הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אפריל 17, 2024 11:48 am
אולי קצת להמתיק את הדבר:
היתה לי פעם התחושה והמבט לראות את חזרת הש"ץ - "שליח ציבור" - כ"תפילת ציבור" במובן האמיתי שלה, דהיינו שכל הקהל כיחידה אחת מתפלל, מה שנעשה באופן שכל הקהל שולח נציג אחד מטעמו לעמוד לפני המלך ולהתפלל בשמו. [רק באופן זה היינו תפילת הציבור, ולא תפילת הרבה יחידים - בציבור].
והתחושה שלי היתה לראות זאת [עם ההבדלים המובנים] כעין מקהלה וסולן, שבשעה שהסולן שר כל המקהלה שותקים, ואף לא צריכים לכוון לשירתו, או להתעורר ממנה, והם כפשוטו יושבים בטלים, וכעת הוא שר בשם כולם. וכך היא שירת רבים, שירה של ציבור, של מקהלה. חלקים רבים ממנה שר אחד בשם כולם, וכל השאר פשוט שותקים ובטלים, ולא מבקשים מהם להיות חלק ממה שהוא שר באיזה אופן, אלא הם משתלבים בקטעי חיבור של שירתו, וכמובן שעבור זה הם צריכים להיות קשובים לשירתו, לשמוע ולאחוז בדיוק מה הוא שר ואיך וכו'. [וכעין זה - בתחושה כנ"ל, עם ההבדלים וכו', אנו עונים ברוך הוא וברוך שמו ואמן על ברכות שליח הציבור, ועניית אמן היינו ששמענו מה אמר הנציג שלנו ואנו מאשרים את זה ומצטרפים לזה והכל בשמנו ואומרים שאמת הדבר והלוואי ויתקיים וכו'].
ממילא אכן יושבים בטלים בחזרת הש"ץ [לא מצד הדין כנ"ל שצריך להקשיב לברכות הש"ץ אלא מצד המציאות] אבל כך היא צורת וצביון הדבר של "תפילת הציבור" שבחרו לעצמם נציג שיתפלל בשמם לפני המלך, והם שותקים ומלווים אותו מדי פעם.
וכשזה המבט, אזי כמובן מי שמפקיע עצמו מאותה "מקהלה" ו"ציבור ששלח נציג מטעמו" אלא עוסק בענייניו באותה שעה [כי "משעמם לו"] - הוא באמת הפקיע עצמו לגמרי מ"תפילת הציבור" ונותר "יחיד המתפלל" מתחילתו ועד סופו. כי הוא לא תפס את העניין, ולא כך הוא רואה/מבין את העניין של חזרת ה"שליח ציבור", אלא אצלו זה רק להוציא את מי שאינו בקי או על פי סוד וכיו"ב, איני יודע. ואולי אצלו הוי כקהילה ששלחה נציג מטעמה אל המלך לעיר אחרת, שכולם נשארו בבתיהם ורק הנציג הלך אל המלך בשמם והוא עומד לבדו לפני המלך ומדבר בשם כולם.
צריך לברר בדיוק את גדר התפילה הזו של חזרת השליח ציבור, ממקורה ועד אלינו, ואולי שם נמצאת התשובה.
נערך לאחרונה על ידי
צופה_ומביט ב ד' אפריל 17, 2024 1:48 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.