צודק. לכן ניסו אחרים אחריה ללא סממנים,
ולא החזיק כ"כ בכביסה, וכדברי הספר ארגמן לזוהר עמר שם.
ברם, נ. סוקניק צבעה
עם מי ים וסממנים, והצביעה היא טובה ומוצלחת.
"אם ללצים הוא יליץ" - הלץ רואה הכול ליצנות, כמו במראָה, וזאת תרכובת כימית מצבע (= צביעוּת) של שקר גס, עם סממני סרק של טיעונים בדויים, דמגוגי כזב.
כן הלכה ערוכה היא ברמב"ם (בהלכות תלמוד תורה פרק ו הלכה יד) ושולחן ערוך (יורה דעה הלכות נידוי וחרם סימן שלד סעיף מג), שהמונע מן הרבים (בכל שפה ופורום אפשרי...) מלקיים מצוה - חייב בנידוי!
מעניין לעניין, האשכול במקורו מוקדש להתנגדות של הגדולים לתכלת, לכך
דעת הגאון הגדול רבי משה שטרנבוך שליט"א, שהוא לכל הדעות אחד מעמודי ההוראה, ומזקני גדולי ישראל שבדורנו (מתקרב בע"ה לשנתו המאה - ימים על ימי מלך תוסיף!), ודאי ראויה לתשומת לב מיוחדת;
אני הקטן זכיתי להיות משכניו משך שנים רבות.
לפני כחמש עשרה שנה, נועצתי עימו בעניין התכלת ממין המורקס.
רמ"ש אז דחה העניין לגמרי.
טענתו העיקרית של אז, שעפ"י קבלת אר"י ז"ל, נגנזה התכלת, ולא תהיה עד הגאולה (וע"ע בהסכמתו אל תכלתא דחילזון).
נחשב בשעתו בצדק, כאחד מגדולי המתנגדים להתחדשות מצווה הזו בדורנו.
והנה לפליאתי כי רבה, התבשרנו בשנים אחרונות, כי רבינו החל לחזור בו, ולפעמים אף בעצמו מברך להתעטף בה!
From Yehoshua Yankelewitz
My friend Refoel Holiday (originally from Monsey, he learned in Zilberman’s in the OC for a while) was with his Rosh Kollel Rabbi Travis by Rav Shternbuch
When Rabbi Travis asked R’ M. Shternbuch about Techeiles he said
“אני לובש לפעמים”
But would not elaborate how often or rarely
Rabbi Yisroel Barkin mentioned that one of R’ Shternbuch’s grandson’s wrote against Techeiles, and R’ Shternbuch signed off on it without doing the proper research. Now that he has done the research, he since then obtained a few Tallis Kottons and will wear them from time to time, but it’s not an everyday occurrence
To quote R’ Avrohom Gross on tying and string ratio from an email: “He originally had Tosfos, but switched to Raavad because of the Gra in nistar, and he is a follower of the Gra (his shul is named after the Gra)
From R’ Yechezkel Toporovitch
בס”ד
אני עצמי סיפקתי להגאון ר’ משה שטרנבוך שליט”א פתילי תכלת עבור טלית קטן על ידי הבעל תוקע שלו הרב מיכאל לוי שליט”א וכן על ידי הבן של הראב”ד הרה”ג ר’ חיים עוזר שליט”א
למיטב ידיעתי הוא לובש מידי פעם
שמעתי שיש תקופות שהוא לובש כל יום לפני התפילהכמו כן שמעתי מבנו הגר”חע שאביו הראב”ד שליט”א אמר לו
שאפשר לפרסם בשמו שהוא כבר לא נגד כמו שהיה פעם
לגבי שיטות מספר החוטים הנה בתחילה סבר לעשות כהתוס’ וכך גם שלחתי לו אח”כ אחרי שעיין בזה שוב החליף לשיטת הראב”ד
לגבי פרסום הדבר שיש אצלו ציצית עם תכלת ושהוא לובש מידי פעם, אפשר לשאול את בנו הנ”ל אם אפשר לפרסם
בכל הכבוד הראוי
יחזקאל משה הלוי טופורוביץ
פעיה”ק ירושלים תובב”א
Next, we have Rabbi Yosef Eli Steinberg saying the same in this fresh Kikar interview
Rabbi Yisroel Rosenberg says the same, quoting a friend
Also, a recent pamphlet (we republished yesterday) called
“נמצאה התכלת”
says so in the intro (I didn’t type exactly)
אני בעצמי הלכתי אליו, ואמרו לי בסוף שישיב לי תשובה על ידי פלוני, וזה התשובה של אותו הפלוני אלי, “לאחרונה ששמע מרן מקצת הטענות של מצדדי התכלת אמר שאינו מתנגד כ”כ לתכלת ואפילו הוא בעצמו משתדל ללבשו לפעמים בצינעה”.
Lastly, someone by the name of Reb Yaacov Mirnik told me he heard Rabbi Sternbuch wears Techeiles briefly for the sake of saying a bracha. This in the name of “two grandchildren of Rabbi Sternbuch, a friend who assists the rabbi, and the brother of a youth who helps him at home”. (He also thinks it is Raavad.) Further details below
I heard several similar testimonies from others (on the “Ohavei Tzion” forum), all quoting various bachurim attending Rabbi Sternbuch’s own yeshiva
Reb Mirnik then wrote as follows (I got permission to record this)
למדתי אצל ר’ משה ג’ שנים בישיבה ושאלתי אותו 3 פעמים על התכלת
הפעם הא’ הייתה כשהייתי באלול ש”א (תשע”ז) ורציתי להתחיל ללבוש תכלת בקשתי מבחור שישאל אותו לידי ושמעתי את התשובה, וענה בתקיפות שודאי שאין שום עניין ללבוש ולמרות שניסיתי מעט לטעון כנגד לא הקשיב אפילו. (ובכ”ז בסוכות התחלתי)
הפעם הב’ בחורף ש”ב (תשע”ח) התעורר בלאגן קל בישיבה אחר ששכנעתי 3 בחורים נוספים, ושאלו אותו רבני הישיבה דאז וענה שלא צריך לחשוש, אבל אין להפריע לבחור שלובש. לאחר מספר חודשים שמעתי שבנו התחיל ללבוש בסתר (קיץ ש”ב) (ובררתי הדבר ואומת).
שנה לאחמ”כ (קיץ ש”ג -שנת תשע”ט. מעט לפני שעזבתי את הישיבה שלו) החלו להשמע שמועות שהחל ללבוש לעיתים ואז ביקשתי מא’ מרבני הישיבה (מו”ר הגאון ר’ אליהו שלנגר שליטא ראש הקיבוץ דאז בישיבה) שיגש אליו ויברר העניין, ואכן שאל אותו “האם נכון הדבר שהרה”י חזר בו מהתנגדותו לתכלת” וענה לו ר’ משה ש “מעולם לא התנגד בתקיפות, אבל לא כדאי כי זה יכול לגרור לדברים לא טובים”.
בפורים שלאחמ”כ (אחרי שעזבתי את הישיבה) (פורים תש”פ) אמר לי במפורש א’ מנכדיו ש”רבינו לפעמים לובש תכלת שחיים עוזר (בנו שלובש) הביא לו” לאחר תקופה שניסיתי לברר את הדבר ושאלתי את אחד מנכדיו האחרים ענה לי ש”כן לפעמים רבינו לובש תכלת”.
אתמול התקשרתי לחבר שלומד שם עדיין (שגם הוא לובש) ואמר לי שלפי הידוע לו עדיין
פעם בכמה ימים ר’ משה מברך לובש ומוריד.
https://bluefringes.com/notable_people/ ... hternbuch/https://www.hyehudi.org/nuclear-revelat ... s-himself/https://www.kolhalashon.com/new/Media/P ... ang=Hebrewhttps://www.youtube.com/watch?v=K7u5ogVoquA