הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 24, 2024 8:32 pm
חו"ב סוטה די"ז -
ויש לדקדק בלשון המשנה דקתני אלא על המגילה שנאמר בספר, ובפשוטו הי' ראוי לומר אלא על הקלף, דמגילה אינה שם עצם שכותבין עליו, ונראה מזה דמגילה וספר כי הדדי נינהו, ותרוייהו מתפרשי על קלף הנגלל שכתובין עליו דברים, וכן מגלת ספר דביחזקאל ב' ט', וכן מגלה הנזכרת בירמי' ל"ו, ובספרי שופטים בקרא דוכתב לו את משנה התורה הזאת על ספר איתא נמי על ספר ולא על לוח ולא על נייר אלא יכתבנו על המגלה, וכן לעיל ט"ז א' אמרו דהלכה עוקבת את המקרא דכתיב ספר והלכה בכל דבר, ואפשר דנייר נמי אינו נגלל או שאינו משמש בגלילה בדרך כלל, ולכן מתמעט מלשון מגלה וספר. —וממה שאנו מברכין על מקרא מגלה, משמע ששם מגלה כבר הושאל לשימוש במגלות הקודש, וכמו מזוזה שעיקרא הפצימין של הצוה"פ ומשמשת כשם של מצות המזוזה.