באמונתו כתב:שיטת ד"ר זיידרמן היא בעצם, שה:MBI הינו "מולקולת התכלת", כאשר אינדיגו ו:DBI טפלים לה, והיינו החילוק העיקרי שבין התכלת לקלא אילן - הוא אינדיגו.
מכאן הינו סבור שצריך לצבוע בארגמון קהה קוצים דווקא.
ממילא, קלקול הברום משמעו בפשיטות להפקיעו מגדר שם תכלת, והפיכתו אל קלא אילן.
על שיטת תרמוכרומיזם ב:MBI, גם בעניין העמידות ויציבות או ה"אפיניות" שלו העצומה לצמר, ראה המצורף פה:
פלוריש כתב:מקופיא, זה נשמע כמו טענה על תולעת שניתן לראותה רק במיקרוסקופ. האם חז"ל היו מסוגלים להבדיל פתיל שנצבע מאק"ק שקילקלו את הברום שלו לפתיל אחר?
יהושפט כתב:פלוריש כתב:מקופיא, זה נשמע כמו טענה על תולעת שניתן לראותה רק במיקרוסקופ. האם חז"ל היו מסוגלים להבדיל פתיל שנצבע מאק"ק שקילקלו את הברום שלו לפתיל אחר?
לטענתו הבדיקה בדקה בדיוק את זה, כלומר העמידות של התכלת יותר מקל"א היתה בגלל ההבדל הזה
אבל אתה צודק שהיות והם ודאי לא הכירו את ההבדל בצורתו המדעית, לראות עיניהם יכלו לצבוע בצבע שידוע שבא מהחלזון, ולהפיק למעשה קלא אילן
אמנם יש את הטענה שדווקא לא היה אפשרי וידוע בימיהם הצביעה באור שמש מכיון שהכלים היו אטומים, ואם כך לא היה שכיח שהתכלת תהפוך לקלא אילן לשיטתו, אולם מאידך גם לא שמענו ולו ברמז שצובעים בעצם סגול ואז מחממים את הצמר הצבוע.
מלבב כתב:כל זה לפי ההנחה שתכלת הוא רק כחול טהור לגמרי בלי זכר לסגול כלל, ואם יש נטיה דקה מן הדקה לסגול יצא מכלל תכלת ונכנס לכלל ארגמן או שם מיסתורי אחר מה שלא מסתבר כלל, אבל אם נגיד שגם נטיה קלה לסגול לא מוציאה מידי תכלת אתי שפיר שהרי מעיד זהר עמר שבצמחי אהלא כמו שכתב הרמבם יוצא כמעט כחול טהור, בלי חשיפה לשמש.
בנוגע לטענה שבלי ברום זה קלא אילן אינו נכון, בגלל שהשמש לא מוציאה את ברום לגמרי רק חלקי.
מלבב כתב:יש מחקר שמוכיח שהאינדיגו מאק"ק דוהה בניגוד לכחול מהברום?
גם לפי זה החילזון מטוניסיה צריך להיות פסול וזה לא יתכן.
יהושפט כתב:מלבב כתב:יש מחקר שמוכיח שהאינדיגו מאק"ק דוהה בניגוד לכחול מהברום?
גם לפי זה החילזון מטוניסיה צריך להיות פסול וזה לא יתכן.
הטענה של זיידרמן שחז"ל מצאו חילוק בין קל"א לתכלת, ובשיטה המקובלת זה לא יתכן, אינני יודע עם הוא מצא הבדל לפי שיטתו, או שרק הם חומרים שונים ויתכן תאורטית הבדל
יהושפט כתב:מאיפה הרשימה הזו? ומי כתב אותה?
הענין כבר נטחן אינספור פעמים, תכל'ס עם כל ההשערות הנחמדות, החוקרים טוענים שגם אז לא היה אמור להיות הבדל בין קל"א לתכלת, ושידעו בימיהם לצבוע קל"א מצוין
באמונתו כתב:אין "אינדיגו מאק"ק". כל אינדיגו מבחינה הכימית, מהווה אותו דבר בדיוק.
גם אין לך "כחול מהברום" דווקא, מאחר שכימית, כל ברום נשאר ברום. אין נ"מ בגוון (רק אם פועלים להופכו ולעשות אינדיגו ממנו).
אמנם ישנו מחקר מקצועי הנ"ל, שמוכיח כי אינדיגו דוהה יותר מברום.
לגבי החילזון מתוניסיה, המידע בעניינו עדיין לא ברור כ"כ, בייחוד הרכבו הכימי המדויק.
אם אכן, הינו ברובו גדול אינדיגו, ובכן עמידותה היא ברמה של קלא אילן הצמחי, הרי כבר מפורש ברמב"ם ציצית ב':א': והתכלת האמורה בציצית צריך שתהא צביעתה צביעה ידועה, שעומדת ביופיה ולא תשתנה. וכל שלא נצבע באותה הצביעה פסול לציצית, אף על פי שהוא כעין הרקיע, כגון שצבעו וכו'
ז"א שהעמידות מעכבת כאן.
באמונתו כתב:מקור דבריו: https://www.ivelt.com/forum/memberlist. ... b4d7a470d8
בשם "מומחה" אנונימי. הדברים טעונים בדיקה.
באמונתו כתב:מקור דבריו: https://www.ivelt.com/forum/viewtopic.p ... 4#p2832884
בשם "מומחה" אנונימי. הדברים טעונים בדיקה.
באמונתו כתב:מפני שאיננו סומכים על מחקרים נגד רז"ל.
אין ספק כלל, שלפי הרמב"ם, מי שמקלקל לדיו התכלת, שלא תעמוד ביופיה, ושתשתנה ותדהה, הרי פסלה.
לעניות דעתי, אין טעם לדון עכשיו בנושא חילזון התוניסאי, שעדיין לא מוּכר דיו.
באמונתו כתב:שיטת ד"ר זיידרמן היא בעצם, שה:MBI הינו "מולקולת התכלת", כאשר אינדיגו ו:DBI טפלים לה, והיינו החילוק העיקרי שבין התכלת לקלא אילן - הוא אינדיגו.
מכאן הינו סבור שצריך לצבוע בארגמון קהה קוצים דווקא.
ממילא, קלקול הברום משמעו בפשיטות להפקיעו מגדר שם תכלת, והפיכתו אל קלא אילן.
על שיטת תרמוכרומיזם ב:MBI, גם בעניין העמידות ויציבות או ה"אפיניות" שלו העצומה לצמר, ראה המצורף פה:
מלבב כתב:באמונתו כתב:מפני שאיננו סומכים על מחקרים נגד רז"ל.
אין ספק כלל, שלפי הרמב"ם, מי שמקלקל לדיו התכלת, שלא תעמוד ביופיה, ושתשתנה ותדהה, הרי פסלה.
לעניות דעתי, אין טעם לדון עכשיו בנושא חילזון התוניסאי, שעדיין לא מוּכר דיו.
הדברים ידועים שיש חלזונות עם הרבה אינדיגו ויש עם פחות, וזה סיבת השתנות הצבע מסגול לכחול, ברור שחילזון הטוניסאי הוא עם הרבה אידינגו ומעט ברום.
מלבב כתב:באמונתו כתב:שיטת ד"ר זיידרמן היא בעצם, שה:MBI הינו "מולקולת התכלת", כאשר אינדיגו ו:DBI טפלים לה, והיינו החילוק העיקרי שבין התכלת לקלא אילן - הוא אינדיגו.
מכאן הינו סבור שצריך לצבוע בארגמון קהה קוצים דווקא.
ממילא, קלקול הברום משמעו בפשיטות להפקיעו מגדר שם תכלת, והפיכתו אל קלא אילן.
על שיטת תרמוכרומיזם ב:MBI, גם בעניין העמידות ויציבות או ה"אפיניות" שלו העצומה לצמר, ראה המצורף פה:
אם אינדיגו משתנה גם כשמופק מהחילזון בלי החומרים הנלוים שיש בקלא אילן, לא יתכן שהאינדיגו שהוא כ50 אחוז מהחומר, גם בלא קלקול הברום, לא ישפיע על הצבע בהשתנותו, והרי התכלת לא אמור להשתנות כלל, כל זה בחילזון רגיל, כש"כ בחילזון טונסאי ולא רק.
באמונתו כתב:בבקשה:
באמונתו כתב:מלבב כתב:באמונתו כתב:מפני שאיננו סומכים על מחקרים נגד רז"ל.
אין ספק כלל, שלפי הרמב"ם, מי שמקלקל לדיו התכלת, שלא תעמוד ביופיה, ושתשתנה ותדהה, הרי פסלה.
לעניות דעתי, אין טעם לדון עכשיו בנושא חילזון התוניסאי, שעדיין לא מוּכר דיו.
הדברים ידועים שיש חלזונות עם הרבה אינדיגו ויש עם פחות, וזה סיבת השתנות הצבע מסגול לכחול, ברור שחילזון הטוניסאי הוא עם הרבה אידינגו ומעט ברום.
לעת עתה, לא ידוע לי אפילו מחקר מקצועי אחד מסודר בעניין. הכול שמועות והשערות.
מלבב כתב:באמונתו כתב:בבקשה:
אתה יכול לציין איפה בדיוק במאמר זה כתוב
מלבב כתב:כלומר נראה לך שיתכן שכל החלזונות יש להם אותם אחוזים של mbi ואינדיגו ואעפ"כ הצבע שלהם משתנה מכמעט כחול לסגול ממוצע?
באמונתו כתב:מלבב כתב:כלומר נראה לך שיתכן שכל החלזונות יש להם אותם אחוזים של mbi ואינדיגו ואעפ"כ הצבע שלהם משתנה מכמעט כחול לסגול ממוצע?
לא. אני ממתין לתיעוד מוסמך ביחס אל החילזון התוניסאי, כנ"ל.
באמונתו כתב:מלבב כתב:באמונתו כתב:מפני שאיננו סומכים על מחקרים נגד רז"ל.
אין ספק כלל, שלפי הרמב"ם, מי שמקלקל לדיו התכלת, שלא תעמוד ביופיה, ושתשתנה ותדהה, הרי פסלה.
לעניות דעתי, אין טעם לדון עכשיו בנושא חילזון התוניסאי, שעדיין לא מוּכר דיו.
הדברים ידועים שיש חלזונות עם הרבה אינדיגו ויש עם פחות, וזה סיבת השתנות הצבע מסגול לכחול, ברור שחילזון הטוניסאי הוא עם הרבה אידינגו ומעט ברום.
לעת עתה, לא ידוע לי אפילו מחקר מקצועי אחד מסודר בעניין. הכול שמועות והשערות.
מלבב כתב:בחותם של אמת הביא מדר קורן שבספרד וטוניסיה יש חלזונות עם אחוזים של אינדיגו גבוה.
כשתילי זיתים כתב:מלבב כתב:בחותם של אמת הביא מדר קורן שבספרד וטוניסיה יש חלזונות עם אחוזים של אינדיגו גבוה.
לא מדוייק, קורן לא דיבר מתונסיה
62 אחוזים לא 65, מדובר במדגם מקרי יחידי (יש שם מתוניס מדגמים בעלי תוצאות שונות), אך בעיקר, מדובר שם בפירוש, אחרי קלקול הMBI בשמש!בהערה 65 מביא מפרופסור אחר שבטוניסיה יש 65 אחוז אידיגו.
באמונתו כתב:מדובר במדגם מקרי יחידי (יש שם מתוניס מדגמים בעלי תוצאות שונות), לא 65 אחוזים אלא 62, אך בעיקר, מדובר שם בפירוש, אחרי קלקול הMBI בשמש!בהערה 65 מביא מפרופסור אחר שבטוניסיה יש 65 אחוז אידיגו.
מ"מ, במחקרים שם, מצ"ב, אין ממצאים חד משמעיים בנושא זה המסוים.
בס"ד, כעת מצאתי שיטה נוספת, מלבד האור (אלסנר 1985), והחימום (ד"ר זיידרמן 2001), להפוך גוון החילזון לכחול, שהיא ע"י צביעתו במי ים דווקא.
תופעה הזאת נבחנה, וגם תועדה התוצאה, ע"י קבוצת אנשי מקצוע, בראשית ד"ר נעמה סוקניק (2021, ראה המצורף: "Appendix A: Experimental Purple Dyeing").
מי ים, אף מסתמא אינם משנים בתרכובת כימית אשר בדיו (ראה המצורף עוד: "Seawater as an alternative", דברים מפורשים בזה).
נדמה לי שבע"ה, הדבר בגדר תגלית, כשאנחנו מנסים לעמוד על שיטות קדמוניות של הצביעה.
הלא אין ספק, כי הכירו הקדמונים דרכים טבעיות ופשוטות אלו.
בפרט, בהיות שיטה הרווחת כיום (באמצעות קרני אור) בעייתית, משום חשש קלא אילן הנ"ל.
דרך הזאת מצטרפת אפוא אל אופן החימום, אשר רואים משניהם בבירור, כיצד תופק תכלת מדיו החילזון קהה הקוצים בקלות ובטבעיות, ללא התערבות כ"ש במרכיביו היסודיים.
א"א לשלול לגמרי היתכנות, שהקדמונים נזקקו בצביעתם אל שימוש באור ואוויר ג"כ, רק שהדבר כרוך במספר ספקות רציניות, כנ"ל.
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 51 אורחים