ממזרח שמש כתב:משקל כמו אדיר כביר הוא מודגש. לְאַדְּרָךְ
משקל מפעיל כמו מעריצים ומאדירים וממליכים אינו מודגש. לְאַדְרָךְ
י. אברהם כתב:עמ' קיח
בד"ה מים לאדרך. כינוי רשם אדר שלך וכו', לאדרך הוה משמע לשבחך ולהודות לך קראת שמם אדירים, ואינו כן. ואינו מובן מה בא לשלול כמש"כ בהערה כא.
ואולי יש לפרש שהפייט מנקד תיבת לאדרך כך: לאדָרָך, ולכן פי' אדר שלך. וקאמר שאם היה מנקד לאדְרָך משמע לשבחך וכו'. (וס"ל לפרש כל החרוז, גם להרגיע וכו', בענין הכח והיכולת של הגשם, ואדירים הוא על שם הכח ויכולת).
בן ראובן כתב:ממזרח שמש כתב:משקל כמו אדיר כביר הוא מודגש. לְאַדְּרָךְ
משקל מפעיל כמו מעריצים ומאדירים וממליכים אינו מודגש. לְאַדְרָךְ
משקל מפעיל הוא "להאדירך", לא "לאדרך".
ממזרח שמש כתב:נכון, אבל מצוי בפיוטים שינויי בנינים ומשקלים לצורות לא מקובלות ועל כך העיר כבר האבן עזרא.
ראב"ע מדגים בבקורתו על פיוטי הקליר תופעת החלפת בנין קל בהפעיל:
כמו "אנסיכה מלכי לפניו", והנמצא מזה הענין: "ואני נסכתי מלכי" מקורו בתהלים ב
והוא מן הבנין הקל, על משקל "נפלתי" ו"נדרתי", והעתיד: "אסוך" או "אנסוך", כמו "אפול" ו"אדור".
ומן 'הבנין הכבד יאמר: "הפיל", והעתיד "אפיל".
וכן מן "הסיך" יאמר "אסיך", או "אנסיך" בהראות הנו"ן כמו "ולנפיל ירך" פר' נשא
ואילו כאן בפיוט, לאדרך החליף את להאדירך- בנין קל במקום בנין הפעיל כאשר זו המשמעות.
בן ראובן כתב:ממזרח שמש כתב:נכון, אבל מצוי בפיוטים שינויי בנינים ומשקלים לצורות לא מקובלות ועל כך העיר כבר האבן עזרא.
ראב"ע מדגים בבקורתו על פיוטי הקליר תופעת החלפת בנין קל בהפעיל:
כמו "אנסיכה מלכי לפניו", והנמצא מזה הענין: "ואני נסכתי מלכי" מקורו בתהלים ב
והוא מן הבנין הקל, על משקל "נפלתי" ו"נדרתי", והעתיד: "אסוך" או "אנסוך", כמו "אפול" ו"אדור".
ומן 'הבנין הכבד יאמר: "הפיל", והעתיד "אפיל".
וכן מן "הסיך" יאמר "אסיך", או "אנסיך" בהראות הנו"ן כמו "ולנפיל ירך" פר' נשא
ואילו כאן בפיוט, לאדרך החליף את להאדירך- בנין קל במקום בנין הפעיל כאשר זו המשמעות.
כלומר "לאָדרך" בקמץ קטן? כי "לאַדרך" בפתח בלי דגש בדל"ת אינו מתאים לשום משקל.
ממזרח שמש כתב:לַאֲדָרְךָ
כמו לִשְׁמָרְךָ
לענ"ד
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 18 אורחים