֤תֶת לָ֙נוּ֙ אֶת־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁ֥ר נִשְׁבַּ֖ע לַאֲבֹתֵֽינוּ: וַיְצַוֵּ֣נוּ ה֗' לַעֲשׂוֹת֙ אֶת־כָּל־הַחֻקִּ֣ים הָאֵ֔לֶּה לְיִרְאָ֖ה אֶת־ה֣' אֱלֹהֵ֑ינוּ לְט֥וֹב לָ֙נוּ֙ כָּל־הַיָּמִ֔ים לְחַיֹּתֵ֖נוּ כְּהַיּ֥וֹם הַזֶּֽה: וּצְדָקָ֖ה תִּֽהְיֶה־לָּ֑נוּ כִּֽי־נִשְׁמֹ֨ר לַעֲשׂ֜וֹת אֶת־כָּל־הַמִּצְוָ֣ה הַזֹּ֗את לִפְנֵ֛י ה֥' אֱלֹהֵ֖ינוּ כַּאֲשֶׁ֥ר צִוָּֽנוּ:
ולדידי פשוט שכיון שאין זה בנוסח ההגדה שנהגו בו כל ישראל, ודאי א"א לומר שחובה לאומרו, כי המנהג המקובל בידינו מכריע שאין זה מחובת הסיפור, ובנוסח ההגדה שלנו נזכר רק רישא דקרא עבדים היינו, ואם משום פשוטו של מקרא הרי אין זה מחייב דאיירי דווקא בליל פסח, ולכן כל שתסתובב השיחה בין אב לבנו על אודות המצוות, ידע האב כי מצוותו להודיע לבן שה' הוציאנו ממצרים והביאנו אל הארץ כדי לתת לנו המצוות לטוב לנו כל הימים, ושיהיה זה לנו לזכות וצדקה לפניו, ובזה נחיה כהיום הזה.
ובוודאי מקיים מצות עשה מדאורייתא, וגם בליל פסח יכול לקיים זה אבל אי"ז מחובת סיפור יצי"מ.
וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם.
"בעבור זה - בעבור שאקיים מצותיו כגון פסח מצה ומרור הללו".
עושה חדשות כתב:שו"ת הרא"ש כלל כד סימן ב
וששאלת למה אין מברכין על ספור ההגדה הרבה דברים צוה הקדוש ברוך הוא לעשות זכר ליציאת מצרים ואין אנו מברכין עליהן כגון הפרשת בכורות וכל המועדים שאין צריך להזכיר בהפרשת בכורות שאנו עושין אותו זכר ליציאת מצרים אלא שצוה הקדוש ברוך הוא לעשות המעשה ומתוך כך אנו זוכרין יציאת מצרים * ולאו דוקא הגדה בפה אלא אם ישאל מפרשין לו (וזהו ההגדה לצד שזוכרין יציאת מצרים).
האם המשפט המודגש איירי בהפרשת בכורות?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 195 אורחים