מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות - בעניני פורים וארבע פרשיות ◆

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני פורים וארבע פרשיות ◆

הודעהעל ידי יעקל » ד' מרץ 08, 2023 11:09 pm

מה שאלתך וגו' ותינתן לך ומה בקשתך וגו' המלכות ותיעש

מהלשון נקיבה מבואר דותינתן וותיעש אלשון שאלה ובקשה קאי

ואח"כ בסוף המגילה מה שאלתך וינתן לך ומה בקשתך וגו' ותיעש

מלשון זכר ויינתן משמע שעכשיו מדובר על המבוקש , אבל אם כך למה לא שינה הכתוב אח"כ וליכתוב וייעש ?

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני פורים וארבע פרשיות ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 27, 2023 2:20 pm

ראיתי מניחים כדבר מוסכם שבמנהג קריה"ת הארצישראלי היה נהוג שהפרשיות מחליפות את הקריאה הקבועה. כיצד יתכן כך בקריאה הקצרה של 'זכור'?

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני פורים וארבע פרשיות ◆

הודעהעל ידי אור עולם » א' אוגוסט 27, 2023 3:06 pm

קראו 7 פעמים,
ומכאן סמך למנהג איזה נערוויסט'ן לשמוע זכור 7 פעמים.

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני פורים וארבע פרשיות ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ה' פברואר 22, 2024 8:51 pm

האם מצינו מי שדיבר בפירוש על ליל פורים קטן אי יש בו שמחה

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני פורים וארבע פרשיות ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' פברואר 22, 2024 9:01 pm

במסתרים כתב:האם מצינו מי שדיבר בפירוש על ליל פורים קטן אי יש בו שמחה

רמ"א מפורש: וטוב לב משתה תמיד!

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני פורים וארבע פרשיות ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' מרץ 09, 2024 8:09 pm

האם כל אי נחשב מוקף חומה מימות יהושע?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני פורים וארבע פרשיות ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' מרץ 11, 2024 8:32 pm

למה יהא נחשב
ועד כאן לא נסתפקו בטבריא אלא משום שמצד אחד ימה חומתה אבל על מקום שמוקף ים מכל הצדדים לא שמענו אפילו שנסתפקו


עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני פורים וארבע פרשיות ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מרץ 12, 2024 7:22 am

כדכד כתב:למה יהא נחשב
ועד כאן לא נסתפקו בטבריא אלא משום שמצד אחד ימה חומתה אבל על מקום שמוקף ים מכל הצדדים לא שמענו אפילו שנסתפקו

זיל בתר טעמא - שנתפרש בסוגיא דמגילה - שהים מגן על תושבי העיר כמו חומה.
ואם כן - מה לי צד אחד מה לי כל הצדדים?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני פורים וארבע פרשיות ◆

הודעהעל ידי כדכד » ג' מרץ 12, 2024 12:14 pm

אבל הטעם שנתפרש הוא להסתפק וא"כ גם אם אין הבדל בין צד אחד לד' צדדים הרי שאין מקום להגדירה כמוקף אלא לכל היותר כספק מוקף.
הסברא שחשבתי אני לחלק היא שכיוון שהסתפקו רק בטבריא משמע שמוקף ים מכל הצדים אינו מוקף אבל יש לדחות וזו כנראה סברת מר פשוט בטבריא דנו ולכן הסתפקו שם אבל אילו היו דרים במקום מוקף ים היה אותו ספק
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ג' מרץ 12, 2024 4:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני פורים וארבע פרשיות ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מרץ 12, 2024 12:39 pm

כדכד כתב:אבל הטעם שנתפרש הוא להסתפק וא"כ גם אם אין הבדל בין צד אחד לד' צדדים הרי שאין מקום להגדירה כמוקף אלאר לכגל היותר כספק מוקף.
הסברא שחשבתי אני לחלק היא שכיוון שהסתפקו רק בטבריא משמע שמוקף ים מכל הצדים אינו מוקף אבל יש לדחות וזו כנראה סברת מר פשוט בטבריא דנו ולכן הסתפקו שם אבל אילו היו דרים במקום מוקף ים היה אותו ספק

מסכים.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני פורים וארבע פרשיות ◆

הודעהעל ידי כדכד » ג' מרץ 12, 2024 4:44 pm

ואחר חשבתי לחזק סברתי הראשונה
, שכן אי אפשר בשום אופן לומר שמוקף ים מכל רוחותיו הוא מוקף חומה שהרי ים אינו חומה, אלא שנסתפקו לגבי טבריא שמוקף מג' צדדים - האם כיוון שמג' צדדים יש לה חומה ומצד אחד ימה חומתה -אז אם נאמר שהיתרון במוקפים הוא שהם מוגנים הרי כאן יש לה יתרוטן זה ולכן אפשר להחיבה כמוקף.

HaimL
הודעות: 1052
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני פורים וארבע פרשיות ◆

הודעהעל ידי HaimL » א' מרץ 17, 2024 8:11 pm

אור עולם כתב:קראו 7 פעמים,
ומכאן סמך למנהג איזה נערוויסט'ן לשמוע זכור 7 פעמים.

או דילמא קראו כו"כ פרשיות דמקמיה, ולשביעי קראו זכור, או באיזה אופן אחר. וצא ולמד מקריה"ת דמועדים, דפתח בשור או כשב או עז כי ייוולד וגו', או כל הבכור וגו', וכדומה.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני פורים וארבע פרשיות ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 17, 2024 8:36 pm

HaimL כתב:
אור עולם כתב:קראו 7 פעמים,
ומכאן סמך למנהג איזה נערוויסט'ן לשמוע זכור 7 פעמים.

או דילמא קראו כו"כ פרשיות דמקמיה, ולשביעי קראו זכור, או באיזה אופן אחר. וצא ולמד מקריה"ת דמועדים, דפתח בשור או כשב או עז כי ייוולד וגו', או כל הבכור וגו', וכדומה.
לגבי פרשת שקלים ראה כאן.


עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני פורים וארבע פרשיות ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 24, 2024 4:06 am

האם מצות 'זכור' היא רק לזכור את אשר עשה עמלק, או גם לזכור את חובת מחייתו.
[שמעתי מג"א שליט"א שהביא ראיה מהפסוק 'כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר וְשִׂים בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם' דהזיכרון הוא גם על ענין המחייה. וכמדומה דאינו ראיה גמורה].

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני פורים וארבע פרשיות ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 24, 2024 2:55 pm

אני מחפש מקור, האם מי שעדיין לא בירך ברכה"ת מותר לקרוא מגילת אסתר.
[מקום הספק הוא כיון דהוי קריאת אגרת ולא כקריאת שאר כתבי הקודש, וכמש"כ בשם הגרי"ז דמה"ט הוי בגדר מבטלין ת"ת למקרא מגילה, וא"כ אולי לא בעינן ברכת התורה כדי לקרוא את המגילה בתורת 'אגרת'].

HaimL
הודעות: 1052
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

אסתר ט, כ"ז

הודעהעל ידי HaimL » א' מרץ 24, 2024 7:17 pm

קִיְּמ֣וּ וקבל וְקִבְּל֣וּ הַיְּהוּדִים֩ ׀ עֲלֵיהֶ֨ם ׀ וְעַל־זַרְעָ֜ם וְעַ֨ל כׇּל־הַנִּלְוִ֤ים עֲלֵיהֶם֙ וְלֹ֣א יַעֲב֔וֹר לִהְי֣וֹת עֹשִׂ֗ים אֵ֣ת שְׁנֵ֤י הַיָּמִים֙ הָאֵ֔לֶּה כִּכְתָבָ֖ם וְכִזְמַנָּ֑ם בְּכׇל־שָׁנָ֖ה וְשָׁנָֽה׃
ופירש"י ז"ל,
הַנִּלְוִים עֲלֵיהֶם – גֵּרִים הָעֲתִידִים לְהִתְגַּיֵּר.
---
ותימה, דמ"ט קיבלו אף על הגרים. דמאחר שקיבלו עליהם ועל זרעם, כלומר שלא קיבלו רק לאותו הדור, אלא לכל דורותיהם. וא"כ ע"כ אף הגרים בכלל זה. דמי איכא מידי דפטור ממנו הגר. וא"ת דשאני פורים דרבנן, דה"א שצריך שיהיה אף הוא בכלל הנס, י"ל דפשיטא דאף הוא בכלל הנס, דאם ח"ו היו משמידים את שונאיהם של ישראל, גירות דידיה מניין.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2171
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני פורים וארבע פרשיות ◆

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ב' מרץ 25, 2024 11:19 am

עושה חדשות כתב:אני מחפש מקור, האם מי שעדיין לא בירך ברכה"ת מותר לקרוא מגילת אסתר.
[מקום הספק הוא כיון דהוי קריאת אגרת ולא כקריאת שאר כתבי הקודש, וכמש"כ בשם הגרי"ז דמה"ט הוי בגדר מבטלין ת"ת למקרא מגילה, וא"כ אולי לא בעינן ברכת התורה כדי לקרוא את המגילה בתורת 'אגרת'].

(עי' הליכות שלמה פי"ט אות ח שהיקל בשעה"ד, וע"ש הערה 26 שצירף סברא שלא חשיב ת"ת גמור ע"ש).

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני פורים וארבע פרשיות ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ו' אפריל 05, 2024 7:32 am

מה מקור מנהג תימן לומר פסוקי הודאה חסדי ה' אזכיר וכו' לפני קריאת המגילה


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 85 אורחים