מיללער כתב:בגמרא לח: אוקי מחלוקת ר"מ ורבנן בהפסד קנקנים אי מותר למכור פקדון, דנחלקו בסברא אי חיישי' גם להפסד מועט דר"מ חייש ורבנן לא חיישי.
בזכרוני אולי מרבי יוסף ענגיל, דר"מ לשיטתיה דחייש למיעוטא, אבל לא מצאתי בגליוני הש"ס כאן ולא בספר המפתח, אולי יש מי שזוכר?
שמואל דוד כתב:דף לח:
יש להעיר מדוע נקט רש״י דלא ידעו בניהם אם חיים כו׳ ולא כתב נשיהם ובניהם וצ״ע
HaimL כתב:א] בה"א של הבעיא סבר רב אחא בריה דרב יוסף,
1. דחפישת הכלב היא כל כמה שהכלב רואהו.
2. דאדם וכלב שווים בראיה.
3. דחמץ ומעות שווים בראיה.
ופשיט ליה רב אשי,
1. דחפישת הכלב היא כל כמה שהכלב מריחו, דהוא ג"ט.
2. דלא שלטא עינא דאיניש בגל טפח.
3. דאין אדם מריח כסף בגל טפח, וכאן אין הכרע אם יש לכסף ריח, או שאין אדם מריחו בגל טפח, ואין נפקותא בדבר.
4. דאין הכלב מוציא כסף בגל טפח. וכאן אין הכרע אי משום שאף הכלב אין מריחו, או שאינו תאב להוציאו, או שאין שלטא עינא כמו אדם, ואין נפקותא בדבר.
תלמיד חברים כתב:והובא בשו"ע הרב סי' תלג ס"ל.
תלמיד חברים כתב:דוחק לומר שבהו"א סברו שבכל גל בעומק ג' טפחים אפשר לראות את החמץ.
ועוד, שאם המעות נראים, וכי הו"א שיהיה אפשר להטמין שם.
HaimL כתב:תלמיד חברים כתב:והובא בשו"ע הרב סי' תלג ס"ל.
אבל ראה שם בסברא הראשונה,
חמץ שנפלה עליו מפולת (פירוש: גל של אבנים ועפר), אם אין הכלב יכול להריח ריחו ולחפש אחריו, דהיינו שיש עליו גובה ג' טפחים, הרי הוא כמבוער מן העולם לגמרי ואינו עובר עליו בבל יראה ובל ימצא מן התורה אף על פי שלא ביטלו. וכו'
---
הרי לנו שכל שאין הכלב יכול להריחו ולחפש אחריו מקרי מבוער מן העולם בעצם, לסברא זו.
HaimL כתב:תלמיד חברים כתב:דוחק לומר שבהו"א סברו שבכל גל בעומק ג' טפחים אפשר לראות את החמץ.
ועוד, שאם המעות נראים, וכי הו"א שיהיה אפשר להטמין שם.
אבל מפורש בגמרא אמר ליה התם משום ריחא בעינן ג' טפחים הכא משום איכסויי מעינא לא בעינן ג' טפחים
---
הרי לנו מפורש דבה"א דרב אחא בריה דרב יוסף בעינן ג"ט בחמץ משום איכסויי מעינא וה"נ במעות, ופשיט ליה רב אשי דאיכסויי מעינא יש כבר בטפח, ורק ריחא לכלב בחמץ יש אף יותר מטפח ועד ג"ט. והסיבה היא שגל של אבנים ועפר לא מקרי כיסוי גמור דאין שם טיח בין האבנים והעפר, ומה שיש בתוכו מבצבץ ונראה, ומאידך, לא מקרי גילוי גמור, דסו"ס מכוסה באבנים ועפר, וכל השאלה היא עד כמה טפחים יכולה העין להבחין במה שבתוכו. וה"א דחמץ ג"ט הוא משום איכסויי עינא, ואדם וכלב חד שיעורא הוא, קמ"ל כדאמרן.
תלמיד חברים כתב:יתכן, אבל לענ"ד דחוק ליישב כן כמו שכתבתי, דא"כ פשיטא לכל בר דעת שאם רואים את המעות מבין חרכי הגל - אין זה שמירה, ומה צריך להביא מפסחים.
[לדבריכם, מהתירוץ משמע שבהו"א סברו שאין זה מכוסה והתירוץ הוא שזה כן מכוסה. ודוחק שיהיה הו"א כ"כ קיצוני מהתירוץ. לענ"ד התירוץ רק מחלק בין הנידונים, ולא שבהו"א סברו שזה לא מכוסה כראוי. ומה כן היה ההו"א? לא זכיתי בינתיים להבין].
שמואל דוד כתב:יש לעיין מדוע לא הביא רש״י הפסוק במשלי תנו ״שכר״ לאובד וצ״ב
שמואל דוד כתב:בבא מציעא פג.
ותברא בזיזא דמחוזא פירש"י קורה היוצא מן הכותל ובולטת לרשות הרבים.
צ"ע הא מבואר במשנה ב"ב [ס.] שאין מוציאין זיזין לרה"ר וא"כ בעל הזיז צריך לשלם דהוי בור ברה"ר ?
שמואל דוד כתב:פד.
רש״י ד״ה כי כאיש גבורתו - לשון אחר שלהן גדול תאוה של אשה מרובה משל איש
צ״ע מכתובות סד: אמר ליה צא ולמד משוק של זונות מי שוכר את מי
שמואל דוד כתב:בבא מציעא קג.
היכי דמי אי דאמר ליה בית זה נפל אזל ליה כו׳ ״אמר ריש לקיש״ דאמר ליה בית שאני משכיר לך מדת ארכו כך וכך אי הכי מאי למימרא ״אלא כי אתא רבין אמר ריש לקיש״ כו׳
האם הכוונה שריש לקיש חזר מדבריו הראשונים? [ועיין לעיל קא.]
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 82 אורחים