גלאגוזים כתב:נאשער כתב:ראיתי פעם לבאר, דהגימטריא של ארור המן והגימטריא של ברוך מרדכי הם אותו חשבון ממש, וזהו מה שאמרו שחייב איניש לבסומי כ"כ חזק עד שלא יוכל לחשב את החילוק בגימט' בין ארור המן לברוך מרדכי! (אני חושב, שראיתיו בספר 'אוצר שיחות צדיקים'-איטינגא).
מגן אברהם על אתר.
זכריה כתב:גלאגוזים כתב:מגן אברהם על אתר.
היכן?
אפשר להעלות ציטוט
כותב כתב:והנה דבר נחמד שכתב בספר תורת משה נתן [להג"ר משה נתן נטע הלוי זצ"ל אבד"ק יארמאט] (לפורים), דהנה אחר שתלו את המן על העץ, נפל פחד על יושבי המדינות, עד שכתוב (אסתר ח, יז) ורבים מעמי הארץ מתיהדים כי נפל פחד היהודים עליהם. אבל מרדכי רצה לבחון מי הוא אשר מתגייר באמת לשם שמים, ומי שעושה כן רק לפנים, ובאמת שנאתו בלבו נגד ישראל, ובמה יובחן אם הוא גר צדק, לכן עלה בלבו דבר חכמה, הלא אמרו חז"ל (עירובין סה.) נכנס יין יצא סוד, ולכן גזר גזירה על היהודים שיקהלו וישתו הרבה יין וישתכרו, ועל ידי כן מי שהיה יהודי בלב ונפש, גם בעת שהיה שיכור יהיה צועק ברוך מרדכי וארור המן, אבל מי שנתגייר ולבו בל עמו, כשהיה שיכור יצא הסוד, ויוציא מפיו את אשר עם לבבו, ויקלל את מרדכי ויברך את המן, ואז מיד יהרגוהו, והיה זה עצה נכונה מאוד. ומכיון שהוקבע בגזירת מרדכי לשתות יין הרבה בעת ההוא, לא זז המנהג ממקומו, ומנהגן של ישראל תורה היא. ועם כל זה זיל בתר טעמא, למען לבוא אל האמת מי הוא גר צדק, ועתה לא שייך בחינה זאת, לכן אמר רבא מיחייב איניש לבסומא בפוריא רק עד שלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי, אבל בין ארור המן לברוך המן בוודאי צריך שידע החילוק, כי אין צריך להשתכר עצמו כל כך, עכ"ד.
ונתנו ידידים כתב:כותב כתב:והנה דבר נחמד שכתב בספר תורת משה נתן [להג"ר משה נתן נטע הלוי זצ"ל אבד"ק יארמאט] (לפורים), דהנה אחר שתלו את המן על העץ, נפל פחד על יושבי המדינות, עד שכתוב (אסתר ח, יז) ורבים מעמי הארץ מתיהדים כי נפל פחד היהודים עליהם. אבל מרדכי רצה לבחון מי הוא אשר מתגייר באמת לשם שמים, ומי שעושה כן רק לפנים, ובאמת שנאתו בלבו נגד ישראל, ובמה יובחן אם הוא גר צדק, לכן עלה בלבו דבר חכמה, הלא אמרו חז"ל (עירובין סה.) נכנס יין יצא סוד, ולכן גזר גזירה על היהודים שיקהלו וישתו הרבה יין וישתכרו, ועל ידי כן מי שהיה יהודי בלב ונפש, גם בעת שהיה שיכור יהיה צועק ברוך מרדכי וארור המן, אבל מי שנתגייר ולבו בל עמו, כשהיה שיכור יצא הסוד, ויוציא מפיו את אשר עם לבבו, ויקלל את מרדכי ויברך את המן, ואז מיד יהרגוהו, והיה זה עצה נכונה מאוד. ומכיון שהוקבע בגזירת מרדכי לשתות יין הרבה בעת ההוא, לא זז המנהג ממקומו, ומנהגן של ישראל תורה היא. ועם כל זה זיל בתר טעמא, למען לבוא אל האמת מי הוא גר צדק, ועתה לא שייך בחינה זאת, לכן אמר רבא מיחייב איניש לבסומא בפוריא רק עד שלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי, אבל בין ארור המן לברוך המן בוודאי צריך שידע החילוק, כי אין צריך להשתכר עצמו כל כך, עכ"ד.
האם מרדכי הי'מלך שכל א' יקיים גזירותיו לשתות יין, והרי אין זו כמין תקנת חזל שהוא למיגדר מילתא.
מעיין כתב:טעם נאה לחיוב שתיה עד דלא ידע וכמדומה ראיתי כעין זה באיזה ספר
דהרבה דברים הי' במגילת אסתר דסייע להנס שהי' מאי ידיעה
א] אחשורוש לא ידע חשבון השנים
ב] לא ידע אחשורוש יחוס אסתר
ג] לא ידעו בגתן ותרש שיודע מרדכי בשבעים לשון
ד] לא ידע המן שבז' באדר נולד משה
וכו' וכו'
בפוריא. עיין פרש"י ותוס' עוד י"ל ע"פ מ"ש פ"ק דמגילה דחייב אדם לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן כו' עבידי רבנן דמשנין לומר דלא ידע גם אם הוא אינו מבוסם כל כך וידע
אספקלריא כתב:כתב בספר עבודת הקודש להרב חיד"א, מורה באצבע אות ש"ז: "והשתיה כדת לבסומי ולא להשתכר".
ועיין של"ה השלם פ' תצוה [אות כ"ב], ובדפוס ווארשא ח"ג דף מ"ט ע"ג (שורה י"ד), שכותב: "מבוסם נקרא מי שאינו שכור כ"כ ... שלא נשכר כ"כ רק חייב אינש לישאר מבוסם".
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=100
ועיין עמודי הוראה (להג"ר יעקב הלל שליט"א) על מורה באצבע, שם, שציין שכ"כ בס' פרי עץ חיים שער הפורים פרק ו' דף קי"ב ע"ג, עיי"ש שכתב "לא ישתכר אלא יתבסם"
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=224
וכ"כ בס' יסוד ושרש העבודה שער י"ב פרק ז' (בשם האריז"ל)
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=229
חכם באשי כתב:נאשער כתב:ראיתי פעם לבאר, דהגימטריא של ארור המן והגימטריא של ברוך מרדכי הם אותו חשבון ממש, וזהו מה שאמרו שחייב איניש לבסומי כ"כ חזק עד שלא יוכל לחשב את החילוק בגימט' בין ארור המן לברוך מרדכי! (אני חושב, שראיתיו בספר 'אוצר שיחות צדיקים'-איטינגא).
מוזכר כבר בראשונים, כדומני הראב"ד.
וחוששני מלכתוב... אך החפץ לראות מאמר מקיף בענין, שיעיין נא בספרו של רש"א 'אלפא ביתא '
יהודהא כתב:מה דעתכם
יהודהא כתב:פורים תורה
במסתרים כתב:יהודהא כתב:מה דעתכםיהודהא כתב:פורים תורה
[השאלה לק"מ כי רבא מדבר כאן בארמית, וגם יש גורסין חייב, וגם אין הפירוש המחודש נכנס בדברי הגמרא.]
במסתרים כתב:אין הפירוש המחודש נכנס בדברי הגמרא
יהודהא כתב:וא"כ
יהודהא כתב:אפשר שהוא בדרך שו"ת.
כדכד כתב:5א. מה שהובא כאן בתור דעת הר"ן אינו דעת הר"ן אלא דעת רבנו אפרים שמובא בר"ן.
ב. בספר "שיח שרפי קודש" לרבי יועץ קים קדיש מביא שהחי' הרי"ם היה שונא שכרות וכשפעם פגש שיכור מחסידיו (שהחזיק ממנו) בפורים התפלא ואמר לו "פלוני! גם אתה?" אותו חסיד ענה: "והרי שטייט חייב איניש לבסומי" וענה החי' הרי"ם: "נישט שטייט חייב" כי אם: "שטייט מיחייב".
כתוב שם שכל גדולי החסידים יגעו לפרש כוונתו ולא הצליחו.
אולי כוונתו כמ"ש הרב יהודהא לעיל ש"מיחייב" הוא "מי חייב"?
יהודהא כתב:כדכד כתב:5א. מה שהובא כאן בתור דעת הר"ן אינו דעת הר"ן אלא דעת רבנו אפרים שמובא בר"ן.
ב. בספר "שיח שרפי קודש" לרבי יועץ קים קדיש מביא שהחי' הרי"ם היה שונא שכרות וכשפעם פגש שיכור מחסידיו (שהחזיק ממנו) בפורים התפלא ואמר לו "פלוני! גם אתה?" אותו חסיד ענה: "והרי שטייט חייב איניש לבסומי" וענה החי' הרי"ם: "נישט שטייט חייב" כי אם: "שטייט מיחייב".
כתוב שם שכל גדולי החסידים יגעו לפרש כוונתו ולא הצליחו.
אולי כוונתו כמ"ש הרב יהודהא לעיל ש"מיחייב" הוא "מי חייב"?
----------
ישכח גדול .
.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 30 אורחים