מהפרשה האחרונה שקראנו עולה שאפשר שיש מצוות מהתריג "שאינן מקויימות " למרות
שתוקפן הוא גם בזמן שאין בית מקדש קיים.
אמנם העיסוק בכך הוא לבירור שמעתתא בלבד.
1.
איסור שתיית יין לכוהנים .
מצות לאו עג - לא להיכנס שתוי יין למקדש וכן שלא יורה שתוי.
ובספר החינוך קנב
כהן שיודע מאיזה בית אב הוא ויודע שבתי אבותיו קבועים הם בעבודת היום,
אסור לו לשתות כל אותו היום.
היה יודע מאיזה משמר הוא ואינו מכיר בית אב שלו,
אסור לשתות כל אותה שבת שמשמרתו עובדין בה.
לא היה מכיר משמרתו ולא בית אבותיו, הדין נותן שאסור לשתות יין לעולם,
אבל תקנתו קלקלתו והרי הוא מותר לשתות תמיד,
לפי שאינו יכול לעבוד עד שיקבע בבית אב שלו ובמשמרתו.
ומה יעשו אלו הטוענים שהצליחו לשחזר את מוצאם, ומכירים את משמרתם ואת השבוע בו הם אמורים לעבוד [ישנם כאלו]. האם אכן אסורים בשתיית יין כל השבוע ? האם הם נוהגים כך ?
2.
במנין המצוות לרמבם [והרמבן חולק] ספר המצוות לרמבם מופיעות 4 מצוות -
ובהן חיוב לבדוק את סימני הכשרות של בעה"ח שאנו אוכלין.
א. מצוות עשה, קמ״ט
היא שצונו לבדוק בסימני בהמה וחיה השחוטין והוא שיהיו מעלה גרה ושוסע שסע ואז יהיו מותרין לאכלן, והיותנו "מצווין לבדוק אותן באלו הסימנין הוא מצות עשה", .. הנה כבר התבאר שאמרו "אותה תאכלו מצות עשה". והענין במצוה זו שאנו מצווין לבדוק הסימנין האלו בבהמה וחיה ואין מותר לאכלן זולת זה ..
ב. מצוות עשה, ק״נ
היא שצונו לבדוק בסימני העוף שיהיו קצת מינין ממנו מותרין, ..
ג. מצוות עשה, קנ״א
היא שצונו לבדוק בסימני חגבים גם כן, ..
ד. מצוות עשה, קנ״ב
היא שצונו לבדוק בסימני דגים והם כתובים. ..
הנה נתבאר מאמרו את זה תאכלו מצות עשה. והענין באמרנו זו מצות עשה מה שזכרתי לך, והוא היותנו מצווין לדון באלו הסימנים ולומר שזה מותר לאכלו וזה אינו מותר לאכלו,
כמו שאמר [ בפרשת שמיני] והבדלתם בין הבהמה הטהורה לטמאה, והבדלתם אמנם תהיה בסימן, ולכן יהיה כל מין ומין מארבעה אלו המינין והסימנין מצוה בפני עצמה, ..
נכון שיש חולקין .
אבל האם נכון לומר שלפי הרמבם איננו מקיימין מצוות אלו ?
והאם כאשר אני בודק את חותמת הכשרות די בכך כדי לקיים את המצווה?
והאם כאשר אני בודק את חותמת הכשרות בלבד, די בכך כדי לקיים את המצווה, למרות שלא בדקתי הסימנין עצמן?