HaimL כתב:לא כתבתי שלשון מקנא הוא לשון איסור, אדרבה, כל תמיהתי היא דאין כאן לשון איסור כלל, וה"ל לתנא לשנות איסור במפורש,
כגון, לא שאדם רשאי לקנא וכו', או, לא יקנא אדם לאשתו, ואם בא לקנאות מקנא לה ע"פ שניים וכו'. ובלא"ה, משמע דמותר
לקנאות, אבל אין חובה.
וכל המשניות שהביא כבודו, שהן לשון איסור, פשיטא, דכוונת התנא היא לשנות איסור לכתחילה, והיתר בדיעבד. אבל ליכא למטעי דהוא מצווה, כגון הכא. דמה מצווה שייך בהו. אבל כאן, דאיכא למטעי ולומר שהוא מצווה, איכ"ל דתנא המקנא, לומר שאינו חובה, אבל לא שהוא איסור.
ולטעמיך, הא דתנן הזורק גט לאשתו, הוא לשון איסור, ופשיטא דזה אינו. אלא, כל היכא דתנא כה"ג הוא לשון דיעבד. פעמים שהוא לומר שאינו חובה אלא רשות, פעמים לומר שהוא איסור לכתחילה ומותר בדיעבד, ופעמים שהוא לומר שהעושה דבר פלוני דינו כו"כ.
באמונתו כתב:HaimL כתב:
לא העתקתי אלא לשון התוספות, שם מפורש שלשון "המקנא" אצלנו, מעין השוחט הרוחץ וכו' וכולם לשון איסור ובדיעבד.
טענת מעכ"ת: "אבל כאן, דאיכא למטעי ולומר שהוא מצווה, איכ"ל דתנא המקנא, לומר שאינו חובה, אבל לא שהוא איסור", סברה חדשה הינה, נגד הגמרא עם תוספות שלנו, בלתי מוכרחת ובלתי מוכחת, ואין לבדות כאלו מליבנו.
רש"י:שמעת מינה: חולקין כבוד לתלמיד במקום הרב! אמר אביי: כולה משום כבודו דכ"ג הוא.
לענ"ד (לכבוד ל"ג בעומר - שפסקו באותו היום תלמידי ר"ע למות), מכאן לימוד זכות עצומה ונפלאה לתלמידי ר"ע, על שלא נהגו כבוד זה לזה;שמע מינה - מדקתני חזן הכנסת נוטל ספר תורה, ונותנו לראש הכנסת כו', ואין חזן הכנסת נותנה לכ"ג, אלא מכבד את ראש הכנסת בפני הסגן ובפני כהן גדול, וראש הכנסת מכבד הסגן בפני כ"ג, ש"מ חולקין כבוד לתלמיד, תלמיד קטן חולק כבוד לתלמיד גדול ממנו, ואף על פי שהרב שם, ואין גנאי לרב, וסתמא כמ"ד חולקין, דפלוגתא היא ביש נוחלין, גבי בנות צלפחד (ב"ב קיט:). כולה משום כבודו דכ"ג - ולעולם אין חולקין, והכא כולה משום יקרא דכ"ג הוא, שמראין את מעלותיו, מעלה למעלה ממעלה.
י. אברהם כתב:ו, א
תיגלי מילתא למפרע דסהדי שקרי נינהו
במחנה לוי הק' דמנ"ל לומר דסהדי שקרי נינהו דלמא בא עליה בעלה בדרך דאין המים בודקין אותה, ואי משום דמוסרין לו שני ת"ח, הא הו"ל תרי ותרי דאסורה.
וצ"ע אמאי קא חשיב להו תו"ת, דהא אינם מכחישין זא"ז, דאלו שאומרים לא בא עלי' בדרך לא העידו שלא נטמאת, אלא דלפי דבריהם נמצא דלא נטמאת, כיון דלא בדקו המים ואין לתלות שבא עלי' בדרך.
מיללער כתב:מה:
במשנה נמצא מכוון בין שתי עיירות שתיהן מביאין שתי עגלות דברי רבי אליעזר. - ובגמ'.מבואר טעמו דס"ל אפשר לצמצם וקרובה אפי' קרובות.
ובמס' בכורות יח. מבואר דרבנן פליגי עליה דר"א, יש הסוברים דשני העיירות פטורות משום דקרובה ולא קרובות ואפשר לצמצם, ויש דס"ל דמביאין בשותפות ויתנו ביניהם ויאמרו אם אנו קרובים יהא חלקכם מחול לנו ואם אתם הקרובים יהא חלקנו מחול לכם (רש"י בכורות יז: ד"ה אפשר לצמצם) דס"ל אי אפשר לצמצם ורק א' מהם מחויב.
והתוס' הקשו דלרבנן אף דאמרי' אי אפשר לצמצם במדידה, הרי יש כאן ספק דשניהם קרובים כהדדי ושניהם מחויבים, ולמה סגי בעגלה אחת - ותי' או דס"ל לרבנן א"א לצמצם היינו שאי אפשר שיהיו שניהם כאחד, ובחולין תירצו דמכ"מ בעגלה אחת יוצאין ממנ"פ והצד ששניהם שוין הוא ספק רחוק ואין חוששין לה.
ומצאתי בס' מנחה חריבה להגר"פ עפשטיין כאן שהקשה, דלכאורה יופטרו שני העיירות לשיטת הרמבם דספיקא דאורייתא מה"ת לקולא כיון שאין לנו בירור בהחלט מי החייב.
ולא הבנתי הקושיא:
א. מכ"מ מדרבנן בודאי מודה הרמב"ם דאזלינן לחומרא בספיקא דאורייתא, ואפשר שמביאים רק מדרבנן. (חוץ אם נאמר שיש צד חומרא של בל תשחית כמ"ש בראשית ביכורים בבכורות בשם הטל תורה)
ב. והוא העיקר - הרי אין כאן ספק שיש כאן חיוב של עגלה ערופה, אלא שלא ידעינן איזה עיר חייב, ואם יש לנו היכי תימצי להביא בשותפות ובתנאי ויוצאין ממנ"פ, לכאורה אין זה בגדר ספיקא דאורייתא לחומרא אלא חיוב בוודאי. אם לא שנאמר כיון שמביאין בשותפות נעשו כמי שמחייבים בוודאי מי שאינו מחויב בה, אבל לכאורה זה רק גדר של המע"ה והשאלה אם יש לאדם לשלם מממונו כדי שיצא מגדר ספק, וזה דוקא על הצד דספיקא דאורייתא לחומרא, וצ"ע
HaimL כתב:מנ"ל למר שכל ספק מ"ע דאורייתא חייבים בו מדרבנן, כמו באיסורים שהולכים בהם לחומרא מדבריהם.
מיללער כתב:HaimL כתב:מנ"ל למר שכל ספק מ"ע דאורייתא חייבים בו מדרבנן, כמו באיסורים שהולכים בהם לחומרא מדבריהם.
טומטום ואנדרוגינוס חייבין בשופר (פ"ב מהל' שופר ה"א) בסוכה (פ"ו מהל' סוכה ה"א - ושם כ' מפורש שחייבים 'מספק') ובלולב.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 189 אורחים