מיללער כתב:בקרבן פסח כתיב (שמות יא מב-מג) כן בן נכר לא יאכל בו, תושב ושכיר לא יאכל בו. לאו מן התורה להאכיל/לאכול לישראל מומר שנתנכרו מעשיו או לנכרי ואפי' לגר שמל ולא טבל מקרבן פסח (ספר החינוך מצוה יג-יד, רמב"ם הל' קרב"פ פ"ט ה"ז)
האם לאו זה הוא על כל קדשים קלים גם כן?
אראל כתב:בבכור, משנה מפורשת בבכורות דף לב דמותר לזמן נכרי לאכילת בכור (לשי' ב"ה)
אליהו חיים כתב:מיללער כתב:בקרבן פסח כתיב (שמות יא מב-מג) כן בן נכר לא יאכל בו, תושב ושכיר לא יאכל בו. לאו מן התורה להאכיל/לאכול לישראל מומר שנתנכרו מעשיו או לנכרי ואפי' לגר שמל ולא טבל מקרבן פסח (ספר החינוך מצוה יג-יד, רמב"ם הל' קרב"פ פ"ט ה"ז)
האם לאו זה הוא על כל קדשים קלים גם כן?
סתימת הרמב"ם דהביא איסור ולאו זה רק בק"פ ולא הקדים לכתבו בין שאר איסורים שבאכילת קדשים בהל' מעשה הקרבנות פרק י"א משמע טובא דנאמר רק בק"פ במקומו.
וביותר לשון הרמב"ם ברור כן דכתב 'המאכיל כזית מן הפסח בין מפסח ראשון בין מפסח שני למשומד לע"ז' וכו', מדפירט פסח שני בפנ"ע מכלל דלא נאמר בשאר קדשים.
מיללער כתב:אראל כתב:אליהו חיים כתב:מיללער כתב:בקרבן פסח כתיב (שמות יא מב-מג) כן בן נכר לא יאכל בו, תושב ושכיר לא יאכל בו. לאו מן התורה להאכיל/לאכול לישראל מומר שנתנכרו מעשיו או לנכרי ואפי' לגר שמל ולא טבל מקרבן פסח (ספר החינוך מצוה יג-יד, רמב"ם הל' קרב"פ פ"ט ה"ז)
האם לאו זה הוא על כל קדשים קלים גם כן?
סתימת הרמב"ם דהביא איסור ולאו זה רק בק"פ ולא הקדים לכתבו בין שאר איסורים שבאכילת קדשים בהל' מעשה הקרבנות פרק י"א משמע טובא דנאמר רק בק"פ במקומו.
וביותר לשון הרמב"ם ברור כן דכתב 'המאכיל כזית מן הפסח בין מפסח ראשון בין מפסח שני למשומד לע"ז' וכו', מדפירט פסח שני בפנ"ע מכלל דלא נאמר בשאר קדשים.
מצאתי שבתוס' מנחות סא: ד"ה בישראל וכן ברש"י כת"י מנחות עג: ד"ה נתנן מבואר דאיסור עכו"ם בקדשים נלמד מאיסור ערל בקדשים. ומשמע דהלאו של כל בן נכר והלאו של תושב ושכיר אין בה, ומינה דלמומר אולי אין איסור באכילת קדשים.
מאידך גיסא, בגמרא יבמות עא. מבואר דמומר מותר באכילת תרומה ומעשר, ונלמד מלא יאכל 'בו' אבל אוכל הוא במעשר ותרומה, ומשמע דבשאר קדשים אסור ולכאורה כיון שאין לנו מיעוט נלמד במה מצינו מפסח.
מיללער כתב:אראל כתב:בבכור, משנה מפורשת בבכורות דף לב דמותר לזמן נכרי לאכילת בכור (לשי' ב"ה)
משם באתי, וכמובן מיירי בבכור פסוה"מ ולא בכור תם, ומשם ראיה דבסתם קק"ל אסור להאכיל לנכרי, ומנלן הא.
אליהו חיים כתב:אולי יש להציע (בלי עיון במפרשים) דלאו במשומד וגוי אינו אלא בפסח אבל ביטול מצוות אכילת קדשים יש באכילתם, אמנם אם קרוב לסוף הזמן אכילתם ואין מי לאכול אלא הם, אע"פ דמתבטל מצוות האכילה בנתינתם להם בכל זאת מאכילים אותם כדי שלא יבוא לידי נותר. אמנם לענין מעשר כיון דאין בו איסור נותר ורק נאמר בו מצוות אכילת מעשר אם לא היה מיעוט היה נפסל מאכילה בכל ענין קמ"ל מיעוט דקרא דאינו נפסל.
עזריאל ברגר כתב:מיללער כתב:אראל כתב:בבכור, משנה מפורשת בבכורות דף לב דמותר לזמן נכרי לאכילת בכור (לשי' ב"ה)
משם באתי, וכמובן מיירי בבכור פסוה"מ ולא בכור תם, ומשם ראיה דבסתם קק"ל אסור להאכיל לנכרי, ומנלן הא.
משום טומאת הנכרי.
טור תלגא כתב:עי' מנחת חינוך מצוה יד דלדעת רש"י קדשים קלים אחר שחיטה עדיין הוי ממון גבוה אפילו חלק הבעלים ורק משלחן גבוה קזכו לאכילה. ולכן אסור לעכו"ם לאכול קדשים קלים דלא זכי ליה רחמנא והוי גזל גבוה וחייב מיתה.
מיללער כתב:טור תלגא כתב:עי' מנחת חינוך מצוה יד דלדעת רש"י קדשים קלים אחר שחיטה עדיין הוי ממון גבוה אפילו חלק הבעלים ורק משלחן גבוה קזכו לאכילה. ולכן אסור לעכו"ם לאכול קדשים קלים דלא זכי ליה רחמנא והוי גזל גבוה וחייב מיתה.
ראיתי את המנ"ח אבל לכאורה זהו רק לאחר שיש איסור להאכילו לגוי יש גם איסור גזל עליו, וע"ז אנו דנים מנא לן הא מילתא שיש איסור להאכיל קק"ל לעכו"ם.
-
קבלתי דברי הגרי"ז הנ"ל, וכנ"ל לא הבנתי מה קשה ליה מאכילת כלבים הרי בפירוש אמרו במס' בכורות לג. דפסוה"מ מותר לזמן עליו נכרי ונמלד מקרא דכצבי וכאיל.
בברכה המשולשת כתב:עזריאל ברגר כתב:בכיכרות של תרומה אמרו שלא לתת לנכרי בידו שלא יטמאן, אלא בדלית ברירה - יניח לפניו על הסלע.
ההקשר שם הוא בגוי ימש"ו שרוצה לטמא במזיד בטומאה דאורייתא
אליהו חיים כתב:מיללער כתב:בקרבן פסח כתיב (שמות יא מב-מג) כן בן נכר לא יאכל בו, תושב ושכיר לא יאכל בו. לאו מן התורה להאכיל/לאכול לישראל מומר שנתנכרו מעשיו או לנכרי ואפי' לגר שמל ולא טבל מקרבן פסח (ספר החינוך מצוה יג-יד, רמב"ם הל' קרב"פ פ"ט ה"ז)
האם לאו זה הוא על כל קדשים קלים גם כן?
סתימת הרמב"ם דהביא איסור ולאו זה רק בק"פ ולא הקדים לכתבו בין שאר איסורים שבאכילת קדשים בהל' מעשה הקרבנות פרק י"א משמע טובא דנאמר רק בק"פ במקומו.
וביותר לשון הרמב"ם ברור כן דכתב 'המאכיל כזית מן הפסח בין מפסח ראשון בין מפסח שני למשומד לע"ז' וכו', מדפירט פסח שני בפנ"ע מכלל דלא נאמר בשאר קדשים.
מיללער כתב:בקרבן פסח כתיב (שמות יא מב-מג) כן בן נכר לא יאכל בו, תושב ושכיר לא יאכל בו. לאו מן התורה להאכיל/לאכול לישראל מומר שנתנכרו מעשיו או לנכרי ואפי' לגר שמל ולא טבל מקרבן פסח (ספר החינוך מצוה יג-יד, רמב"ם הל' קרב"פ פ"ט ה"ז)
האם לאו זה הוא על כל קדשים קלים גם כן?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 112 אורחים