מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערות והארות בפירוש רש"י למקרא (תנ"ך)

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: הערות והארות בפירוש רש"י למקרא (תנ"ך)

הודעהעל ידי אהרן תאומים » א' מאי 07, 2023 6:49 pm

בשביל הספורט נא לעשות חפוש לפי "ואין לו דמיון"

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: הערות והארות בפירוש רש"י למקרא (תנ"ך)

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' מאי 07, 2023 11:18 pm

אהרן תאומים כתב:בשביל הספורט נא לעשות חפוש לפי "ואין לו דמיון"

אין מכבדין בחיפוש...

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: הערות והארות בפירוש רש"י למקרא (תנ"ך)

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ב' מאי 08, 2023 1:15 am

אינני יודע לעשות כזה חיפוש

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: הערות והארות בפירוש רש"י למקרא (תנ"ך)

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מאי 08, 2023 4:12 am

אהרן תאומים כתב:אינני יודע לעשות כזה חיפוש

בחיפוש מתקדם מתקבלות תוצאות בין השאר עם כתיב מלא וחסר ואותיות החיבור וכו' ואלה התוצאות שהתקבלו.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: הערות והארות בפירוש רש"י למקרא (תנ"ך)

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ב' מאי 08, 2023 6:01 am

בדקתי ואין שום הבדל בשכיחות, ובכל אופן הווארט טוב, וכעין זה מצאנו שיש מפרשים במקומות מסוימים את לשון רש"י כגון בראשית כ״ח:ה׳
אם יעקב ועשו. אֵינִי יוֹדֵעַ מַה מְּלַמְּדֵנוּ

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: הערות והארות בפירוש רש"י למקרא (תנ"ך)

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מאי 08, 2023 6:15 am

אהרן תאומים כתב:בדקתי ואין שום הבדל בשכיחות, ובכל אופן הווארט טוב, וכעין זה מצאנו שיש מפרשים במקומות מסוימים את לשון רש"י כגון בראשית כ״ח:ה׳
אם יעקב ועשו. אֵינִי יוֹדֵעַ מַה מְּלַמְּדֵנוּ

היכן בדקת? והלא הראיתי שיש הבדל

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: הערות והארות בפירוש רש"י למקרא (תנ"ך)

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ב' מאי 08, 2023 6:55 am

לא הובנו דברי אני מתכווין שאתה צודק ואין הבדל לגבי "ו" "אין לן דמיון" או "ואין לו דמיון" לגבי השכיחות עם המילה הנוספת "במקרא" וכד', ועל כן החלוקה שחשבתי בתחילה למצוא כדי שדברי המהר"י מבעלזא ישארו מכוונים אם נמצא הבדל

תוצאות "אין לו דמיון" https://www.sefaria.org.il/search?q=%D7 ... =relevance
תוצאות "ואין לו דמיון" https://www.sefaria.org.il/search?q=%D7 ... =relevance

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: הערות והארות בפירוש רש"י למקרא (תנ"ך)

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' פברואר 05, 2024 5:56 am

בדברים יט ה: ואשר יבא את רעהו ביער לחטב עצים ונדחה ידו בגרזן לכרת העץ ונשל הברזל.
ת"י לגרזן הוא סיקוריא, ת"א פרזלא (או ברזלא), ורש"י אינו מפרש. אך בש"ב ו ו ד"ה כי שמטו הבקר מפרש: כי שמטוהו הבקר ונענוהו, וכן ת"י ארי מרגוהי תוריא, כמו שמתרגם (אונקלוס) ונדחה ידו בגרזן - ותתמריג ידיה בגרזנא כך לפי מ"ג ארטסקרול והכתר, אמנם במ"ג המאור ועוז והדר הנוסח בברזלא כפי שמופיע בדברים באונקלוס ותתמריג ידה בפרזלא. כלומר יש כנראה נוסחאות כת"י שבהן מתורגם גרזן באונקלוס בדברים גרזנא.
(ייש"כ לבמסתרים שהעיר על הטעות בדברי בהודעה המקורית)

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: הערות והארות בפירוש רש"י למקרא (תנ"ך)

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' אפריל 09, 2024 12:19 am

ויקרא י ג: בקרבי אקדש - רש"י: בקרבי - בבחירי
במ"ג ארטסקרול הר' מנוקד בקמץ, אך בחומש אשל אברהם ואיש מצליח בפתח, מהו הניקוד הנכון?

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: הערות והארות בפירוש רש"י למקרא (תנ"ך)

הודעהעל ידי במסתרים » ג' אפריל 09, 2024 12:35 am

בסוף דיבור בא קמץ לפי דקדוק המקרא.

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: הערות והארות בפירוש רש"י למקרא (תנ"ך)

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' אפריל 09, 2024 12:50 am

במסתרים כתב:בסוף דיבור בא קמץ לפי דקדוק המקרא.

האם זאת אומרת שבאופן כללי לא ניתן לסמוך על הניקוד של המפרשים במקרא (למי שלא בקי בקדוק)

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: הערות והארות בפירוש רש"י למקרא (תנ"ך)

הודעהעל ידי במסתרים » ג' אפריל 09, 2024 1:06 am

איך אפשר לדבר באופן כללי. יש מי שדקדק יותר ויש פחות.

אבל דקדקתי לומר "דקדוק המקרא" כי בלשון חכמים יש טוענים שאין להקפיד כל כך (עיין מה שכתבו על בורא פרי הגפן), ולפעמים אין סוף הדיבור מוכרח (אולי הוא דיבור אחד עם מה שבא אחריו, אף שבנדו"ד קשה לומר כן).

ובכלל צ"ע כמה מוכרח לדקדק בכגו"ד, וצ"ע אם רש"י עצמו היה קורא כאן קמץ (אם הבדיל בין קמץ לפתח), וכ"ש כל הגדולים מאז ועד עתה.

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: הערות והארות בפירוש רש"י למקרא (תנ"ך)

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' אפריל 09, 2024 1:32 am

במסתרים כתב:איך אפשר לדבר באופן כללי. יש מי שדקדק יותר ויש פחות.

אבל דקדקתי לומר "דקדוק המקרא" כי בלשון חכמים יש טוענים שאין להקפיד כל כך (עיין מה שכתבו על בורא פרי הגפן), ולפעמים אין סוף הדיבור מוכרח (אולי הוא דיבור אחד עם מה שבא אחריו, אף שבנדו"ד קשה לומר כן).

ובכלל צ"ע כמה מוכרח לדקדק בכגו"ד, וצ"ע אם רש"י עצמו היה קורא כאן קמץ (אם הבדיל בין קמץ לפתח), וכ"ש כל הגדולים מאז ועד עתה.

זה ידוע, השאלה מי היותר מדויק באופן כללי.
בכל אופן הנה סימן ח אות לג מספר הזכרונות להגרח"ק בענין קמץ ופתח
קבצים מצורפים
קמץ.jpg
קמץ.jpg (120.96 KiB) נצפה 1719 פעמים
קמץ2.jpg
קמץ2.jpg (56.29 KiB) נצפה 1719 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות והארות בפירוש רש"י למקרא (תנ"ך)

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' אוגוסט 04, 2024 9:29 pm

יהושע פרק ו פסוק ט וְהֶחָל֣וּץ הֹלֵ֔ךְ לִפְנֵי֙ הַכֹּ֣הֲנִ֔ים (תקעו) [תֹּקְעֵ֖י] הַשּֽׁוֹפָר֑וֹת וְהַֽמְאַסֵּ֗ף הֹלֵךְ֙ אַחֲרֵ֣י הָאָר֔וֹן הָל֖וֹךְ וְתָק֥וֹעַ בַּשּׁוֹפָרֽוֹת׃

רש''י: והחלוץ . בני ראובן ובני גד היו עוברים לפניהם, לפי שהיו בני גד גבורים ומכים בזרוע חזקה, כמו שנאמר ( דברים לג כ ) : וטרף זרוע אף קדקד.

פתח בבני ראובן וגד וסיים בבני גד. ועוד קשה שהשמיט חצי שבט מנשה.

שמר
הודעות: 778
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: הערות והארות בפירוש רש"י למקרא (תנ"ך)

הודעהעל ידי שמר » א' אוגוסט 11, 2024 12:57 am

דברים א, כה
פרש"י: "ויורידו אלינו - מגיד שא"י גבוה היה מכל הארצות".
צ"ב לשון "היה", וכי עתה (לאחר חטא המרגלים) נשתנה דבר זה?.
ובשאר מקומות לא כתב לשון זו.

יהודה בן יעקב
הודעות: 3124
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: הערות והארות בפירוש רש"י למקרא (תנ"ך)

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' אוגוסט 11, 2024 2:10 am

שמר כתב:דברים א, כה
פרש"י: "ויורידו אלינו - מגיד שא"י גבוה היה מכל הארצות".

איני יודע באיזו מהדורה השתמשת, אך בחומשים שלפני ובפרויקט השו"ת הגי' היא: גבוהה מכל הארצות. ולק"מ.

ענ'י לעצמי
הודעות: 208
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: הערות והארות בפירוש רש"י למקרא (תנ"ך)

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » א' אוגוסט 11, 2024 9:34 am

שמר כתב:דברים א, כה
פרש"י: "ויורידו אלינו - מגיד שא"י גבוה היה מכל הארצות".
צ"ב לשון "היה", וכי עתה (לאחר חטא המרגלים) נשתנה דבר זה?.
ובשאר מקומות לא כתב לשון זו.

שמא ע"ד 'ארץ צבי' מובן הדבר יותר, וכן ראיתי בשם הדברי יואל (שופטים עמוד רנ) שאין לתמוה על כך שעינינו הרואות שא"י איננה גבוה כיום (כקושית החת"ס יו"ד רלד) ופירש ע"ד הנ"ל והוסיף שגם לעתיד יחזור הדבר כמו שהיה

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הערות והארות בפירוש רש"י למקרא (תנ"ך)

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אוגוסט 11, 2024 10:08 am

גם במהדורת על התורה:
מגיד שארץ ישראל גבוה מכל הארצות.

ואולי איזה מגיה מאוחר הוסיף "היה" כי הוקשה בעיניו שכיום אינה כזו.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 140 אורחים